Suspiria (1977)

Italië
Horror
98 minuten / 92 minuten (VS cut)

geregisseerd door Dario Argento
met Jessica Harper, Stefania Casini en Alida Valli

Gestileerde horror over de Amerikaanse balletstudente Suzy Bannion, die afreist naar een Duitse balletacademie in het Zwarte Woud. Daar vallen al snel twee dodelijke slachtoffers. Suzy ontdekt dat de academie een wel heel bizarre geschiedenis kent.

avatar van jeroentjuhhhhh
*braak*

avatar van John Milton
Ja, de fans zullen in drommen komen opdagen om hun blijdschap te uiten, verwacht ik!

avatar van david bohm
Cinematografisch gezien interessante film die door gestileerdheid iets tijdloos heeft. Verhaal doet er verder vrij weinig toe, behoorlijk standaard met een voor mij althans wat teleurstellende finale.

avatar van PEN15
Drie vliegen in één mep: de meest geprezen film van de heer Darius Silver, mijn duizendste bericht en mijn geselecteerde griezelfilm voor het Halloween-weekend. De stijl zorgt veel sfeer en oogstreling, maar het verhaal lijkt zowat tweede categorie. De geweldadige eerste vijftien minuten vond ik veelbelovend, die begonnen al meteen heftig en als dat zo kon worden vastgehouden zou ik zeker een vijfpunter uitdelen. Spijtig genoeg is dan meteen de angel eruit en begint het in zo'n kleurrijke film figuurlijk gezegd wat te verbleken. Het kleurgebruik is ongevenaard: o.a. dat magenta gekleurde kamers bij blikseminslag naar chartreuse overslaan. Wauw!

Over de remake: het is weer treffend dat het aangepakt gaat worden met veel geld en dure actrices (Moretz en Swinton). Wat willen ze er verder mee bereiken eigenlijk? Gelijk alles op de schop gooien en vervangen met verlopen kleuren, cgi, shaky cam en fastcut edits, en de score vervangen met van die eenmans-musicmaker studiomuziek met kunstmatige trompetgeluiden, zoals bij veel films van James Wan. Ben ik toch benieuwd hoe dat gaat worden.

Geen sterk verhaal, einde van de film viel tegen. Ik kan er niet enthousiast van worden.

Jeff53 schreef:

Verhaal is niet alles. Kijk eens naar de mooie plaatjes
Voor het verhaal hoef je de films van Argento uberhaupt niet te bekijken trouwens...

Mijn eerste Argento.

Visueel is Suspiria belachelijk goed. De kleine led’s projecteerden het gehele kleurenspectrum achterop de muur, en Argento weet in cruciale scènes uitstekend met de belichting om te springen. Daarbij doet hij ook veel met spiegels en schaduwen. In combinatie met een ijzingwekkende score zorgt het voor een sterke spanningsopbouw, die Suspiria bij vlagen echt eng maken. Het sound design is misschien nog wel het meest angstaanjagend. Die constante fluisterstemmen bezorgde me de rillingen, en het hoofdthema is geweldig, maar even effectief is de film als het ineens angstvallig stil wordt en je weet dat onheil nabij is. Ook het klassieke production design en de vele nachtelijke scènes werken sfeerversterkend.

Minder enthousiast was ik over het verhaal. Dat was me uiteindelijk te miniem, met te veel aspecten die onderbelicht bleven en een climax die ver over de top ging. Argento gaat duidelijk voor stijl, want als hij het plot had willen versterken had hij de film gemakkelijk met een halfuur kunnen verlengen. De effectiviteit van zijn visuele stijl valt of staat er echter mee dat er niet te veel herhaling plaatsvindt, waardoor de mise-en-scène indruk kan blijven maken. Dat lukt nu, dus ik denk dat Argento voor een optimaal cinematografisch resultaat de juiste keuze heeft gemaakt.

Eén van de best gestileerde horrors die ik zag.
Goede 4*

Mijn eerste Argento.

Aangezien deze je goed is bevallen, kan ik je het vervolg Inferno aanbevelen. Ik moet wel zeggen dat het kleurgebruik daar anders is (hoewel nog steeds gestileerd) en het verhaal ook nog steeds vrij simpel is. Eigenlijk hebben Suspiria en Inferno ook geen plot, maar bedoelde Argento ze als een soort cinematografische nachtmerries.

