Phenomena (1985)

Alternatieve titel: Creepers

Italië
Drama / Horror
110 minuten / 116 minuten (integrale versie) / 82 minuten (VS edited version)

geregisseerd door Dario Argento
met Jennifer Connelly, Daria Nicolodi en Donald Pleasence

Jennifer Corvino is de zestienjarige dochter van een beroemd acteur. Als nieuwe studente in het Richard Wagner internaat in Zwitserland, ontdekt ze dat de schoolomgeving bedreigd wordt door een seriemoordenaar die het voornamelijk op jonge vrouwen gemunt heeft. Bij een hersenonderzoek naar aanleiding van haar slaapwandelingen, vreest de arts dat Jennifer een gespleten persoonlijkheid ontwikkelt. Jennifer blijkt bovendien over een bijzondere gave te beschikken om te communiceren met insecten. Met de hulp van professor McGregor tracht het tienermeisje het mysterie van moorden op te lossen en inzicht te krijgen in haar gaven.

avatar van Quentin
Fakkin lelijk artwork, maar eigenlijk moet ik deze wel bestellen: Phenomena Limited Edition - arrowfilms.co.uk

avatar van de grunt
Door Arrow moet er binnenkort weer een kast bijkomen

avatar van John Milton
ga je niet failliet door al die 30 pond uitgaves Grunt

avatar van de grunt
Haha moet wel een keer een streep gaan trekken. Nu begin je weer blu-ray uitgaves te vervangen door 4K. Gekkenwerk eigenlijk. Jij heb fysiek al lang afgezworen toch?

avatar van Quentin
In tegenstelling tot andere Argento films, geniet bij deze de Engelse audiotrack de voorkeur. Eerste film die de beste man met setgeluid opnam; Engelstalige castleden zijn dus (grotendeels) niet gedubd. Foleygeluiden en mix zijn ook stukken beter.

avatar van John Milton
Vond dat ook bij Suspiria gelden.

avatar van de grunt
Wat een verschil zeg die nieuwe scan van Arrow. Drie keer raden welke van de twee ik heb

avatar van Quentin
Heb ze allebei (plus de oude A-film dvd en zelfs de Italian Shock uitgave), nieuwe boxset is geweldig!

John Milton schreef:
Vond dat ook bij Suspiria gelden.

Mwah, toch in mindere mate hoor. Suspiria is voor de volle 100% gedubd, dus elke audiotrack klinkt onnatuurlijk. Dan klinkt Italiaans gewoonweg beter omdat ik het niet zo goed versta. Zoals eerder gezegd was Phenomena de eerste film van Argento waarbij direct geluid werd opgenomen en daarnaast spraken alle leads ook nog eens Engels. Niet de normale linguïstieke chaos die men voorheen op de set van Italiaanse films tegenkwam (waarbij iedere acteur gewoon in zijn of haar moerstaal speelde en sommige acteurs gewoon van 1 t/m 10 telde, omdat ze hun teksten later toch zouden dubben).

avatar van Basto
Wat een geweldige film is dit toch. Groeit bij elke herziening. Ditmaal de us versie gezien, dankzij de schitterende box van Arrow. De langere versies zullen absoluut nog beter zijn, want meer expositie zou welkom zijn.

4.5

avatar van xgogax
De eerste film van Argento waarin een steadicam werd gebruikt .

"Phenomena" uses adroit cinematography, including some of the first uses of Steadicam in Italian filmmaking, to forge a dreamlike mood that straddles the waking and unconscious worlds. : madmuseum.org

Redelijke film over een meisje dat met insecten kan communiceren naar een meisjesschool wordt gestuurd. Een nogal mager verhaal dat nergens echt weet te boeien en nogal traag uitgewerkt is. Wel behoorlijk sfeervol in beeld gebracht (de soundtrack draagt hier zeker aan bij). Mede door de finale waarin het tempo wat wordt opgeschroefd en er wat meer gebeurd, nog net 3.0 sterren.

avatar van mikey
Een echte Italian B-flick vol met rare continuïteitsfouten (Jennifer ren huis uit, makelaar kijkt haar na en Jenn is al 1 km verderop), overdrijvingen (wat een kleine jerrycan met benzine kan veroorzaken) die amok gaan. (Jenn is aan het slaapwandelen s' nachts en maar liefst 5 auto's op dat punt moeten uitwijken in 3 seconden- op dorpstraat). Ik snap wel dat Argento een nachtmerrie wil creëren maar het werkt niet altijd even goed. Flick past wel heel goed in het decennium van Friday the 13th's. Die ik stiekem wel beter vind. Dus genietbaar.

