Animal Kingdom (2010)

Australië
Misdaad / Drama

geregisseerd door David Michôd
met Ben Mendelsohn, James Frecheville en Jacki Weaver

De 17-jarige Joshua (James Frecheville) wordt na de dood van zijn moeder in huis gehaald door zijn grootmoeder Janine 'Smurf' Cody (Jacki Weaver), en haar drie criminele zoons. Oudste zoon Andrew 'Pope' Cody (Ben Mendelsohn), een bankovervaller zonder geweten, is ondergedoken voor een groep corrupte agenten. Zijn broer Craig is een succesvolle, maar ontoerekeningsvatbare drugsdealer, en Darren, de jongste telg van de Cody familie, kan niets anders doen dan naïef zijn oudste broer te volgen. Op het moment dat Pope’s zakenpartner en beste vriend Barry (Joel Edgerton) besluit uit de criminele wereld te stappen, zorgt een brute moord ervoor dat de spanningen tussen de politie en de Cody familie tot uitbarsting komen. Joshua, die te midden van het geweld probeert op het rechte pad te blijven, fungeert echter al snel als pion tussen zijn familie en rechercheur Moordzaken Leckie (Guy Pierce).

avatar van jacobine_rodijk
Na The Square weer zo'n grimmige thriller uit Australie die we niet vaak zien meer tegenwoordig.

Die doorgewinterede Australische accenten maakten het sombere gemompel van de (o.a.) hoofdpersoon iets te onverstaanbaar zo nu en dan. Jammer, want voor de rest is dit een vrij origineel misdaad drama met uitstekende optredens. Dikke 3,5*

Weaver was fantastisch overigens, wat een ondergedrukte haat weet ze toch uit je te brengen

Middelmatige misdaadfilm wat meer lijkt op een afl van een tv-serie.

avatar van 606
Wat een maffe mensen in die familie zeg, en die oma en de pope waren helemaal geschift.
Er werd erg goed geacteerd, maar de film miste soms de kracht die het net wat beter maakte.
Verhaal was op zich best goed.
Het einde had ik eigenlijk wel verwacht maar ik schrok toch.

3,5 ster

avatar van SaNDuTjE
De film begint sterk en geeft een goede indruk van de criminele familie en hoe Joshua daarin terecht komt. Vooral de rol van zijn oma en oom (the pope) zijn overtuigend en gestoord gespeeld. Helaas is de rol van Pearce vrij minimaal en verschijnt hij ook pas halverwege de film. Het zwakste aan de film is denk ik het plot, wat vrij rechtlijnig is, geen verrassingen kent en halverwege wat inzakt. De rode draad, het vermoorden van de broers en de daarop volgende wraakactie had wat sterker en met wat meer spanning uitgewerkt kunnen worden. Het einde is bevredigend maar tegelijkertijd ook voorspelbaar.

In z'n totaliteit prettig om z'n niet Hollywood-uitstraling en een aantal goeie rollen, maar niet sterk en rauw genoeg om echt te kunnen overtuigen.

avatar van james_cameron
Meeslepende misdaadfilm met een bijzondere opzet: alle misdaden zijn reeds gepleegd, nu krijgen de hoofdpersonen te maken met de grimmige nasleep, gezien door de ogen van de jeugdige Josh (een nogal passieve, haast autistische James Frechelle), die noodgedwongen bij zijn criminele ooms (en oma!) komt inwonen. Begint erg sterk en het eerste uur is uitstekend, maar naar het einde toe voelt één en ander toch wat onnodig opgerekt aan. Jammer, want sfeertekening, camerawerk en muziek zijn eersteklas. Prima akteerwerk ook, met vooral Ben Mendelsohn buitengewoon goed (en creepy) als Pope.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Sijpelende suspense.

