Ava (2017)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Léa Mysius
met Noée Abita, Laure Calamy en Juan Cano

De 13-jarige Ava brengt haar zomer door aan de Atlantische kust wanneer ze ontdekt dat haar gezichtsvermogen haar sneller in de steek zal laten dan verwacht. Haar moeder besluit zich op zo'n manier te gedragen alsof alles normaal is opdat Ava de beste zomer van haar leven kan krijgen, maar Ava biedt het probleem het hoofd op haar eigen manier. Ze steelt een hond van een jonge man op de vlucht.

Amstelfilm heeft op het Filmfestival van Cannes de rechten aangekocht van de Franse film Ava.
De bioscooprelease staat gepland voor najaar 2017. De debuutfilm van Léa Mysius was in Cannes geselecteerd voor de Un Certain Regard-sectie.

avatar van Verhoeven
Semaine de la Critique.

Verhoeven schreef:
Semaine de la Critique.

Hmm ja, slordig.

avatar van TornadoEF5
Ziet er echt heel goed uit. Enige film die ik eigenlijk echt wil zien op Gent die ik nog niet kende voor het programma bekend werd gemaakt.

avatar van Mr Thee
kappeuter schreef:

Releasedatum inmiddels wat later. Lime light zekerheidje voor IFFR Verhoeven?
Zonder meer een catchy soundtrack: Amadou & Mariam - Sabali - YouTube

avatar van John Milton
Eergisteren op Mubi (USA) beschikbaar gekomen. Dat is een leuke verrassing. Wil ik graag nog even zien nu ik toch een paar dagen vrij ben.

avatar van eRCee
Dit is erg tof, de eerste feature film van Léa Mysius. Lekker onconventioneel in allerlei opzichten: er blijven open lijntjes, de hoofdrolspelers zijn nobele onbekenden, de muziek is vreemd, losse scenes zijn bijzonder (de opening met de hond bijvoorbeeld, of de momenten waar de filmposter naar verwijst). Noée Abita levert overigens een zeer goeie prestatie. Ben benieuwd of we meer van haar gaan zien in de toekomst. Narratief maakt het net wat te weinig indruk voor een score van vier sterren, maar verder is Ava behoorlijk genieten.

avatar van John Milton
Abita was inderdaad ook voor mij een van de pluspunten, en bij de rest van je stuk kan ik me ook zondermeer voegen.

avatar van Suzanne88
Klinkt interessant, ben benieuwd naar deze film

avatar van tbouwh
Tzo, benieuwd hoe het gros van de biosgangers deze gaat oppakken na de release dit is best een tegendraads werkje.

avatar van tbouwh
Ava is dertien jaar oud als ze een tragische waarheid onder ogen moet zien: geleidelijk zal ze haar zicht verliezen. Het nieuws komt vroeg in de film, en voor sommige kijkers zullen de alarmbellen dan al gaan rinkelen: menig Hollywoodtitel had de jonge hoofdrolspeelster geframed als een weerloos slachtoffer, strijdend tegen een uitvergrote lotsbestemming. Zo’n film is Ava duidelijk niet. Eigenzinnige script-en regiekeuzes maken dit coming of age-verhaal even intrigerend als onevenwichtig.

Ava’s moeder (Laure Calamy) verwerkt het nieuws van haar dochters intredende blindheid op ongrijpbare wijze. Na een verwarde huilbui gaat de schakel snel om, want de zomervakantie is de perfecte periode om het aan te leggen met masculiene strandgangers. Ava (knap debuut van Noée Abita) laat haar afkeuring op tragikomische manieren blijken. Snedige opmerkingen over moeders seksuele escapades culmineren uiteindelijk in een scène die de definitieve vervreemding tussen de twee bloedverwanten bewerkstelligt.

Het eerste uur van Ava kent veel verrassende momenten, omdat de jonge protagoniste zich rebels en ongeremd ontwikkelt. Bij een dertienjarige verwacht je meer twijfel en onzekerheid dan regisseuse Léa Mysius in het script verwerkt heeft. Sterker, Ava’s seksuele ontluiken roept grote vraagtekens op. Abita was achttien tijdens de opnames van de film, maar Ava moet dertien zijn; dat verschil is groter dan Abita’s zelfbewuste personage impliceert.

