Animal Kingdom (2010)

Australië
Misdaad / Drama

geregisseerd door David Michôd
met Ben Mendelsohn, James Frecheville en Jacki Weaver

De 17-jarige Joshua (James Frecheville) wordt na de dood van zijn moeder in huis gehaald door zijn grootmoeder Janine 'Smurf' Cody (Jacki Weaver), en haar drie criminele zoons. Oudste zoon Andrew 'Pope' Cody (Ben Mendelsohn), een bankovervaller zonder geweten, is ondergedoken voor een groep corrupte agenten. Zijn broer Craig is een succesvolle, maar ontoerekeningsvatbare drugsdealer, en Darren, de jongste telg van de Cody familie, kan niets anders doen dan naïef zijn oudste broer te volgen. Op het moment dat Pope’s zakenpartner en beste vriend Barry (Joel Edgerton) besluit uit de criminele wereld te stappen, zorgt een brute moord ervoor dat de spanningen tussen de politie en de Cody familie tot uitbarsting komen. Joshua, die te midden van het geweld probeert op het rechte pad te blijven, fungeert echter al snel als pion tussen zijn familie en rechercheur Moordzaken Leckie (Guy Pierce).

Onbehaaglijke "familiale" misdaadfilm die erg verschilt van de gebruikelijke.
Kon moeilijk in de sfeer komen en eigenlijk leken me de personages erg onecht.
Wel een zekere spanning gecreëerd maar dat alleen volstaat niet, temeeer daar bepaalde zaken in het onderzoek geen duidelijk verloop kenden.

avatar van Filmkriebel
Heeft me maar half kunnen boeien. Animal Kingdom is een praterig misdraaddrama geworden dat als los zand aan elkaar hangt. J was te introvert en zijn gedachten en gevoelens waren niet te doorgronden. Pas op het einde onderneemt hij de enige consequente actie uit de film. Voor de rest is hij gewoon een passief en karakterloos figuur die een getuige is van de wandaden en groeiende paranoide sfeer in het huis van zijn nonkels. Ook Pope kwam bevreemdend over : hij lijkt soms meer op een autist dan op een misdadiger. En ook van oma Janine kon ik niet veel maken. Ook hier is het pas op het einde dat haar boosaardigheid de kop opsteekt en ze toch iets meer wordt dan de figuur die hen allen verbindt. Ik begrijp de lovende kritieken niet goed. Dit is een film met weinig hoogtepunten die vaak de saaie toer opgaat.

avatar van Tisik
Zelden een film die heel aardig begon zo zien verkloten. Interessant uitgangspunt en opening, maar wat een slechte uitwerking en rommeltje erna. Jammer, hier zat veel meer in.

avatar van sinterklaas
Was wel een aardige Australische misdaadfilm maar ik had er wel wat meer van verwacht. Het is wel weer zo'n vicieuze cirkel verhaal met de maffiawereld en het eruit willen stappen en de concequenties ervan maar het word helaas in deze film niet echt bepaald pakkend neergezet. Het wil ook vaak erg complex worden en op den duur weet je gewoon niet echt meer wat er allemaal gaande is. Het lijkt weer een beetje op zo'n familiemisdaad ala Down Terrace. Het verhaal is wel ok, maar het word weer erg saai en complex uitgewerkt waar ik niet bepaald een touw aan kon vastknopen. Het acteerwerk is wel weer goed.

Niet echt een succes dus. 3,0* voor de moeite.

avatar van The One Ring
Animal Kingdom wordt hier opvallend lauw ontvangen, maar ik zelf vond het een van de betere misdaadfilms van de laatste tijd. Kort samengevat lijkt het een bekend verhaal, maar David Michôd weet de scènes op zich telkens net wat anders aan te pakken dan gewoonlijk, waardoor het constant fris blijft. Dit is dan ook geen misdaadfilm die het zozeer moet hebben van zijn originaliteit, maar meer van zijn ijzersterke uitwerking.

