• 11.252 nieuwsartikelen

Met onder meer: Leonie Benesch, Leonard Stettnisch en Eva Löbau

Gesproken taal: Duits, Engels, Pools en Turks

Releasedatum: 16 november 2023

Plot Das Lehrerzimmer

Lerares Carla Nowak zet zich in om wiskunde en lichamelijke opvoeding te geven aan haar klas. Het gaat goed en ze weet de pubers te motiveren. Dan vindt er een reeks diefstallen plaats op school en een van haar leerlingen wordt al snel verdacht. Een verontwaardigde Carla besluit de zaak zelf tot op de bodem uit te zoeken, maar de zaak is niet zo eenvoudig op te lossen en heeft verstrekkende gevolgen. Carla wordt door de rest van het personeel al snel als idealistisch bestempeld en moet zich verantwoorden tegenover boze ouders en bemiddelen tussen ruziënde leerlingen.

avatar van Eikatje

Eikatje

Graaf Machine schreef:
Wat ik nog steeds niet goed kan plaatsen is dat de lerares op een bepaald moment duidelijk ziet dat een collega wat geld uit een spaarvarken peutert, maar dat ze daar verder helemaal niets mee doet. En dan wel een heel circus maken als het om geld uit haar eigen portemonnee gaat.

Iedere leraar moet als hij of zij koffie pakt, een bedrag in spaarvarken doen. Het kan dat de collega die er geld uit peutert dit doet omdat ze betaald heeft met een bankbiljet omdat ze geen kleingeld had en dus zelf wisselgeld pakte. Door de hetze die de schoolleiding en sommige leraren maakten van de diefstallen, ontstond er een rare sfeer van elkaar verdenken en daar ging deze scène volgens mij over.

avatar van Eikatje

Eikatje

Wat een fijne film. Je ziet heel duidelijk dat door onhandige keuzes van de schoolleiding, kinderen onterecht verdacht worden en er meer onrust komt ook tussen de kinderen, die elkaar verdenken of juist steunen. De hoofdpersoon maakt een integere keuze en als ze de gefilmde dief confronteert op een hele nette manier, slaat de vlam in de pan en wordt de hoofdpersoon totaal onverdiend aangevallen door ouders en collega's. Ik vond het mooi om te zien hoe iedereen reageerde vanuit hele primitieve ondoordachte aannames en daardoor werd de chaos steeds groter. Ik heb genoten van deze film.

avatar van Hannibal

Hannibal

Wat een ijzersterke film! De blikken van collega’s, het aardig doen maar elkaars bloed wel kunnen drinken, de roddels, miscommunicatie en schoolkrantartikelen met karaktermoord. Briljant gedaan, ontzettend goed geacteerd. Het hoofdpersonage Carla Nowak, fantastisch gespeeld door Leonie Benesh zie je steeds meer last krijgen van haar geweten, ondanks dat zij weet dat haar bewijs zo goed als waterdicht is, toch medelijden krijgt en spijt van haar beschuldiging. Zij hanteert liever niet het zero tolerance beleid van de school, omdat dit kan uitlopen op persoonlijke drama’s waar niemand beter van wordt. De laatste scène is geweldig.

Graaf Machine schreef:

Hele sterke scène. Je ziet haar wel twijfelen maar ze blijft zitten en zwijgt als aan de grond genageld, inmiddels wetende wat een beschuldiging teweeg kan brengen, hoe terecht die misschien ook is.

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Hannibal schreef:

Wat een ijzersterke film! De blikken van collega’s, het aardig doen maar elkaars bloed wel kunnen drinken, de roddels, miscommunicatie en schoolkrantartikelen met karaktermoord. Briljant gedaan, ontzettend goed geacteerd. Het hoofdpersonage Carla Nowak, fantastisch gespeeld door Leonie Benesh zie je steeds meer last krijgen van haar geweten, ondanks dat zij weet dat haar bewijs zo goed als waterdicht is, toch medelijden krijgt en spijt van haar beschuldiging. Zij hanteert liever niet het zero tolerante beleid van de school, omdat dit kan uitlopen op persoonlijke drama’s waar niemand beter van wordt.

Ik vond het een rare scene, maar verder vond ik dit ook niet een al te sterke film eigenlijk. Ik geloofde het meeste niet.

avatar van pampelonne

pampelonne

vervelende film met een onprettige sfeertje.
al die boze leerlingen.
erg ongeloofwaardig ook wat mij betreft.
het bestaat toch niet dat je onverhoeds gaat filmen met je laptop en dat wordt als ´bewijs´ gebruikt??
ik heb de film niet uitgekeken.

avatar van Ste*

Ste*

• 1967 berichten

Vond dit een heel sterke en beklemmende film, met een heel goede rol van Leonie Benesch. Wat mij betreft is ze een sterke capabele docente en vrouw die desondanks de controle verliest over wat er gebeurt op de school. Hoe dit alles zicht ontvouwt is interessant en op momenten gewoon heel spannend. Door hoe het geschoten is is het bijna alsof je het zelf meemaakt, en meermaals vraag je je af hoe je zelf zou handelen in de situaties die zich aandienen.

