Suspiria (1977)

Italië
Horror
98 minuten / 92 minuten (VS cut)

geregisseerd door Dario Argento
met Jessica Harper, Stefania Casini en Alida Valli

Gestileerde horror over de Amerikaanse ballet-studente Susy Banyon, die afreist naar een Duitse ballet-academie in het Zwarte Woud. Daar vallen al snel twee slachtoffers, en Susy ontdekt dat de academie een wel heel bizarre geschiedenis kent.

avatar van TornadoEF5
De eerste Argento en hij beviel me echt wel. Audiovisueel gewoon absolute wereldklasse door de prachtige mise-en-scene met een mooi kleurengebruik (ik hou van rode tinten) en de hypnotiserende score die nadrukkelijk aanwezig was en waar ik een groot fan van was. Ik denk dat ik snel veel meer moet zien van deze man. De thematiek lag me ook wel. Dit soort films zijn voor mij gemaakt. Ik had dat eigenlijk nooit gedacht.

avatar van TornadoEF5
Dying Rose, Zwolle84 en Teejey, een tipje voor jullie

avatar van tbouwh
TornadoEF5 schreef:
verdeurie, ik twijfelde nog voor de tipper

avatar van Valak
De Chicago Cinema Society heeft een compleet ongecensureerde en uncut druk van Suspiria te voorschijn gehaald die gered was uit een gesloten Italiaanse bioscoop uit de jaren 70 en al die jaren ónaangeraakt heeft gelegen in hun opslag.

Uncut 35mm Italian 'Suspiria' Print Discovered and Going On Tour! - Bloody Disgusting! - bloody-disgusting.com

Rue Morgue - rue-morgue.com

Uncut Italian 35MM Print of Suspiria Found and Will Be Projected Across the US - Dread Central - dreadcentral.com

Hij wordt vertoond in verschillende bioscopen door de VS; laten we hopen dat het ook deze kant uit komt! En/of uiteraard een goeie bluray release krijgt.

(verwijderd)
TornadoEF5 schreef:
Dying Rose, Zwolle84 en Teejey, een tipje voor jullie

Grappig. Deze wordt 31 oktober in Kopenhagen in de bioscoop gedraaid, waar ik nu studeer. Wist niet dat deze film zo'n status heeft dat die zoveel jaar na dato nog zo'n eervolle bioscoopbeurt kreeg. Had hier nog nooit eerder van gehoord.

avatar van Alathir
Mja, speciaal filmpje. Ik vond het zeker interessant en origineel om eens te kijken. De Engelse stemmen vond ik wat vreemd aanvoelen ook... Was dit oorspronkelijk in het Italiaans gesproken want ik vond de stem van het meisje in de hoofdrol totaal niet passen bij haar. Lijkt mij straf dat het haar echte stem was maar goed, ik kan mis zijn.

De punten die meestal opgehemeld worden ga ik niet verder bespreken want daar ben ik het over het algemeen wel mee eens, enkel de soundtrack die vond ik geregeld wat te overdreven. Soms had ik het gevoel dat het beter gewoon stil was zoals in de slaapzaal. Doet me wat denken aan Dunkirk, muziek gebruiken om spanning op te wekken waar het niet hoeft of waar er niks gebeurd.

Leuk om eens gezien te hebben maar een meesterwerk zie ik hier toch niet in.

avatar van baspls
Alathir schreef:

Zoals zo vaak in Italië is de film met Engelse, Duitse en Italiaanse acteurs opgenomen die op de set allemaal hun eigen taal sproken. Vervolgens zijn de overige stemmen steeds gedubt zodat een Italiaanse, Duitse en Engelse versie ontstond.

Vreemd dat jij de hoofdpersoon onecht vond, want Jessica Harper en Joan Bennett zijn juist de enige in de Engelse versie die met hun eigen stem spreken, de anderen zijn allemaal gedubt.

avatar van Alathir
baspls

Ah ok, dan toch. Ik zag wel dat de woorden die ze zei overeen kwamen met haar lippen, maar ik had een ander stemgeluid verwacht bij haar. Niet dat dat iets afdeed aan de film

avatar van mikey
Hey Remake alert!!!
Suspiria (2018) - IMDb

avatar van baspls

Was al best een tijdje bekend toch?

