Camping del Terrore (1987)

Alternatieve titel: Body Count

Italië / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door Ruggero Deodato
met Bruce Penhall, David Hess en Charles Napier

Een groep jongeren wordt in het bos aangevallen door een angstaanjagend figuur en sterft één voor één. Volgens een oude legende is de aanstichter de Shaman, een half mens en half beest ...

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Een redelijke horrorfilm. Erg donker geschoten en alles geheel in de sfeer van de eerste Friday the 13ths. Het plot is nogal mager en de film nogal traag opgebouwd, maar bepaalde moordscènes zijn best vermakelijk, er wordt een erg aardige sfeer neergezet en Napier heeft een geinige bijrol.

Zeer slap aftreksel en goedkoop Friday 13th jatwerk.
De griezelfilm gaat als vele andere mindere broeders van eerder genoemde Friday the 13th snel in de fout door gemakkelijk heel veel scenes in het donker te schieten.
Hier en daar zit een lekker schrikeffect maar "Body Count"
blijft een slechte Jason cloon.

avatar van DiDa
Is deze film ergens in Nederland te verkrijgen? Ik was vroeger toen ik klein was altijd heel bang van de videokaft van deze film. Ik droomde altijd van dat hoofd op die hoes. Nu wil ik de film eigenlijk wel een keer zien...

avatar van Halcyon
DiDa schreef:
Is deze film ergens in Nederland te verkrijgen?

Chainsawvideo.nl

avatar van DiDa
Dank je voor de link....

avatar van Halcyon
De titel van deze archetypische slasher laat weinig aan de verbeelding over, maar ondanks dat én de algemeen lage waardering weet Deodato nochtans te verrassen met dit filmpje. Toegegeven, de logica is ver te zoeken met jongeren die alsmaar slinken in aantal, maar zich niet lijken af te vragen wat en of er al iets gaande is. De waanzin wordt helemaal compleet wanneer een meid wordt achterna gezeten door de vermoedelijke killer, vervolgens een kamer binnenstormt en een spiegel ziet om zichzelf dan op haar dooie gemak te gaan bewonderen. Maar, dit zijn natuurlijk de typische onzin-scènes die in zowat elke slasher terug te vinden te zijn; voor de ene een onvoorwaardelijke stoorzender, voor de andere puur vermaak.

Waar Deodato wel in slaagt is het perfect combineren van hallucinante achtervolgingscènes met giallo-achtige muziek. Een verrassende combo die wonderwel lijkt te werken en bij wijlen doet denken aan Argento's werk, hoe vreemd dit ook moge klinken. Bovendien worden grote stukken van deze slasher bij daglicht gefilmd, hetgeen, al dan niet tegen de verwachtingen in, de dreiging van de omringende bossen toch mooi weet te benadrukken.

Voor de rest bevat Body Count, of Camping del Terrore zo u wil, genoeg elementen om de volle speeltijd te kunnen boeien. Kortom, een ondergewaardeerde slasher die in principe niet hoeft onder te doen voor de doorsnee Amerikaanse genregenoot.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Matige horrorfilm die het aanschouwen nauwelijks waard is. Wel redelijk zeldzaam, maar begrijpelijk is waarom..

avatar van valerio2003
Ik heb deze film ooit gezien toen ik een jaar of 14 was en ik weet zelfs nog waar ik hem gekocht had bij de Edah op video toendertijd.
Toch vond ik het een spannende film met inderdaad een horrorsfeertje van Friday the 13th erover heen.

avatar van Friday the 13 th
Body Count probeert nog als één van de laatste probeersels op de kar van de "backwood slashers" te springen en een graantje mee te pikken.

Zoals de titel doet vermoeden is de "body count" in deze film vrij hoog. De kills volgen zich snel achter elkaar op, maar er zit in mijn ogen te weinig variatie, bloederigheid en goor in de kills. Ook het plot is net iets te magertjes om grote interesse te blijven hebben.

Gelukkig kan Body Count bovenstaande zwakheden goed opvullen met enkele aardige schrikmomenten en een spannende sfeer doorheen de hele film. Het masker deed me een beetje denken aan het masker in "Curtains".

Als je hem vergelijkt met soortgenoten valt hij nogal matig uit, maar als je eerdere ervaringen vergeet, kan Body Count toch nog een redelijk spannende avond opleveren.

avatar van DiDa
Ik zou deze graag eens zien. Is deze ergens te zien met Nederlandse Ondertitels? Of heeft iemand deze film?

avatar van niethie
@DiDa, Hij is in delen via youtube te bekijken. Wel zonder subs...

Eigenlijk nogal vreemd om dit met de eerdere Friday's te vergelijken, gezien toch bijna alle kampeerslashers hun inspiratie daar vandaan hebben, maar hier viel het wel erg op. Sommige stukken lijken zelfs schaamteloos geript, verder speelt het grotendeels in het pikkedonker (nooit een pluspunt!) zat er niet echt vaart in, is het geheel rondom de kills nogal eentonig, en de ontknoping zelfs vrij balachelijk. Wonder boven wonder vond ik het echter helemaal zo slecht nog niet, tenminste niet zo slecht als ik het hierboven doe klinken. Aardige opbouw, het bekende sfeertje, foute momenten, opvallend goede muziek en een leuk bijrolletje van Hess doen het nog lekker wegkijken.

