Dracula 3D (2012)

Italië / Frankrijk / Spanje
Actie / Horror

geregisseerd door Dario Argento
met Thomas Kretschmann, Marta Gastini en Rutger Hauer

Jonathan Harker is per trein vanuit Engeland op weg naar het kasteel van Dracula in de Karpaten om de grote bibliotheek te catalogiseren. Hij is aanvankelijk onder de indruk van de gracieuze manieren van Dracula, maar realiseert zich al snel dat hij gevangen zit in het kasteel. Ook ontdekt hij de nachtelijke facetten van Dracula's leven. Als hij op een nacht probeert te ontsnappen raakt hij in de ban van drie vrouwelijke vampieren, de bruiden van Dracula.

avatar van tattoobob
Mac Hammer Fan schreef:
Tegenvaller, al vond ik Andy Warhol's Blood for Dracula nog slechter. Had beter een topgiallo (Profondo Rosso, Phenomena,...) van Argento herbekeken of één van de nooit tegenvallende Hammer Dracula's. Ik ben een fan van gotische horror, maar de speciale effecten in dit verhaal zijn grotesk en ondermaats. (Met als dieptepunt de scene met het reuze-insect. De love-story tussen Mina en Dracula vond ik ook maar niets.
Thomas Kretschmann als Dracula heeft helemaal geen uitstraling, hij acteert houterig. Christopher Lee, dat was nog eens een verschijning. Hier in deze versie loopt zelfs Rutger Hauer als Van Helsing er wat verloren bij. Geef mij maar Peter Cushing in de plaats. Of de Dracula versies van Badham of Coppolla.

Deze film hoort bij een van de slechtste uitvoeringen van het klassieke verhaal van Bram Stoker , alles is maar fout de dames komen regelrecht uit een wc-porno film de kleding is net gestikt de struiken kun je van ver weg ruiken namelijk de plastic geur en het acteren is niet om aan te zien om van het script maar te zwijgen...

Meneer Bungel
dutchtuga schreef:
Wouter maakte al eerder een treffende vergelijking (op pagina 2). Dracula 3D doet meer denken aan dat soort goedkope prul. Olaf Ittenbach of Fred Vogel mogen bij deze dan ook als inspiratiebron genoemd worden.
Heb het intro gekeken (helaas had ik een versie met 'dubbel beeld' te pakken, dus uitkijken zat er niet in), en inderdaad: wát een onooglijke graphics (van dat 'dorpje' bv.)!

avatar van xgogax
Meneer Bungel schreef:
Dat is alleen maar de openingscredit , man .

Later zie je dat het dorpje wel heel erg gedetailleerd en artistiek is weergegeven . Bovendien gaat het niet om een CGI-dorpje maar om een echt bestaand Italiaans dorpje ...

Meneer Bungel
Is dat nabewerkt dan? Ik zou zweren dat het een '90s game was. Hoe dan ook, het ziet er niet uit. Ook in de trailer zie ik niets indrukwekkends voorbij komen. Een eindoordeel volgt wanneer ik de hele film gezien heb.

avatar van xgogax
Filming locations for Dracula (2012) :

Biella, Piedmont, Italy
Candelo, Biella, Piedmont, Italy
Ivrea, Turin, Piedmont, Italy

Dracula (2012) - filming locations - imdb.com
Deze film straalt veel dynamiek en ‘ positiviteit ‘ uit en je voelt ook meteen aan dat een groot artiest deze film met veel PLEZIER heeft gerealiseerd . Dracula (2012) is een artistiek meesterwerk met ZIEL .

avatar van blurp194
Matig.

Het surrealistisch- gotische van licht en beeld werkt voor mij wel. Je moet je er niet aan gaan ergeren dat het allemaal niet echt klopt. Net als dat je je er ook niet aan moet ergeren dat de lipsync niet heel goed is - vooral niet als Rutger Hauer spreekt. De muziek is af en toe ronduit irritant. Het acteren - tsja, Rutger kan er nog wel een beetje mee door, en de dames krijgen makkelijk het voordeel van de twijfel. Maar Dracula slaagt er niet in om de vereiste griezeligheid over te brengen.

