Suspiria (1977)

Italië
Horror
98 minuten / 92 minuten (VS cut)

geregisseerd door Dario Argento
met Jessica Harper, Stefania Casini en Alida Valli

Gestileerde horror over de Amerikaanse balletstudente Suzy Bannion, die afreist naar een Duitse balletacademie in het Zwarte Woud. Daar vallen al snel twee dodelijke slachtoffers. Suzy ontdekt dat de academie een wel heel bizarre geschiedenis kent.

avatar van mrklm
Cinsault schreef:
Ben benieuwd wat je van de remake zult vinden mrklm, of waag je je daar niet aan?

Heb ik gisteren gezien. Volgens mij is het een remake van de trilogie en ik was niet onder de indruk.
Die recensie volgt binnenkort

mrklm schreef:

Die recensie volgt binnenkort

Hmm. Ben wel benieuwd naar het origineel nu. Eens kijken of ik die ergens kan vinden...

avatar van mrklm
mrklm schreef:
De eerste vijftien minuten van deze klassieke horrorfilm - de eerste uit een trilogie die verder bestaat uit Inferno (1980) en La Terza Madre (2007) - behoren tot de meest angstaanjagende die je ooit zult ervaren. In de visueel overdonderende proloog arriveert de Amerikaanse danseres Suzy [Jessica Harper] op het vliegveld in Berlijn, rijdt naar de dansschool waar zij aan haar opleiding begint en ziet bij aankomst een jonge vrouw [Eva Axén] in paniek naar buiten rennen. De vrouw verschuilt zich in een appartement waar ze op gruwelijke wijze om het leven komt. Van plot is op dat moment nog helemaal geen sprake, maar de combinatie van de gestileerde, haast surrealistische sets, de inventieve cameravoering, fantastische special effects en de onvergetelijke muzikale score van progrockband Goblin, maakt dit tot één van de meest bevredigende horrorervaringen die je ooit zult ondergaan. Het verhaal, voor zover dat er toe doet, betreft het feit dat de dansschool een façade is waarachter een groep heksen zich bezig houdt met dubieuze zaakjes. Er zijn maar heel weinig filmmakers die weg komen met een film waarin stijl nadrukkelijk is verkozen boven inhoud. Hier is het resultaat echter zo angstaanjagend, zo verbluffend dat je gewoon op het puntje van je stoel moet genieten van het vakmanschap van Dario Argento en de zijnen. Een technisch volmaakte film en één van de kroonjuwelen in de kroon van de Europese horror.

avatar van wibro
Na de "remake" uit 2018 van deze film onlangs bekeken te hebben kon een herziening van deze horror-klassieker van Dario Argento niet uitblijven. Nou, ik kan je zeggen; ik werd opnieuw niet teleurgesteld. Op visueel vlak en ook wat schrikmomenten betreft verslaat het de remake van Luca Guadagnino op alle fronten. Dan heb ik nog niet gehad over de uitstekende score van Goblin die de spanningssfeer tot het uiterste opdrijft. Ook de zeer aantrekkelijk ogende hoofdrolspeelster Jessica Harper in de rol van Suzie mag niet onvermeld blijven. Prachtig ook die scène op het plein met die blinde man en zijn herdershond. Je voelde gewoon aankomen wat er stond te gebeuren.
Het is ongeveer negen jaar geleden dat ik Suspiria van Argento voor het laatst gezien heb maar aan zeggings-kracht heeft deze horrorfilm voor mij nog steeds niets ingeboet. Blijft voor mij nog steeds overeind als een van de beste horrorfilms aller tijden.
Tja, en dan wat de remake betreft; die oogt zo totaal anders - vooral het kleurengebruik en de setting - dat je eigenlijk moeilijk van een remake kan spreken. Daarom is die film eigenlijk moeilijk met deze Argento horror uit 1977 te vergelijken.

Waardering: onveranderd 5,0*

avatar van Shadowed
Mijn eerste Argento.

Een de man bewijst hier toch wel duidelijk een vakman te zijn. Deze film had ik genomen omdat het de eerste nominatie was die ik nog niet had gezien. Gelukkig dat deze werd genomineerd, want ik heb er zeker van kunnen genieten.

