Hostile Waters (1997)

Frankrijk / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller

geregisseerd door David Drury
met Rutger Hauer, Martin Sheen en Max von Sydow

Half de jaren '80. President Reagan en zijn Russische collega Gorbatchov plannen een top in IJsland met als doel de relatie tussen beide grootmachten te verbeteren. Net op dat moment botst een Russische nucleaire onderzeeër nabij de kust van Bermuda met een Amerikaanse duikboot. De Russen maken zich zorgen om de opgelopen averij en het niet meer onder controle hebben van de nucleaire wapens die zich aan boord bevinden. De Amerikanen vrezen de vernietiging van enkele grote Amerikaanse steden omwille van de defecte Russische atoomwapens en achten dat het ongelukkige voorval het moeizame vredesproces tussen Reagan en Gorbatchov des te meer op de helling zet. Beide kapiteins gaan echter niet meteen aankloppen bij hun president.

neo (crew)
veel beter dan ik in eerste instanties had gedacht.

avatar van speedy23
Suspensefilm van formaat met dramatische hoogtepunten naar een scenario dat op ware feiten gebaseerd is. Rutger Hauer is goed als de Russische kapitein en hij wordt uitstekend gesteund door de bijrollen...
****(8/10)

avatar van jedymaster
speedy23 schreef:

mee eens

Beneden het bedrieglijke oppervlak van de Atlantische Oceaan vaart heimelijk de Russische duikboot K-219, onder leiding van Igor Britanov. De onderzeeër draagt een dodelijke lading kernraketkoppen met zich mee en heeft als doel de Amerikaanse oostkust. De Amerikanen proberen dit te voorkomen en sturen er hun eigen duikboot op af.

Bron

kijk, dat klinkt al een stuk spannender

ik heb overigens weer golf op BBC2, waar ik dat een paar dagen geleden ook al had waar 'wag the dog' zou moeten zijn.
begin nou toch nieuwsgierig te worden of mijn TV wel goed ingesteld staat

avatar van U-96
Diesel schreef:

Tegen mijn zin in moet ik nu toch gaan zeiken... Nucleaire onderzeeërs kun je onmogelijk duikboot noemen... Onderzeeër is altijd het perfekte woord...

U-96 schreef:

Pas het verhaal even aan en stuur een mailtje naar www.filmtotaal.nl[/url] zou ik zeggen.

avatar van Captain Pervert
Verrassend onderhoudende film.

Soort B-versie van "The Hunt For Red October", maar daarom niet slecht. 3.5 sterren.

die ene hobbit doet er ook in mee

De film moet het hebben van het aardige verhaal en de uitstekende acteurs. Hauer speelt overtuigend de hoofdrol en de bijrollen worden eveneens prima ingevuld.
Echt spectaculaire scenes komen er niet in voor maar de film is zeker de moeite van het kijken waard.

avatar van U-96
Hostile Waters lijkt opvallend veel op K-19: The Widowmaker. In beide films staat er een Russische nucleaire onderzeeër centraal en beiden gaan ze de fout in om er simpele Amerikanen op te zetten. Hoewel K-19 complete bagger is, met een irritante straal overdreven sentimeneel gedram, is Hostile Waters nog redelijk intact en irritant sentimenteel gezeik is ver te zoeken. De film heeft ook wat trekjes van The Hunt For Red October meegekregen.

Opvallend is Rutger Hauer die zijn rol goed neerzet. De onderzeeër is verder best redelijk in beeld gebracht. Het verhaal is oersimpel en de film is een zoveelste herhaling van andere films waar een nucleaire onderzeeër in technische en levensgevaarlijke problemen zit. Desondanks niet slecht uitgewerkt en best fijn om te zien hoe de bemanning het probleem met de nucleaire reactor oplost. Verder ook niet meer dan dat.

Ik reken zwaar op het feit van Amerikaans sprekende Russen, dezelfde mismakende fout van K-19. Voor de zoveelste keer, Amerikanen hadden de beste duikboten en hebben nu de beste onderzeeërs. Laat ze toch lekker iets van hun eigen onderzeeërs verfilmen...

***** 1.5 *****

neo (crew)
U-96 schreef:
Hoewel K-19 complete bagger is, met een irritante straal overdreven sentimeneel gedram, is Hostile Waters nog redelijk intact en irritante sentimenteel gezeik is ver te zoeken.

Hier ben ik het wel mee eens

avatar van Jazzthieve
Geen slechte film, maar ik denk dat hier een beetje gestemd wordt in functie van zijn B-film imago en dus niet echt neurtraal want deze film verdient mee dan huidige rating.
U96 jij komt niet echt geloofwaardig over met je kritiek, die staat namelijk niet in verhouding met je beoordeling van de film. Doorgaans is een score van 1.5 een film die je de flop 100 in wil sturen.

Oordelen kan ik pas als ik hem gezien heb. Doordat het wellicht een B-film is, zijn er nergens Nederlandstalige ondertitels te vinden... kan iemand helpen?

avatar van Left4Dead
Leuk, zeker omdat Rutger erin speelt. Daarnaast een stuk geschiedenis.
Goed te doen maar een topper, dat niet.