Il Principe del Deserto (1989)

Alternatieve titels: Maktub: Law of the Desert | Desert Law | Law of the Desert | Beyond Justice

Italië / Duitsland
300 minuten / 128 minuten (bioscooprelease) (miniserie, 3 delen)

geregisseerd door Duccio Tessari
met Rutger Hauer, Omar Sharif en Elliott Gould

De rijke en mooie Amerikaanse Cristine Sanders al tien jaar gescheiden is van haar man Moulay Ben Zair en heeft de voogdij heeft over hun twaalf jaar oude zoon Robert. Als Moulay de jongen plotseling naar Marokko ontvoert, is het enige dat Cristine nog heeft een merkwaardige waarschuwing in het Arabisch: "Maktub, het is voorbestemd". Gedreven door wanhoop zet ze haar bedrijfsadvocaat in om hun contacten in politieke en diplomatieke kringen onder druk te zetten. Als dit tot niets leidt, schakelt ze een huurling in met CIA-connecties en een specialisatie in Arabische zaken.

avatar van Quentin
Bij Beyond Justice:

Van deze film/mini-serie bestaan erg veel onderling verschillende versies. De film is gemonteerd uit een 180 min. durende versie van de 300. minuten durende mini-serie "Il Principe del deserto" uit 1989. Daarom kan het zijn dat het verhaal niet een geheel duidelijk indruk maakt. De complete serie komt binnenkort in NL op dvd uit.

Quentin schreef:
. De complete serie komt binnenkort in NL op dvd uit.

Ooit gebeurd?

avatar van Quentin
Ja onder de titel Maktub: Law of the Desert ; Il Principe del Deserto (1989) - MovieMeter.nl

avatar van kirk douglas
goede miniserie alleen dat jochie is zo nu en dan erg irritant.
ruthger hauer omar sharif en kabir bedi zijn erg goed gecast.
aan het einde wordt het dan allemaal nog iets teveel gerekt.
desondanks nog een leuke miniserie.

avatar van Lennert
Uitzonderlijk saaie opeenvolging van onlogische plotontwikkelingen, afgrijselijk acteerwerk (ik wilde dat jochie al vanaf het eerste moment dat hij zijn mond opendeed weg zien gaan), uitzonderlijk matige productiewaarden (plastic bazooka's?) en zeer matig regiewerk. Silvio Berlusconi mag zich naast schamen voor zijn politieke carriere, ook eens goed over het achterhoofd krabben dat zijn maatschappij dit soort saaie zooi heeft gefinancieerd. Rutger Hauer met een explosief geweer op de voorkant zou toch een goeie indicatie moeten zijn voor wat voor soort film ik kon verwachten, maar de praktijk wijst uit dat deze film (gelukkig duurde mijn vhs 'slechts' 128 minuten) niets meer is dan een saai politiek drama met radicale moslims, vervelende kindacteurs en een dom plot. Omar Sharif als stereotype sjeik is nog enigszins de moeite waard, net als de immer charismatische Rutger Hauer, maar verder wil ik deze troep het liefst zo snel mogelijk vergeten.

avatar van Phantasm
Prima dramaserie die lekker wegkijkt.

avatar van Metalfist
Rutger of Arabia

Geen idee meer waarom, maar ik heb ooit eens de VHS van Desert Law gekocht. Waarschijnlijk in een Rutger Hauer bui (Blind Fury heb ik volgens mij rond dezelfde periode gekocht) en sindsdien eigenlijk altijd links laten liggen. Waarom? Omdat ik eigenlijk eerst eens wou uitzoeken welke versie ik nu eigenlijk had. Desert Law is oorspronkelijk uitgekomen als een miniserie van 300 minuten, daarna is er een theatrical release van 113 minuten uitgebracht en ik zat met een film genaamd Law of the Desert met een speelduur van 128 minuten. Verwarring alom dus.

Ik vermoedde eerst de 113 minuten versie in bezit te hebben, maar ik had het gevoel dat de film toch over de 2 uur klokte. Geen idee dus wat voor versie ik nu gezien heb, maar mijn gevoel kan mij misschien ook wel bedrogen hebben doordat de climax zo gigantisch lang aansleept! Dan is Robert terug bij zijn moeder Christine, dan moet Salim nog het loodje leggen en wordt er nog eens een 'twist' gebracht waar Red de slechterik is (dat had niemand zien aankomen...) waarna er op zoek wordt gegaan naar Mehdi en waarna we dan nog eens een kwartiertje CIA nonsens moeten verorberen tot het moment eindelijk daar is dat onze goede vriend Tom met Christine de zonsondergang tegemoet kan rijden. Echt, ik zou niet weten wat voor extra scènes ze nog in de 5 uur (!) durende versie kunnen steken. Van mij had het in de woestijn mogen eindigen in ieder geval. Sowieso springt het verhaal van de hak op de tak, wat uiteindelijk niet zo verwonderlijk is als je bekijkt hoeveel ze hier in geknipt hebben, en toch blijft het wel ergens boeien. Althans toch zeker tot het moment dat Robert terug in de armen van zijn moeder is. De scènes in de woestijn zien er degelijk uit en de actie loopt ook nog best wel vlot.

Rutger Hauer is dan ook wel in zijn sas precies in de woestijn. Heb bijlange na niet zoveel van hem gezien als ik zou willen, ken hem voornamelijk van zijn latere werk in bijvoorbeeld een Sin City, maar dit soort actie nonsens gaan hem nog wel goed af. De altijd degelijke Omar Sharif heeft een ietwat kleinere rol als Emir Beni-Zair en verder is Carol Alt nog een mooie verschijning voor het oog en levert Kabir Bedi een nog degelijke rol af als ex-man van Christine. Elliott Gould is een aanfluiting, ik kan die man niet meer serieus nemen sinds Friends, en de rest van de cast is al even uniek als de vele zandkorrels die het scherm sieren.

Goh, op zich geen wanproduct. De locatie is erg mooi, Hauer doet zijn ding en het kijkt allemaal nog wel vlotjes weg. Het plot hangt echter met haken en ogen aan elkaar en de film kent drie of vier eindes teveel. Vraag me echt af wat nu het verschil is tussen al die verschillende versies. Moest er iemand meer info hebben?