Split Second (1992)

Verenigd Koninkrijk
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door Tony Maylam
met Rutger Hauer, Kim Cattrall en Neil Duncan

2008, het toekomstige Londen. Grote delen van de stad staan door het stijgende water blank. Een agent die recentelijk zijn partner heeft verloren door toedoen van een vreemd wezen, wordt nu door datzelfde wezen achterna gezeten.

avatar van DiDa
Eindelijk in NL op dvd vanaf 11-02-2016:

Split Second | DVD | eci.nl

Wel 4:3 en mono

avatar van Wataru
Voor de fans van deze film is hier een zeer goede analyse te vinden:Retrospective / Review: Spl....

tegenvaller

sinterklaas schreef:
Ik lees de recensie en ik denk WOW hebben. Zou ie nog in Nederland zijn?

Niet dus.

Bol.com

avatar van Gerlof1378
Een leuke actie/horror film, met een prima verhaal, aardige cast en vooral een duistere sfeer. Rutger Hauer en Neil Duncan spelen de hoofdrol en ook spelen Kim Cattrall en in een klein rolletje Ian Dury mee. De actie is goed en ook de horroreffecten en monster zijn ook aardig gedaan, London ziet er erg grauw en grijs uit en de vele regen maakt de sfeer.

avatar van FillumGek
Ik denk dat ik nog jonger was dan tien jaar en enkele scenes zijn me altijd bij gebleven. Vond het retespannend destijds. De paar bloederige scenes, de hartslag... twintig jaar later stelt het niet zo veel meer voor.

Het regenachtige Londen, of eerder het overgestroomde Londen, is een lekkere setting voor een donkere SF-film die zich in 2008 afspeelt. Geinig om te zien dat veel dingen totaal niet stroken met hoe de werkelijkheid tien jaar geleden was. De sfeer is onheilspellend, nat en donker en dan is er ook nog een monster on the loose...

En dan bedoel ik niet Rutger Hauer. Hoewel hij een goede eikel neerzet. De rest speelt allemaal wat minder. Het soms wat slechte geluid helpt ook niet en de humor haalt jammer genoeg de serieusheid uit de film. Zoals gezegd is de hartslag van het monster een leuk idee, al heeft het een stuk minder impact dan toen ik hem als klein jochie zag. Evenals de paar bloederige scenes, al zag het er allemaal wel degelijk uit.

Het monster is helaas vaak onduidelijk in beeld waarop ik meer het idee kreeg dat de makers zelf niet helemaal tevreden waren over het ontwerp. Toch zijn de paar glimpen best overtuigend, zoals de klauwen en het gebit. De film sluit echter zwak af, waardoor het geheel niet boven de middelmaat uitstijgt.

avatar van Left4Dead
Jaren 90 pulp voor mij, was destijds erg gek op de films van Hauer en nu nog wel. Leuke humor in een vermakelijk simpel verhaaltje. De setting zet de toon en de combinatie tussen Stone en Durkin komt lekker los. De oneliners komen weer heerlijk uit Rutger, tevens zijn z'n gelaatsuitdrukkingen ook weer prima, sarcasme overall. Film die ik graag zo nu en dan erin gooi.

avatar van DVD-T
Eating hearts and souls.

De jaren 90. Een periode waar men met heel veel kon wegkomen. Veel actie, een vleugje horror, zwakke dialogen en een hoop onzin. Toch werkt het wel. Zo ook in Split Second. De setting van een overstroomd Londen is erg leuk. Draagt erg veel bij aan de sfeer van de film. Helaas wordt op dat gegeven weinig ingegaan. Wat we wel krijgen is een klopjacht op iets of iemand die de harten uit lichamen rukt om ze vervolgens op te eten. Dat zorgt voor enkele leuke scenes waarin Hauer lekker los kan en mag gaan. Hierin wordt hij bijgestaan door een leuke sidekick die gaandeweg steeds meer op Stone gaat lijken. Er zit niet heel erg veel actie in de film, maar je mist dat toch nergens. Verder nog een aantal smerige scenes en effecten, die helaas door het lage budget, niet altijd even overtuigend overkomen.

Split Second een vermakelijke film met een heerlijke rol voor Hauer.