avatar van mikey
Drs. DAJA schreef:
Ik durf te wedden dat Jonathan Demme voor The Silence of the Lambs zich even heeft laten inspireren door de kelders in Phenomena
En Argento door Poltergeist

avatar van Boeikens
Dario Argento staat meestal wel garant voor goede sfeervolle horror, zo ook deze Phenomena die ik warempel nog niet gezien had
Jong meisje en school, deed me direct aan Suspiria denken die zeker het zien waard was.
Het verhaal vond ik eerder mager en warrig wat enerzijde de film wat langzaam en soms wat saai maakt. Anderzijds is er weer de prachtige setting, sfeeropbouw, spannende momenten en vooral super einde dat de volledige kijkbeurt meer dan waard maakt. Hadden de kills wat vaker en bruuter geweest, had ik het zeker een klein toppertje gevonden

avatar van mrklm
Wazig en bizar of eigenzinnig en vernieuwend? De waarheid ligt waarschijnlijk een beetje in het midden bij deze horrorfilm waarin tienermeisje Jennifer [Jennifer Connelly] tijdens haar verblijf op een Zwitserse kostschool niet alleen ontdekt dat ze een bijzondere gave heeft - iets met insecten -, maar ook geteisterd wordt door nachtmerries die mogelijk verbonden zijn met een rondwarende seriemoordenaar die al geruime tijd huishoudt in de omgeving. Horror-icoon Donald Pleasance doet zijn ding als de aan een rolstoel gekluisterde entomoloog met wie Jennifer bevriend raakt en er is een soundtrack waarop o.a. Iron Maidens geweldige 'Flash Of The Blade' te horen is, alsmede een opera-achtige score die niet naar ieders smaak zal zijn. Argento's opvallende filmstijl gaat ten koste van de horror, als is er een vrij geslaagde finale... maar mijn hemel, wat is dit vaag zeg! Wazig en bizar dus, wat mij betreft.

avatar van Collins
Dario Argento gaat weer visueel tekeer in deze sfeervolle productie maar vergeet daarbij het verhaal van veel diepgang, verklaring en logica te voorzien. Dat gebrek aan narratief, is er in eerdere films van Argento ook wel, maar daarin viel het me minder op. Hier stoorde het me zelfs wel wat.
Prachtige beelden. Spelen met lichtval en kiezen voor atypisch, bijna overdreven aanwezig kleurgebruik. Het is prachtig. De settings zijn eveneens magnifiek en leveren hun sfeervolle bijdrage. De scènes, de shots zien er mooi uit. Mooi gekaderd. Mooi ingevuld. Schilderijtjes zijn het.
Maar ja, het verloop van het verhaal is onbevredigend. De scènewisselingen ervoer ik als nogal abrupt. Verder ontbreekt de logica voor de handelswijze van de personages veelal. De personages lopen er enigszins verloren bij. Ik denk dat ze graag wat meer uitleg hadden gehad over motivering en richting. Net als ik.
De score is op zich niet verkeerd, maar als sfeervolle ondersteuning voor de film is de muziek tamelijk misplaatst. Zodra Motorhead of Iron Maiden (goede bands wier muziek heel goed in andersoortige films passen) hun muzikale volume over een scène spuiten, is de romantisch duistere sfeer meteen verloren. Daar kan geen mooi in beeld gebrachte schaduwpartij of spannend slaapoutfitje van Connelly tegenop. De beste scènes zijn de scènes waarin het muzikale volume bescheiden of niet aanwezig is. Op die momenten ervoer ik de meeste sfeer en de meeste spanning.
Connelly ziet er schattig uit, maar haar acteerkunsten moeten duidelijk nog evolueren. Pleasance is ok. De rest van de cast is niet geweldig. Het slechte acteren zorgt er mede voor dat de wazige invulling van de personages wazig blijft. We zien houterige personages die in de hele film op zoek lijken te zijn naar de juiste manier van aanwezig zijn, van presentabel zijn. Op zoek naar een manier om er nog wat van te maken. Zo lijkt het althans. En dat oogt toch echt niet sterk.
Prachtig visueel slotfestijn trouwens. Een lekkere opkikker zo op het einde. En een kleine afknapper als plots een aap hierin een cruciale rol vervult. Lachwekkend en een kleine partypooper op een verder prachtig slotfeest.

avatar van baspls
Jennifer Connelly spreekt Italiaans tijdens de première van Phenomena:

Jennifer Connelly speaks Italian - YouTube

avatar van baspls
Na 3 jaar dit meesterwerk van Argento weer herzien. Dit maal op een prachtige blu-ray uitgave van Arrow.

Jennifer Corvino is de dochter van een beroemde acteur. Ze wordt naar een meisjes-internaat in Zwitserland gestuurd. Op de school doen verhalen de ronde van een moordenaar die in het gebied actief is. Jennifer slaapwandelt en komt daardoor bijna in contact met de moordenaar. De andere leerlingen maken Jennifer belachelijk om haar slaapwandelingen. Tijdens een van haar nachtelijke uitstapjes ontmoet ze de Schotse Entomoloog John McGregor in wie ze een vriend vind. McGregor ontdekt tot zijn verbazing dat Jennifer in staat is met insecten te communiceren, hij geloofd dat ze door middel van deze gave de moordenaar zal kunnen opsporen.

