Flying Virus (2001)

Verenigde Staten / Brazilië
Actie

geregisseerd door Jeff Hare
met Rutger Hauer, Gabrielle Anwar en Craig Sheffer

Journalist Ann Baurer is tijdens een opdracht in het Amazonegebied bijna om het leven gekomen. Na haar herstel is ze vastbesloten om uit te zoeken wie daarvoor verantwoordelijk is. Ann en haar cameraman Raka trotseren vele kilometers in de jungle op zoek naar antwoorden. Van de Shadow People, een mysterieuze volksstam die de sleutel zou kunnen zijn voor het oplossen van het mysterie, leert Ann dat haar aanvallers deel zouden kunnen uitmaken van een samenzwering die de inheemse volken met biologische wapens wil uitroeien. In de tussentijd probeert een Amerikaanse dokter levende specimens mee te smokkelen naar de Verenigde Staten. Maar als het vliegtuig hevige turbulentie ondergaat, gebeurt iets verschrikkelijks: de koffer met de dodelijke bijen raakt beschadigd en de bijen weten te ontsnappen. Alle inzittenden verkeren in levensgevaar en tot overmaat van ramp hoort de piloot dat hij niet mag landen... het is de mens tegenover de natuur op 10.000 meter hoogte!

Verschrikkelijk zeg, wat een rampzalige film. Hauer kan echt niet dieper zinken.

tja... hoe verzin je zoiets.....

avatar van SSeagal
2001?? bij mijn videotheek moet ie nog komen, raar?

Beschamend slecht geacteerd, oerslechte effecten, vreselijke "plot"..Hoe geraken zo'n ondingen nog op de markt eigenlijk??

wat een verschrikkelijke film. Dacht een leuke horror met vliegen in handen te hebben maar het was een en al schieten, ontploffingen en indiaantje pesten. Daar hou ik dus niet van.
Helaas.......

Wat een treurnis.
Echt een film uit het g-garnituur.
Werkt wel behoorlijk op de lachspieren trouwens.
Misschien een aanrader voor comedy fetishisten.

Dat teken op de hoes, wat 28 days later ook gebruikt zie ik wel vaker bij 'virus' films. Wat is het precies?

Biohazard. Biologisch gevaar. Je kent dat teken wel van radioactief gevaarlijk materiaal? Dit betekend het zelfde, maar dan voor biologisch materiaal.

Bedankt

Freddy1953
Amaai,had ik maar eerst gelezen wat hier boven staat.Wat een slechte film.Dit is zelfs geen c - film.De mensen die ons zoiets voorschotelen moesten gestraft worden omdat ze geld uit de mensen hun zakken halen.Ik heb der 0,5 punten aan gegeven,maar zelf dat is nog teveel.

avatar van henkula
Filmtombe schreef:

Met meer money in the pocket dan jij aan het einde van de maand.

De film zit vol met dingen die niet kunnen, maar hij is enigzins spannend en dat akteren valt ook wel mee.

Er is een markt voor deze films.

Hoe dom was deze film wel niet?

tja wat moet ik hierop zeggen, CGI zijn verschrikkelijk slecht, cliche's vliegen je om de oren, vooral op het einde.
tja ga hem toch nog 1* geven omdat hij mij niet heeft verveelt.

avatar van mario_arnhem
als je niks te kijken hebt is het wel aardig.....

Protonpusher
oh oh!!!

al door jullie reacties wil ik dit spectakel in negatieve film evolutie zien...ik smul nu al

Deze film is gewoon slecht. Zonde van je tijd.

