Nighthawks (1981)

Actie / Thriller

geregisseerd door Bruce Malmuth
met Sylvester Stallone, Rutger Hauer en Billy Dee Williams

Direct na een aanslag in Londen vertrekt een terrorist naar New York, om daar nog meer dood en verderf te zaaien. Maar een harde agent is hem op het spoor en wil hem onder geen enkele omstandigheid zijn gang laten gaan.

avatar van avdj
Afgelopen decennia heeft Sylvester Stallone zeker niet onafgebroken topfilms afgeleverd maar ik heb wel het idee dat hij zichzelf met The Expendables weer aardig op de kaart heeft gezet. Zelf kon ik beide delen zeer waarderen, zowel in de bios als thuis op de bank. Eén van de niet onaardige bijgevolgen van deze opleving is dat er allerlei films van zijn castgenoten voor wegwerpprijzen verschijnen.

Eén ervan is dus Nighthawks maar wat blijkt: niet Sly maar onze eigen Rutger Hauer steelt de show! In alle dialogen blaast hij behalve Stallone ook Williams moeiteloos omver. Is het eigenlijk niet veelzeggend dat misschien wel de grootste actieheld ooit zich als eenvoudige undercoveragent niet staande kan houden tegenover onze landgenoot in een, dat moet worden gezegd, heerlijke rol als bad guy?

Op zichzelf is dit gewoon een onderhoudende film die met wat meer tegengas voor Hauer en wellicht een vleugje humor had kunnen uitgroeien tot een uitstekende film. Nu word ik weliswaar anderhalf uur prima vermaakt maar blijven echte memorabele momenten uit. Vandaar 3*.

avatar van de grunt
wat een onderschatte film is dit

Gewoon een degelijke jaren 80 Actie / Thriller met goede rollen van Sylvester Stallone en onze eigen Rutger Hauer die destijds zijn debuut maakt in een Amerikaanse film. De laatste speelt misschien zelfs beter dan hoofdrolspeler Sylvester Stallone. De filmmakers in Amerika is dat zeker ook opgevallen want hij was daarna nog zeer regelmatig te zien (en ook zeer verdienstelijk) in Amerikaanse films. Het verhaal zit goed in elkaar en weet ook te boeien (op bepaalde punten zelfs spannend). Het einde van de film mocht er wel wezen.

avatar van Richard_Voorhees
Ik kwam deze toevallig laatst tegen in de mediamarkt. De aanwezigheid van Hauer en Stallone weet mijn nieuwsgierigheid wel op te wekken.

Richard_Voorhees schreef:
Snel kijken! Een van Hauer's beste rollen

avatar van Richard_Voorhees
Wat heb ik hiervan genoten zeg!
Door een aangename hoeveelheid actie van Stallone en Hauer blijft de film erg makkelijk om te bekijken. De rollen zijn te vergelijken met andere jaren '80 politiefilms, maar Hauer liet hierin zien dat hij de rol van gestoorde psychopaat prima kan vertolken.
Daarnaast vult de door synths aangedreven score van Keith Emerson prima aan op de beelden die voorbij komen. De sfeer van het New York van die tijd komt hier en daar geweldig uit de verf.
Deze film kijkt gewoon heerlijk weg en is genieten van begin tot eind voor de liefhebbers van cheesy jaren '80 politieflicks.

avatar van Insignificance
Toen de straten van New York City nog vies waren, Stallone wel eens een rokje droeg en terrorisme op Amerikaans grondgebied vrijwel ondenkbaar was. Een ingekorte versie van The Day of the Jackal, zoiets. Blijkbaar is er achteraf heel wat geknutseld aan Nighthawks en dan krijg je iets met een verminkt plotje die als actiethriller een net niet helemaal gevalletje wordt. Met een excellerende Hauer als genadeloze terrorist, dat wel.

Hij krijgt dan ook de sappige dingen te doen, waar Stallone een wat moeizamere rol heeft. Of wat er van over is gebleven. Brown Sugar van de Stones heb ik niet gehoord en dat is jammer, want de scène in de disco behoort tot een van de de hoogtepunten. Een soort startschot, want er komen er daarna nog een paar, zodat het in ieder geval op smakelijke wijze richting climax dendert. Een beetje gehandicapt, maar nog best aardig.

Insignificance schreef:
Een ingekorte versie van The Day of the Jackal, zoiets
Die zie ik niet.

avatar van Insignificance
Zoiets. In grote lijnen, zeg maar. Schoot me te binnen toen Hauer naar de VS trok en Stallone op hem wordt gezet. De scène met dat meisje in het appartement doet in de verte ook aan iets denken uit die film. Tot zover de vergelijking, meer niet. Heb deze overigens uit een actielijstje geplukt. Met dat in het achterhoofd valt het op dat vlak wel mee.

