Target (1985)

Actie / Thriller

geregisseerd door Arthur Penn
met Gene Hackman, Matt Dillon en Brad Williams

Chris Lloyd (Matt Dillon) kan niet opschieten met zijn vader Walter (Gene Hackman). Hij vind hem te voorzichtig, op zijn hoede. Hij probeert niets nieuws en Chris moet leven volgens de standaarden waarmee hij opgegroeid is. Maar wanneer zijn moeder wordt gekidnapt terwijl ze op reis in Europa is, veranderd zijn vader, tot verbazing van Chris, in een man van actie. Wat doet zijn vader eigenlijk?

Sterke en spannende actiethriller met Hackman ( eigenlijk altijd wel goed) en Matt Dillon.
Karakters prima uitgediept, een boeiend verhaal en een
goed plot.

avatar van aSMoDeuS
Spannend verhaal.
Jammer dat ik vantevoren wist dat hij dus iets anders was dan de gewone huis-tuin-en-keuken-vader.

avatar van brabusRUS
De achtervolgingen waren leuk. Voor de rest vermakkelijke film. Leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Sergio
In deze film vond ik Matt Dillon verschrikkelijk irritant.
Het spel van Gene Hackman maakt veel goed .

avatar van Querelle
Jammer van de grappig bedoelde bijfiguren. Was misschien beter geweest als het wat serieuzer was aangepakt.

Geen onvergetelijk meesterwerk, maar wel een aardige, een beetje ouderwetse, spionagefilm. Sommige scenes zijn bijna camp te noemen. Kapsels en kleding van de dames zijn erg 80s.
Aanvankelijk dacht ik dat het plot niet klopte. Toen bedacht ik dat de vrouw en moeder vermoedelijk steeds in West-Berlijn werd gevangen gehouden. Dan blijft het wel een raadsel hoe Schroeder en/of zijn helper zich zo makkelijk tussen Oost en West kunnen verplaatsen.

avatar van Filmkriebel
Spannende film die bovendien heel goed geregisseerd is. Ik vond het duo Hackman-Dillon wel leuk; Dillon speelt hier wat in de schaduw van Hackman.. niet erg... hij is hier ook het groentje. De vaart zat er ook vanaf het begin in. Ze reizen af naar Parijs, Hamburg en tot slot Berlijn. Er zitten enkele goede actiescènes in, alsook een welkome portie humor zonder hierin te overdrijven. Echt wel een goede en gevarieerde film die me geen seconde verveeld heeft.

avatar van 606
Spannende film met een goed verhaal en nodige actie.
Acteurs zijn ook goed.

3,5 ster

avatar van daxclusive
Ouders film zoals Target kijken altijd prima weg.
Deze uit 1985 met in de hoofdrol Matt Dillon is een zeer vermakelijke spannende thriller.

Tegenvallende film waarin vader en zoon naar Europa afreizen als de moeder gegijzeld blijkt te zijn. Een vrij standaard spionage-achtig verhaal en de film komt hier en daar wat rommelig over. De vader-zoon relatie is het middelpunt van de film, maar deze is vaak wat ongeloofwaardig. Een paar spannende momenten en Gene Hackman doet niets verkeerd (de rest van de cast stelt wat teleur).

avatar van Left4Dead
"If you love Jesus, blow your horn".

Na een zwak begin, waar de chemie tussen Hackman en Dillon echt niet te vinden valt, begint een vrij standaard werkje zich te ontvouwen. Dat gebrek van chemie wil ik graag toedichten aan Dillon maar dan moet ik er wel bij vermelden dat ik in geen geval gecharmeerd ben van zijn acteerwerk, een vooroordeel daar.

Na een twintigtal minuten zijn we op Europees gebied beland waar de zoektocht naar Walter's vrouw van start gaat. Meteen gaat de prent over in actie, een geluk want het begin is tergend langzaam te noemen. Walter neemt zijn zoon op sleeptouw tijdens de zoektocht en maakt gebruik van oude connecties. Vanaf dat moment leren we stap voor stap meer van Walter zijn leven, dat is dan ook het enigste punt waarvoor je de prent uit gaat zitten.

Dat Dillon er maar een beetje bij loopt voegt aan de personages Walter en Chris geen enkele meerwaarde toe, bungelend en oninteressant simpelweg. Het probeert wat good feeling te creëren in deze roadtrip maar slaat de plank volkomen mis. Korte achtervolgingen op repeterend niveau brengen korte actie en soms lachwekkende momenten met zich mee, de tand des tijd significant daar. Echter zijn de actiemomenten geen Oscarnominaties waard, nee integendeel. De regisseur had niet de kracht en macht om er een fraai stuk van te kunnen maken.

Het acteerwerk is matig te noemen, Hackman op automatische piloot en Dillion zoals gewoonlijk; vlak en niet overtuigend. Met een matige soundscore en idem regie weet men er een routineus maar niet gedenkwaardig werkje van de maken, dat meer voor de tv dan voor de bios geschikt is (logisch, Howard Berk was de drijvende kracht achter het verhaal).

Een plot wat vel over bot is maakt er maar een matig prentje van dat op geen enkel vlak excelleert maar toch voor klein vermaak zorgt naarmate de film vordert (dat omdat je achterover leunend het verhaaltje tot je kan nemen). Dat laatste ligt er bij mij vooral aan omdat ik toch wel fan ben van Hackman, wat meteen ook de doorslag was om deze film erin te gaan mikken. Zit de afgelopen dagen wat in zijn oeuvre te wroeten en daar zitten een paar puike films tussen eerlijk gezegd.

Volgens mij had hier meer uitgehaald kunnen worden, Hackman zorgt voor het enige vermaak. De uitvoering van het verhaal is niet sterk, er had meer uitgehaald kunnen/moeten worden. Het vader en zoon verhaal was menigmaal vervelend en storend, dit had er uit gelaten mogen worden. Dit vooral door houten klaas Dillon, een miscast als je het mij vraagt. Een prent die op vele momenten erg goedkoop en klungelig in script en regie aandoet, het verhaal verdiende meer ook al is het verre van origineel.

2,5** en dan ben ik soepel, de uitvoering is simpelweg amateuristisch te noemen.

avatar van clubsport
Aardige spionagetrhiller met weinig spektakel maar dat werd nog niet zo overdreven gebracht zoals het tegenwoordig gaat en dat komt het realisme wel ten goede .
In het begin was er weinig chemie tussen hackman en dillon maar dat werd verderop in de film wel beter al blijft het toch een beetje een zwak punt van de film .