Suspiria (1977)

Italië
Horror
98 minuten / 92 minuten (VS cut)

geregisseerd door Dario Argento
met Jessica Harper, Stefania Casini en Alida Valli

Gestileerde horror over de Amerikaanse balletstudente Suzy Bannion, die afreist naar een Duitse balletacademie in het Zwarte Woud. Daar vallen al snel twee dodelijke slachtoffers. Suzy ontdekt dat de academie een wel heel bizarre geschiedenis kent.

avatar van mrklm
Cinsault schreef:
Ben benieuwd wat je van de remake zult vinden mrklm, of waag je je daar niet aan?

Heb ik gisteren gezien. Volgens mij is het een remake van de trilogie en ik was niet onder de indruk.
Die recensie volgt binnenkort

mrklm schreef:

Die recensie volgt binnenkort

Hmm. Ben wel benieuwd naar het origineel nu. Eens kijken of ik die ergens kan vinden...

avatar van mrklm
mrklm schreef:
De eerste vijftien minuten van deze klassieke horrorfilm - de eerste uit een trilogie die verder bestaat uit Inferno (1980) en La Terza Madre (2007) - behoren tot de meest angstaanjagende die je ooit zult ervaren. In de visueel overdonderende proloog arriveert de Amerikaanse danseres Suzy [Jessica Harper] op het vliegveld in Berlijn, rijdt naar de dansschool waar zij aan haar opleiding begint en ziet bij aankomst een jonge vrouw [Eva Axén] in paniek naar buiten rennen. De vrouw verschuilt zich in een appartement waar ze op gruwelijke wijze om het leven komt. Van plot is op dat moment nog helemaal geen sprake, maar de combinatie van de gestileerde, haast surrealistische sets, de inventieve cameravoering, fantastische special effects en de onvergetelijke muzikale score van progrockband Goblin, maakt dit tot één van de meest bevredigende horrorervaringen die je ooit zult ondergaan. Het verhaal, voor zover dat er toe doet, betreft het feit dat de dansschool een façade is waarachter een groep heksen zich bezig houdt met dubieuze zaakjes. Er zijn maar heel weinig filmmakers die weg komen met een film waarin stijl nadrukkelijk is verkozen boven inhoud. Hier is het resultaat echter zo angstaanjagend, zo verbluffend dat je gewoon op het puntje van je stoel moet genieten van het vakmanschap van Dario Argento en de zijnen. Een technisch volmaakte film en één van de kroonjuwelen in de kroon van de Europese horror.

avatar van wibro
Na de "remake" uit 2018 van deze film onlangs bekeken te hebben kon een herziening van deze horror-klassieker van Dario Argento niet uitblijven. Nou, ik kan je zeggen; ik werd opnieuw niet teleurgesteld. Op visueel vlak en ook wat schrikmomenten betreft verslaat het de remake van Luca Guadagnino op alle fronten. Dan heb ik nog niet gehad over de uitstekende score van Goblin die de spanningssfeer tot het uiterste opdrijft. Ook de zeer aantrekkelijk ogende hoofdrolspeelster Jessica Harper in de rol van Suzie mag niet onvermeld blijven. Prachtig ook die scène op het plein met die blinde man en zijn herdershond. Je voelde gewoon aankomen wat er stond te gebeuren.
Het is ongeveer negen jaar geleden dat ik Suspiria van Argento voor het laatst gezien heb maar aan zeggings-kracht heeft deze horrorfilm voor mij nog steeds niets ingeboet. Blijft voor mij nog steeds overeind als een van de beste horrorfilms aller tijden.
Tja, en dan wat de remake betreft; die oogt zo totaal anders - vooral het kleurengebruik en de setting - dat je eigenlijk moeilijk van een remake kan spreken. Daarom is die film eigenlijk moeilijk met deze Argento horror uit 1977 te vergelijken.

Waardering: onveranderd 5,0*

avatar van Shadowed
Mijn eerste Argento.

Een de man bewijst hier toch wel duidelijk een vakman te zijn. Deze film had ik genomen omdat het de eerste nominatie was die ik nog niet had gezien. Gelukkig dat deze werd genomineerd, want ik heb er zeker van kunnen genieten.

De lekker felle kleuren in de film en de overduidelijk prachtige set is duidelijk een pluspunt. Spannend kan ik het ook niet echt meer noemen, maar het zag er allemaal top uit. Belichting was hetgeen dat al helemaal eruit sprong bij deze film.

Richting het einde leek het verhaal zelf wat te ontsporen, maar dat maakte uiteindelijk niet heel erg uit. Het acteerwerk was niet altijd even sterk, Harper zag er wel schattig uit hier. Voor de rest is dit simpelweg gewoon een boeiende horrorfilm.

Lekker brute kills soms met felrode bloedspetters die eraf vliegen. De film kent een aantal sterke momenten die eruit springen, maar naast het prachtige visuele niveau en belichting was voor mij het verhaal niet al te sterk en het acteerwerk ook niet altijd even overtuigend.

avatar van Filmkriebel
De volledige gerestaureerde versie gezien. Wat een sterke film was dit
Vooral technisch gezien: die belichting in felle kleuren, de repetitieve muziek, het mysterieuze dromerige plot dat zijn geheimen niet prijsgeeft, de kills die in grandioze gebaren gebracht zijn. Dat was in ieder geval goed spektakel. Ik kan me voorstellen dat de stijl velen geïnspireerd hebben. Wie visueel graag is overweldigd moet dit zeker gezien hebben. Horror met stijl. Ik ben hier als een dolgelukkige filmliefhebber uitgekomen.