De lekker felle kleuren in de film en de overduidelijk prachtige set is duidelijk een pluspunt. Spannend kan ik het ook niet echt meer noemen, maar het zag er allemaal top uit. Belichting was hetgeen dat al helemaal eruit sprong bij deze film.

Richting het einde leek het verhaal zelf wat te ontsporen, maar dat maakte uiteindelijk niet heel erg uit. Het acteerwerk was niet altijd even sterk, Harper zag er wel schattig uit hier. Voor de rest is dit simpelweg gewoon een boeiende horrorfilm.

Lekker brute kills soms met felrode bloedspetters die eraf vliegen. De film kent een aantal sterke momenten die eruit springen, maar naast het prachtige visuele niveau en belichting was voor mij het verhaal niet al te sterk en het acteerwerk ook niet altijd even overtuigend.

avatar van Filmkriebel
De volledige gerestaureerde versie gezien. Wat een sterke film was dit
Vooral technisch gezien: die belichting in felle kleuren, de repetitieve muziek, het mysterieuze dromerige plot dat zijn geheimen niet prijsgeeft, de kills die in grandioze gebaren gebracht zijn. Dat was in ieder geval goed spektakel. Ik kan me voorstellen dat de stijl velen geïnspireerd hebben. Wie visueel graag is overweldigd moet dit zeker gezien hebben. Horror met stijl. Ik ben hier als een dolgelukkige filmliefhebber uitgekomen.

avatar van Knisper
Veel spel met kleuren, maar eerlijk gezegd niet op een hele virtuoze manier. De film is bijzonder en niet bijzonder tegelijk. Leuk probeersel, maar te weinig substantie om echt te beklijven. Dan zie ik liever een film als The Tenant.

avatar van de grunt
Gaat draaien in O42 waar anders.

avatar van CorvisChristi
Na het zien van de i.m.o. erbarmelijke remake, ben ik toch alsnog benieuwd naar het origineel. A.s. weekend gaat het gebeuren. De trailer is al beter dan alle 150 minuten van de remake...

avatar van CorvisChristi
Vanavond gezien op het witte doek en ..... WOW!!! Wat een fantastische en prachtige horrorfilm is Suspiria.

Na een maand geleden de remake gezien te hebben, werd het tijd voor het origineel. En wát een kijk-ervaring heeft dit opgeleverd zeg! Eigenlijk zat ik er meteen al vanaf het begin helemaal in en werd ik meegezogen met het verhaal. En de film heeft me geen moment losgelaten.
Na dit meesterwerk eindelijk voor het eerst gezien te hebben, kan ik alleen maar concluderen dat de remake in geen velden of wegen in de buurt komt van deze film. Deze vond ik al slecht, maar na het zien van deze verademing van een film, is ie in mijn beleving nog slechter geworden.
De kracht en de mystiek van het origineel, blijven behouden en het verhaal blijft zich ook tot de kern toe focussen. Geen geneuzel en geen uitwaaierende subplotten die er niets toe doen. Helemaal niet zelfs.

Suspiria is een feest voor oog én oor. Want de luide maar onweerstaanbare soundtrack is waarlijk één van de hoofdrolspelers in deze film en wordt effectief gebruikt daar waar het nodig is. Het hoofthema zal de komende weken nog aangenaam lang in mijn hoofd nagalmen.

Werkelijk alles klopt verder aan deze film en maken Suspiria tot een onweerstaanbare en waanzinnige maar bovenal sfeervolle horrorfilm die wat mij betreft ver boven vele films in hetzelfde genre uitsteekt.

Het maakt niet uit dat het al te merken is dat deze film wat ouder is. Het zorgt er alleen maar voor dat het de sfeer versterkt. En dan nemen we de effecten en de wellicht wat aparte acteerprestaties gewoon op de koop toe. Overigens vond ik de acteerprestaties lang niet zo matig als velen vinden. Het past er op één of andere manier een beetje bij. Het versterkt het totaalplaatje.

Suspiria is verplichte horrorkost voor iedere filmliefhebber die het genre maar ook films in het algemeen op waarde weten te schatten. Een klassieker van grote klasse!!

