Suspiria (1977)

Italië
Horror
98 minuten / 92 minuten (VS cut)

geregisseerd door Dario Argento
met Jessica Harper, Stefania Casini en Alida Valli

Gestileerde horror over de Amerikaanse balletstudente Suzy Bannion, die afreist naar een Duitse balletacademie in het Zwarte Woud. Daar vallen al snel twee dodelijke slachtoffers. Suzy ontdekt dat de academie een wel heel bizarre geschiedenis kent.

Interessant, maar verre van goed.

avatar van Yak
Yak
Niet gezien. Maar waarom staat "Profondo Rosso" er niet tussen?

avatar van kungfuzombie
Proffondo Rosso (deep red) mag dan bekend staan als Argento's beste werk maar dan komt Suspiria op een goede tweede plaats.

Een verschrikkelijke goede mix tussen kunst en pulp!!!

avatar van narva77
Fantastische horror. Goede sfeer, mooie beelden en geweldige filmmuziek, vooral met het DTS-geluid. 4*

avatar van Hemdale
Hele leuke film maar toch vind ik Phenomena wel wat beter.
De scene met de hond is best cool trouwens maar in Lucio Fulci's The Beyond is een vergelijkbare scene en die vind ik toch nog wel toffer gemaakt.

avatar van Hemdale
De sfeer in deze film is trouwens zenuwslopend!

Uiteindelijk begint dat wat er bijzonder aan is steeds zwaarder te wegen. The movie grows on you.

Veruit Argento's beste, weer een bewijs dat 'style over substance' een fantastische film kan opleveren

Vermakelijk flmpje... Best spannend en gruwlijke muziek... 3½*.

Dit is op zich wel een aanrader. Het acteerwerk komt niet echt overtuigend over, de decors zien er niet echt geweldig uit. De muziek (of beter gezegd het geluid ) is wel heel erg passend bij de film. Hij is ook best wel spannend en de film heeft een heel luguber sfeertje. Ik heb er een 3.5 voor over.

avatar van robertinho
Vandaag gekocht voor e1,50 en binnekort dus maar eens kijken!

avatar van Ralfke
De film zal voor mij persoonlijk misschien nog wat moeten groeien, maar hij komt voor mij nog niet in de buurt van Profondo Rosso (Deep Red). De muziek (Goblin) is als vanouds weer erg goed gekozen en passend maar de plot kon mij niet bepaald boeien. Het einde vond ik ook erg tegenvallen, maar goed... voorlopig **1/2 omdat ik de sfeer van Argento's werk altijd wel erg apart vind.

avatar van mikey
argento's fantasie slaat op hol en de geloofwaardigheid is ver te zoeken. is ook niet belangrijk, maar wel zo verassend. soms zelfs een beetje artistiek! 2,5

avatar van Zavo
mikey schreef:

soms zelfs een beetje artistiek

Een beetje artistiek? Deze film is een kunstwerk, mag zo het museum in! Gewoonweg prachtig. Dit was pas m'n eerste Argento, waarom heb ik hem zolangs links laten liggen? Ik ga er binnenkort nog maar eens een paar kijken.

Een beetje artistiek?

avatar van mikey
De film leunde wel erg op de vormgeving. Wel mooi hoor maar niet bepaald ingetogen. Vormgeving werkt het beste op de achtergrond, vind ik. Wat me ook opviel was dat het verhaal af en toe onlogisch was. En dat het acteerwerk nogal matig bleek. vandaar een tikkeltje artistiek. Dont worry, ik kan argento erg waarderen, hij doet erg zijn best en heeft belachelijk veel doorzettingsvermogen. Wie anders heeft zoveel slashers op zijn naam staan?

avatar van martijn77
Vormgeving op de achtergrond in de seventies? Met het behang alleen al uit die tijd is dat vrijwel onmogelijk.. In Profondo Rosso vond ik dat allemaal iets rustiger en daardoor prettiger kijken. Stilistisch allebei zeer OK maar die laatste heeft mijn voorkeur (mede door het veel betere spel van de acteurs). Om een film op het behang af te keuren gaat natuurlijk erg ver en ik heb geprobeerd er doorheen te kijken. Niet gemakkelijk bij een film die enorm op styling hangt. De spanning wordt tergend langzaam opgevoerd, de sfeer is goed en de muziek van the Goblins is wederom bijzonder te noemen. Verhaal is zozo maar gek genoeg wel goed genoeg..
voorlopig 3 sterren.

martijn77 schreef:

Ik heb het natuurlijk niet over het behang als muurdecoratie. De man kan goed filmen, alleen jammer dat hij dat teveel laat blijken. Ik begrijp trouwens niet wat er zo bijzonder is aan de muziek van die goblins. Dat is wel jammer want iedereen heeft het erover.

avatar van Phoenix
Ja, mooie macabere film. Verhaal gaat nergens over natuurlijk, maar dat mag je ook niet verwachten. Veel kleurgebruik en mooi geschoten. Spanningsopbouw is geniaal (blinde man op een gigantisch groot plein, met als enige houvast zijn hond die door het dolle heen is), jammer dat het uiteindelijke schrikeffect er dan vaak nep uitziet en daardoor nogal teleurstelt (diezelfde hond, de vleermuis). Misschien niet te zwaar aan tillen gezien de leeftijd van de film maar toch... Verder de moeite waard, vooral dankzij de sfeervolle main theme (die wel iets te vaak terugkomt). 3,5*