Insignificance schreef:
Daar heb je een punt.

Als jij die discoscène trouwens mooi vond in Nighthawks - Hauer met strakke blik - raad ik je Cruising (1980) aan; schromelijk onderschat stukje vakwerk van William Friedkin.

avatar van Insignificance
Dat heb ik vaker over die film gelezen, ja. Zal eens kijken of ik 'm op de een of andere manier op de kop kan tikken. Merci!

avatar van baspls
"I didn't join the police force to kill people."

Was behoorlijk nieuwsgierig naar deze film. Onlangs heb ik hem op DVD gevonden en vandaag dan maar eens bekeken. Zeker geen slechte film maar het viel me toch een beetje tegen.

De film heeft een sterke cast en best goed acteerwerk. Sylvester Stallone met een typisch jaren '70 baardje en Billy Dee Williams (Lando uit Star Wars) als New York Cops. En dan hebben we ook nog de Britse Nigel Davenport als een terrorisme-specialist van Interpol. En last-but-not-least onze eigen Rutger Hauer als een Duitse terrorist. Stallone en Williams waren wel aardig, al hebben beide betere rollen gehad. Hauer's eerste Amerikaanse film, zijn acteerwerk is sterk maar zijn Engels was een jaar later in Blade Runner toch een stuk beter.

Het verhaal is een beetje onwaarschijnlijk en niet helemaal goed doordacht. Interpol die straatagenten uit New York gaat voorbereiden op een terroristische aanval en plastische chirurgie word enorm overschat. Het concept is eigenlijk wel erg sterk, maar het had makkelijk beter kunnen zijn. Er was ook geen enkele reden om aan te nemen dat Wolfgar naar New York zou komen, alleen omdat Londen en Parijs wereld steden zijn wil nog niet zeggen dat de volgende New York zou moeten zijn. Amsterdam, Berlijn, Dubai, Tokyo... om er een paar te noemen. En in werkelijkheid zou de NYPD niets met zulke operaties te maken krijgen en zouden de FBI, CIA en Homeland Security het klusje klaren. Maar los daarvan is het best een redelijk plot, al hadden Wolfgar's motieven misschien wat beter uitgewerkt kunnen worden.

Oorspronkelijk was de film een stuk langer en had Stallone een paar lange dramatische scènes en was er een stuk meer actie met Hauer, Stallone was dan ook woedend toen hij de uiteindelijke film zag. Hauer's beste vriend en moeder schijnen te zijn gestorven tijdens de productie en daarom zijn de opnames een paar dagen stilgelegd. in Hauer's Autobiografie schrijft hij dat hij ondanks alles alsnog een goede ervaring aan de film heeft overgehouden. Het script was ook oorspronkelijk bedoeld voor The French Connection 3 maar die film ging niet door en het script werd aangepast tot Nighthawks.

De muziek vond ik een beetje te Funky/Jazzy, paste niet bij de toon van de film en was ook een beetje achterhaald aan het begin van de jaren '80. Een sterke synthesizer-score of een goede orkestrale score was een stuk beter geweest. De beelden waren ook een beetje gedateerd voor begin jaren '80, maar dat gaf de film juist een leuk sfeertje. De cinematografie was wel prima.

Al met al toch minder als ik er van had verwacht maar zeker niet slecht.

avatar van de grunt
De nieuwe Duitse master gezien en wat kan een herziening dan toch een feest zijn. Nighthawks blijft een demonstratie van soberheid in zijn mooiste vorm. Cult regie zoals het hoort, vintage 80's, close up camera shots van strakke gezichten, Hauer die zichtbaar geniet in een van zijn beste rollen abroad, Stallone als Serpico. Wat wil een mens nog meer.

avatar van Filmkriebel
Wel goed hoor. Deze actiethriller, een iets minder gekend werk met Stallone is rechttoe rechtaan. Veel actie, weinig geleuter, en bovenal verveelt nergens. Hauer in zijn eerste Amerikaanse film denk ik, in de rol van een terrorist die zo evil is, dat je gewoon wil blijven kijken om te zien zien hoe hij neergaat. Maar ook heel wat fijne scènes dus, zoals deze lange chase van in een disco tot in de metro, een gijzeling in een kabellift . Zouden veel meer mensen moeten zien.

avatar van timmienoelie
geweldig einde!