Een nogal barokke mix van horror en fantasy over sinistere gebeurtenissen in een dansschool waar een Amerikaans meisje een cursus gaat volgen en op vreemde, occulte zaken stuit. Gefilmd met een overdaad aan rode, blauwe en groene filters, belichting die uit alle hoeken komt en een soundtrack die door merg en been gaat. En natuurlijk veel (nep)bloed en donder en bliksem.

Je moet er van houden. Zoals CorvisChristi hierboven. Die heeft er tenminste van genoten en er een enthousiast verhaal over geschreven. Dat mag ik wel. Maar bij deze film gaat het er om: you love it of you hate is. Voor mij geldt het laatste. Ik vind het knap dat ik de hele film heb uitgekeken. De acteerprestaties zijn abominabel en de meisjes zijn ook niet bepaald mooi te noemen. Ben benieuwd of de versie van vorig jaar van Luca Guadagnino mij wel bekoren kan.

Zeg alexspyforever, telt deze al mee voor de komende challenge, en lig ik nu voor? Zou ik er tenminste nog wat aan hebben.

avatar van alexspyforever
Fransman het is inderdaad een film met aardig wat gore, maar de score op imdb en ook hier is boven de 6,9 die gaan we sowieso niet toelaten. Als het om horror gaat kan je mij best raadplegen maar kijk voor de veiligheid eerst naar het gemiddelde. Iets wat 7 of meer scoort beschouwen we niet als trash
En ik kan je nu al zeggen dat Argento heel vaak style over substance is. Hij balanceert vaak op het randje van arthouse. Mijn ding is het ook niet. Sommige van zijn films vind ik zelfs helemaal niet te volgen. Maar zoals je kan zien heeft hij toch een flinke following. Ik ben wellicht te dom of eerder te lui om het te snappen of te waarderen
De remake lijkt me nog meer richting arthouse te gaan en ook die zijn gemiddelde is te hoog voor trashgehalte.

Wat ben je weer streng, alexspyforever, maar goed ik schik me wel. Ik heb bergen trash liggen die ik nog moet bekijken. Hopelijk minder erg dan dit.. 'Ik ben wellicht te dom of eerder te lui om het te snappen of te waarderen'. Precies. Ik ook.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Het blijft voor interpretatie vatbaar, maar sinds Rosemary's baby eind jaren '60 werd horror toch breder gewaardeerd. Films als Carrie, The Exorcist, Jaws, Alien, The Omen en slasherfilms als Halloween, Texas Chainsaw Massacre en Amityville Horror brachten iconische horrorfilms. Daartussen komt dan een Suspiria opduiken. Op het eerste zicht een lowbudget B-film, maar uiteindelijk een mooi gefilmde kleurrijke gothicfilm. Je ziet de invloed die het had op latere films als The Shining.

De film schittert in de eenvoud met theatraal acteerwerk, overduidelijk nepbloed, indrukwekkende kleuren, heerlijk spannende muziek en passende gore scènes. Maar ook sterke shots en mooi decor.

Suspiria is een wat kitscherige gothic horrorfilm die zeker opvalt. Misschien niet voor een groot publiek, maar dat wil het ook niet zijn. Ik ben alvast fan.

avatar van Basto
Film Pegasus schreef:

Ben het grotendeels met je eens, maar horror is wel vaker breed gewaardeerd geweest. In de jaren 30 had je Dracula, Frankenstein, Wolfman, Beauty and the beast, etc. Jaren 40 was er wellicht minder behoefte aan horror, omdat er toen buiten de bioscoop al te veel horror was, maar jaren 50 was er een revival van de (goedkope) science fiction en monster movies (Them, The Fly, Incredible Shrinking Man, Tarantula, etc). Misschien dat het imago daar wat is afgebrokkeld is onder het main stream publiek. Sindsdien moet het genre zich elk decennium opnieuw bewijzen. Volledig ten onrechte want het is een prachtig genre, waar creativiteit alle ruimte krijgt. Suspiria is daar een perfect voorbeeld van

avatar van HK Senator
Onlangs in Freiburg het pand met de felrode gevel bezocht waar Argento dit filmde. En dus wederom weer eens herzien. Ondanks wat kleine gebreken staat dit als een huis. Een overweldigend visueel kunstwerk dat van grote invloed is geweest op vele andere filmmakers.

avatar van Smallprint84
HK Senator schreef:

Oh wat leuk!! Ben er een aantal jaar terug ook geweest, maar baalde toen wel als een stekker omdat ze het pand (Haus zum Walfisch) aan het verbouwen waren. Dus de voorkant was maar voor de helft zichtbaar . De andere helft was bedekt met MDF. Was het nu volledig zichtbaar HK Senator?

avatar van HK Senator
Smallprint84 schreef:

Ja, helemaal zichtbaar!
Mooie stad ook trouwens Freiburg.

avatar van Smallprint84
Zeker weten!! Ook groter dan ik gedacht had. Grote trekpleister is natuurlijk de Munster kerk.