Argento zei er zelf iets over als "De film heeft letterlijk niets met mijn film te maken, maar de filmmakers kunnen profiteren van de titel." Vreemd genoeg is de plotomschrijving precies hetzelfde als van het origineel. Ik ben benieuwt, maar ik verwacht er niets van. Toch echt een beetje heiligschennis

avatar van mikey
De remake staat nog niet op de site... ik wist het in ieder geval nog niet. Excuus ervoor.

avatar van comely
Mama miaaaa. Zijn status helemaal waargemaakt. Hoeveel positieve punten kan ik noemen? Het had zo veel te bieden.

avatar van mrmojorisin123
Eens te meer een film in de reeks Hitchcock-imitaties; eens te meer een film die ons doet terugblikken naar de tijd toen suggestieve beeldtaal en sfeerschepping de basisingrediënten waren van de horrorfilm. Het zijn precies deze twee fundamentele eigenschappen die ver zoek zijn geraakt in deze Italiaanse fantastische film over een balletschool waar onschuldige ballerina's het slachtoffer worden van hekserij. Deze film van Dario Argento moet het louter en alleen hebben van goedkope grand guignol effecten en zit boordevol horrorclichés. De hand door het raam, de fladderende vleermuis, de wormeninvasie en de telekinetische meubels. In weerwil van de overdonderende muziek, de psychedelische kleurenen het futuristisch-kubistisch decor blijft de film een mager afkooksel van oudere maak-mij-bang-films.

Goeie film waarin een balletdanseres naar een prestigieuze school in Duitsland afreist. Qua plot weet de film de volle lengte wellicht niet te boeien, maar audiovisueel is deze horrorfilm kunstzinnig te noemen. Mooie en originele decors die bovendien kleurrijk belicht zijn. De eigenzinnige muziek is soms iets te overheersend, maar weet wel een ongemakkelijke sfeer te scheppen.

avatar van GoodOldJack
Vet, heb Argento om de één of andere reden lang links laten liggen omdat ik dacht dat het niet meteen in mijn straatje zou passen. Maar afgaande op Suspiria kan ik wel zeggen dat dat weleens een misrekening zou kunnen geweest zijn.

Op de momenten waarop Argento alles uit de kast haalt is dit gewoon echt een bijzonder interessant filmpje waarin beeld en geluid perfect in harmonie zijn. Tijdens de beste momenten van deze film zat ik echt wel bijna verstijfd in men zetel.

Reden dat er dan geen 5 of 4,5 sterren uit de bus komen is dat er ook mindere momenten zijn in deze film, zeker in het begin zijn er te veel momenten waarin er quasi niks gebeurd. Het einde vond ik ook (veel) te snel afgehaspeld.

Desalniettemin, erg leuk amusement, Argento zal hier zeker meer passeren.

avatar van Mescaline
Dit soort horror kan ik erg waarderen, optimaal gebruik maken van sfeer, schaduwen en kleuren. De overdubs zijn wel apart maar helpen soms wel mee aan het vervreemde en afstandelijke sfeertje, hierin deed deze film mij wat denken aan Le Locataire (The Tenant) van Roman Polanski een jaar eerder.

De scene dat die blinde man wordt doodgebeten door zijn bezeten hond is super sterk en horror cinema op zijn best wat mij betreft! Ook de climax op het einde stelt niet teleur, Helna Markos had zo uit een nachtmerrie kunnen komen!

Een film die zo veel jaar later nog steeds weet te verrassen en de spanning goed weet vast te houden, heerlijk! Een remake lijkt me overbodig, maar daar dachten ze in Hollywood helaas anders over. Makkelijk geld verdienen natuurlijk?

avatar van Valak
Eerste clip van Suspiria-remake vertoond op CinemaCon; de eerste reacties van aanwezigen spreken boekdelen!

"Very Gruesome, Hard to Watch" First Clip from 'Suspiria' Remake Shown at CinemaCon - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com

Klinkt ontzettend hardcore en veelbelovend dus!

avatar van durange
Wauw, wat een film. En die score dan. Die blijft je echt bij. Zeker een pareltje in het genre. Ben benieuwd naar de 2018 versie, denk dat die nog best wel kan verrassen

Horror Movie Review: ‘Suspiria’ (Dario Argento, 1977) ~ let the colors be the darkness – Lost In Arthouses - lostinarthouses.com

avatar van Basto
Ik heb Suspiria in de loop van de tijd een keer of 4 a 5 gezien. Hij maakte op mij al in de VHS tijd minder indruk dan op de meeste andere horrorfans en ook de muziek viel me nooit bijzonder positief op. Andere films van Argento bevielen mij ook beter.

Met de nieuwe blu ray heeft de film eindelijk de presentatie, die het verdiend. Kon de film ook meer waarderen, al blijf ik Phenomena en Inferno beter vinden.

Maar ga deze zeker komend jaar herzien, wie weet, pakt die me nog een keer volledig in, want het is wel een bijzonder werk dat er schitterend uitziet op de nieuwe blu ray.

4 voor nu.