Deze 'fall' van een criminele familie, vanuit de invalshoek van een niet al te snugger neefje, is veelal de moeite waard. Sommige passages zijn echter saai en het drama komt moeilijk uit de verf vanwege de snelle introductie der characters. De dreiging die vaak door het plot sijpelt geeft de film genoeg voedingsbodem en suspense om de twee uurtjes vol te houden. Ook het acteerspel is in orde.

Goed.

avatar van Zandkuiken
De film heeft zeker zijn momenten, maar als geheel vond ik Animal Kingdom toch niet helemaal bevredigend. Zowel de uitwerking van het verhaal als de dromerige stijl missen voor mij persoonlijk een beetje panache om echt te overtuigen. Die licht vertraagde beelden met de instrumentale muziek erbij... Het werkte niet 100%.

Verder behoorlijke acteerprestaties. Heerlijk, dat sappige Australische taaltje. Dude went apeshit. We busted a cap in has ass. wordt hier Mate, he just completely lost the plot. We had to drop him. Sterk einde ook.

Zandkuiken schreef:

Dat vond ik nou juist het grote pluspunt aan de film, qua sfeertje zat het wel goed en die muziek was echt geweldig. Alleen de opening credits al, meteen lekker.

Helaas begon het verhaal en met name de hoofdpersonages en hun relatie naar elkaar toe me een beetje storen.
Nogal onduidelijke verhoudingen en eigenlijk louter vervelende figuren, zelfs de hoofdpersoon.
Had er stiekem iets meer van verwacht.

avatar van El ralpho
Indrukwekkend.

Het juiste woord voor Animal Kingdom. De film wist me te intrigeren en met meerdere scene's ook flink bij de strot te grijpen. De film laat de val van een criminele familie zien waarbij de 17 jarige Josh betrokken raakt.

Josh zijn gedeelte van de familie die ook niet helemaal kosjer blijkt te zijn (Moeder sterft bij aanvang van de film door een overdosis drugs, waardoor dit beeld ontstaat) zorgt ervoor dat hij contact opneemt met zijn oma om daar een tijdje te verblijven. Niet alleen Josh maar ook doodnormale mensen die tussen hem en de Cody familie komen te staan wordt verschrikkelijk leed aangedaan. Dit levert een aantal sterk dramatische scene's op die naast het leven van Josh ook het leven van zijn vriendin en haar familie verwoesten. De scene waarbij het meisje door de koelbloedige Pope om het leven wordt gebracht wordt ijzingwekkend sterk en dramatisch in beeld gebracht. Ook bij de kort daarop volgende scene waarin je het gezin van het meisje ziet lijden worden subtiel maar pijnlijk op de kijker overgebracht.

Wat de film echter mist is diepgang in zijn karakters. Je ziet alleen de val van de familie hun beweegredenen waardoor ze zo zijn geworden blijven onduidelijk. Oke we weten dat Pope hier een belangrijke rol in speelt, maar hoe heeft het zover bij deze man kunnen komen? Ook van Josh weet de kijker te weinig. En dit is jammer omdat met een betere en diepere introductie van de karakters er meer drama gecreëerd had kunnen worden. Nu blijven de personages vrij oppervlakkig en doet niet alles je evenveel.

De rollen zijn overigens perfect gecast met Pope en Janine Cody als absolute uitschieters. De rol van Josh zelf vond ik het minst sterk neergezet. Hij doet zijn ding maar komt door de hele film vrij dom over. Ook op enkele scene's na, weinig van die jongen zijn gezicht af te lezen.

Op deze minpunten na blijft er een dijk van een film over die ik een ieder aanraad om te gaan zien. Sommige passages zoals te belezen in de recensie van Zinema een paar berichten hierboven zijn inderdaad wat saaier vanwege de te snelle introductie waardoor het drama niet altijd evengoed overkomt maar echter doet dit weinig af aan het verbluffende totaalplaatje. Prachtige muzikale ondersteuning overigens met name als I'm all out of love wordt ingezet.