En daar ligt ook wel een echt groot probleem. Het verhaal is te bekend, te uitgekauwd. Nergens wordt het ook maar een beetje eng, en het duurt gewoon veel te lang allemaal - alsof je naar de zoveelste herhaling zit te kijken. En dat is het ook - een herhaling. Maar dan zonder Bela Lugosi.

avatar van mcdaktari
Had eigenlijk ook niet anders verwacht want Hauer speelt de laatste jaren ook niet meer in top produkties, zijn glorie jaren waren in de tijd van Blade runner, Night Hawks. Wel jammer want het is toch één van Nederlands beste acteurs.

Tsja... als Bram Stoker's Dracula je favo film is kan eigenlijk niets daartegen op.

Toch maar gaan kijken. Helaas heb ik gelijk gekregen.. matig acteerwerk (Wat doet Rutger Hauer in deze film??) op onze Rutger na.

Slechte effecten, en de Dracula boezemde geen enkele angst in, in tegenstelling tot Gary Oldman...

En had ik het al over de naakte vrouwen gehad? Allemaal niet echt geloofwaardig.. oh wacht het is ook een legende

Van mij heeft deze film een 0,5 gekregen voor de moeite..

mcdaktari schreef:

Vergeet Hobo with a Shotgun niet die vond ik geweldig!

avatar van vampyrmaiden
punt 1; de beschrijving klopt niet, het zijn in deze film geen 3 bruiden maar het is er slechts 1

punt 2; dit had een goede film kunnen zijn vind ik, alleen had dracula wel wat aantrekkelijker mogen zijn (deze meneer had totaal niets 'onweerstaanbaars')

punt 3; de transformatie van wolf naar dracula was echt lelijk, leek wel een computerspelletje

punt 4; ik weet dat dracula zg kan transformeren in een dier, maar een uit de kluiten gewassen sprinkhaan????? *fout*

Ik vond het een aardige film maar geen topper, er zijn al betere draculafilms gemaakt, zoals de nog steeds onovertroffen versie uit 1992.

Betere CGI, betere acteurs en een aantrekkelijkere hoofdrolspeler hadden deze film een stuk hoger kunnen laten scoren.

kevinverwijst
Helaas Argento dit is toch wel het dieptepunt en ik ben een grote Argento fan heb ze op deze na allemaal ook op dvd. Maar had het gevoel alsof ik naar een Nintendo 64 spel zat te kijke zo slecht zijn de effecten. Wilde hem graag goed vinden.

avatar van Doctor X
Waardeloze tijdverspilling, belachelijke effecten, nergens eng. Een half punt voor Rutger, omdat ik mild ben vandaag, Maar ja, ik ben dan ook niet zo'n "kenner" als xgogax, proest..

Dat er mensen bereid zijn geweest dit misbaksel te financieren.

avatar van baspls
Jezus, hier was ik eerst best benieuwt naar. Maar nu heb ik de trailer gezien. Ik geloof gewoon niet dat hij van Argento is, onmogelijk. Verspilling van Rutger Hauers talent.

avatar van Noodless
Kan mis zijn maar deze film solliciteert naar de slechtste Dracula verfilming die ik al gezien heb. Nochtans weet de regisseur mij vaak te entertainen met zijn films, maar met deze film slaat hij helaas de bal volledig mis. Geen sfeerrijke scènes, gebrek aan griezelige momenten, een Dracula figuur als totale mislukking, matige kills, totaal geen spanning en last but not least een overbodige belachelijke verandering van Dracula in een sprinkhaan. De love-story tussen Mina en Dracula is ook maar niets. Positief : de kitscherige decors, stupide scènes die op de één of andere manier nog weten te vermaken, Asia Argento en de boezem van Miriam Giovanelli
3/10

avatar van baspls
Italiaanse producenten speelde in 2011 met het idee om de eerste grote Europese 3D-film te maken. Ze besloten dat Horror zich het meest leende voor de 3D-effecten. Wat is het bekendste horror-verhaal? Bram Stoker's Dracula. Wie is de meest populaire Italiaanse Horror-regisseur? Dario Argento.