De grootste troef zijn dan nog wel de sterke personages, die wat complexer in elkaar zitten dan gewoonlijk. Je zou zeggen dat we inmiddels wel genoeg psychopatische criminelen gezien hebben, maar Pope, fantastisch gespeeld door Ben Mendelsohn, is toch wel echt iets nieuws. Het is niet makkelijk om een dreigende uitstraling te creëren door afwezig te kijken, maar dat is precies wat Mendelsohn hier bereikt. Jacki Weaver was daarnaast terecht voor een Oscar genomineerd en de rest van de cast was ook meer dan uitstekend, waarbij ik kennelijk als een van de weinige James Frecheville erg sterk vond in de hoofdrol. Die apatische blik en houding zijn geen slecht acteerwerk, maar onderdeel van zijn personage.

In Filmisch opzicht is het op zich niet zo opzienbarend, maar Michôd weet verhalend er genoeg uit te halen, van de plotselinge dood van Edgerton, via de zinloze moord op Nicole tot de steeds wreder wordende oma. En dan is er nog het einde waarin Animal Kingdom zich voorgoed verheft boven de gemiddelde genrefilm. Die moord op Pope en de omhelzing die erop volgt met de oma, daar zit een prachtige mix van emoties. Aan de ene kant lost het de problemen van de familie op, aan de andere kant heeft de hoofdpersoon zich zo in de afgrond gestort en is de oma weer een zoon kwijt. Die conflicterende gevoelens worden prima gevat in die omhelzing. Een perfect einde.

avatar van Masterbrain
Grappig en Hilarisch tegelijk dat de hoofdpersoon de grote man in de familie alleen red van de gevangenis om hem persoonlijk om te leggen. .

Fantastische film , alleen had ik meer Gangster sfeer verwacht , maar de einde maakt de de hoogtepunt van de film.

Aanvankelijk was de film wat saai, maar eens de belangrijke gebeurtenissen elkaar opvolgen komt er wat meer vaart ion het verhaal, maar wordt het ook wel interessant.
Af en toe wat brute actiebeelden, maar verder draait de prent meer om de dialogen die wel goed worden gebracht.
Het einde laat zich na een tijdje wel voorspellen...

avatar van John Milton
The One Ring schreef:
Animal Kingdom wordt hier opvallend lauw ontvangen

Iets te lauw als je het mijn vraagt, al is het misschien minder verrassend dan het lijkt gezien de pacing en ingetogenheid van Animal Kingdom.

Geen film voor de gemiddelde Hollywoodliefhebber, dat staat buiten kijf. Ik vond voornamelijk het acteerwerk en de muziek erg goed, en de onderhuidse dreiging van karakters als Pope. Heb weinig toe te voegen aan wat er al gezegd is, ik sluit me grotendeels bij The one ring aan.

Ik ben ben benieuwd naar Michôds nieuwe film, The Rover, wederom een misdaad, maar dan iets minder urbaan. Wèl weer met Pearce in een ander soort rol, en Robert Pattinson, out of all people

avatar van Naomi Watts
Sterk debuut van Michod. Erg fijne film, die qua oppervlakkige thematiek niets nieuws doet en aanvoelt als de zoveelste herhalingsoefening maar de gelaagdheid die het bevat is het niet. Wat het einde zeer treffend weergeeft, door de besluitvorming rondom Joshua.

Buiten dat einde zijn het toch vooral de cliche's die de klok slaat. Ondanks dat Michod overduidelijk een zeer talentvol filmmaker is scheelde dat er aan, maar dat trekt ie met het einde wat recht, waar hij zijn potentieel toch laat zien.

Toch wel een fijne film over een individu die ongewild terechtkomt in een milieu die enorme invloed op zijn leven zal hebben. Krachtig, vooral door Michod's regie, Frencheville's subtiele acteerprestatie en Arkapaw's cinematografie. Al bewijst Michod met The Rover wat hij echt kan.

