Suspiria (1977)

Italië
Horror
98 minuten / 92 minuten (VS cut)

geregisseerd door Dario Argento
met Jessica Harper, Stefania Casini en Alida Valli

Gestileerde horror over de Amerikaanse balletstudente Suzy Bannion, die afreist naar een Duitse balletacademie in het Zwarte Woud. Daar vallen al snel twee dodelijke slachtoffers. Suzy ontdekt dat de academie een wel heel bizarre geschiedenis kent.

Wat is de gesproken taal (oorspronkelijk) in deze film? Italiaans of Engels?

Engels

Ok, da's mooi, wil uit principe alleen films in de oorspronkelijke taal zien. Dan heb ik een goede dvd te pakken (was al bang voor nasynchronisatie). Bedankt.

avatar van Halcyon
Oh sorry, je bedoelt de oorspronkelijke taal. Die is Italiaans als ik me niet vergis, op enkele dialogen na. Nagesynchroniseerd dus.
Sorry .

Die Italiaanse films zijn toch altijd nagesynchroniseerd (ook in de Italiaanse versie)? Dan zegt het begrip 'oorspronkelijke taal' ook niet zoveel meer.

Mjah, ok. Ik bedoel i.i.g. zoals de film bedoeld is door de maker. En dat is dus Italiaans begrijp ik?

avatar van Halcyon
Moeilijke vraag. Aangezien zowat elke "grote" Italiaanse horrorfilm gedubd is en niet verkrijgbaar is met Italiaanse soundtrack vermoed ik dat het zo bedoeld is. Het lijkt wel alsof men op voorhand van plan was de film enkel met dubbing uit te brengen. Maar 100% zeker ben ik niet.

Klopt Halcyon.

Hier een erg interessant stukje erover:

kArIzMa_TuRk
1 van Dario Argento's beste films via gemmidelde.
krijgt een *** van mij.

Jammer dat ze zulke films niet meer maken tegenwoordig!
Er zitten hele goed scenes in zoals de openingsmoord, die was echt super mooi gemaakt, visuele kunst en ook de scene met de hond was erg sterk.
Het geluid en het visueel aspect zijn prachtig, het verhaal is ook goed alleen jammer van het zwakke einde.

Eindelijk gezien. Heb de film al maanden op dvd, maar het kwam er niet van. Gisteravond ben er speciaal voor thuis gebleven.

Erg goede horrorfilm, die me deed denken aan (het oneindig veel betere) Rosemary's Baby. Ik moest er een beetje ingroeien, hoewel het sterke begin daar zeker bij hielp. Naar het einde toe wordt het steeds spannender. Sowieso het grote pluspunt van deze film. De gore was OK, maar de opgebouwde spanning geweldig.
De eerste kennismaking met Argento leert me direct dat hij visueel een van de sterkste horrorregisseurs lijkt te zijn. Zijn gebruik van licht en schaduwen is onovertroffen. Het occulte verhaal is erg goed en prima opgebouwd. Het eind is fantastisch. Deze horrorfilm eindigt zoals het hoort; op het hoogtepunt. De scènes op die gangen en in die achterkamertjes waren geweldig.

Ga meer Italiaanse horror zien de komende weken. Deze film verdient een dikke 4 sterren. Heeft alles dat een goede horrorfilm hoort te hebben.

[edit] Oh ja, was de muziek in een horrorfilm ooit stemmiger? Geweldig! [/edit]

djelle
Helemaal mee eens. Lang geleden dat ik deze gezien heb maar de muziek was inderdaad fantastisch sfeervol. Visueel prachtig, originele gore/sterfscenes... Een van Argento's beste werken en een van de mooiste horrorfilms ooit gemaakt wat mij betreft.

