Suspiria (1977)

Italië
Horror
98 minuten / 92 minuten (VS cut)

geregisseerd door Dario Argento
met Jessica Harper, Stefania Casini en Alida Valli

Gestileerde horror over de Amerikaanse balletstudente Suzy Bannion, die afreist naar een Duitse balletacademie in het Zwarte Woud. Daar vallen al snel twee dodelijke slachtoffers. Suzy ontdekt dat de academie een wel heel bizarre geschiedenis kent.

avatar van BoordAppel
Viel me wat tegen. Vooral het acteerwerk is beneden elk pijl en ook het script is vrij infantiel.
Director Dario Argento's original idea was that the ballet school would accommodate young girls not older 12. However the studio and producer (his father) denied his request because a film this violent involving children would be surely banned. Dario Argento raised the age limit of the girls to 20 but he didn't rewrite the script, hence the naivety of the characters and the occasionally childlike dialogue.

Hij had dus beter wel even de moeite mogen nemen het script te herschrijven. Die gast die halverwege de film alles even gaat uitleggen is ook minder. Net zoals de gore die er ook niet uitzag.

Het geheel is dan wel weer erg mooi geschoten, over elk shot is nagedacht. Ook de muziek was erg goed, alleen werd die soms op nogal rare momenten ingezet en slecht afgebroken. Beetje jammer die schoonheidsfoutjes en zonde van dat acteerwerk en script anders had er wel meer dan een 3* ingezeten.

Vamperia schreef:
Deze film heb ik van pure ellende maar verkocht op Marktplaats. Dat iemand hem al kocht vond ik een wonder. Petje af.

Ik vind zulk commentaar geven een wonder. Wat is er zo ellendig aan suspiria dat je m 0,5 ster geeft?

avatar van Safri
Alleen het nummer van Goblin (Suspiria), dat door deze film heen is verweven, is voor sommige mensen al het kopen waard.

avatar van Martin Van K
Ik vond het zeker één van de betere horrorfilms uit die periode. De muziek maakt het op sommige momenten heel angstaanjagend.
Volgens mij is dit wel een film die enkel liefhebbers van het genre aanspreekt. Ik begrijp enigszins wel dat velen deze film maar matig vinden.
Van mij krijgt hij wel vier sterren.

avatar van Mr Confused
Komt binnekort een remake van.

avatar van Quentin
Deze film is een icoon voor de jaren '70, kwa muziek en cinematografie en daardoor juist zo goed ... een remake kan alleen (veel) slechter zijn.

avatar van Friac
Mr Confused schreef:
Komt binnekort een remake van.

Dat project zou naar verluidt van de baan zijn.
Argento vertelde in een interview dat hij de makers van een Suspiria-remake zou blijven vervolgen tot na zijn dood...
Het lijkt er voorlopig dus op dat er niet zoveel interesse meer is, getuige ook de laatste update op IMDB, die geloof ik reeds van 2003 dateert.

Een beetje zonde misschien: remakes zijn inspiratieloos, en het is een ware plaag aan't worden, maar de originele films blijven onaangeraakt (en komen terug onder de aandacht van een nieuw/groter publiek, wat positief is). En stiekem was ik toch een beetje benieuwd hoe een hedendaagse regisseur het zou hebben aangepakt...

Overigens vind ik Suspiria visueel een pareltje van een film (wat een decors en belichting!), maar verhaaltechnisch is het een vrij zwakke bedoening. Ook het einde is niet meteen een climax van formaat te noemen. Wel een pluspunt is de ijzersterke en spooky Goblin-score

Ik twijfel tussen een 3,5 of een 4...Laat ik maar een 4 nemen

Vamperia schreef:

avatar van Naomi Watts
Er bestaat nog zoiets van dat je films kan krijgen.

Naomi Watts schreef:
Er bestaat nog zoiets van dat je films kan krijgen.

of stelen, of vinden...

avatar van Redlop
'Innocence' is een soort remake van 'Suspiria'. In de zin van een film die eveneens gebaseerd is op dezelfde novelle van Frank Wedekind, maar daar een totaal andere invulling aan geeft.

avatar van Mr Confused
Halcyon schreef:

of stelen, of vinden...

of lenen en stiekem door verkopen en zeggen dat je hem kwijt bent. Ja, zo een klootzakken zijn er dus hé. Bastards!

