• 8.485.792 stemmen

Het Jaar van de Kreeft (1975)

Drama | 91 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titel: Cancer Rising

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Herbert Curiël

Met onder meer: Rutger Hauer, Willeke van Ammelrooy en Piet Römer

IMDb beoordeling: 6,1 (106)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 18 september 1975

Plot Het Jaar van de Kreeft

Debuutfilm van Herbert Curiël over een korte, maar heftige relatie tussen een man (Hauer) en vrouw. De verschillen tussen beiden zijn erg groot. De vrouw wil haar onafhankelijkheid niet opgeven in deze relatie.

avatar van Quido

Quido

Goede rollen van Rutger Hauer en Willeke van Ammelrooy. Jammer genoeg is het scenario nogal mat. Herbert Curiel krijgt het voorelkaar om films te maken die mooi zijn vormgegeven, goed zijn gespeeld, maar lijden aan een gebrek aan levendigheid. Het is allemaal ongeinspireerd. Deze was wel een stuk aangenamer dan Rituelen gelukkig.

avatar van mdj

mdj

Het boek van Hugo Claus stelt ook niet veel voor dus je moet dan wel een bizar goede filmmaker zijn om er wat van weten te maken. Waarom er dan voor dit boek gekozen is, blijft nog wel als vraag staan.

avatar van FisherKing

FisherKing

mdj schreef:

Waarom er dan voor dit boek gekozen is, blijft nog wel als vraag staan.

Hugo Claus was destijds "hip". Zoals Giphart nu. Blijkbaar een reden om dan een film van een gewild boek te maken.

avatar van robertus65

robertus65

Heb je Rutger Hauer en Willeke van Ammelrooy in een film en dan krijg je zo iets. Jammer, maar dit is niets meer dan een vervelende relatiefilm. Ronduit een tegenvaller, dit moet wel één van de minste films zijn waar Hauer in gespeeld heeft.

kappeuter (crew films)

En deze.

avatar van De Mees

De Mees

Het zal mij niet verwonderen dat deze snel een DVD release krijgt.

Net als Kort Amerikaans van Wolkers

avatar van Tripler

Tripler

Zojuist de bijna antiek ogende Video for Pleasure VHS overgezet naar dvd. De kopie ziet er nog heel behoorlijk uit!

Maar ook ik hoop op een fatsoenlijke dvd release.

Een zwak voor Herbert Curiel en zijn films blijf ik houden, sinds een nachtje doorzakken met hem in het verleden...

avatar van Quido

Quido

Inmiddels op DVD verkrijgbaar.

avatar van RRT

RRT

Film is gebaseerd op boek van Hugo Claus, maar mis toch een heel belangrijk gegeven uit het boek nl. dat de vrouwelijke hoofdpersoon kanker krijgt en daar ook aan overlijdt. Jammer dat dit niet meegenomen is in deze verfilming.

Verder is dit wel een film die mij aanspreekt.

avatar van FunkStar

FunkStar

Eindelijk op DVD, pas gekocht voor een prikkie!

Wat een heerlijke feel good jaren 70 film met de uitstekend acterende Willeke van Ammelrooy en Rutger Hauer! Ik heb genoten...

avatar van Bigjerry

Bigjerry

Hmm, misschien moet ik de film toch maar eens zien. Kocht een tijd terug de LP met de soundtrack maar die heb ik alweer doorverkocht. Wat een onbeduidende 13-in-een-dozijndeuntjes van reclamecomponiste De Garriga. Kijken of het met beeld erbij beter te pruimen is.

avatar van Dick2008

Dick2008

Op Nostalgienet woendag 20 februari 16.30 uur en 20.30 uur.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Vond dit onverwacht erg de moeite waard. Eigentijds maar toch niet gedateerd, en de verhaalstructuur deed me erg denken aan Richting West. Een wat raar einde, maar dat doet weinig af aan de pret.

avatar van Brix

Brix

Zondag 22 juni te zien op TV > Nostalgienet > 21:00 uur

avatar van Dogie Hogan

Dogie Hogan

Momenteel op Nostalgienet.

Hooguit interessant is de mid-jaren 70 setting (nostalgie). Verder erg rommelig en ongeïnspireerd. Voortijdig maar afgehaakt.

Rutger Hauers' Porsche lijkt trouwens sprekend op die van de Zweedse rechercheur Saga Norén (Sofia Helin) in de tv-thriller 'The Bridge'.

avatar van weide

weide

Bigjerry schreef:

Jammer dat je het album niet meer hebt. Ik vind Solitude bijvoorbeeld wel een mooi instrumentaal nummer. Mooie gitaarpartij.

Marian De Garriga - Solitude - YouTube

Alleen, wie speelt daar de gitaar? Weet jij dat nog?

avatar van Movsin

Movsin

Willeke van Ammelroy (vooral) en Rutger Hauer zetten sterke acts neer (gelukkig maar) bij een al bij al moeilijk te verfilmen roman van Hugo Claus, in een prent die toch te weinig variatie in het gebeuren brengt (of kan brengen) om het echt boeiend te maken.

Mogelijks een hogere kwotering waard maar aan het slot werd toch iets niet erg duidelijk gemaakt. Begrijp niet goed.

avatar van Fransman

Fransman

• 1948 stemmen

Dit viel me niet mee. Vroeg me af of ik naar een remake of vervolg van Turks Fruit zat te kijken, maar dan met een andere hoofdrolspeelster en een ander soort afloop. Willeke van Ammelrooy zette een sterke rol neer, maar Rutger Hauer acteert als een houten klaas. Vond die relatie geen moment geloofwaardig en van enige chemie tussen die twee is geen sprake.

Maar ligt het nu aan mij? Ik vond het allemaal zo toneelmatig, zo onnatuurlijk, alsof men ingestudeerde rollen opzei en ik naar een (niet zo heel goed) toneelstukje zat te kijken. De film kon me geen moment overtuigen. Wel leuk zijn de beelden van Amsterdam, de auto's en er is een prima score.