Aardige film waarin een jongeman wordt opgenomen door zijn criminele familie. Een vrij simpel verhaal dat wat langzaam op gang komt. Naar het einde wordt het geheel donker van toon en is het hier en daar ook spannend. Goed acteerwerk maar iets te langdradig voor 3.5 sterren.

Een aanrader, maar wel aangrijpend en naargeestig. Bepaald geen doorsnee gangster film.

avatar van broncode
dit is de tweede film die ik van Michod zie en het de tweede keer dat het me tegenvalt.
Snap ook niet waarom zijn films zo geprezen worden of misschien ook wel want het arthouse kliekje heeft natuurlijk ook zijn held nodig.
Zoals The rover is ook deze film ontzettend traag en de dialogen niet al te best.
Kijk heel veel independent films en de meeste zijn niet te kauwen met uitzondering van een paar natuurlijk (safety not guaranteed bv) omdat ze zich veelste serieus nemen.
En dan te bedenken dat Michod bij het maken van dit intellectueel misbaksel een gangster epos voor ogen had?

avatar van numb nuts
jeetje,ik geef toe ik ben verwend
kan dit niet spannend vinden,vermakend,goed?

avatar van Flavio
Vond dit wel een sfeervol misdaaddrama, begint meteen al goed met die onheilspellende muziek en die stills van roofovervallen. Sommige dingen worden aan je verbeelding overgelaten (of ik heb iets gemist dat kan ook goed): werd Barry nou verraden door Pope? Hij kijkt wel erg schuldig- maar dan slaat zijn wraak op de politie weer nergens op?

Josh was inderdaad een passief figuur, maar hij was pas 17 en duidelijk onder de indruk van zn criminele familie. Ik vond hem wel overtuigend acteren. Geldt ook voor de andere acteurs.

avatar van HarmJanStegenga
Fijne sfeer en muziek in deze 'Animal Kingdom'. Dat zijn vooral de dingen die deze prent wat extra's geven. Oh ja, en de onderhuidse en onvoorspelbare spanning in Ben Mendelsohn z'n karakter. Vreselijk, wat een gast. Maar geweldige rol. Geldt eigenlijk ook voor de rest van de gehele cast. Jacki Weaver voorop. Het verhaaltje sleept wel wat aan, maar dat is niet waar deze prent om draait. Hier zijn vooral de karakters en alles wat er bij hun in 't hoofd rondspookt belangrijk + de spanning, sfeer en een paar indrukwekkende gebeurtenissen; de totaal zinloze dood van Nicole bijvoorbeeld. Het einde had niet beter gekund.

Ik lees in sommige reacties dat men het acteren matig vond. Ik vind juist dat dat kracht van deze film was. Ik zie de typetjes die neer worden gezet juist als een goede inleving in de rol.

Echter vond ik de rest wat saai. Er gebeurde als ik er zo op terug kijk wel genoeg maar toch leek het erg langzaam te gaan.

avatar van K. V.
Deze op goed geluk opgenomen, maar vond het niet zo'n waw film, 'k geraakte niet echt en i verhaal en het kon me maar matig boeien. Het acteerwerk was prima en visueel zat het ook wel goed. 'k heb hem uitgekeken, maar 'k hoef hem niet meer terug te zien.

Een dijk van een film met het moeilijke thema "misdaad. Al veel filmmakers zijn hierop vastgelopen,met een nietszeggend (drugs)verhaal, cliche's, veel geweld, eindeloze achtervolgingen etc. etc. De kracht van de film is niet het verhaal maar het natuurlijke acteren.De zware jongens ( die je buurman zouden kunne zijn...) blijken 'gewone mensen te zijn die het met de moraal niet zo nauw nemen." Familie voor alles." is het thema en z egaan ver......heel ver. Op deze site een zwaar onderschatte film. Een diamantje tussen al die "andere derien in ene dozijn films. Hulde, de film boeit van de eerste tot de laatse seconde.!!