Mr Confused schreef:

Ach ja, het zal voor altijd een mysterie blijven hoe Vamperia deze film in haar bezit heeft gekregen. Het feit is dat ze hem, na bekijken, opnieuw verkocht heeft! Dat is uiteindelijk haar volste recht.

avatar van ToNe
...en blijft dat mysterie net zo'n mysterie als het verhaal van Suspiria zelf.

avatar van moviemike
Ik heb hem zelf eigenlijk nog niet bekeken, maar heb hem enkele dagen geleden gekocht. Ik zal zowieso mijn visie over deze film laten weten. Wie weet verkoop ik hem ook wel door!

schitterend, dario argento rules!!!!!!!!!!!!!!!! 10 op 10 nog net iets beter als profondo rosso(deep red)

avatar van dutchtuga
En ja hoor. Mijn top 10 in gestuurd. Kon ook niet lang duren want dit is een horrorfilm die heel erg blijft hangen en keer op keer een overdonderende ervaring is. Klasse!

avatar van xgogax
Inferno vond ik nog beter!

Moviemike zegt± Als je hem verkocht hebt, moet je hem toch ook ooit gekocht hebben? Of spreek ik nu over een wonder?

Je kunt ook een film kopen op advies van iemand wiens mening je vertrouwt, of aan de hand van bepaalde kritieken, en dan kan hij tegenvallen. Zo heb ik bijvoorbeeld GLADIATOR in mijn bezit.
En mensen, wat een kutfilm is me dat. Nimmer in mijn leven een grotere miskoop gedaan.
Marktplaats...hmmm, dat idee begint me aan te spreken.

(Dat ik Suspiria heb is alleen te danken aan het feit dat Argento een van de allerbeste regisseurs ooit is en dit zijn beste film, of toch op zijn minst een van de twee allerbesten.)

xgogax schreef:
Inferno vond ik nog beter!

Jammer genoeg alleen te krijgen op regio 1 DVD. Waarom ze dit niet gewoon op regio 2 uitbrengen is mij een raadsel.

flipsen schreef:
de decors zien er niet echt geweldig uit.

avatar van Halcyon
Op visueel vlak wellicht een van de sterkste films die ik ooit heb gezien. Adembenemende decors die immer tot de verbeelding spreken en briljant rood-blauw kleurenspel liggen aan de basis van de sfeervorming in Suspiria. Een sfeervorming die trouwens haar hoogtepunt kent tijdens de beginsequentie en één van de meest stijlvolle filmmoorden ooit oplevert.

Achteraf zakt het tempo een beetje weg, tot halverwege de film terug een versnelling wordt bijgeschakeld. Bovendien zijn we heel de film door getuige van vakkundig camerawerk wat nu en dan resulteert in prachtige shots. Zelfs een eenvoudig stadsbeeld weet Argento om te toveren tot een lust voor het oog. Naast de memorabele opening inclusief slachtpartij, is de hysterische scène waar de blinde man op een onheilspellende open vlakte ironisch aan z’n eind komt een scène die niet onbesproken mag blijven. Maar tal van andere scènes zijn zeker ook het bekijken waard. Zo denk ik bijvoorbeeld aan de profetische wijze waarop Professor Milius zijn visie geeft op het occulte verleden van de dansacademie, perfect in correlatie met de achtergrondmuziek.

Het hoeft overigens niet meer gezegd dat de ondersteunende soundtrack van Goblin van uitzonderlijk hoog niveau is en, hoewel de main theme naar mijn zin iets te vaak opdook en daarmee aan kracht inboette, uitermate sfeerbevorderend werkte. De hypnotiserende combinatie van beeld en geluid zorgt ervoor dat je helemaal in de paranoia wordt gesleurd van deze occulte horrorfilm.

Toegegeven, het verhaal mag dan wel vaag zijn en waarschijnlijk louter in functie van het visuele, ik neem er toch genoegen mee. Sommige situaties deden me trouwens terugdenken aan Rosemary’s Baby, waarvan de scène waar Suzy haar glas wijn weggiet omdat ze de inhoud ervan niet vertrouwt er één is. Waar films als Rosemary’s Baby, The Exorcist en The Omen zich voornamelijk scharen achter een sterk scenario, trakteert Suspiria ons op een zelden geëvenaard visueel spektakel.
De grens tussen kunst en kitsch is vaag in Suspiria, maar voor een liefhebber van het genre helt de balans met gemak over naar het kunstgedeelte.

avatar van dutchtuga
Waardige recensie van deze fenomenale film. Jammer dat je er alleen niet eventjes 5 sterren achteraan plakt .
Een van de weinige films waar ik me totaal niet meer stoorde aan de mindere elementen door de ruimschootse compensatie van de visuele pracht. Nu Inferno nog, het tweede deel van de nooit afgemaakte trilogie.

dutchtuga schreef:
Waardige recensie van deze fenomenale film.

Dankuwel

Jammer dat je er alleen niet eventjes 5 sterren achteraan plakt .

