Profondo Rosso (1975)

Alternatieve titels: Deep Red, The Hatchet Murders

3,56

ItaliΓ«
Thriller / Mystery
126 minuten / 98 minuten (VS gecensureerde versie)

geregisseerd door Dario Argento
met David Hemmings, Daria Nicolodi en Gabriele Lavia

Mark Daley is een succesvolle Engelse pianist in Turijn. Hij is aanwezig bij een conferentie waarbij een helderziende vrouw gedachten oppikt van een moordenaar in de zaal. Wanneer hij getuige is van een moord op deze vrouw, start hij een onderzoek, maar al gauw vallen meerdere slachtoffers en is hij zijn eigen leven niet meer zeker.

153 BERICHTEN 21 MENINGEN
avatar van Halcyon

geplaatst: 10 november 2012, 22:09 uur [permalink]
Alle klassiekers aan het afgaan Mac Hammer Fan? πŸ™‚

avatar van mikey
geplaatst: 6 december 2012, 00:36 uur [permalink]
Mac Hammer Fan schreef:
“Dit is een klassieker en volgens mij een heel stuk beter dan het latere bombastische "Suspiria".
yes

avatar van Drs. DAJA
geplaatst: 30 december 2012, 11:44 uur [permalink]
Op 8 januari in Cinema OT 301 (aan de Overtoom in Amsterdam) draait de 'Night of Dario Argento' met Profondo Rosso (Deep Red) en Suspiria.

Meer info op: OT301 en facebook

Dra. Pouke
geplaatst: 13 februari 2013, 22:39 uur [permalink]
Ik heb de Blu-Ray van Arrow Videos label en ik vind het een horror/giallo klassieker van jewelste. Zeer sterke nare giallo sfeer door Goblin soundtrack en de mise-en scene. Meesterlijk!

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst: 25 juli 2013, 00:53 uur [permalink]
Misschien wel Argento's beste werk.
Hij experimenteerde hier nog niet heel erg met het kleurengebruik zoals hij dat met Suspiria en Inferno ging doen. Het camerawerk is echter wel al geweldig. Hij was in dit opzicht met zijn voorgaande films ook al goed, maar in deze film is hij misschien wel het meest ontwikkeld.
Prachtig geschoten en de Goblin soundtrack is een geweldige toevoeging op de beelden. De vreemde, rock-achtige soundtrack is haast net zo pakkend en herkenbaar als de Halloween of Friday the 13th soundtrack.
De bevreemdende geluiden zorgen ervoor dat de adernaline wat door je lichaam begint te stromen, waardoor de spanning erg goed naar voren komt.
De acteerprestaties zijn ook alleraardigst voor een film als deze, al is wel weer duidelijk te zien dat de beelden voor Argento belangrijker waren dan de acteerprestaties.
Een erg fijne film die ondanks zijn lange speelduur prima weet te boeien van begin tot eind.

ipman-99
geplaatst: 21 november 2013, 18:39 uur [permalink]
"Profondo Rosso." ... 😜 " !!!

Fantastische genre-film (giallo) πŸ˜› !!! Geweldige Italiaanse giallo van de meester Dario Argento !
En wat te zeggen van de dreigende soundtrack van Goblin !
Man ..., wat was dit genieten zeg .... ! Zoveel schitterende scènes die elkaar opvolgen in dat
prachtige kleurengebruik ! De moord scènes werden bijzonder (vakkundig) bloederig
in beeld gebracht !!! De spanning was bij momenten te snijden !!!
Artistiek subliem meesterwerk πŸ˜‰ !

avatar van Peake
geplaatst: 22 november 2013, 16:05 uur [permalink]
ipman-99 schreef:
Artistiek subliem meesterwerk πŸ˜‰ !

Dus 5 sterren lijkt mij terecht in dat geval.

avatar van smoozycat
geplaatst: 17 mei 2014, 21:50 uur [permalink]
Uitstekende film. Met goede muziek die echt bij de film past. En het is een verademing als je de tegenwoordige films ziet met hun trucendozen scenario's

avatar van Vinokourov
geplaatst: 15 november 2014, 10:30 uur [permalink]
Heel stijvol! Dat is meteen het eerste wat opvalt aan deze giallo van Argento. Gruwelijke moorden vinden plaats en die worden met alle bloederige details getoond. Aan David Hemmings de taak om deze razernij te onderzoeken en te stoppen. Heel mooi dus, alleen jammer dat de film erg lang aanvoelt en dat nasynchronisatie nog steeds suf eruit ziet/hoort.