Op zich een aardige misdaadfilm over een familie waar het vereffenen van rekeningen hoog op de agenda staat. Weliswaar sterke karaktertekeningen, erg spannend wordt het nochtans eigenlijk nooit. Jacki Weaver is als de moeder van het gespuis een rasechte scènesteler. Verdienstelijk debuut van regisseur Michôd, maar niet bijzonder.

(verwijderd)
teacher schreef:

Helemaal mee eens, ook het mooi neergezette Australië redt helaas niets. Kan niet op een voldoende komen.

avatar van joolstein
Aardige Australische misdaadfilm met als thema "van je familie moet je het hebben." De film pakte me niet echt. Dit kwam mede doordat ik James Frecheville verschrikkelijk apathisch vond acteren. Hij leek wel een bange zoontje van Sylvester stalllone. Hij onderging alles zo gedwee. Nergens geen echte woede-uitbarsting. Ben Mendelsohn vond ik dan weer wel goed. Toch mistte ik echte spanning of iets waardoor je kon meeleven met de personages. Alles was zo afstandelijk. Visueel was het degelijk maar niet echt spectacular. Helaas viel het wat tegen.

Ik werd volledig omvergeblazen door deze misdaadfilm en zat elke minuut aan de buis gekluisterd. Of eigenlijk is het geen misdaadfilm maar een film over een misdaadfamilie. Of eigenlijk geen film over een misdaadfamilie maar een film over het enige lid van de familie die geen misdadiger is maar die wel in de ellende wordt gestort door zijn misdadige familie. Een bloedstollende tragedie met een onverwachte verlossing.

avatar van ILDIB
wat een beklemmende film die me tot het einde verbaasde en intrigeerde. Heerlijk rustig tempo. de ingehouden josh tov de driftige pope en craig.

avatar van stefan dias
Geweldige film.
Het begin is subliem: de zoon naast zijn moeder naar de tv aan het kijken en BAM.
En dan meteen die generiek die het al op zich waard is om te bekijken met bezwerende muziek.
Dan weet ik al dat 'actiefilm/thriller' maar een labeltje is voor deze film die zoveel meer is. Casting en vertolkingen zijn echt van een apart niveau. De grootste creep had een zeer ambigue uitstraling van heel labiel en toch ook heel berekend, slappeling en alfamannetje tegelijkertijd. dat maakte hem supereng en ook totaal niet te peilen. Ook het scenario was redelijk briljant. Je zou bijna kunnen zeggen een beetje té.
Een echte nachtmerrie, maar wel subliem in beeld gebracht. Even kreeg ik het gevoel dat (na dat geweldige begin het allemaal ietsje te lang duurde, maar het einde was weer een geweldige stuiptrekking die er in extremis nog een half puntje bij lapte. Sterk werk.

joolstein schreef:

Completely wrong dude!!! Heb je de gemiddelde waardering gezien hier voor deze film.(3,2)??? Zeg gewoon dat het niet jou ding is,maar dat zegt niks over deze topfilm.

frans123 schreef:

Gemiddelde waarderingen, zeggen mij niet veel. Niet iedereen houd van hetzelfde, wat de één goed vind, is voor de ander matig of slecht. Ik schrijf over wat mijn ervaring is met de film. Dat jij dat anders ervaart en je dus niet kan vinden in mijn stukje, is natuurlijk goed mogelijk. Een ieder is vrij om het daar oneens mee te zijn. Echter geef ik wel graag een wat uitgebreidere uitleg waarom ik een film minder goed vond of niet mijn ding was. Er zijn al genoeg mensen die even gauw een berichtje achterlaten met; slechte film, goede film of iets van die trant. Daarnaast is je argument natuurlijk ook om te draaien.
Trouwens als ik er echt helemaal niets aan had gevonden, had ik de film beloont met een mooie 1 ster. Zo slecht was ie niet dus 2 1/2 ster vond ik een prima cijfer.