Telkens als ik dacht dat ze in zou storten of zo wist ze zichzelf te verdedigen en (in ieder geval op het oog) sterk en rationeel te blijven, en te handelen in het belang van de leerling(en). Boeiend om te zien.

Ook de hele schoolsetting vond ik wel leuk om te zien (ik zou er zelf voor geen goud willen/kunnen werken), Duitsland verschilt zo te zien niet heel erg van Nederland.

avatar van N00dles

N00dles

In Das Lehrerzimmer is de middelbare school in de film neergezet als een toxische omgeving waar leraren onderling, kinderen en zelfs ouders samenspannen en elkaar wantrouwen. Achterbaks gedrag voert de boventoon, waarbij allerlei beschuldigingen en verwijten worden geuit. Dat leidt tot een clusterfuck met allerlei gevolgen voor de sfeer op school.

Te midden van dit alles staat Carla, die als wiskunde/LO-docente probeert haar rug recht te houden als er aanwijzingen zijn dat er gestolen is op haar school. Als Carla zelfstandig probeert de dief te ontmaskeren, komt ze in een kafkaëske situatie terecht waar ook haar leerlingen in betrokken raken. Wat ik goed vond is dat de film de hele tijd op Carla gefocust blijft, haar twijfels, haar inspanningen om de situatie te deëscaleren en tegelijkertijd zichzelf moet verdedigen tegen verwijten.
Dat roept een zekere spanning op die de hele film door voelbaar is.

Hoewel de film niet overal even geloofwaardig is (met name de setup met het schoolkrantinterview en de bijdehante reactie van de leerlingen, alsook het stelen/weggooien van de laptop door Oskar) vond ik het wel sterk geacteerd. Mooi vond ik de twijfel die een grote rol speelde. Je ziet immers ook een collega iets stelen (of we worden iig geacht dat te denken, zagen we dit wel goed?). Dat maakte in ieder geval wel dat je als kijker begint te twijfelen aan wie er nu goed of fout zit.

Het einde vond ik wat minder bevredigend (we zullen nooit weten of mevr. Kuhn echt dat geld gejat had, waarschijnlijk wel, maar helemaal zeker weten doe je het niet) maar als film werkte het wel.

avatar van Hannibal

Hannibal

N00dles schreef:

Het knappe aan deze film is, is dat je nu zegt dat je het niet zeker weet, maar we dit eigenlijk toch wel zeker weten. Het bewijs is nota bene vastgelegd op de laptop. Zij was de enige met deze kenmerkende blouse. Eigenlijk kon ze er niet omheen, en net als iedereen wist Oskar het ook, daarom ging de laptop de rivier in, daar stond het enige bewijsmateriaal op. Ontkennen was nu de enige en beste optie. Intusssen had Carla spijt van haar aangifte, omdat ze zag hoe iedereen eronder lijdt, en vooral Oskar, die zelf onschuldig was. En zij zelf, nu ze gedemoniseerd werd in de schoolkrant. Dit is juist zo typerend voor hoe het vaak gaat, journalisten willen graag een juicy verhaal en deinzen niet terug voor karaktermoord. Hier zag je in het klein hoe dat gaat, en hoe al deze opeenstapeling van gebeurtenissen ervoor zorgt dat je toch een beetje begint te twijfelen, ondanks het onmiskenbare bewijs. Maar het was al dit persoonlijke leed niet meer waard en of ze het nou wel of niet gedaan heeft is op een gegeven moment niet meer relevant. Daarom zei ze ook niets van de collega die de spaarpot leegroofde.

avatar van RoyDeSmet

RoyDeSmet

De klas wordt in de onderwijstheorie vaak omschreven als micromaatschappij. De docentenkamer is echter ook weer een opzichzelfstaande mini-maatschappij waar de rolverdelingen weer anders liggen en het docententeam zweeft weer tussen het bestuur, de dagelijkse lespraktijk en de buitenwereld (ouders). Deze film laat een complexe puzzel zien van acties en gevolgen in al deze lagen. Aanleiding is dat er geld is verdwenen/gestolen uit de jas van een docent. Zowel de kinderen als de volwassen spelen ongelooflijk realistisch en hoewel de gebeurtenissen en het gedrag ietwat onrealistisch uitvergroot zijn, levert het een heel geloofwaardig, rauw portret op die als metafoor voor de 'echte' maatschappij gezien kan worden. Zoals elke complexe puzzel, wordt de film niet echt opgelost en eindigt het met een open einde. Dat vind ik hier wel passend.