De naam van onze landgenoot staat met reuze letters op de hoes, waarmee ze toch nog mensen proberen lekker te maken voor dit waardeloos prulwerkje. Eigenlijk is alles slecht aan deze film; van het stompzinnige verhaal tot de dialogen en ook de special effects zijn no budget.
Jammer dat Hauer toch niet een nog wat grotere rol had want op de een of andere manier heeft hij lol in zijn rol. De domme dialogen brengt hij met een dikke knipoog en hij neemt het allemaal niet te serieus.

dit moet werl erg slecht zijn:)....Het kijken voor mij dus het overwegen waard:)

Echt kloten film sorry dat ik het zeg, maar echt niet goed gemaakt..
En bovendien is het gewoon zo.

Nog 1 psje. dan Ehmm.. gewoon moest er ff uit..

avatar van martinovitch
Komt vanavond op 2BE. Ik dacht eerst leuke omschrijving maar nu ik jullie reacties lees ben ik aan het twijfelen of ik deze film wel ga kijken.

avatar van Steinson
voor een woensdagmiddag film als je niks te doen hebt LEUk maar anders....had ik zeker geen leuke zaterdag avond gehad....

1 *

avatar van aburex
Een rommelige film van eer enns een virus dat de mnsheid bedreigt. Wat Ruther Hauer in deze flm doet is me een raadsel.
Ik heb hem 2,5* gegeven voor de sms wat spannende delen.

avatar van dave
Flying Virus of Killer Buzz, een titel die op zich al wat overdreven in de oren klinkt. Nadat ik de trailer had bekeken was het meteen duidelijk dat dit niet meer of minder dan een B-film is. Een verhaal vol gaten en merkwaardigheden, rommelige regie, afschuwelijke SFX en slechte tot verschrikkelijke acteerprestaties. Dat waren de vooruitzichten. Alhoewel dat laatste uiteindelijk nog meeviel.

De film gaat matig van start en de eerste tekenen van goddeloosheid bleven vooralsnog uit. Het kan wat vreemd ogen dat de zogenaamde 'Shadow People' zonder veel moeite met moderne wapens overweg kunnen, net als met graafmachines. Hoe hebben ze ooit de kans gekregen zich hier in te oefenen? Enfin, hieronder volgt een korte situatieschets. Diegenen die hier geen behoefte aan hebben, kunnen die alinea gewoon overslaan.

Het komt erop neer dat boze blanke mannen deze mysterieuze stam, onder leiding van 'Saviour', willen uitroeien. En dit door middel van genetisch gemanipuleerde bijen. Op het eerste zicht lijkt er niemand te zijn die deze boeven zou kunnen tegenhouden, buiten de stam zelf. Maar we wijken een beetje af, want eigenlijk gebeuren er daarnaast ook een heleboel zaken. De hoofdrolspeelster, Anne, en haar sidekick Raka stuiten midden in de jungle op een paar zilveren kisten, waaruit een geheimzinnig gezoem komt. Wat zou dat toch kunnen wezen? Niet veel later wordt Anne neergeschoten door gewapende mannen, die de kisten blijkbaar moeten bewaken, en storten er zich honderden bijen op haar roerloze lichaam. Niet veel later wordt ze wakker in het hospitaal en blijkt ze die aanval dus overleefd te hebben. Ze schijnt tevens slechts drie keer gebeten te zijn. Straffe kost.
Een aanwezige dokter draait vlug een tong met Anne, en pakt daarna terstond de biezen, op zoek naar de gonzende kisten. Eenmaal aangekomen op die plaats, neemt hij één koffer mee, spoedt zich naar de luchthaven en voor je het weet zit hij comfortabel in First Class, op weg naar New York. Uiteraard schiet op een gegeven moment het kofferslot open en ontsnappen de bijen. Ondertussen komen Anne en Rake er achter dat ze vlak na haar stekelig incident is meegenomen door de Shadow People, die haar een tegengif hebben toegediend. Anne gaat op zoek naar de stam, hopend dat ze de passagiers op het vliegtuig kan redden. Maar dat is zonder de goed georganiseerde bende gerekend, onder leiding van Rutger 'Ezekial' Hauer.