P.s.
Er zijn trouwens genoeg films die ik een hoge rating gaf en die een heel laag gemiddelde aan waardering kregen. En andersom ook! Ik geef echt geen hogereof lagere rating/ waardering aan een film omdat iedereen dat doet.

joolstein schreef:

P.s.

Leer objectief te kijken....je persoonlijke mening losmaken van de kwaliteit van een film, ook als het je ding niet is. Zo heb ik heel veel films die ik niet goed vind, omdat het mijn ding niet is. Maar ik maak wel een onderscheid dat een film goed geacteerd, of goed gemaakt is.' (Voorbeeld??? ????Dancing with wolves, met Kevin Costner., draak van een film... Titanic.......begin ik niet eens aan,maar weet zeker dat het erg spectaculair is, zou ik nooit een onvoldoende geven. Als je een film niet goed vindt, wil dat niet zeggen dat de film slecht is. Als je een auto niet mooi vind wil het niet zeggen dat de auto slecht is.

frans123 schreef:

2 1/2 ster lijkt me objectief genoeg? Dat is toch nog een voldoende! Kwaliteit is naar mijn mening bij film nogal subjectief. Waarom een film een hogere rating geven als ik er niet van heb genoten? En de reden waarom staat dan in mijn stukje. De film was aardig maar voor mij zeker geen topper. Het is voor de regisseur fijn dat er mensen waren die wel hebben genoten. Als ik met jouw argument films moet gaan waarderen; zal ik films waarvan ik wel heb genoten maar die een gemiddelde van 2 sterren of minder halen ook een lage score moeten geven? Volgens mij is het juist de bedoeling van de site om onze ervaringen te delen. Het is leuk om te lezen waarom iemand een film wel of niet goed vindt. En ach, komen die meningen niet overeen dan is dat zo! Dat je mijn reden niet goed vind kan ik best snappen en hoe je films met sterren waardeer is voor een ieder anders. Als we allemaal hetzelfde waren dan .... je kent de uitdrukking wel!
Het kan toch ook niet zo zijn dat als je een film goed vindt, dat de film dan ook vanzelfsprekend goed is? Of als iedereen een bepaald soort auto rijdt dit direct ook een goede auto is. Andere factoren kunnen ook heel goed een rol spelen.

avatar van stefan dias
Na enkele dagen opnieuw bekeken en alleen maar versterkt in mijn mening. Casting en vertolkingen zijn van een zeldzaam hoog niveau. Muziek is waanzinnig goed. De spanning is voortdurend te snijden. De horror is immens (die familie van zijn vriendinnetje ! ). De actie is écht en niet uitgesmeerd. (gewoon droog neerknallen en dan heel, heel snel wegrennen)
De camera staat telkens nét op de juiste plek en dit is zooo goed in beeld gebracht. Gewoonweg perfect.
… Ik kan er niet over ophouden en raad hem al mijn vrienden aan. Zo'n film dus.

avatar van IH88
“It's a crazy fucking world.”

Rauwe Australische misdaadfilm. Animal Kingdom bouwt de onderhuidse spanning rustig op, en iedereen die een Scarface reïncarnatie verwacht zal van een koude kermis thuiskomen. Sfeervol, rustig, en met sommige explosies van geweld, Animal Kingdom laat zien dat de politie en de criminelen vooral om elkaar heen draaien, en het laat zien dat er één groot grijs gebeid is. Van rechtvaardiging of een happy end is hier geen sprake (zie de manier waarop Joel Edgerton wordt vermoord). De fantastische laatste scènes laten zien dat geweld iedereen opslokt, en de omhelzing tussen Frecheville en Weaver voelt dan ook aan als een ijskoude douche.