avatar van RuudC
geplaatst: 24 mei 2015, 23:08 uur [permalink]
Stiekem wist ik wel dat deze me zou bevallen. Dario Argento was in de jaren zeventig heerlijk op dreef, maar tot nu toe is er nog niks wat Susperia overtreft. Ook diens voorganger, Profondo Rosso, niet. Desalniettemin een toffe slasher waar eindelijk eens fatsoenlijk wat geweld te zien valt. Dario Argento heeft verder natuurlijk een kijk op decors, muziek en directie. Toch blijf ik mijn twijfels houden bij fluisterende moordenaars. Gelukkig zet degene hier geen gek stemmetje op, zoals ik in andere giallo heb gezien. Het geheel voelt allemaal aan als een goede opmaat naar Suspiria. Vooral de visuele gelijkenissen zijn treffend. Profondo Rosso weet niet de hele tijd mijn aandacht vast te houden, maar heeft wel een aantal interessante momenten en toffe kills. Een van de betere films van Argento.

geplaatst: 25 mei 2015, 16:55 uur [permalink]
Oef. Ik kan me heel goed voorstellen dat hier een Amerikaanse versie van bestaat waar in gesneden is, want de meer dan twee uur durende Italiaanse versie heeft een enorme hoeveelheid zinloze informatie die de sfeer uit de film haalt en het geheel bovendien heel erg saai maakt. Zonder een bovennatuurlijk tintje als het geval is in het, mijns inziens, superieure Phenomena, is de dreiging toch beduidend minder voelbaar. Goed, twee of drie kills zijn aardig, maar ze zijn zo spaarzaam aanwezig in de film, dat ik me vooral heb zitten vervelen bij quasi-komische uitstapjes tussen de journaliste en de hoofdpersoon, de wanstaltige dub, de gave muziek die in dit geval veel te actief aanwezig is (en de subtiliteit weghaalt) en de veel te lange speelduur.

Vanzelfsprekend is de regie fantastisch en is er bij vlagen van de spaarzaam gebruikte gore te genieten, maar alles bij elkaar is Profondo Rosso voor mij echt een enorme tegenvaller geweest. Pluspuntjes voor de plottwist, maar ook niet heel veel meer dan dat.

geplaatst: 9 juli 2015, 02:05 uur [permalink]

avatar van Jurado

geplaatst: 15 september 2015, 10:29 uur [permalink]
Hoe zit het met de nasynchronisatie van deze film? Iets waar ik niet doorheen kan prikken bij Italiaanse films. Suspiria bijvoorbeeld.. 😐

geplaatst: 25 september 2015, 23:51 uur [permalink]
Fantastisch artwork van Arrow voor de aanstaande release van Profondo Rosso.
Mét poster, heerlijk, die gaan we inlijsten πŸ™‚

Profondo Rosso (1975) |Blu-ray | Remastered 3-Disc Limited Edition | Arrow

avatar van John Milton
geplaatst: 25 september 2015, 23:56 uur [permalink]
de grunt schreef:
Fantastisch artwork van Arrow voor de aanstaande release van Profondo Rosso.
Mét poster, heerlijk, die gaan we inlijsten πŸ™‚

Profondo Rosso (1975) |Blu-ray | Remastered 3-Disc Limited Edition | Arrow

Gelukkig ben ik niet jouw portemonnee, de grunt. Al heeft de mijne het met andere dingen weer zwaar te verduren πŸ˜‰

Alhoewel, 27 euro valt best wel mee, als ik bedenk dat ik destijds probleemloos 40 euro voor de LOTR extended cuts neertelde op dvd.

geplaatst: 26 september 2015, 00:09 uur [permalink]
John Milton schreef:
Haha, touché.

Waar gaan jouw eurie's heen John.. auto-tuning, vrouwen? πŸ˜‰

avatar van John Milton
geplaatst: 26 september 2015, 00:16 uur [permalink]
Hehe nee, geen van beide. Alhoewel, mijn vriendin kost net als iedere vriendin natuurlijk ook wel geld πŸ˜„

Nee bij mij zijn het meer dure audiospulletjes, de computer, goed eten (en goed drinken ) en 'leuke dingen doen'. Al die tripjes hakken er ook redelijk in bij elkaar opgeteld. En ik ben bang dat als ik aan die mooie uitgaves begin dat mijn lichte dwangneurose en completisme me ertoe zou zetten dat ik ze dan allemaal wil hebben. Als in: de complete serie. Godzijdank is me dat niet met Criterion overkomen. Arrow en MoC gaan dan nog, maar ik moet oppassen. I like the pretty stuff a little too much sometimes πŸ˜‰

avatar van McSavah
geplaatst: 26 september 2015, 01:05 uur [permalink]
Leuk, een postertje. Heb die nieuwe Arrow uitgave al een tijdje gepre-ordered staan. πŸ™‚

geplaatst: 26 september 2015, 16:12 uur [permalink]
McSavah schreef:

Ik heb hem gisteren gepre-ordered.
De release date is trouwens wel verzet naar begin december (ze zijn nog met één van de twee prints bezig).

geplaatst: 16 januari 2016, 12:12 uur [permalink]
Blu-ray review: Profondo Rosso (1975) | 4K | Arrow Video

Eric Cotenas: "Arrow's HD-mastered transfer is not quite the massive leap in quality one was hoping for."