Het probleem is natuurlijk ook dat het verhaal al ontelbare keren is verfilmd. En als je Nosferatu, eine Symphonie des Grauens, Universal's Dracula, Hammer's Dracula, Nosferatu: Phantom der Nacht, Dracula met Frank Langella en Francis Ford Coppola's Dracula hebt gezien dan heb je de het essentiële al gehad. Toch weet iedereen die Suspiria gezien heeft dat Argento op zijn minst een bijzonder sfeervolle toevoeging zou kunnen geven aan dit rijte. Helaas heeft hij de film niet 30 jaar eerder gemaakt.

De cast is niet eens zo heel erg verkeerd. Thomas Kretschmann zet een prima vampier neer met zijn accent, al vind ik hem qua uiterlijk te jong voor het Nosferatu-achtige kostuum. Marta Gastini speelde wel aardig, maar niet echt zo goed als nodig was voor haar dragende rol. En dan hebben we natuurlijk ook nog onze eigen Rutger Hauer. De allereerste keer dat een Nederlander de van oorsprong Nederlandse Van Helsing speelt. Toch speelt Rutger hem met een Amerikaans accent en wordt er niets gedaan met zijn Nederlandse achtergrond, zoals Laurence Olivier wel deed in zijn vertolking van het personage. Ik kan niet helpen dat ik de indruk krijg dat alle acteurs Coppola's Dracula zaten te imiteren. Bovendien kwam de dubbing ook heel amateuristisch over anno 2012.

Het klassieke verhaal is door Argento onder handen genomen omdat hij niet de zoveelste identieke vertelling wilde geven. Dat doet hij zeker niet, sterker nog, hij maakt het verhaal tot een nogal absurdistisch geheel. Zo transformeert Dracula in een reuzachtige sprinkhaan... En waar de romance in Coppola's versie totaal niet werkte, werkt hij hier nog minder...

Het bizarre is dat de technische aspecten grotendeels door het vertrouwde Argento-team zijn verzorgd. Luciano Tovoli die Suspiria en Tenebre hun unieke look heeft gegeven schiet Dracula als een fletse sfeerloze film. Argento was een kind met een speelgoedje met de 3D techniek en omdat bij een grote scherptediepte en gelijkmatige belichting het 3D-effect het beste werkt werd hiervoor gekozen. Wat men zich niet realiseerde is dat de film er ook (zeker in de 2D versie) ontzettend flets en lelijk van geworden is. De beelden zien er totaal onbewerkt uit, er lijkt enkel de saturatie omhoog gezet te zijn. En de mediterrane zon en Noord-Italiaanse dorpjes zijn ook een totaal verkeerde setting voor een film als deze. Sergio Stivaletti levert prima gore af, maar de effecten van het digitale team zijn bijzonder amateuristisch. Dracula 3D bewijst maar een pijnlijk hoe CGI een Horror-film compleet zielloos en sfeerdood kan maken. We verlangen met heimwee terug naar Stivaletti's meesterlijke Demoni-effecten.

Tot slot hebben we dan nog Claudio Simmonetti die probeert om de onheilspellende sounddesign van Suspiria terug te brengen, maar daarin slaagt hij niet. De muziek was niet onaardig, maar voelde te digitaal en simpel aan voor een Dracula-film.

Al met al was Dracula 3D dus zoals verwacht een van de (zo niet, de) slechtste film die Argento ooit heeft gemaakt. Flets kleurgebruik, zeer amateuristische CGI en absurde verhaallijnen. De oorzaak? Het vergapen aan de stomme 3D-techniek door cast en crew en het eeuwig ja-knikken van producten die Dario omwille van zijn oude successen geen nee willen verkopen. Volgend jaar krijgen we een remake van Suspiria voorgeschoteld en er waren kort geleden plannen voor een nieuwe Argento-film genaamd The Sandman. Wie weet wat de toekomst breng voor Argento-fans. Wellicht kunnen we beter zijn meesterwerken nog eens opzetten en al die wanproducten vergeten.

Op Le Cinque Giornate na heb ik nu al Dario's werk gezien en hij blijft toch een van mijn favoriete filmmaker omwille van zijn briljante cinematografie en eigenzinnigheid. Na Sleepless heeft hij echter nooit meer een goede film gemaakt. Films als The Card Player en Giallo zijn opzich nog wel vermakelijk, maar missen zijn kenmerkende stijl. Pijnlijk hoe de goede filmmakers van de jaren '70 en '80 nu door moderne technieken totaal het spoor bijster zijn geworden (iemand als Scorsese uitgezonderd).