Mja, ik blijf bij m'n principe van niet stemmen , hoewel ik toegeef dat deze film enorm hoog zou scoren moest ik ooit van gedacht veranderen.

avatar van code9
Briljant vormgegeven horrorfilm die met een minimum aan gore een maximale impact maakt op de zintuigen. Dit gebeurt door toepassing van zeer effectieve, verontrustende geluidseffecten, een zich voortdurend herhalende, indringende soundtrack (die je nooit meer vergeet) en vooral door het consequente, contrastrijke kleurgebruik –in de meeste shots overheersen blauw en rood- op uitzonderlijk mooie, barokke locaties. De soms bijzondere camerastandpunten en dito bewegingen onderstrepen de visuele pracht van Suspiria, zonder dat er ook maar één ogenblik vervallen wordt in mooifilmerij.

Tijdens het kijken bekroop mij een soort gevoel van spijt dat het horrorgenre de laatste decennia steeds meer is gaan drijven op een overdaad aan vaak bloederige gruwel en er nog maar zo weinig ‘suspense-horror’ wordt gemaakt, om het zo maar te noemen. Suspiria valt –net als bijvoorbeeld de veel bekendere films Rosemary’s Baby en The Excorcist- onder die helaas bijna uitgestorven categorie films die niet bestaan uit een schier eindeloos bombardement van als eng en afschrikwekkend bedoelde moordpartijen, maar die juist door het sporadische gebruik van shockeffecten naar mijn smaak veelal een stuk macaberder en absoluut veel mysterieuzer zijn. Wel zal de impact van een film als Supiria op de met bergen lijken volgepropte en hectoliters bloed overgoten doorsnee horrorfan wellicht flink tegenvallen. Triest genoeg is dat vooral het gevolg van het al eerder genoemde veel te hoge ‘overdaad schaadt’ gehalte van talloze latere horrorfilms.

Dat is natuurlijk geen reden om Suspiria als verouderd en overbodig van de hand te doen, integendeel. Aan de andere kant is onnodige ophemeling ook niet nodig; zo laat het nogal vlakke scenario van de film toch te weinig over aan de acteurs om iets meer van hun kunnen te laten zien. Het inmiddels uitgekauwde thema –hekserij en satanisme- had eveneens wat beter uitgewerkt kunnen worden, al zou dat wellicht ten koste zijn gegaan van de nu zo aangenaam sterke mysterieuze en onheilspellende sfeer. Het verhaal is verder vrij voorspelbaar en het einde is dan ook geenszins een verrassing.

Twintig, dertig minuten meer van dezelfde kwaliteit én een meer doordacht script hadden van Suspiria zeker een vijfsterren meesterwerk gemaakt. En misschien geef ik die beoordeling in de toekomst alsnog, maar voor nu laat ik het bij

orbit
Voornamelijk vorm deze film, maar dan wel wonderlijk mooie vorm En de enge stukjes zijn gewoon echt eng! Erg goede horror dus, 4*

Diesel
ToNe schreef:
En atmosfeer heeft Suspiria. Weliswaar niet een om bang van te zijn, maar het is een traktatie om bekende mechanismen [de giallo-moordwijze, het aanwezige gevaar, de naïveling ] in een gestileerd jasje te zien.

Helemaal mee eens. Het beruchte laatste kwartier is zenuwslopend spannend. Opvallend is ook het kleurgebruik (met als basis de kleuren rood, blauw en groen) en de demonische score. Dario Argento behoort tot de beste horror regisseurs aller tijden.

Leuk nieuws voor dutchtuga :

Anime remake van Suspiria. "Voordeel" is dat veel van die anime adaptaties zich niet te nauw aan het origineel houden, dus qua originaliteit zal het nog wel meevallen. Anderzijds is het de vraag of er veel behouden gaat blijven, waardoor fans ook weer gaan klagen.

Minder positief is dat Gonzo de anime verzorgt. Niet zo'n geweldige studio met vaak erg wisselende kwaliteit.

Onderhond schreef:
Leuk nieuws voor dutchtuga :

Haha , ok dit is iig weer heel wat anders dan die run of the mill remakes die we de laatste jaren krijgen. Voor jou zal dit wel een instant klassieker worden denk ik OH? Suspiria vond je al goed, laat staan in een anime jasje. Ben nieuwsgierig maar tegelijk ook wantrouwig naar dit eindresultaat. Zie italiaanse tophorror niet snel vermengd worden met animatie. Welke films heeft die Gonzo studio op zijn naam staan?

Gonzo

Zoals ik al eerder zei, Gonzo is geen al te geweldige studio (hoewel ze soms wel goed werk afleveren, een Yukikaze bijvoorbeeld). Vraag is ook of het een film of een serie wordt. Een film lijkt mij nog wel interessant, anime series vaak veel minder.

Zo'n instant classic zal dit volgens mij niet worden. En zoals ik ook al eerder zei, het is maar af te wachten wat er van het origineel overblijft. Gonzo heeft bijvoorbeeld ook de Seven Samurai (Samurai 7) remake gemaakt. Een mix van fantasy en mecha.