Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Suspiria (1977)

Italië
Horror
98 minuten / 92 minuten (VS cut)

geregisseerd door Dario Argento
met Jessica Harper, Stefania Casini en Alida Valli

Gestileerde horror over de Amerikaanse balletstudente Suzy Bannion, die afreist naar een Duitse balletacademie in het Zwarte Woud. Daar vallen al snel twee dodelijke slachtoffers. Suzy ontdekt dat de academie een wel heel bizarre geschiedenis kent.

avatar van TornadoEF5
De eerste Argento en hij beviel me echt wel. Audiovisueel gewoon absolute wereldklasse door de prachtige mise-en-scene met een mooi kleurengebruik (ik hou van rode tinten) en de hypnotiserende score die nadrukkelijk aanwezig was en waar ik een groot fan van was. Ik denk dat ik snel veel meer moet zien van deze man. De thematiek lag me ook wel. Dit soort films zijn voor mij gemaakt. Ik had dat eigenlijk nooit gedacht.

avatar van TornadoEF5
Dying Rose, Zwolle84 en Teejey, een tipje voor jullie

avatar van tbouwh
TornadoEF5 schreef:
verdeurie, ik twijfelde nog voor de tipper

avatar van Valak
De Chicago Cinema Society heeft een compleet ongecensureerde en uncut druk van Suspiria te voorschijn gehaald die gered was uit een gesloten Italiaanse bioscoop uit de jaren 70 en al die jaren ónaangeraakt heeft gelegen in hun opslag.

Uncut 35mm Italian 'Suspiria' Print Discovered and Going On Tour! - Bloody Disgusting! - bloody-disgusting.com

Rue Morgue - rue-morgue.com

Uncut Italian 35MM Print of Suspiria Found and Will Be Projected Across the US - Dread Central - dreadcentral.com

Hij wordt vertoond in verschillende bioscopen door de VS; laten we hopen dat het ook deze kant uit komt! En/of uiteraard een goeie bluray release krijgt.

(verwijderd)
TornadoEF5 schreef:
Dying Rose, Zwolle84 en Teejey, een tipje voor jullie

Grappig. Deze wordt 31 oktober in Kopenhagen in de bioscoop gedraaid, waar ik nu studeer. Wist niet dat deze film zo'n status heeft dat die zoveel jaar na dato nog zo'n eervolle bioscoopbeurt kreeg. Had hier nog nooit eerder van gehoord.

avatar van Alathir
Mja, speciaal filmpje. Ik vond het zeker interessant en origineel om eens te kijken. De Engelse stemmen vond ik wat vreemd aanvoelen ook... Was dit oorspronkelijk in het Italiaans gesproken want ik vond de stem van het meisje in de hoofdrol totaal niet passen bij haar. Lijkt mij straf dat het haar echte stem was maar goed, ik kan mis zijn.

De punten die meestal opgehemeld worden ga ik niet verder bespreken want daar ben ik het over het algemeen wel mee eens, enkel de soundtrack die vond ik geregeld wat te overdreven. Soms had ik het gevoel dat het beter gewoon stil was zoals in de slaapzaal. Doet me wat denken aan Dunkirk, muziek gebruiken om spanning op te wekken waar het niet hoeft of waar er niks gebeurd.

Leuk om eens gezien te hebben maar een meesterwerk zie ik hier toch niet in.

avatar van baspls
Alathir schreef:

Zoals zo vaak in Italië is de film met Engelse, Duitse en Italiaanse acteurs opgenomen die op de set allemaal hun eigen taal sproken. Vervolgens zijn de overige stemmen steeds gedubt zodat een Italiaanse, Duitse en Engelse versie ontstond.

Vreemd dat jij de hoofdpersoon onecht vond, want Jessica Harper en Joan Bennett zijn juist de enige in de Engelse versie die met hun eigen stem spreken, de anderen zijn allemaal gedubt.

avatar van Alathir
baspls

Ah ok, dan toch. Ik zag wel dat de woorden die ze zei overeen kwamen met haar lippen, maar ik had een ander stemgeluid verwacht bij haar. Niet dat dat iets afdeed aan de film

Hey Remake alert!!!
Suspiria (2018) - IMDb

avatar van baspls

Was al best een tijdje bekend toch?