2,5 sterren

Thanks!

avatar van DiDa
Nu wilde ik de film gaan bestellen blijkt chainsawvideo.nl uit de lucht te zijn. Weet iemand hier iets van?

Is de R2 versie nog ergens anders te verkrijgen?

avatar van DiDa
Het zou wel een leuke film zijn voor het Mr. Horror label. Net zoals The Burning en The Prowler

avatar van dutchtuga
Het begint allemaal goed met de fantastische score van Claudio Simonetti, maar Deodato faalt hier toch wel een beetje. Body Count mist vooral mysterie rondom de killer en ook vond ik het woud niet tot zijn recht komen, waar de veel te aanwezige personages en de vervelende nasynchronisatie de schuldigen van zijn. Een aardige slasher, meer is Body Count niet.

Uitgebreidere review

avatar van yeyo
Waar gezien dutchtuga? Ik zoek 'm al even, maar kan alleen de Britse gecensureerde (en tevens prijzige) dvd vinden..

Mooie review trouwens.

Lang leve VHS

En dank.

avatar van Richard_Voorhees
Geen verkeerde slasher, de typische slasher ingrediënten zijn in ieder geval aanwezig. Ik moet me helaas wel bij dutchtuga's mening aansluiten dat er wel wat meer sfeer in had kunnen zitten en dat de killer al veel te snel te ontmaskeren is (oplettende kijkers kunnen zo ongeveer na de eerste moord al een vermoeden krijgen). Geen topper, maar wel vermakelijk genoeg om hem eens te bekijken.

avatar van GrobbekuikenXL
Op dvd uncut te krijgen bij ioffer.com. Met paypal te betalen. Best een leuke slasher maar alleen als hij uncut is .

avatar van DiDa
Van de week deze geimporteerd vanuit Italie. Ik hoop hem deze week binnen te krijgen. Volgens mij is deze versie uncut. Laat ik nog weten...

avatar van mikey
Niet alleen de settings zijn geinspireerd door f13th maar ook het slachtvee en het concept: die van de bodycount. Het begint zeer sterk: een jonge high school basketballer kan zich niet concentreren op zijn spel en moet van de coach naar de dokter (?). Die zit Ter plekke aan de kant van gymzaal met een stethoscooo op patienten te wachten ????? why? Zo onlogisch blijft het ook, van dag naar nacht naar dag in 5 minuten. En alle moorden blijken iets te maken te hebben met de douches, waarom ga ik niet verklappen, maar handig is het wel voor het broodnodige portie functioneel bloot. En wat is er nou met die teddybeer?

De soundtrack is hilarisch slecht. Nog erger dan dat gejengel van Goblin bij argento flicks. Het acteerwerk is briljant. De motivaties van de jeugd en hun handelingen. Oh nee een moordenaar dreigt me te vemoorden, laat ik maar op bed gaan liggen. Ik weet wel waarom, als eerbetoon aan friday part one matuurlijk. En dan die dubs er overheen. Dat maakt het helemaal af.

Verstand op zero gevalletje.

avatar van jeroentjuhhhhh
Verrassend sterk! Weet perfect het summer camp sfeertje over te brengen. Hoge body count (ja ja..), maar weinig spectaculaire kills. Vergelijking maken met Friday the 13th lijkt me een vermoeiend karwij. Neemt erg veel letterlijk over. Is dat erg? Nein. Dat moet je in principe een beetje willen zoeken in dit soort films. Deodato is een geweldenaar en kan ook met de Amerikaanse slasher goed uit de voeten. Puik werk! Veel losse eindjes, vreemde logica.. it's all part of it.

En die dokter in de gymzaal inderdaad Dat sloeg echt alles..

avatar van perceived
Stond al tijden op mijn must-see-lijstje, onlangs eindelijk gezien. Aardige bella (of bello?) Friday the 13th kloon. Niet verkeerd, maar ook weer niet memorabel.

avatar van joolstein
Hilarische goede film! Probeer bij deze film geen logica te vinden, die is er namelijk niet. Bijvoorbeeld je rent als meisje weg voor een moordenaar, je komt bij een spiegel en gaat je erin staan te bewonderen?? Maar als je door dit soort onlogische scene`s heen kijkt, is dit een zeer vermakelijke film. Want laten we wel wezen je kijk een slasher voornamelijk voor de Kills? En met een titel als Body count mag je ook wel wat verwachten. En inderdaad die lig erg hoog. Met zelfs een hommage aan die andere summer camp slasher: Friday the 13th (1980). Verstand op nul en goede smaak een tandje naar beneden en je hebt een prima film, die zelfs beter is dan sommige andere in dit subgenre.

avatar van goongumpa
Die gekke Deodato heeft geen enkele aandacht voor logica of continuïteit, maar weet toch een slachtfeestje te maken van deze Body Count. Bloederige moorden, een mooie locatie, veel bloot en Claudio Simonetti die loco gaat op de synthesizer. Meer heb je niet nodig voor een geslaagde midnight movie. 3,5*