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Suspiria bevat mooie beelden, sfeervolle muziek en hier en daar een paar zenuwslopende scènes. Het acteerwerk was echter nogal matig en er zitten hier en daar wel wat mindere scènes tussen. Niet heel bijzonder, maar wel leuk en sfeervol. 3*

Interessant, bijna puur op sfeer gerichte film (goeie muziek ook), die wellicht naar het einde toe een beetje doorslaat. 3*

avatar van Quentin
Mooie sfeer, prachtig gefilmd, mooi kleurgebruik, goede muziek, erg spannend, matig geacteerd, slap verhaaltje, slecht einde. 3,5*

avatar van maurice74
Aardige film van Argento. Beklemmend sfeertje.

avatar van Redlop
Overgestileerd eng verhaaltje dat steeds minder eng wordt mede omdat ergens in de film een kerel even heel snel gaat uitleggen wat er precies aan de hand is. Het begin...vliegveld, taxi en aankomst zijn voor mij de beste scenes. 3*

avatar van dutchtuga
GENIALE film!! Inderdaad is het acteerwerk en zijn de dialogen niet denderend, maar daar draait het absoluut niet om bij deze film. Wat ertegenover staat is zo ontzettend sterk dat ik er eigenlijk niet eens meer bij stil stond. De cinematografie, de soundtrack, de sceneopbouw, het erg akelige sfeertje en een paar absoluut BRILJANTE scenes tillen het geheel naar een absoluut meesterwerk. De beste Argento die ik echt keer op keer kan bekijken en bij kan smullen.5*

Dit trek ik dan weer absoluut wel.

Erg mooie kleuren en erg mooie muziek, wie had dat verwacht van een 70s film. Nu ja, late 70s, af en toe lijken daar toch nog zeer interessante films tussen te hangen (ik denk aan een Stalker, Eraserhead).

Het acteerwerk is debiel, zo ook het verhaaltje. Het lijkt me dat een Argento dan ook veel beter in een wat abstracter verhaal tot z'n recht kan komen, maar veel maakt het niet uit. Geweldige shots en ditto kleuren zorgen ervoor dat elke volgende scene weer iets is om naar uit te kijken. Spannend vond ik het niet, gory zeker niet (met dat fake, ketchuprode bloed), maar erg sfeervol.

Meer dan genoeg voor 4* lijkt me.

avatar van Da Jando
Aparte film. De decors zijn nadrukkelijk aanwezig, en ook erg mooi. Angstaanjagende muziek en geluiden, maar soms ook net wat té bombastisch. Het acteerwerk is vaak inderdaad behoorlijk irritant. Maar een aantal geweldige scenes maken veel goed, alsmede de kleuren...steeds weer dat rode, bauwe en groene. Wel maf zeg, dat over the top bloed, heeft wel iets. Ook het allerlaatste shot is tof, wanneer de aftiteling erin knalt. Shot door het raam, huis begint te branden van binnen, en dan opeens de aftiteling over dat shot

Lekkere flink gestileerde film, weer eens wat anders. 4*

Joepie, mijn 1000'e bericht

avatar van Redlop
Ik ga ook voor een halve * meer. Film maakte toch meer indruk dan ik dacht.

avatar van Vamperia
Deze film heb ik van pure ellende maar verkocht op Marktplaats. Dat iemand hem al kocht vond ik een wonder. Petje af.

avatar van ToNe
Wordt 'horror' een keer artistiek benaderd, is het nog niet goed.

Suspiria verdient het sowieso om door een ieder die te worden die zichzelf als horror, -correctie- filmliefhebber beschouwd.
Cinematografisch staat het als een huis. Het is mooier gefilmd dan menig film in de top 100. [Oh gut, die emotionele diepgang toch ook]

Vanaf het moment dat Suzy het vliegveld uitgaat begint het 'macabere ballet' van Argento die de gebeurtenissen die volgen, begeleid met toepasselijke muziek, zorgvuldig uitspeelt.
Elke scene is een uitvoering en alles werkt mee tijdens zo'n moorduitvoering: licht, muziek, camera...

Helaas wordt over het 'genre' horror vaak laagdunkend gedaan. Een horrorfilm tegenwoordig is bij wijze van spreken al geslaagd als je bij 3 van de 5 schrikmomenten schrikt.
Je zou bijna vergeten dat een effectieve horror met een hele ongemakkelijke atmosfeer [feel-bad] met een feel-good moment zou kunnen concurreren om een top10 positie met, zeg maar The Shawshank Redemption.

En atmosfeer heeft Suspiria. Weliswaar niet een om bang van te zijn, maar het is een traktatie om bekende mechanismen [de giallo-moordwijze, het aanwezige gevaar, de naïveling ] in een gestileerd jasje te zien.

Nog een punt over de unieke karakter. Het is geen Italiaanse sleaze zoals die later zouden verschijnen als goedkope rip-offs van Amerikaanse films; Exploitatief, goor en low-budget.
Het is een waardige gothic horror zoals Bava die maakte: Atmosferisch met de benodigde Italiaanse flair en klasse.