Ladyhawke (1985)

Alternatieve titel: De Vloek van de Duisternis

Fantasy / Avontuur

geregisseerd door Richard Donner
met Matthew Broderick, Rutger Hauer en Michelle Pfeiffer

Phillipe, alias De Muis, kan ontsnappen uit de zwaar bewaakte gevangenis in de burcht van de bisschop. Marquet en zijn ridders maken meteen jacht op hem. Onderweg wordt Phillipe echter voortdurend in de gaten gehouden door een ruiter met een havik op de arm. Nu de nood het hoogst is, snelt die hem ter hulp. De ridders moeten de aftocht blazen, maar hebben de ruiter wel herkend als de verbannen Etienne Navarre. Phillipe en zijn redder trekken samen verder. Wanneer de jongeman 's nachts door een wolf wordt opgeschrikt, is Navarre nergens te vinden, maar komt er een mooie dame met de ogen van een havik te voorschijn. Zij brengt de wolf tot bedaren. De volgende morgen verneemt Phillipe waarom Navarre hem nodig heeft: hij moet hem binnenloodsen in de burcht van de bisschop.

avatar van baspls
Bijzonder dat je dat soort kennissen hebt
Ik heb een website over Fantasy (voornamelijk The Black Cauldron en Prydain maar we staan open voor alle andere goede boeken en films in het genre). Als ik misschien in contact zou kunnen komen via mail en dan een soort interview kon houden voor op de site zou dat geweldig zijn

avatar van Brix
@baspls : zie PM

Poster aangepast

Edwin Pindahaai schreef:
Zelden gehoord, zulke slecht passende muziek bij een film. Dat verpest de film toch best wel. De muis was wel een grappig menneke en Rutger en Michelle speelden wel goed, maar de film wist me niet echt te boeien. Tegenvallend sprookje.

Heb ik niet eens Michelle gezien..ach hemel.

Films als Gladiator zitten veel degelijker in elkaar; daar straat overtuiging vanaf en geloofwaardigheid, de muziek past als gegoten, je zit er helemaal in. Ook al is daar ook niet alles even historisch correct.
Het is dan ook niet een fantasy film. Harry Potter, dat dan weer wel; die ovetuigt ook, sterke muziek, sterk acteerwerk, de effecten, de ambience, de muziek. Echt, vergeleken met die films is dit een grote flop, dankzei de slechte keus voor muziek en kledij.

avatar van pfan
Als je een film binnen tien minuten uitzet dan moet je ook niet stemmen want dat slaat nergens op.

avatar van Ted Kerkjes
Jediron schreef:
...Ik beken, binnen tien minuten uitgezet...

Ja mag toch niet stemmen als je een film niet van het begin tot het eind gezien hebt?

Ted Kerkjes schreef:

Vind ik ook, staat volgens mij zelfs in de regels. Ook zou ik nooit een film binnen 10 min uitzetten. Dood zonde bij zo'n geweldige film als dit, er zitten erg mooie scènes in.

avatar van mar007
Jediron schreef:

Heb ik niet eens Michelle gezien..ach hemel.

Je verteld een hoop voor iemand die 10 minuten van de film heeft gezien.
Deze film is echt geen flop, maar je moet het wel een kans geven natuurlijk.
Vergelijken met Gladiator of Harry Potter,daar begrijp ik niets van.
Je beoordeelt de film op basis van slechte keus voor muziek en kledij en dat al na 10 minuten?
Jammer!

Jediron schreef:
Begrijp die hoge waardering dan ook echt niet. Natuurlijk, het is een film met een fantasy sausje, maar synthesizer mucic ala Alan parson's Project? Afgrijselijk. Ik beken, binnen tien minuten uitgezet, de muziek bedeft totaal mijn interesse; sterker nog, ik verlies mijn interesse. Als ik dan die bling-bling riddders zie in hun veels te blitze gewaden gaat de stekker eruit..

Juist geweldige muziek joh

avatar van Jediron
Natuurlijk kan je film na 10 minuten WEL beoordelen. Het is gewoon bagger, de keuzes gemaakt slaan als een tang op een varken. Daar hoef je echt geen hele film voor uit te zitten om dat waar te nemen.

Maar overtuig mij van het tegendeel! Word het geluid beter/anders dan ik omschrijf ? Worden de kostuums beter/anders dan ik omschrijf ? Zo ja, herzie ik mijn oordeel. Zo nee, sta ik er vol overtuiging achter.

avatar van Ted Kerkjes
Jediron schreef:
Natuurlijk kan je film na 10 minuten WEL beoordelen.

Natuurlijk NIET, omdat je dan de rest van de film niet gezien hebt. Zo simpel is het. In mijn ogen hebt U gewoon de eerste tien minuten van de film één ster gegeven.

Jediron schreef:
Natuurlijk kan je film na 10 minuten WEL beoordelen.

