La Terza Madre (2007)

Alternatieve titels: Mother of Tears: The Third Mother, Mother of Tears

2,61

Italiƫ / Verenigde Staten
Horror / Fantasy
102 minuten (unrated) / 98 minuten (Toronto)

geregisseerd door Dario Argento
met Asia Argento, Moran Atias en Cristian Solimeno

Dit laatste deel van Dario Argento's Three Mothers trilogie vertelt het verhaal van Sarah, een jonge Amerikaanse studente. Op een dag opent Sarah per ongeluk een zeer oude urn, waardoor de krachten van een gevaarlijke heks worden bevrijd. Vanaf dat moment komen steeds meer kwaadaardige heksen naar Rome en moet Sarah haar eigen krachten gebruiken om de 'Mother of Tears' te stoppen.

87 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van Noodless
Nochtans kan me de regisseur me wel vaak bekoren met zijn films qua stijl, sfeer, gore en spanning. Helaas is dit werk echt zwak.
Ik had me ondanks de negatieve kritieken toch opgemaakt voor een horror-avondje. Maar het verhaal stelt niks voor, geen spanning en een belachelijk slot. Voordeel van de twijfel gegeven, beter niet gedaan. Kostprijsje 15 euro voor deze slechte film !

avatar van Halcyon

Ik heb er omwille van de negatieve kritieken lange tijd tegenop gekeken om de nieuwste van Argento te zien, maar toen ik uiteindelijk eerder toevallig de DVD in m'n handen kreeg was ik maar wat blij dat ik nog eens een film van de meester mocht bekijken. Temeer ook omdat dit het sluitstuk is van een trilogie waarvan ik de eerste twee delen (Suspiria en Inferno) erg sterk en innovatief vond.

Ik verwachtte me aan het ergste, en verdorie, Mother of Tears was zelfs nog slechter dan ik had durven vrezen! Het waren niet eens de effecten waar ik me aan stoorde in deze film, maar wel al de rest. Om te beginnen Asia Argento. Wat een zwak uitgewerkt hoofdpersonage. Bovendien maakte haar pijnlijk gebrek aan acteertalent het alleen maar erger. Zelden zo'n slechte mimiek en articulatie geweten, al geldt dat laatste eveneens voor de andere acteurs. Een logisch gevolg natuurlijk als je met buitenlanders een Engelstalige film opneemt. Beter voor de kijkcijfers natuurlijk, maar het ondermijnt de artistieke kant van de film.

De opening van de film vond ik nog het best. De bombastische muziek en de bikkelharde openingsmoord beloven een occulte film die epische proporties zal aannemen. Helaas wordt deze verwachting nergens ingelost. Integendeel, het script hangt als los zand aan mekaar, het tempo zit totaal verkeerd, het verhaaltje wordt te snel afgeraffeld, er verschijnen een heleboel nietszeggende personages ten tonele (zoals die priester en die oude man in z'n rolstoel) en de bombastische soundtrack wordt al snel overdadig. Aanvankelijk blijft dit alles, hoewel slecht, nog redelijk draaglijk, maar met de minuut wordt het pijnlijker om naar te kijken en zakt de film af in pure wansmaak en amateurisme. Het lachwekkende einde is hiervan de droevige anticlimax.

Het is eigenlijk niet te geloven dat de man die ooit verantwoordelijk was voor enkele van 's werelds beste horrorfilms nu op de proppen komt met dit soort fletse, ongeïnspireerde en gewoonweg slecht gemaakte cinema. Het deed me wat dat betreft een beetje denken aan Henenlotter die onlangs met Bad Biology ook zo'n waardeloos prul afleverde, na ooit een respectabel oeuvre te hebben opgebouwd. Maar spijtig genoeg is Argento iemand waarvan je in principe nog veel meer mag en moet verwachten, en net daarom is de teleurstelling dubbel zo groot. Bah!

avatar van dutchtuga
Ik had je nog gewaarschuwd . Je moet 'm inderdaad vroeg of laat gezien hebben, maar je gaat haast denken dat Argento aan het dementeren is en vergeet wat voor moois hij ooit gemaakt heeft. Ik vrees het ergste voor Giallo om eerlijk te zijn. Argento lijkt mij een gesloten boek.

avatar van Halcyon

Ik ben nog steeds overtuigd van z'n klasse, die bewees hij recentelijk met z'n twee bijdragen aan Masters of Horror. Maar hij gaat toch beter moeten doen dan dit, want dit was bedroevend slecht en bij vlagen zelfs onherkenbaar als een film van zijn hand. Die typische Argento-magie was nergens te bespeuren.