Tijdens het kijken worden die vraagtekens nog deels naar de achtergrond verdrukt. Mysius maakt de donkere psyche van Ava op boeiende wijze invoelbaar: tekstueel (Ava’s dagboek) én visueel (een zwarte hond als tastbare metafoor) drukt ze op talloze manieren uit hoe de nacht de dag insluit – of, zo je wilt – hoe de angst voor een einde van haar wereld Ava in toenemende mate van haar omgeving isoleert.

Des te verwarrender is het dat het laatste halfuur van de film veel focus bij Ava wegneemt. Onder de noemer van het ‘lovers on the run’-motief (jongen en meisje proberen de wereld te ontvluchten) wordt het scenario steeds verhalender, waardoor de psychologische ontwikkelingen van het eerste uur achterblijven. Ze worden alleen verondersteld, bijvoorbeeld als een donker bos verlicht wordt door de mistlampen van een naderende auto.

Vreemd, maar waar: het zijn juist de details die Ava verrijken. In grote lijnen stelt de film aan de eindstreep teleur, maar de beeldende symboliek en de ambigue motieven verraden het werk van een filmmaakster die nog maar net begonnen is.

web

Weerbarstige film, die pas na een uur enige vaart krijgt, maar daarvoor te veel stuurloos voort dobbert, evenals het leven van Ava en haar moeder. Pas als ze zich het lot van de gewonde Juan, de jongen met de hond, aantrekt krijgt het meisje enige grip op de gebeurtenissen. De vraag is, zit de kracht van de film in het eerste gedeelte, zoals ik bij tbouwh lees, of in het tweede gedeelte, dat minder impressionistisch en meer verhalend is. Maar tegendraads is inderdaad wel een goede karakteristiek. Noée Abita levert een knappe prestatie met haar donkere uitstraling. Zeker een film met kwaliteit, waar ik geboeid naar heb zitten kijken. Maar toch ook wel wat onevenwichtig.

avatar van Collins
Inhoudelijk stelt het verhaal niet zo veel voor. Hoofdpersonage Ava zwalkt als impulsieve en recalcitrante tiener door de film om, zoals het een personage in een Coming of Age Film betaamt, dingen te onderzoeken, uit te proberen en kortstondig teleurgesteld of gelukkig te zijn. Vervolgens wordt haar aandacht ongeduldig verplaatst naar iets anders waarna hetzelfde patroon zich herhaalt. Het piekt, het daalt, het zwabbert. De film schets een aantal voorvallen die tijdens de vakantie gebeuren. Geen consistent verhaal maar losse gebeurtenissen, opgesierd met Ava’s droombeelden die een surrealistisch tintje aan de film geven. Leuk.
De film heeft in de vorm van de oogziekte van Ava natuurlijk wel zoiets als een rode draad. De ziekte is naast de gangbare puberale aspecten mede bepalend voor haar stemming die de hele film wat nors en eigenzinnig is. Ook zijn er andere elementen die zorgen voor herkenbare grond onder de voeten. Een moeder, een zwerfjongere en een hond zijn de terugkerende ijkpunten in het soms apathische en soms turbulente vakantiebestaan van Ava. Opvallend is wel dat al die elementen weinig meer worden dan ijkpunten. Ze doen er even toe, lijken belangrijk, maar verdwijnen zonder veel rumoer heel gemakkelijk weer naar de achtergrond. Het zijn flarden in Ava’s egoïstische beleving van het bestaan.
De film geeft een inkijk in de belevingswereld van Ava. Weergegeven vanuit haar perspectief. Onvolwassen, springerig, emotioneel, hartstochtelijk en vluchtig. Het geeft een ongepolijst en ongeremd beeld weer van de turbulente weg naar de volwassenheid.
Ava wordt gespeeld door Noée Abita. Mij onbekend, maar een genot om naar te kijken. De norse ontevreden blik waarmee ze de hele film rondloopt is verrukkelijk aantrekkelijk.