Animal Kingdom (2010)

Australië
Misdaad / Drama

geregisseerd door David Michôd
met Ben Mendelsohn, James Frecheville en Jacki Weaver

De 17-jarige Joshua (James Frecheville) wordt na de dood van zijn moeder in huis gehaald door zijn grootmoeder Janine 'Smurf' Cody (Jacki Weaver), en haar drie criminele zoons. Oudste zoon Andrew 'Pope' Cody (Ben Mendelsohn), een bankovervaller zonder geweten, is ondergedoken voor een groep corrupte agenten. Zijn broer Craig is een succesvolle, maar ontoerekeningsvatbare drugsdealer, en Darren, de jongste telg van de Cody familie, kan niets anders doen dan naïef zijn oudste broer te volgen. Op het moment dat Pope’s zakenpartner en beste vriend Barry (Joel Edgerton) besluit uit de criminele wereld te stappen, zorgt een brute moord ervoor dat de spanningen tussen de politie en de Cody familie tot uitbarsting komen. Joshua, die te midden van het geweld probeert op het rechte pad te blijven, fungeert echter al snel als pion tussen zijn familie en rechercheur Moordzaken Leckie (Guy Pierce).

Trage film waarbij mijn pindakaas versie vooral opvalt door de enorme onrealistische dynamiek tussen dialoog en de muziek. Mijn wens dat de kopieën mij zelf de kans geven door meersporentechniek de boel beter in balans te brengen zal wel niet vervuld worden. De muziek had makkelijk 15 dB minder gekund.

De film komt niet echt op gang hoewel het plot daar best mogelijkheden voor geeft.
Misschien ben ik in een te ongeduldige bui, na 35 minuten afgehaakt mede omdat er matig geacteerd wordt.
De Australiërs kunnen best een goede film maken, dit was niet my cup of tea.

avatar van stefan dias
Nog eens in trapjes herbekeken en wat blijft dit smullen voor mij. Onheilspellend vanaf seconde 2 en een geraffineerd scenario waar de focus niet op gechoreografeerde actie zit, maar op psychologisch geknetter. Goed acteren met een huiveringwekkend goede Jacki Weaver en Ben Mendelsohn als uitschieters.

avatar van ArnoldusK
Inderdaad bovengemiddeld goed.
Verfrissend misdaadplot waar inderdaad psychologische concepten meer een rol spelen dan geknal en gevecht. Deze film heeft waar het zo veel andere misdaadfilms juist aan schort: subtiliteit.
Lang leve Sundance Festival

avatar van Basto
Sterke misdaadfilm, fijne slow burner met geweldige cast en dito plot.