avatar van dutchtuga
Maar ook zijn Masters of Horror-bijdragen missen de sfeer van zijn grote prenten. Jenifer en Pelts kijken lekker weg, maar de hand van Argento is niet direct herkenbaar. Het is me daar te gelikt voor.

avatar van Halcyon

Wat Jenifer betreft kan ik in je opmerking volgen, maar Pelts vind ik toch echt wel een typische Argento hoor, zij het een "moderne". Kleurgebruik en muziek zijn echt top in die film. Het scenario is weer wat anders: wijkt af van alles wat Argento ooit heeft gedaan en is bovendien erg sterk naar zijn normen .
Qua gore zijn beide films typisch Italiaans.

viel me erg tegen

avatar van sabsabsab

system of a down

avatar van Friday the 13 th
Ik had erger verwacht na de kritieken hier te lezen. Als je de film probeert te kijken zonder deel 1 en 2 in gedachten te hebben valt het nog goed mee.

De CGI-effecten variëren van goed tot slecht. Vooral op het einde vond ik het vrij fake en moeizaam worden. De eerste moord vond ik ook vrij slecht uitgwerkt. De film bevat wel heel erg gore scènes, sommige zijn best wel mooi uitgewerkt en origineel gevonden. Ook enkele shockers zoals in beeld gebrachte babymoord.

De film wilt zich duidelijk vestigen in hedendaagse sferen. Lesbische scènes en evil gothics in overvloed in deze film. De film wilt jeugdig overkomen en enkele subculturen erbij betrekken. De film wordt af en toe wel spannend, maar de enge sfeer uit Suspiria en zelfs Inferno kan hij op geen enkel moment behalen. De mystiek was er ook een beetje vanaf. In Inferno en Suspiria gingen enkel mensen dood die achter het geheim kwamen. De volgelingen waren ook perfect uitgekozen. Hier overspoeld het kwaad zowat de hele wereld. Iedereen liep dus gevaar. Voor mij bevordert dit de spanning niet.

De film mist qua spanningsopbouw die typische vintage-originaliteit van Dario, maar nogmaals sommige moorden zien er goed uit. Het wordt ook moeilijker en moeilijker om niet CGI toe te passen in een horror, denk ook wel dat het jeugdig publiek van vandaag dit wel ergens verwacht. Een triest geval als je hem vergelijkt met de voorgaande delen, maar op zich valt hij nog mee.

Wist niet eens dat het het derde deel was. Heb me erg vermaakt met deze film met zijn lekkere smerige momenten en lekkere dames.
Kon me wel bekoren, vandaar 3.5 ster.

avatar van ASman
Voor diegenen die deze film niets vonden... ik vrees dat Giallo zo mogelijk dan nog erger zal zijn na sommige kritieken te hebben gelezen.
Voor Mother Of Tears : ik heb me goed vermaakt met deze film. Weg zijn de schitterende kleurenpaletten en de onderhuidse score, maar op het gebied van ranzige kills doet Argento toch lekker mee met de moderne stroom.
Evenzeer, niet het meesterwerk dat Argento kan en misschien wel moet afleveren.

avatar van Mac Hammer Fan
Apocalyptische horror geserveerd met een wansmakelijk sausje. Geef mij maar "Profondo Rosso" , The Cat o' Nine Tails" of "Phenomena" van de grootmeester, die konden me beduidend beter bekoren. Bij momenten werkt de spanning wel, maar enkele goedkope sekwensen maken deze ongelijke prent moeilijk verteerbaar.

avatar van martinovitch
Vandaag gezien en ik vind het een goede film! Best goed opgebouwd verhaal met veel spanning, en goede verfilming! Ik snap de lage score bij deze film niet. Maar dat zal aan mij liggen!

avatar van Peake
Ik vind de negatieve commentaren ook overtrokken. De film is stilistisch weliswaar nauwelijks te vergelijken met Suspiria en Inferno maar het siert Argento dat hij liever vooruit kijkt en gewoon doet waar hij zin in heeft.