4*, kan eventueel meer worden na herziening.

avatar van Haaf
Alle filmische clichès worden aan hun laars gelapt, geweldig. Eigenwijze Horror uit een 'verknipte geest', wat Argento zelf ook zegt.

avatar van Haaf
djelle schreef:

4*, kan eventueel meer worden na herziening.
Niets aan toe te voegen, alleen moet die 4 een 5 worden.

avatar van Finisterra
Dit vond ik echt ongelofelijk goed. De acteerprestaties waren zwak, zo ook het verhaal. Maar ik ergerde mij er niet aan. Dit is pure kunst. De manier waarop men hier horror tracht over te brengen. Prachtig kleurengebruik, angstaanjagend goede muziek en vaak vreemde "horror"geluiden. Ook eens leuk, een film waar je niet zo heel veel van verwacht en die je dan toch van je stoel blaast. Moet eens wat meer in die Italiaanse horrorscène van de jaren 70 graaien.

4.5* voor één van de beste horrorfilms die ik ooit gezien heb. (heb er wel niet zo heel veel gezien, maar toch... )

avatar van code9
Herziening. Dit magistrale meesterwerk bezorgde me opnieuw kippevel, zó geweldig zijn de beelden en indrukwekkend indringend de soundtrack, die ik bij nader inzien toch nog mooier vind dan in Argento’s Phenomena.

Ik heb totaal geen last gehad van mijn kleine kritiekpuntjes uit mijn recensie eerder dit jaar. Suspiria is zonder twijfel de allermooiste horrorfilm ooit gemaakt. Daarom verhoogd naar de maximumscore en een nieuwe binnenkomer in mijn top-10.

Patat
Prachtig surrealistisch horrormeesterwerk, zonder twijfel mijn favoriete film van de Italiaanse Dario Argento.

De vorige films van Argento waren telkens al een plezier om naar te kijken, maar het is vooral met "Suspiria" dat hij bewijst wat hij in zich heeft: de film baadt constant in een surrealistische kleurengloed gaande van rood, blauw tot groen. Daarnaast is er veel aandacht voor de manier van filmen: voorwerpen komen helemaal tot hun recht, evenals de onheilspellende locaties zoals het internaat, maar tevens de buitenscènes met het donkere bos aan het begin van de film.

Naast de mooie fotografie heeft de film ook een uitzonderlijke soundtrack van de Goblins. Dit moet -samen met de soundtrack van 'Halloween' en 'The Omen'- zowat de beste muziek zijn die ik ooit hoorde in een horrorfilm. Eindelijk eens geen puberrock zoals we maar al te vaak horen in recentere films.

Laatste erg sterke aspect in de film is de gore: geen hersenloze splatter, maar stijlvol uitgewerkte moordscènes met vaak een lange opbouw zonder de gore-liefhebbers te verwaarlozen. Het hoogtepunt van de film bevindt zich duidelijk in het begin van de film, maar ook de laatste tien minuten zijn erg sterk.

Als er dan toch een zwakte moet genoemd worden, dan kan ik zeggen dat het verhaal eigenlijk niet zoveel diepgang heeft. Je kan de ganse film eigenlijk uitleggen in een tweetal zinnen. Maar dit stoort niet dankzij de voortreffelijke sfeer. Een absolute klassieker in zijn genre! Ook de volgende films -'Inferno' en 'Tenebrae' van Argento zijn aanraders.

Mijn oordeel: een excellente 5/5.

Argento, 'de'horrorregisseur uit Italie. Nadat ik Suspiria heb gezien is dit ook mijn mening. wat een prachtige film is dit. je moet het absoluut niet kijken als je een goed plot verwacht, maar daartegen over staat een prachtig plaatje. de kleurgebruik waar argento bekend om staat is subliem. De spanning word er al in de beginscene ingegooid en is de hele film voelbaar. een topfilm.
Mijn oordeel: 4,5.

minus
pats boem! 5 sterren! tasje d'rom?