Argento zei er zelf iets over als "De film heeft letterlijk niets met mijn film te maken, maar de filmmakers kunnen profiteren van de titel." Vreemd genoeg is de plotomschrijving precies hetzelfde als van het origineel. Ik ben benieuwt, maar ik verwacht er niets van. Toch echt een beetje heiligschennis

avatar van mikey
De remake staat nog niet op de site... ik wist het in ieder geval nog niet. Excuus ervoor.

avatar van comely
Mama miaaaa. Zijn status helemaal waargemaakt. Hoeveel positieve punten kan ik noemen? Het had zo veel te bieden.

avatar van mrmojorisin123
Eens te meer een film in de reeks Hitchcock-imitaties; eens te meer een film die ons doet terugblikken naar de tijd toen suggestieve beeldtaal en sfeerschepping de basisingrediënten waren van de horrorfilm. Het zijn precies deze twee fundamentele eigenschappen die ver zoek zijn geraakt in deze Italiaanse fantastische film over een balletschool waar onschuldige ballerina's het slachtoffer worden van hekserij. Deze film van Dario Argento moet het louter en alleen hebben van goedkope grand guignol effecten en zit boordevol horrorclichés. De hand door het raam, de fladderende vleermuis, de wormeninvasie en de telekinetische meubels. In weerwil van de overdonderende muziek, de psychedelische kleurenen het futuristisch-kubistisch decor blijft de film een mager afkooksel van oudere maak-mij-bang-films.

Goeie film waarin een balletdanseres naar een prestigieuze school in Duitsland afreist. Qua plot weet de film de volle lengte wellicht niet te boeien, maar audiovisueel is deze horrorfilm kunstzinnig te noemen. Mooie en originele decors die bovendien kleurrijk belicht zijn. De eigenzinnige muziek is soms iets te overheersend, maar weet wel een ongemakkelijke sfeer te scheppen.

avatar van GoodOldJack
Vet, heb Argento om de één of andere reden lang links laten liggen omdat ik dacht dat het niet meteen in mijn straatje zou passen. Maar afgaande op Suspiria kan ik wel zeggen dat dat weleens een misrekening zou kunnen geweest zijn.

Op de momenten waarop Argento alles uit de kast haalt is dit gewoon echt een bijzonder interessant filmpje waarin beeld en geluid perfect in harmonie zijn. Tijdens de beste momenten van deze film zat ik echt wel bijna verstijfd in men zetel.

Reden dat er dan geen 5 of 4,5 sterren uit de bus komen is dat er ook mindere momenten zijn in deze film, zeker in het begin zijn er te veel momenten waarin er quasi niks gebeurd. Het einde vond ik ook (veel) te snel afgehaspeld.

Desalniettemin, erg leuk amusement, Argento zal hier zeker meer passeren.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Dit soort horror kan ik erg waarderen, optimaal gebruik maken van sfeer, schaduwen en kleuren. De overdubs zijn wel apart maar helpen soms wel mee aan het vervreemde en afstandelijke sfeertje, hierin deed deze film mij wat denken aan Le Locataire (The Tenant) van Roman Polanski een jaar eerder.

De scene dat die blinde man wordt doodgebeten door zijn bezeten hond is super sterk en horror cinema op zijn best wat mij betreft! Ook de climax op het einde stelt niet teleur, Helna Markos had zo uit een nachtmerrie kunnen komen!

Een film die zo veel jaar later nog steeds weet te verrassen en de spanning goed weet vast te houden, heerlijk! Een remake lijkt me overbodig, maar daar dachten ze in Hollywood helaas anders over. Makkelijk geld verdienen natuurlijk?

avatar van Valak
Eerste clip van Suspiria-remake vertoond op CinemaCon; de eerste reacties van aanwezigen spreken boekdelen!

"Very Gruesome, Hard to Watch" First Clip from 'Suspiria' Remake Shown at CinemaCon - Bloody Disgusting - bloody-disgusting.com

Klinkt ontzettend hardcore en veelbelovend dus!

avatar van durange
Wauw, wat een film. En die score dan. Die blijft je echt bij. Zeker een pareltje in het genre. Ben benieuwd naar de 2018 versie, denk dat die nog best wel kan verrassen

Horror Movie Review: ‘Suspiria’ (Dario Argento, 1977) ~ let the colors be the darkness – Lost In Arthouses - lostinarthouses.com

avatar van Basto
Ik heb Suspiria in de loop van de tijd een keer of 4 a 5 gezien. Hij maakte op mij al in de VHS tijd minder indruk dan op de meeste andere horrorfans en ook de muziek viel me nooit bijzonder positief op. Andere films van Argento bevielen mij ook beter.

Met de nieuwe blu ray heeft de film eindelijk de presentatie, die het verdiend. Kon de film ook meer waarderen, al blijf ik Phenomena en Inferno beter vinden.

Maar ga deze zeker komend jaar herzien, wie weet, pakt die me nog een keer volledig in, want het is wel een bijzonder werk dat er schitterend uitziet op de nieuwe blu ray.

4 voor nu.

avatar van wihu61
Nou, na drie films mag ik wel concluderen dat Dario Argento me niet ligt. Ik vind het allemaal volkomen door de tijd ingehaald en zie ook geen enkele "antiquiteitswaarde". In de seventies, die ik goed ken, was dit wellicht een beetje spannend, nu eerder slaapverwekkend.
Zijn werk heeft blijkbaar enige cultstatus, maar geef mij dan maar Jerry Warren, die maakte er tenminste écht een potje van.
Profondo Rosso beviel me achteraf dan nog het beste, en die zal ik over een jaar of wat nog eens bekijken denk ik.

wihu61 schreef:
Nou, na drie films mag ik wel concluderen dat Dario Argento me niet ligt.
Die conclusie is correct. Toch zou ik nog even Tenebre (1982) willen promoten

avatar van wihu61
Nou spreken de beschrijvingen me meestal wel aan (ook Tenebre), maar de uiteindelijke film valt me dan zwaar tegen. Je begrijpt dat ik enigszins terughoudend ben geworden... Wellicht probeer ik het nog eens... groeten.