De film heeft zeker een aantal tekortkomingen – rommelig script, het gebruik van CGI, het afgeraffelde einde - maar die storen bij herziening steeds minder. De grote storende factor blijft toch vooral het goedkope door Daria Nicolodi gespeelde personage. Gelukkig staan daar genoeg sterke punten tegenover zoals de donkere cinematografie, een aantal ouderwets sfeervolle locaties en decors, de zeer brute moordscènes, de hysterische aap en een The Omen-achtige soundtrack. Al met al een verrassend vitale film van de maestro.

avatar van erik1677
Ok ok suspiria en inferno zijn dondersgoed,maar vind dit derde deel ook geweldig.
Heerlijke afsluiter van een trilogy.
Persoonlijk vindt ik deze mother weer beter dan inferno.
maar smaken verschillen.

avatar van megaman
Ondanks de negatieve reacties heb ik toch maar de DVD besteld en daar heb ik geen spijt van gehad. De eerste twee films in de trilogie blijven ijzersterk dankzij de artestieke aanpak en aparte sfeer. Al moet ik wel zeggen dat ik me een beetje ergerde aan het lawaai in Suspiria waardoor ik de volumeknop regelmatig op moest zoeken. Mother of Tears is misschien minder stijlvol en subtiel en mist die typische sfeer maar maakt een hoop goed met good-old gore effects en een spannend verhaal. De dubbing valt hier en daar een beetje tegen (vooral in de scenes met die gestoorde wijven op straat) maar tegelijkertijd deed me 't weer even denken aan de Italiaanse cultklassiekers waarbij Engelse dub heel gewoon was. Mother of Tears deed me vreemd genoeg ook een beetje denken aan films als The Beyond van Lucio Fulci. Al met al vond ik deze afsluiter zeer geslaagd en allesbehalve een wanproduct. Wat dat betreft kan George Romero nog een hoop leren gezien zijn laatste Living Dead trilogie waarbij vooral de laatste twee films bedroevend slecht zijn. Any way, wie kan mij nog meer films aanraden van de heer Argento? Deze heb ik al in bezit en inmiddels ook gezien:

The Bird with the Crystal Plumage
Suspiria
Inferno
Opera
Mother of Tears

avatar van erik1677
@megaman: phenomena, sleeples, deep red, stendhall syndrome, tenebre, trauma, jenifer en pelts moet je absoluut zien.

avatar van perceived
@megaman: alle films die Erik noemt zijn sowieso interessant voor je. Maar check ook The Cat o' Nine Tails en als het even kan Four Flies on Grey Velvet. Naast Suspiria en The Bird with the Crystal Plumage zijn dat (vooralsnog) mijn persoonlijke favorieten.

avatar van perceived
Deze toch maar eens gaan zien!

avatar van Peake
perceived schreef:
Deze toch maar eens gaan zien!

En hij viel je dus blijkbaar tegen?

avatar van umbra
'k Vond het toppertje, zeker niet minder dan susperia en inferno

YouTube - Claudio Simonetti, feat. Dani Filth - The Mother of Tears

avatar van knusse stoel
Deze film vond ik persoonlijk toch iets beter dan zijn bijzondere voorgangers. In Susperia en Inferno vond ik de muziek nogal indringend (vooral Susperia) en enigszins gedateerd gefilmd.
Die tekortkomingen waren er niet in deze film, daarom een prima film voor mij.

avatar van VanRippestein
Meh, als deel 3 in de trilogy compleet mislukt, als horrorfilm eigenlijk ook. Weg zijn de prachtig belichte sets uit suspiria en Inferno, de duistere sfeer en de intieme setting. Alles moest hier groter met als gevolg dat de film ronduit amateur is. Hoewel de gore prima is, en ik de slechte effecten prima kan hebben, is het vooral het brakke plot, het gebrek aan acteertalent dat de film de das om doen. Random acts of violence breken uit, maar het merendeel mist volledig de impact omdat ze ook heel erg random door het verhaal heen gemonteerd zijn. Daarnaast zit meeleven er natuurlijk sowieso niet in bij een Argento film, maar hier was het wel errug lachwekkend hoe motivaties van personages wisselen per scene. Als de helft van het plot overboord was gegooid en de overige helft wat beter was uitgewerkt had je een film die ergens in de lijn van Inferno/Suspiria lag, maar nu heeft de film bar weinig te maken met de vorige delen. Sure, er komen wat bekende namen en ideeen terug, maar stilistisch wordt de lijn niet echt doorgezet. En laat dat nou net het beste zijn van de andere twee.

avatar van baspls
Een paar dagen terug als DVD besteld bij Bol.com en vandaag zat hij bij de post. Argento's zoveelste poging om een comeback te maken. Dit keer een vrij commerciële, de film teert nogal op het succes van Suspiria en is duidelijk gemaakt voor fans van die film. In 1984 waren er de plannen voor de film er al en ook in 2004 was het er weer niet van gekomen.

Het langverwachte derde deel van de Three Mothers-trilogie van Dario Argento verteld het verhaal over Sarah die het moet zien op te nemen tegen de derde heks: Mater Lachrymarum. Als een kist (in de film noemen ze het een urn, ik dacht dat dat van die potten met as waren) met krachtige talismannen wordt gevonden in Rome ontstaat er chaos...