Eerst maar even de caps-a-holic afwachten om deze uitspraak van Cotenas te verifiëren. Prachteditie waar Arrow (weer) mee op de proppen komt; zij blijven toch mijn favoriet als het om artwork gaat (vs. Criterion) En alweer out of print, dus erg blij mee!

avatar van Quentin
geplaatst: 16 januari 2016, 13:40 uur [permalink]
Maanden geleden op Amazon de Arrow bluray gepreorderd, zag die ie uitverkocht is. Nu maar hopen dat ik 'm krijg!

geplaatst: 23 januari 2016, 00:40 uur [permalink]
HD trailer van de nieuwe Arrow Blu-ray: Profondo Rosso - The Arrow Video Story

geplaatst: 23 januari 2016, 16:59 uur [permalink]
de grunt schreef:
Blu-ray review: Profondo Rosso (1975) | 4K | Arrow Video

Dat stukje tekst is van de review van de oude arrow blu-ray πŸ˜‰

Over de nieuwe blu-ray:

Eric Cotenas schreef:
ADDITION: Arrow - Region FREE - Blu-ray - January 2016 11': The great news is that Arrow's new 4K re-master lives up to its expectations and looks stunning - the image is notably richer than the previous 1080P - flesh tones warmer and more realistic (losing that orangey hue), superior contrast with a max'ed out bitrate on the Director's Cut.

The screen capture comparisons speak for themselves but I'll only add it looks just as amazing in-motion.

Audio has also never sounded better to my, crusty, ears. The Director's Cut gets the option of a DTS-HD Master mono Italian-language track at 1046 kbps (24-bit) or a DTS-HD Master 5.1 surround Italian-language track at 2199 kbps (but only 16-bit) or a DTS-HD Master English mono track at 1031 kbps(24-bit). The surround was notable - and the 24-bit tracks had rich tones - the score never sounding more urgent or deep. Wow.

Totally impressive and it's another release already this year that will make waves at our year-end poll!. Incredible. Fans who pre-ordered this will be so pleased and those that buy it later (at a premium) won't be disappointed either - the value here is immense. It's the definitive Deep Red Blu-ray package! Our highest recommendation!

😎

avatar van McSavah
geplaatst: 23 januari 2016, 18:31 uur [permalink]
Is vandaag gearriveerd. Mooi pakketje. 😎

geplaatst: 24 januari 2016, 12:29 uur [permalink]
alexander038 schreef:
Dat stukje tekst is van de review van de oude arrow blu-ray

😜

Ik vond die nieuwe trailer van Arrow er al zo goed uit zien....

geplaatst: 27 januari 2016, 15:59 uur [permalink]
Ik had de nieuwe deep red in september al gepre-ordered bij zavvi en vanmorgen las ik een mail
van ze dat er een betaal probleem was en dat hij gecanceld was.
Is gewoon bullshit natuurlijk want ze hebben hem gewoon verkocht aan iemand die een hogere
pre-order prijs betaald heeft 😠

geplaatst: 28 januari 2016, 01:56 uur [permalink]
Prachtwerk van Arrow. Natuurlijk beeld i.t.t. zijn abominabele voorganger. Profondo Rosso op deze manier zien is puur genot.

avatar van baspls
geplaatst: 20 maart 2016, 14:04 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
"I can feel death in this room! I feel a presence, a twisted mind sending me thoughts! Perverted, murderous thoughts... Go away! You have killed! And you will kill again!"

Weer een meesterwerkje van Dario Argento. Zwarte handschoenen, slachtoffers die door glas vallen, paranormale zaken... dit is weer helemaal zijn stijl. De film oogt wat grootser als zijn eerdere films, maar hij experimenteert hier nog niet met belichting zoals hij later in Suspiria en Inferno zou gaan doen.

Een Duitse vrouw met paranormale gave wordt vermoord nadat zij de aanwezigheid van een moordenaar gevoelt heeft. De Engelse pianist Mark Daley ziet dit en gaat samen met zijn vriendin, die voor de krant werkt, op onderzoek uit...

Dario Argento's langste film, het orginele script was dan ook 500 bladzijden lang. Ik heb de 'restored version' gezien, de beeldkwaliteit was redelijk en het is de volledige lengte. Maar wat wel vervelend is is dat er de hele tijd tussen Italiaans en Engels word gewisseld. Met name de komische scènes zijn alleen in het Italiaans. Kan me overigens niet voorstellen dat het verhaal goed te volgen is in de 98 minuten versie, vond bij de lang al dat het leek alsof er af en toe wat ontbrak.