Sorry, vond er geen bal aan. Nergens eng, nergens spannend, weinig gore, volkomen achterhaald..

avatar van IH88
“Bad luck isn't brought by broken mirrors, but by broken minds.”

Fantastische filmervaring. Ik zeg expres filmervaring, want Suspiria is een film die je als kijker vanaf het begin in een wurggreep houdt, en je nergens echt loslaat. De meesterlijke score, de cinematografie en de production design kan ik niet genoeg roemen, en volgens mij kan ik deze film ook gewoon zonder geluid kijken en genieten van de kleuren en de sets.. En andersom zou ik deze film ook gewoon met mijn ogen dicht kunnen volgen, om alleen te genieten van de score.

Jessica Harper is een sterke hoofdrolspeelster, en door haar ogen zien we al de gekke en vreemde zaken die in en rond de Dansacademie plaatsvinden. De moordscènes zijn wat teleurstellend, maar daar gaat het ook niet echt om. Dit is een film waarin een jonge vrouw terecht komt in haar persoonlijke hel, maar door de score en de cinematografie is het voor de kijker een feest voor alle zintuigen.

avatar van Ric1997
Na vorige week de remake te hebben gezien heb ik het origineel maar weer eens opgezet, en zelfs na 5 kijkbeurten blijft het een parel, dit is een film die me nooit gaat vervelen. Het mysterieuze sfeertje zit er vanaf de eerste minuut al in dankzij de prachtige cinematografie en score die mij tijdens de eerste kijkbeurt rillingen gaf. Op visueel gebied vind ik dit zonder twijfel de beste horrorfilm ooit, de kleuren spatten van het scherm af wat de film een dromerige en sprookjesachtige toon geeft. Zelfs als je het plot niet interessant vindt maakt dit het al meer dan de moeite waard. Dat overdreven neppe bloed zou me bij andere films storen, maar hier past het perfect bij de stijlvolle setting. Suspiria is een unieke film die zijn klassieker status dik verdient.

avatar van Basto
Net op het grote scherm in Kino mogen aanschouwen. Zag er echt schitterend uit, maar ook de muziek en de geluidseffecten kwamen nog veel beter tot hun recht. Echt aanrader. Gaat dat zien! Hij draait maandag nog een keer.

Had m paar maanden terug al in mijn riante thuisbios gezien, maar dit was toch echt anders. Het scherm van Kino 1 is dan ook zeker 10 keer zo groot.

Halfje erbij en verhoogd naar 4,5

avatar van HK Senator
Net gezien in Groningen. Heerlijke film. De remake sla ik over.

Hmm toch spijt dat ik me er niet meer voor heb ingezet om hem gister te zien, was te sloom bezig. Ik heb hem wel op Roadburn gezien met live soundtrack door Goblin, en maakte toen best indruk, maar staat me niet meer zo scherp bij.

avatar van mrklm
De eerste vijftien minuten van deze klassieke horrorfilm - de eerste uit een trilogie die verder bestaat uit Inferno (1980) en La Terza Madre (2007) - behoren tot de meest angstaanjagende die je ooit zult ervaren. In de visueel overdonderende proloog arriveert de Amerikaanse danseres Suzy [Jessica Harper] op het vliegveld in Berlijn, rijdt naar de dansschool waar zij aan haar opleiding begint en ziet bij aankomst een jonge vrouw [Eva Axén] in paniek naar buiten rennen. De vrouw verschuilt zich in een appartement waar ze op gruwelijke wijze om het leven komt. Van plot is op dat moment nog helemaal geen sprake, maar de combinatie van de gestileerde, haast surrealistische sets, de inventieve cameravoering, fantastische special effects en de onvergetelijke muzikale score van progrockband Metal, maakt dit tot één van de meest bevredigende horrorervaringen die je ooit zult ondergaan. Het verhaal, voor zover dat er toe doet, betreft het feit dat de dansschool een façade is waarachter een groep heksen zich bezig houdt met dubieuze zaakjes. Er zijn maar heel weinig filmmakers die weg komen met een film waarin stijl nadrukkelijk is verkozen boven inhoud. Hier is het resultaat echter zo angstaanjagend, zo verbluffend dat je gewoon op het puntje van je stoel moet genieten van het vakmanschap van Dario Argento en de zijnen. Een technisch volmaakte film en één van de kroonjuwelen in de kroon van de Europese horror.

Ben benieuwd wat je van de remake zult vinden mrklm, of waag je je daar niet aan?