Het acteerwerk was een beetje wisselend. Asia Argento's Engels is er behoorlijk op vooruit gegaan sinds de jaren '90, maar ze heeft ook de baard in de keel gekregen lijkt het, Ineens een veel zwaardere stem. Asia speelde nog vrij goed, zo ook Adam James en Udo Kier. Asia's moeder en Argento's ex-vrouw Daria Nicolodi speelt hier de moeder van Sarah. Vreemd want Udo Kier speelde eerder ook al een personage in Suspiria en Daria Nicoldi speelde de heks in Inferno.

Het plot vond ik heel erg aanvoelen als fanfiction, met van die verwijzingen naar de eerdere twee films die duidelijk alleen maar zijn bedoeld om de fans op te winden. Het begon op zich wel interessant, maar uiteindelijk komt het op nergens uit. In Suspiria en Inferno draaide de film om de dwaalplaats van de Heks, terwijl die hier pas helemaal aan het einde ter sprake komt. Suspiria had in grote lijnen een plot en Inferno was - zoals Lucio Fulci het omschrijft een film zonder structuur bestaande uit scènes rond een thema. La Terza Madre heeft meer een regulier plot, dat gewoon gebrekkig is uitgewerkt. De elementen zijn er op zich wel, maar als je regisseurs van moderne b-horror (Jace Anderson, Walter Fasano, Adam Gierasch) een script voor je laat schrijven dan moet je ook niet raar opkijken als het tegenvalt. Al in 1984 was Argento bezig met scripts voor een vervolg, uiteindelijk zijn er zoveel verschillende ideeën geweest dat hij door de bomen het bos niet meer kon zien en die drie heren vroeg om een script te schrijven en het vervolgens een beetje aanpaste.

Waar Suspiria en Inferno legendarisch zijn door het impressionistische kleurgebruik dat Argento daar toepast. La Terza Madre mist dat impressionisme volkomen. De cinematografie was in het begin wel degelijk, maar uiteindelijk stelde dat ook niet meer veel voor. Visueel deed de film me heel erg denken aan een film als The Mummy (1999) door de CGI-effecten en artefacten en dergelijke. De film had wel een aantal erg gory scènes en de gore was opzich niet slecht, al leek het op het soort gore dat ze in Masters of Horror gebruiken met veel te rood bloed. Toch vind ik het eigenlijk meer Low Fantasy met horror-elementen als een bovennatuurlijke Horror.

Claudio Simonetti is evenals Dario Argento zonder zijn gebruikelijke stijl en zet een moderne soundtrack neer met schrikeffecten en dergelijke. Jammer want in 2001 maakte Simonetti als deel van Goblin nog een geweldige soundtrack.

Hier had echt wat ingezeten als Argento het goed had aangepakt. Het is natuurlijk ergens logisch dat Argento met zijn tijd mee wil gaan, maar wat mij betreft had hij beter zijn gebruikelijke stijl ook in moderne films kunnen gebruiken. La Terza Madre was wel vermakelijk vond ik, maar compleet mislukt als derde deel van de trilogie. De toon en stijl is totaal anders en veel te modern. Jammer want ik had er door enkele positieve reviews nog vrij hoge verwachtingen van.

avatar van pjutter
Jammer dit, maar zag de bui al hangen...
Is helaas geen echt vervolg op Suspiria en Inferno, wellicht een beetje qua plot, maar zeker niet qua uitvoer.

avatar van Daan258
Prima werkje.

Dit soort films over de occult/sektes spreken mij altijd wel aan en zo ook deze film.
Het verhaal is misschien niet bijster sterk maar weet zeker te boeien tot het eind.
Hier en daar zitten er wel wat CGI in de film wat er niet al te best uitzag maar alsnog zitten er ook wat gave bloederige scene's tussen wat tof was om te zien. ook is de sfeer prima te noemen in de film.

Helaas heb ik als het goed is de half gedubbde versie van de film gezien ofzo in ieder geval daar leek het wel heel erg op en was dit dan wel jammer. Het acteerwerk was ook niet super maar als ik dit even links laat liggen was de film voor mij beter dan verwacht.

Het eind vond ik helaas wat te snel, ik had gehoopt dat het dan echt helemaal los zou gaan maar dit viel een klein beetje tegen.

Al met al is dit zeker een erg vermakelijke film

In grote lijnen wel mee eens. Heb je de eerdere twee uit Argento's officieuze trilogie gezien? Die zijn nog een stuk beter.