Nee, want je hebt de hele film nog niet gezien. Volgens mij staat dat zelfs in de reglementen van MM.

avatar van Jediron
Moet ik je teleurstellen, heb de film ondertussen uitgekeken en mijn oordeel blijft ongewijzigd. De eerste 10 minuten "sfeer" staan garant voor de volle lengte. Niet eens? Leg maar uit waarom de overig minuten anders zijn dan de eerste 10. Het is gewoon een bout film.

avatar van baspls
Erg jammer Ik vond het een prachtige film. Goed verhaal, geweldige muziek, buiten Broderick goed acteerwerk en redelijke effecten.

avatar van alexspyforever
Deze had ik voor de eerste maal als kind gezien. Het had toen al een grote indruk op mij gemaakt. De laatste keer dat ik em zag was enkele jaren terug (na enkele herkijkbeurten door de jaren heen). Het was pas toen dat ik besefte dat ik de muziek toch niet zo passend vond bij sommige scènes. Aan de andere kant vind ik het nog steeds een goed verhaal. Het geheel heeft een echt middeleeuwse en magische sfeer. Goed maar hij kan niet tippen aan "The Princess Bride" voor mij.

Nu ik die reactie van Jediron lees, de film vergelijken met Harry Potter en Gladiator, schandalig! Gladiator is nauwelijks accuraat historisch gezien, terwijl Harry Potter hoewel rijkelijk magisch maar zo oppervlakkig omdat er haast geen aandacht is voor de wereld buiten Hogwarts of hoe het ook mag heten.

avatar van Daenelia
alexspyforever Natuurlijk kan dit niet tippen aan The Princess Bride, ook voor mij niet.
Maar het is wel Rutger Hauer, en Matthew Broderick en Michelle Pfeiffer met kort haar en paarden, en een wolf en en en...

Ik snap niet dat ik mijn vriend niet zover krijg dat hij deze film met mij wil kijken. Het is gewoon een leuke film.

avatar van alexspyforever
Daenelia schreef:

Goh ik heb beide films ondertussen al niet meer in mijn bezit
Blijven goede films hoor maar ik wil enkel die films houden en kopen die ik kan blijven herkijken.

Hoewel ik heden ten dage nog maar weinig fantasy films kijk kan ik je misschien The Company of Wolves aanbevelen, al kan het zijn dat je die al gezien hebt. Ik weet niet in welke mate je open staat voor de meer donkere fantasy films, want dan heb ik wel een paar leuke aanbevelingen voor jou

avatar van Daenelia
Angela Carter! Ik ken de film niet, maar yay! Dank voor de tip (ik ben er nog niet aan toe om afscheid te nemen van Ladyhawke. Ik mag hem nu nog houden omdat het een Rutger Hauer film is. Daar hebben we iets mee.). Kom maar op met een lijstje in PM.

avatar van RuudC
Ik had hier graag vier sterren gegeven, maar het toch wat eenvoudige verhaal en vooral de compleet misplaatste soundtrack weerhouden me daarvan. Verder is het wel degelijk een leuke film. De makers presenteren het als een historisch verhaal waarin het hoofdthema duidelijk fantasy is. Toch kun je het als kijker beter compleet als fantasy beschouwen. Qua aankleding en decors is het op en top naar eigen smaak ingericht. Precies zoals de makers het in hun hoofd hadden. Durf te wedden dat ze nog geen geschiedenisboek aangeraakt hebben. Het is zo overduidelijk dat het ook geen hinder voor het kijkplezier is.

Rutger Hauer is duidelijk niet helemaal in zijn element in deze film. Ik heb hem vaak genoeg beter zien acteren. De rest is redelijk tot goed. Zoals gezegd is het verhaal wat aan de simpele kant en vrij voorspelbaar op enkele onderdelen van het plot na. Het voelt desondanks prettig en vertrouwd aan. Het enige wat ik gemist heb, waren de echt memorabele scenes. Het moment dat Hauer en Pfeiffer elkaar bijna in de armen vallen, was overigens wel geslaagd. Ook ondanks de tergend langzame bewegingen. Leuke film, al zal het een hele poos duren voordat ik Ladyhawke opnieuw aanzet.

avatar van Gerlof1378
Gewoon een leuke en aardige avonturenfilm, voor de rest vond ik ook de soundtrack van Alan Parsons helemaal niet passen bij deze film jammer. De cast met o.a. Matthew Broderick, Michelle Pfeiffer en onze eigen Rutger Hauer die na Nighthawks, Blade Runner en The Osterman Weekend lekker bezig was in Hollywood toen der tijd. Misschien leuk om te vertellen, maar mijn tante die taxichauffeuse is heeft hem ooit eens in haar taxi gehad grappig want ze zag het in 1st instantie niet. Maar afijn deze film kijkt lekker weg en is ook niet meer dan dat, misschien een tip bekijk Flesh + Blood eens de 1ste Hollywood film van Paul Verhoeven die is een stuk beter en gewelddadiger dan deze. Maar ik zeg oordeel zelf en bekijk deze zelf maar eens.

vandaag om 12:40 uur