De kills zien er allemaal goed uit en zijn vrij origineel. Het was Argento's idee dat de kijkers zich de pijn beter konden inbeelden als het herkenbaarder zou zijn. Iedereen heeft zich wel eens verbrand of gestoten op een rottige plek, bijna niemand heeft ooit gevoelt hoe het is om neergeschoten of gestoken te zijn.

Na de moord in het begin moet de film weer even opgang komen, het middenstuk doet vrij langdradig aan. Als eenmaal het spookhuis aan bod komt wordt de film weer een stuk sfeervoller, daar had wat mij betreft veel meer mee gedaan kunnen worden. Vooral de flash-backs en dergelijke zijn sterk gedaan. Uiteindelijk vond ik het einde een klein beetje anticlimactisch, ik had gehoopt op een iets mysterieuzere verklaring voor het hele gebeuren.

De film is erg mooi opgenomen en de cinematografie is weer uitstekend. Argento wordt steeds beter en heeft hier weer een aantal sfeervolle locaties uitgekozen. Ook de muziek van Goblin was weer geweldig, dit is de eerste film waar Argento de muziek van Goblin gebruikt. Soms past de muziek niet helemaal onder de film maar meestal gaat het geweldig samen. Ook Tubular Bells van Mike Oldfield wordt in de film gebruikt, volgens mij part II of een versie gespeeld door Goblin.

Alles bij elkaar weer een mooie giallo van Dario Argento. Niet zijn beste film en er had meer in gezeten, maar wel weer een echte must voor de horror-liefhebber.

geplaatst: 26 juli 2016, 09:54 uur [permalink]
De audio die steeds van Italiaans naar Engels switchte gaf een wat amateuristische feel aan de film, zonder dat de film daar wat aan kan doen (klote versie dus). Gelukkig mocht dit verder de pret niet drukken. Deze film moet het met name hebben van de scenes waarin de moordenaar actief is, het verhaal is namelijk nogal onzinnig. De sfeer en kills zijn erg sterk en maken dit toch wel een klassiekertje in het horrorgenre.

avatar van baspls
geplaatst: 26 juli 2016, 12:24 uur [permalink]
Leno schreef:

Het is juist de goede versie die je hebt gezien, de amerikaanse versie mist de scènes die Italiaanse audio hebben. Het is even wennen, maar anders zou je wat missen.

geplaatst: 29 juli 2016, 10:13 uur [permalink]
baspls schreef:

Oké, goed om te weten, thnx!

avatar van Flavio
geplaatst: 2 november 2016, 15:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Als je naar de poster kijkt zou je eerder een soort Vertigo verwachten, maar het is eerder een variatie op het thema van Psycho. In ieder geval behoorlijk Hitchcockiaans. De plot lijkt wel wat op die van L'Uccello Dalle Piume di Cristallo, maar Profondo Rosso is audiovisueel sterker. David Hemmings is goed als pianist in den vreemde, de overige acteurs (de hoofdinspecteur, Gianna) zijn duidelijk minder.

De plot zit goed in elkaar, met leuke verwijzingen, maar er zijn wel wat losse eindjes. Zo had ik verwacht dat er wel iets zou gebeuren met dat stuk kalk dat opeens losliet in het spookhuis- een of andere gruwelijke aanwijzing- maar daar gebeurt niks mee. Sowieso is zijn speurwerk na de eerste moord eigenlijk zinloos, want ondanks dat er wat mensen worden vermoord komt hij geen stap dichterbij, en moet hij uiteindelijk weer in zijn geheugen graven om het gezicht van de moordenaar te zien.

Maar de film moet toch vooral worden gezien als een audiovisueel spektakel, want het ziet er gewoon supermooi uit, de kadering, de close-ups van objecten, het gebruik van kleur, de inventieve shots, Argento trekt een mooie trukendoos open en weet een aangenaam sfeertje op te roepen. De soundtrack is minstens even belangrijk, opvallend aanwezig en daardoor misschien niet naar ieders smaak, maar ik vond het heerlijk: de versnelde drums, electronica, zelfs wat alternatieve rock.

avatar van Clapboy
geplaatst: 3 januari, 16:19 uur [permalink]
Wat mij vooral aantrekt in dit soort films zijn de vaak geweldige sfeer en suspense/spanning. Verder is het allemaal erg stijlvol zoals we gewend zijn van Argento en ook erg bloederig. Niet voor mensen met een zwakke maag, verder een meesterlijke thriller/horror. Volop mysterie en een ongekende sfeer en warmte wat de film uitstraalt. Echt met liefde gemaakt dat zie je.