Mocht je ook van Giallo houden dan moet je zeker Opera, Profondo Rosso en Trauma kijken. Phenomena is weer totaal anders. Die gestilleerde kleuren komen van Mario Bava, zijn films hebben bijna allemaal ook zo'n gestileerdheid.

baspls schreef:

thanks voor de tips in principe is dit niet m'n straatje qua genre (ik ben verre van een horror-geek), maar voor gestileerde audiovisuele pracht maak ik al veel sneller uitzonderingen. Ik ga je tips op de lange shortlist zetten voor na de lopende challenge, want met horror zijn we bijna weer klaar natuurlijk (en ik heb straks ook wel weer even zin in andere dingen). Heb jij the Neon Demon, the Conjuring en It Follows al gezien? Anders zijn dat bij deze een paar aanbevelingen van mij in dit genre.

tbouwh schreef:

The Neon Demon eergister gezien, vond het een beetje een tegenvaller maar niet echt slecht. Conjuring moet ik nog zien. It Follows vond ik wel aardig, maar minder 80s retro dingen als de poster beloofde.

baspls schreef:

ah okee:) ja, over TND zijn de meningen erg verdeeld (zoals ook bij de vorige Refn), maar het proberen leek me de moeite bij mij viel het echte kwartje pas bij herziening vorige week. It Follows vond ik wel erg gaaf, maar dat kan ook komen omdat ik nog niet veel vergelijkbare films heb gezien (deed qua setting in de suburbs wel erg aan Halloween denken)

avatar van baspls
"Bad luck isn't brought by broken mirrors, but by broken minds."

Een jaar geleden zag ik deze film voor het eerst en nu op oudejaarsavond de ongecensureerde versie in HD eens opgezet. Toen ik de film zag was ik vooral onder de indruk van Tenebre en Phenomena en kende ik Argento eigenlijk nog niet zo goed. Inmiddels kun je me rustig een Argento-expert noemen, heb zelfs boeken over zijn films gelezen en dan gaat de waardering ook omhoog.

Na een decennium lang aan Gialli gewerkt te hebben wilde Argento een keer iets anders. Hij wilde het bovennatuurlijke aspect van Horror verkennen, het terrein van zijn helden Edgar Allan Poe en Mario Bava. De angst die hij als kind had voor Heksen zou hij verwerken in Suspiria. Het feit dat hij toentertijd kampte met een drugsverslaving zal het stilistische, nachtmerrieachtige van de film ongetwijfeld ten goede hebben gedaan. Het idee voor Suspiria kreeg Argento door een legende van een school waar occultisme wordt geleerd. Hij wilde meisjes van 11 tot 14, maar de Italiaanse producenten dwongen hem genoegen te nemen met 18 tot 20. Argento schreef de personages als nog met kinderachtige trekjes en de sets zijn zo ontworpen dat de meisjes nauwelijks bij de deurklinken kunnen.

Bij mijn eerste kijkbeurt ergerde ik me aan de nasynchronisatie. Nu moet ik zeggen dat Suspiria een van best nagesynchroniseerde Italiaanse films is, het kan echt veel erger. Ook het acteerwerk is best aardig, Jessica Harper speelt een goede hoofdrol.

Dario Argento was erg onder de indruk van de band Goblin en zodoende zette hij de muziek net wat te hard, maar aangezien ik het ook fenomenale muziek vond en het volume lekker hart had staan, kan ik dat goed begrijpen. 7.1 surround heeft ook echt een meerwaarde bij het geweldige sound design van de film.

Aan de cinematografie zie je heel duidelijk dat John Carpenter door Argento is geïnspireerd, de zelfde soort shots als je in Halloween ziet. Grappig feitje, bij de scène voor het BMW-building zie je Argento met een camera in de reflectie van het raam. En die prachtige impressionistische kleuren dan weer, duidelijk een ode aan Argento's mentor Mario Bava die deze kleuren vaker gebruikte. De cinematograaf baseerde het kleurgebruik deels op dat van Disney's Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen en die sfeer proef je nog steeds een beetje.

Het bloed lijkt haast rode verf, symboliek voor film als kunstvorm? De kills zijn in de extended versie erg bruut en de gore is zeer geslaagd. Close-ups van een mes dat in een hard steekt, dit is duidelijk Argento's expertise.

Hoewel ik nog steeds vind dat de film dieper op het onderwerp Occultisme/Hekserij in had kunnen gaan en ze de sfeervolle bossen van Duitsland meer hadden mogen benutten, stoort dat me bij herziening toch minder. Suspira (en dan met name de eerste 20 minuten) is een grote nachtmerrie van sfeer en stillisme. Terecht een van de best gewaardeerde Horror-films. Het einde is ergens een anticlimax, maar dit soort plot-structuur kan eigenlijk best wel voor een Horrorfilm. De opbouw was in ieder geval geslaagd en de film heeft een aantal iconische momenten.