Munster van Freiburg - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Zwolle84
Valt toch vaak tegen, zo'n film waar je al jaren naar uitkeek maar waar het nooit van kwam. En dat terwijl ik in het begin echt zwaar onder de indruk was. Overweldigend, die bevreemdende beelden op het vliegveld met die intense Goblin-soundtrack eronder. Ik dacht echt dat het minimaal richting een 9 ging.

Helaas was de magie al grotendeels verdwenen toen ze de school betrad. Het trucje met de kleurenfilters ken je dan inmiddels wel, dus gaat het verhaal zwaarder wegen. En nu net dat verhaal wist me eigenlijk totaal niet te boeien. Zo eigenzinnig en uniek als de beelden zijn, zo standaard en cliché is het plot.

Nu mag je dat natuurlijk nooit het zwaarst laten wegen bij zo'n film en dat doe ik ook niet. Het is alsnog een heel bijzondere film, maar wel eentje die slecht m'n aandacht wist vast te houden richting het einde.

Eens kijken of de 'remake' van vorig jaar meer mijn ding is.

avatar van John Milton
Synapse Films Bringing Dario Argento's Suspiria to 4K Ultra HD in November! - Bloody Disgusting
Coming from Synapse Films, the release will feature the company’s exclusive 4K restoration of the “uncut, uncensored Italian 35mm camera negative, with color correction supervised and approved by cinematographer Luciano Tovoli and presented in true 2160p.” The must-own release will also feature “an all-new Dolby Atmos audio remix.”
Oh Gruntje.... Gruntje bent u daar?

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Sfeer, dat heeft deze film. Eén van de eerste shots in de film is die van een donker bos. We zien de koplampen van één auto. Ondertussen klinkt de spookachtige theme van Goblin. Vervolgens komt ons hoofdpersonage in een bijzondere en knalrode ruimte. Ja, sfeer heeft Suspiria wel. De film is audiovisueel interessant. Inhoudelijk echter een heel stuk minder. Het is Argento niet te doen om een eenduidig en duidelijk verhaal te vertellen. Het oogt allemaal vrij simpel, maar echt eenvoudig brengt hij het niet in beeld. Probeer in de eerste paar scènes de personages maar eens uit elkaar te houden of goed te volgen wat er nu precies gebeurd. Deze opening van de film doet vermoeden dat we een slasher voorgeschoteld krijgen. Argento zet wat sfeervolle dingen neer, hoewel dat neersteken door iemand die net buiten beeld staat er ook wel erg knullig uitziet.

Dat knullige zit trouwens door de hele film. Wellicht komt het door het énorm houterige acteerwerk. De nasynchronisatie maakt het niet veel beter. Qua spel, maar ook vaak qua cameravoering en montage is Argento geen man van subtiliteit; hij zoomt graag enorm snel in op gruwelijke dingen om daarna meteen ook close-up de over de top reactie van een personage te gaan. En dat terwijl de wat subtielere momenten, de wat rustigere momenten waarin hij met schaduwen werkt, wél effectief zijn. Zo'n scène met de blinde man en zijn herdershond op het plein heeft iets spookachtigs, ook al heb je geen flauw idee waar het allemaal mee te maken heeft. Het maakt me uiteindelijk allemaal niet zoveel uit, als je aandacht er maar bij wordt gehouden. En dat lukte Argento niet overal. Geregeld zakte mijn aandacht best ver weg. Niet dat de film gaandeweg erg saai wordt, maar zo sfeervol en sterk als de openingsscène wordt het eigenlijk de hele film niet meer. Je zou kunnen stellen dat Argento te vroeg heeft gepiekt.

3 sterren.