Met Suspiria en Inferno was Argento natuurlijk al het pad van de bovennatuurlijke horror ingeslagen, maar Phenomena is de eerste keer dat hij fantasy met Giallo wil vermengen. Insecten speelde vaker een rol in de films van Argento, maar in Phenomena (en het laatste gedeelte van Opera) toch echt de grootste. In Inferno begon er al wat antropomorfisme plaats te vinden in de manier waarop de dieren zich gedragen, maar in Phenomena is het echt compleet met insecten die hints geven aan personages en een chimpansee die zijn meester wil wreken. Ik snap op zich wel dat de dromerige en eigenzinnige logica van Argento door sommige als amateuristisch of absurdistisch word gezien, maar ik vind het heerlijk hoe de beste man alles naar zijn eigen hand wil zetten. Volgens Daria Nicolodi is het ook grotendeels aan Franco Ferrini te wijten dat Argento’s verhalen steeds minder samenhang kregen.

Argento zocht een jonge actrice voor zijn nieuwe film en had het hierover met zijn vriend Sergio Leone. Die liet hem een vroege versie van zijn film Once Upon a Time in America zien met Jennifer Connelly en Argento was meteen verkocht en vloog met Daria Nicolodi naar de VS om haar te vragen voor de rol. Haar ouders waren er erg op tegen dat ze in een Horror-film zou gaan spelen, maar omdat ze het zelf heel graag wou en Dario alles deed om ze gerust te stellen mocht het toch. Jennifer was heel ijverig tijdens de productie en veel crew-leden hadden het over haar professionaliteit. Er was echter wel een incident. Omdat ze bang was voor de chimpansee werd ze door hem gebeten en verloor ze een stukje van haar vinger. Het is opmerkelijk dat Connelly later nooit meer over de film gesproken heeft in interviews, want het is toch echt haar eerste grote rol en daarmee ook een doorbraak in haar carrière. Donald Pleasence zei later dat Phenomena verreweg het meest sullige verhaal was waar hij ooit in had gespeeld, maar dat hij Argento wel een goede regisseur vond en een fijne man om mee te werken.

De Zwitserse setting is werkelijk werkelijk fenomenaal. Argento weet toch wel de meest sfeervolle plekjes uit te zoeken, eerst het Zwarte Woud en daarna de Zwitserse Alpen met de mysterieuze föhn-winden. Allemaal prachtig in beeld gebracht met zo’n heerlijke jaren ’80 uitstraling. Voor de opnames werd onder andere de steady-cam gebruikt. Daarnaast zijn er ook weer veel close-ups en dit keer zelfs macro-opnamen van de insecten. Het sfeertje werd nog eens extra versterkt door de muziek van Simon Boswell en Goblin. Net als bij Opera is de soundtrack een behoorlijk gevarieerde compilatie van verschillende artiesten. Van Operamuziek tot hard rock van Iron Maiden. Flash Of The Blade vond ik opzich nog wel goed werken onder de film, maar verder haalde de metal vooral sfeer uit de film. Goblin was er ook helemaal niet blij mee dat Argento er voor koos om een compilatie te gebruiken. De beste muziek uit de film komt echter van Bill Wyman (de voormalig gitarist van The Rolling Stones).

Sergio Stivaletti, die een groot gedeelte van de practical effects zou verzorgen, was destijds nog een student medicijnen. Omdat Argento zoveel (pseudo-)wetenschappelijke dingen in de film had geschreven suggereerde hij om de gore ook wetenschappelijk aan te pakken. Zo wilde hij de lijken en maden zo realistisch mogelijk verzorgen en is het monsterlijke kind aan het einde ook gebaseerd op een bestaande chromosoom afwijking, het syndroom van Patau. De optische effecten werden verzorgd door Luigi Cozzi die de trucjes had geleerd tijdens het maken van Starcrash en de Hercules-films voor Cannon. Het vuurvliegjes-effect ziet er vandaag de dag behoorlijk gedateerd uit, maar de andere insecten zijn wel allemaal erg goed gelukt. De vliegenzwerm voor de volle maan is gedaan door koffiedik in een bak met water te strooien, het was het goedkoopste effect in de film.

Dario Argento’s idee achter Phenomena is dat het zich afspeelt in een wereld waar Nazi-Duitsland de Tweede Wereldoorlog heeft gewonnen. Dit omdat hij de beklemmende sfeer van een school wilde uitstralen en dat bij hem ook fascistische associaties oproept. Giorgio Armani ontwierp de kostuums voor de film dan ook in de stijl van de jaren ’40.

Al met al is Phenomena een van Argento’s beste films. Qua kwaliteit haalt het niet bij Suspiria, Profondo Rosso of zelfs Opera, maar de setting is zo prachtig en Jennifer Connelly is verreweg de beste hoofdrolspeelster die Argento ooit gehad heeft. Omdat dit de eerste film is waarbij het geluid op de set werd opgenomen zijn Connely en Donald Pleasence namelijk met hun eigen stem te horen, waardoor hun acteerwerk veel beter over komt dan dat van de gedubde Italianen en Zwitsers. Phenomena is een heerlijk eigenzinnige film waarin Argento experimenteert met fantasie in het alloude Giallo-genre. Het heeft bij vlagen iets van een Stephen King-verhaal, maar dan met een dikke laag Italiaanse stilering.