Goeie film over een terrorist die naar New York vertrekt om daar dood en verderf te zaaien. Een simpel verhaal waarbij er jacht wordt gemaakt op de terrorist. De personages zijn niet overal even geloofwaardig, maar de film heeft wel de juiste toon (het donkere New York van de jaren '80). Rutger Hauer stelt zeker niet teleur in de rol die zijn doorbraak in Amerika betekende. Mede door de spannende finale op de kabellift nog net 3.5 sterren.

avatar van ChrisM
Leuke actie film met goeie muziek sfeer dik in orde !! Tip

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte actie/thriller, met een goeie cast en ook verhaal en de muziek van Keith Emerson die o.a. bekent was van de band Emerson, Lake & Palmer of ELP. Sylvester Stallone en Billy Dee Williams krijgen het aan de stok met onze Rutger Hauer die de rol van Wulfgar echt overtuigend speelt. Rutger zou het jaar daarna spelen in 1 van de beste films ooit Blade Runner, ook de rest van de cast speelt goed en overtuigend. De sfeer van de hele film is goed, en mede dankzij de muziek van Keith Emerson. Deze film blijft goed en ik raad hem iedereen aan die van een goeie actie/thriller uit de 80's houd.

avatar van Metalfist
There is no security

Altijd handig wanneer je twee vliegen in één klap kunt slaan. Ik ben al een tijd bezig met het volledige oeuvre van Sylvester Stallone te verorberen, maar Rutger Hauer was ook zo'n acteur waar ik al lange tijd meer van wil zien. Het was dan ook een fijne ontdekking dat beide heren samen in een film hebben gespeeld, maar gewoon ook heel de setting sprak me aan. Zo'n soort van Serpico in het New York van de jaren '80? The Warriors (uit 1979 weliswaar) bewees dat dat een uitermate goede setting voor een film kan zijn.

Het resultaat van Nighthawks is echter maar zozo. Qua setting niets op aan te merken. New York is dreigend en indrukwekkend tegelijkertijd, maar het plot laat teveel kansen onbenut. Wat vreemd is voor een film die oorspronkelijk over Carlos the Jackal ging gaan (en ook nog eventjes in de running is geweest als The French Connection III) maar het terrorisme aspect komt minder goed tot zijn recht dan verwacht. Dan kun je je afvragen aan wie of wat dat dat ligt, maar het is in ieder geval nooit een goed teken dat a) vlak voor het beginnen van filmen de regisseur wordt vervangen b) de film oorspronkelijk veel langer was c) Stallone niet tevreden was met de film en op eigen houtje is beginnen te monteren en d) de productiemaatschappij die versie dan ook nog eens heeft gehermonteerd, dit toch grote frustratie van Sly. In ieder geval een film waar je het gevoel hebt dat er onderhuids veel meer speelt dan dat er getoond wordt en het zou toch enorm interessant kunnen zijn om hier de verschillende versies van te kunnen zien.

Want eerlijk is eerlijk, Stallone en Hauer vormen wel een interessant duo. Naast de set konden ze het niet goed met elkaar vinden blijkbaar, maar juist dat geeft waarschijnlijk net dat beetje extra venijn dat hun personages nodig hebben. Hauer zet in zijn Amerikaans debuut meteen al één van zijn beste Engelstalige rollen neer en Stallone, met Serpico baard, zet misschien wel één van zijn beste performances als agent neer. Een rol die hij later nog meer ging spelen met onder andere Cop Land en Demolition Man. De bijrollen zijn echter niet veel soeps. Billy Dee Williams loopt er een beetje verloren bij als partner van Stallone en Persis Khambatta mist als Shakka de uitstraling die dit soort personages legendarisch kan maken. Dat neemt niet weg dat er verder best nog wel wat te genieten is in Nighthawks. Zo blijft de film visueel overeind staan en zit er een leuke soundtrack achter.

Die scène in de disco is dan misschien ook wel het hoogtepunt qua beeld, geluid en performance. Film trouwens best niet verwarren met die andere Nighthawks. De 1978 variant gaat over een homoseksuele leraar die 's nachts een stapje in de wereld zet. Pas op, kan ook een goede film zijn natuurlijk. Soit, Bruce Malmuth zou nooit een grote carrière als regisseur uitwerken en staat vandaag de dag vooral nog bekend als regisseur van één van de betere Steven Seagall flicks. Afgaande op dit had hij meer verdiend.

Prima misdaadfilm met Sylvester Stallone en Rutger Hauer in de hoofdrollen.
Goed scenario, puike locatie en voldoende actie.
En een verrassing, de muziek is van Keith Emerson !!!!