Het Jaar van de Kreeft (1975)

Alternatieve titel: Cancer Rising

Nederland

geregisseerd door Herbert Curiël
met Rutger Hauer, Willeke van Ammelrooy en Piet Römer

Debuutfilm van Herbert Curiël over een korte, maar heftige relatie tussen een man (Hauer) en vrouw. De verschillen tussen beiden zijn erg groot. De vrouw wil haar onafhankelijkheid niet opgeven in deze relatie.

Goede rollen van Rutger Hauer en Willeke van Ammelrooy. Jammer genoeg is het scenario nogal mat. Herbert Curiel krijgt het voorelkaar om films te maken die mooi zijn vormgegeven, goed zijn gespeeld, maar lijden aan een gebrek aan levendigheid. Het is allemaal ongeinspireerd. Deze was wel een stuk aangenamer dan Rituelen gelukkig.

avatar van mdj
mdj
Het boek van Hugo Claus stelt ook niet veel voor dus je moet dan wel een bizar goede filmmaker zijn om er wat van weten te maken. Waarom er dan voor dit boek gekozen is, blijft nog wel als vraag staan.

FisherKing
mdj schreef:

Waarom er dan voor dit boek gekozen is, blijft nog wel als vraag staan.

Hugo Claus was destijds "hip". Zoals Giphart nu. Blijkbaar een reden om dan een film van een gewild boek te maken.

robertus65
Heb je Rutger Hauer en Willeke van Ammelrooy in een film en dan krijg je zo iets. Jammer, maar dit is niets meer dan een vervelende relatiefilm. Ronduit een tegenvaller, dit moet wel één van de minste films zijn waar Hauer in gespeeld heeft.

kappeuter (moderator)
En deze.

avatar van De Mees
Het zal mij niet verwonderen dat deze snel een DVD release krijgt.

Net als Kort Amerikaans van Wolkers

Zojuist de bijna antiek ogende Video for Pleasure VHS overgezet naar dvd. De kopie ziet er nog heel behoorlijk uit!

Maar ook ik hoop op een fatsoenlijke dvd release.

Een zwak voor Herbert Curiel en zijn films blijf ik houden, sinds een nachtje doorzakken met hem in het verleden...

Inmiddels op DVD verkrijgbaar.

avatar van RRT
RRT
Film is gebaseerd op boek van Hugo Claus, maar mis toch een heel belangrijk gegeven uit het boek nl. dat de vrouwelijke hoofdpersoon kanker krijgt en daar ook aan overlijdt. Jammer dat dit niet meegenomen is in deze verfilming.
Verder is dit wel een film die mij aanspreekt.

avatar van FunkStar
Eindelijk op DVD, pas gekocht voor een prikkie!

Wat een heerlijke feel good jaren 70 film met de uitstekend acterende Willeke van Ammelrooy en Rutger Hauer! Ik heb genoten...

Hmm, misschien moet ik de film toch maar eens zien. Kocht een tijd terug de LP met de soundtrack maar die heb ik alweer doorverkocht. Wat een onbeduidende 13-in-een-dozijndeuntjes van reclamecomponiste De Garriga. Kijken of het met beeld erbij beter te pruimen is.

Dick2008
Op Nostalgienet woendag 20 februari 16.30 uur en 20.30 uur.

avatar van BlueJudaskiss
Vond dit onverwacht erg de moeite waard. Eigentijds maar toch niet gedateerd, en de verhaalstructuur deed me erg denken aan Richting West. Een wat raar einde, maar dat doet weinig af aan de pret.

avatar van Brix
Zondag 22 juni te zien op TV > Nostalgienet > 21:00 uur

avatar van Dogie_Hogan
Momenteel op Nostalgienet.

Hooguit interessant is de mid-jaren 70 setting (nostalgie). Verder erg rommelig en ongeïnspireerd. Voortijdig maar afgehaakt.
Rutger Hauers' Porsche lijkt trouwens sprekend op die van de Zweedse rechercheur Saga Norén (Sofia Helin) in de tv-thriller 'The Bridge'.

Bigjerry schreef:

Jammer dat je het album niet meer hebt. Ik vind Solitude bijvoorbeeld wel een mooi instrumentaal nummer. Mooie gitaarpartij.
Marian De Garriga - Solitude - YouTube

Alleen, wie speelt daar de gitaar? Weet jij dat nog?

Willeke van Ammelroy (vooral) en Rutger Hauer zetten sterke acts neer (gelukkig maar) bij een al bij al moeilijk te verfilmen roman van Hugo Claus, in een prent die toch te weinig variatie in het gebeuren brengt (of kan brengen) om het echt boeiend te maken.
Mogelijks een hogere kwotering waard maar aan het slot werd toch iets niet erg duidelijk gemaakt. Begrijp niet goed.

Dit viel me niet mee. Vroeg me af of ik naar een remake of vervolg van Turks Fruit zat te kijken, maar dan met een andere hoofdrolspeelster en een ander soort afloop. Willeke van Ammelrooy zette een sterke rol neer, maar Rutger Hauer acteert als een houten klaas. Vond die relatie geen moment geloofwaardig en van enige chemie tussen die twee is geen sprake.

Maar ligt het nu aan mij? Ik vond het allemaal zo toneelmatig, zo onnatuurlijk, alsof men ingestudeerde rollen opzei en ik naar een (niet zo heel goed) toneelstukje zat te kijken. De film kon me geen moment overtuigen. Wel leuk zijn de beelden van Amsterdam, de auto's en er is een prima score.