Klassieker.

avatar van tbouwh
Op 20-4 een double-bill avond in EYE. Suspiria en Opera in 4k-restauratie. Klik hier

tbouwh schreef:

En Argento is zelf ook aanwezig. Kan ik niet laten lopen dus maar ff gereserveerd

Bélon schreef:

Zelf moet ik het nog even aanzien. De laatste trein is dan net vertrokken en ik wil na Suspiria niet in een obscuur pension belanden

avatar van John Milton
Zo zonde dat veel van die Geweldige Dingen vaak later af zijn dan het OV niet A'dammers toelaat.

tbouwh schreef:

Er is genoeg vermaek (ende lering) voor een vroege eerste trein

En/of: - imaginefilmfestival.nl

Je kunt gewoon de Career Talk en Suspiria doen dan ben je om 22:00 klaar of zo (Opera heb ik onlangs nog gezien en ik zeg mwah die hoef je niet per sé te zien)

avatar van John Milton
Dat is waar, ik heb dat ook met Aliens gedaan, en T2 laten schieten. Maar dat voelde wel ontzettend naar. Dat zal ik bij Opera niet hebben, zegt me eigenlijk nauwelijks wat.

Het maximaal aantal Cineville reserveringen is bereikt. Het is niet meer mogelijk met uw pas te reserveren.

Suspiria met Cineville wordt hem al niet meer. Ach.

avatar van tbouwh
Bélon kan, maar daar zou de schoen toch te zeer gaan wringen voor deze veelvraat als ik bestel wil ik Opera ook wel zien, te meer omdat ik die nog niet eerder zag. Als ik em dan al kijk, dan graag in deze setting:)

'4K restauratie' donderdag 20 april te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik

In aanwezigheid van Dario Argento himself!

Wat geweldig om groot (en zo mooi) te zien. Ik ga naar de volle mep.

Wouter schreef:
Wat geweldig om groot (en zo mooi) te zien. Ik ga naar de volle mep.

Zelfs al was het niet de Italiaanse dub?

(Argento maakt het niet uit qua dubbing dat was wel een leuk intro moment )

Ik ga niet voor de volle mep maar quote mijn review van 6 jaar geleden:

Bélon schreef:
Beviel stukken beter dan Profondo Rosso. Het plot stelt wederom niet veel voor maar -mede dankzij de kortere speelduur denk ik- heb ik me niet zitten vervelen. Acteerwerk stoorde ik me niet aan, beter in ieder geval dan in Profondo Rosso, waar ik me echt aan heb geïrriteerd op momenten. Jessica Harper lag ook een stuk beter op 't netvlies dan de hoofdrolspeelster uit PR.

De cinematografie is echt een plaatje en de grote troef van deze film. De kleuren spatten van het scherm af (vooral rood/groen/blauw). Goede zet geweest om de film te printen op 3 strip Technicolor op een van de laatst overgebleven machines in Italië. Soundtrack werkt ook erg goed. Had wel meer (dodelijke) actie mogen zitten, soms zakt 't tempo te veel in. Zeker style over substance maar wat voor een stijl.

Kleine toevoeging: Ik miste ook wel een beetje de sleaze: er had meer naakt in gemogen. Hoewel ik best begrijp dat mensen dit 5,0* geven

De 4K restauratie was perfect, misschien wel te perfect: zowat alle stofjes en krassen e.d. zijn verwijderd waardoor de film soms oogt alsof ie in 2017 zelf uitgebracht had kunnen zijn (de trailer voor Tenebrae vooraf was wel "lekker" imperfect).

Hele dikke 4,0* voor een fijne cultfilm

avatar van John Milton
Ik heb hem laatst herzien, en we hebben na eerst de Italiaanse dub de Engelse dub aangezet, en het zo laten staan. Het Engels loopt een stuk synchroner, niet gek misschien gezien de acteurs.

Bleef een fijne film, en herinnnere me eraan dat ik nog steeds een paar grote giallo titels moet zien.

Moet zeggen dat de Italiaanse dub me meeviel. Was wel bij dat OPERA de Italiaanse had, die is echt veel beter dan de Amerikaanse.

avatar van baspls
Gister een onvergetelijke avond gehad bij EYE waar ik niet alleen een prachtige 4K restauratie van Suspiria (en een mooie 2K print van Opera) heb gezien, maar ook de grote meester zelf heb ontmoet!

avatar van tbouwh
Een van mijn muziekhelden gaat de muziek van de remake doen. Thom Yorke (Radiohead)

avatar van akira124
Ook deze draak kan mij niet boeien. Veel mooie shots, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Irritante cast en een uitermate irritante score

avatar van triqo
Die grijns van Transocchi