Het onderwerp voor mijn profielwerkstuk was Engelse gothic fiction literatuur. Ik bekeek de film eigenlijk vanuit twee hoeken: gewoon cinematografisch en - met de kennis van de bakermat van horror- via gothic fiction. De bekende verhaalelementen waren verbijsterd. Naast het feit dat het een prachtige film is, was het voor mij ook een feest van herkenning.

spoiler:
Prachtig vond ik bijvoorbeeld, hoe Argento je treitert via de onwerkelijke curiositeit van het blonde meisje aan het begin. Ze is doodsbang, maar de nieuwsgierigheid om erachter te komen wat er voor de ruit staat, is groter. Waarom, denk je dan? Wel, dat is horror:

De tegenstelling tussen nieuwsgierigheid en angst is een van de basiskenmerken van het horrorgenre. Argento versterkt het effect nog eens met de score.

Tijdens de badkamerscene lijkt de muziek in een loop (een betere term ken ik niet). Je verwacht dat het elk moment kan komen, maar de obscure muziek gaat door, zonder abrubt einde.
Bekijk dat 2 keer, bekijk het 3 keer. Zelfs al kun je op de milliseconde bepalen wanneer de hand zal komen, de weg ernaartoe blijft magistraal.

En dit was nog maar 1 scene! Ik ben verliefd. Zoals Kill Bill een ode is aan de Japanse vechtfilm, is Suspiria een ode aan de horror. Horror, in de breedste zin van het woord.

avatar van code9
Da's een mooie recensie voor een geweldige film die niet voor niets al weer een aardig tijdje op nr.3 in mijn top 10 staat.

MFEO
Erg slechte film.

Film speeld zich af op een Duitse dans academie maar er word de hele tijd Italiaans gepraat.
Decor ziet er erg onecht uit. En het bloed ziet er meer als rode verf uit.

Amateur film

1 1/2 *

Reinbo
MFEO schreef:
Amateur film

Oei! Je hebt hier wel over grootmeester Argento....

MFEO schreef:
Italiaans gepraat.

Engels toch?

avatar van code9
Engels, ja. De DVD heeft ook een Italiaans geluidsspoor.

Engste horrorfilm allertijden mijn reet. Daar is Suspiria natuurlijk veel te gestileerd voor. Sterker, gestileerder is moeilijk voor te stellen. Elk shot schittert en het neon-licht valt weelderig over het art-deco meubelement. Het verhaal gaat over een dansschool, vreemde moorden, witchcraft, geheime kamertjes: De gebruikelijke onzin, eigenlijk. Maar met symbolische aandrang, dus dat is dan beter. Lust voor het oog, maar dat is een halve film, voor mij althans. En nu gaat iemand zeggen "Maar je moet het ook wel in een bioscoop zien", of zoiets.

avatar van BlueJudaskiss
Het beste camerawerk dat ik in tijden gezien heb, maar het verhaal is een rommeltje. Voor de rest: schitterend, leve Argento! 3,5*

avatar van Mac Hammer Fan
Suspiria is volgens mij een redelijk goede horrorfilm, maar naar mijn smaak bij momenten nogal bombastisch en Argento's "Profondo Rosso" vind ik toch een stuk beter. Wat het verhaal van Suspiria betreft is de scenarist volgens sommigen ten rade gegaan bij het eerder uitgebrachte "La Residencia" van Chico Ibanez Serrador, en dat is in mijn ogen wél een pareltje.

code9 schreef:
Engels, ja. De DVD heeft ook een Italiaans geluidsspoor.

Welke uitgave is dat dan? Want de A-Film uitgave heeft 100% geen italiaanse geluidsspoor.

avatar van code9
Dat is de 'limited edition' van Anchor Bay Entertainment uit 2001. Eén van mijn zeldzame films met een DTS-ES (6.1) geluidsspoor (heb dan ook een 6.1 setje).

De volledige uitgave bestaat uit 2 dvd's en een CD met de soundtrack van Goblin.

avatar van dutchtuga
Snelle reactie . Wist niet dat de film was uitgebracht in het italiaans. Ben hier dan ook zeer benieuwd naar. Kan je me vertellen hoe de italiaanse geluidsspoor is? Wordt ook hier veel gesynchroniseerd?