Ikzelf probeerde niet zoveel aandacht te besteden aan dit nogal vage en standaard script, waarin alle clichés en voorspelbare momenten zich in sneltempo voortplanten. Leuker was het bijhouden van de quasi ontelbare plotgaten en absurde tussendoortjes.

Wat deden die kisten met bijen überhaupt op zo'n willekeurige plek, midden in het oerwoud? Hoe is die dokter er ooit in geslaagd zo'n kist mee te nemen, terwijl die plek schijnbaar erg streng bewaakt wordt? Waarom gebruiken ze in godsnaam bijen om die stam uit te moorden, als ze toch in nog geen vijf minuten tijd met vijf granaten heel het kamp in brand kunnen steken?

Verder is het zeer bizar hoe een panter plots wordt aangevallen door een zwerm bijen en dat onze honingmakende vriendjes even snel kunnen verdwijnen als dat ze opduiken, zelfs in kleine ruimten zoals een vliegtuigtoilet. Anne slaagt er iedere keer weer in een bespottelijk Brits accent op te rakelen en het inadequate woordje 'Asshole' over haar lippen te krijgen. De stewardess is dezelfde actrice die aan de balie op de luchthaven stond en als je dat even negeert is ze nog steeds de meest brutale, onbeleefde stewardess die je ooit gezien zal hebben. Ze grijpt passagiers zelfs bij de geslachtsdelen om hen op hun plaats te krijgen. Overigens zal je bitter weinig passagiers tellen. Ik kom uit op een tiental, wat de spanning ook niet bepaald de hoogte injaagt. Op het einde, wanneer Martin in een wanhopige bui de vliegtuigdeur opent, naar buiten gezogen wordt en tenslotte met veel moeite weer binnengehaald wordt, zie je vlak daarna een vrouw zonder veel moeite naar de deur lopen en deze dichtdoen. Alle geloofwaardigheid wég.

Maar het meest achterlijke en krankzinnige moment is dat waarop dat meisje een brandblusser pakt en met een overdreven enthousiasme de bijen neerspuit. "Eat this, and that. Come on, you want a piece of this?" Lachen, gieren en brullen heb ik gedaan.

Het acteerwerk viel me eerlijk gezegd niet tegen, zoals eerder vermeld. Een paar acteurs slagen echt nergens in, zoals de dokter, de brandblussermeid en die dwaze nerd, maar dat niet meegerekend zul je aangenaam verrast zijn. Rutger doet zijn best, de hoofdrolspelers Anne en Martin steken niet tegen en zelfs die bizarre Saviour (Michael Douglas look-a-like) komt goed over. Jammer dat ze zich 95 minuten lang in een compleet van de pot gerukte historie staande moeten houden. Ze worden als het ware verkracht door het onzinnige script.

Tot slot heeft deze film zijn lage verwachtingen absoluut ingelost. Het is een schande dat dit wanproduct is uitgekomen, mede omdat er tenminste één respectabel acteur in te bespeuren is. De ene ster die ik toeken is enkel en alleen te wijten aan dat ene hilarische moment, dat ik zelfs verschillende keren opnieuw heb afgespeeld.

1,00

avatar van xxERWINxx
Redelijke film voor een zondagmiddag. De rol van Rutger hauer is totaal overbodig, ik had verwacht een horrorfilm te zien met aanvallen van bijen in de jungle, maar het bleek meer een actiefilm te zijn met veel overbodige ontploffingen en doden.
en dan nog een gedeelte met een vliegtuig dat een bijenkoffer vervoerd en dan losgaat en mensen worden aangevallen in het vliegtuig, einde was ook niet al te goed, allemaal heel toevallig.
Al met al matige film , niet slecht, maar ook niet goed.

avatar van Vascago
Ik vond dit echt heerlijk vermaak. Wat kunnen plotgaten, slechte acteerprestaties (al viel dat hier best mee) en slechte CGI mij interesseren als je dat van tevoren al ingecalculeerd hebt.