De film kan in zijn geheel weinig verkeerd bij mij doen, en voor mij een van de toppers van het jaar 2010.

Dikke 4,5*

avatar van Fortune
It's a crazy focking world.

Sterke film.

Ik kan weer echt zeggen dat ik aan het beeld gekluisterd was bij deze Australische misdaad/drama/thriller en dat is lang geleden geweest.
De hele film lang wordt er geweldige spanning opgebouwd d.m.v van die vertraagde shots en onheilspellende nagalmende soundtrack. Mooi om zo een beetje stil leven te zien tussen de personages en wat helemaal goed is, is dat je constant het gevoel hebt dat er iets gaat gebeuren.

Daarnaast is het acteerwerk erg sterk en steken er 2 rollen erg hoog bovenuit. Namelijk de moeder en de Pope. Ik zal er verder niks over zeggen anders zou dat wel het een of ander kunnen spoilen. Maar ze spelen hun rol erg sterk en overtuigend. De hoofdpersoon zelf was wel een levenloze banaan maar dat stoorde mij helemaal niet.

Combinatie van het audiovisuele en het sterke acteerwerk maakt deze film een topper. Word gezegd dat sommige passages aan de saaie kant zijn en daar ben ik het niet mee eens, vind geen enkele scene hierin overbodig.

Aanrader voor de liefhebbers van het genre misdaad, daar geeft deze duidelijk een verfrissende draai aan.

avatar van flaphead
goede film. lekker grauwe sfeer met dito beeldvorming. de soms trage, bijna slow-motion-achtige, scenes passen hier prima in, hoewel dat op den duur toch teveel de 'vaart' eruit haalt. vaart tussen aanhalingstekens, want de film moet het hebben van de onderhuidse spanningen. de rol van Pope was erg fijn (innemend en duister tegelijk), die van Josh juist erg zwak (te apatisch) en die van oma maar moeilijk te plaatsen. ik kan me niet herinneren dat ik eerder een Australische film gezien heb, maar dat heeft niet teleurgesteld. mate!

De openingsscène lijkt het meest essentiële en hetzelfde geldt voor de rol van Jacki Weaver in deze intense, onheilspellende, emotieloze film over nihilisme en uiteindelijk de keuze tussen goed en kwaad. De paar missers in het plot maken de film minder meeslepend. De acteurs spelen op de toppen van hun kunnen en het kleurgebruik is meesterlijk.

avatar van wendyvortex
Aardig Australisch misdaad-drama dat wel even moeite heeft de juiste toon te treffen, in het begin is het me nog niet helemaal duidelijk welke kant we opgaan: misdaad? drama? comedy?
Blijkt dus voornamelijk de drama-kant op te willen.
Mij best - wat beter dan die iets teveel Hollywood-films met misdaad-drama's.
Halverwege kreeg de film me toch best in z'n greep.

avatar van Insignificance
Bepaald geen flamboyante film, maar vooral een sober en stemmig drama over sterk en zwak, goed en kwaad. De openingsscène inclusief het telefoongesprek zetten wat dat betreft meteen de kille toon. Levert lange tijd een interessant portret van een misdaadfamilie met leden die elk zo hun eigen specifieke kenmerken meenemen.

Dat laatste doet wat geschreven aan, maar brengt wel een aantal boeiende personages tot leven. Pope in ieder geval, maar zeker de moeder van het stel is een tik memorabel. Type huisvrouw annex godmother, die indien nodig zonder blikken of blozen van hartelijk naar harteloos gaat. Eng mens, zoals het geweld naar is in z'n eenvoud. Eigenlijk is huize Cody sowieso interessanter dan de positie van de hoofdrol binnen dit alles.

Frecheville doet het vooral ingetogen. Misschien is dat wel de reden dat het richting ontknoping, wanneer de druk meer op zijn schouders komt te liggen, iets van z'n overtuiging kwijtraakt. Na de hardste scène (het meisje dat gesmoord wordt) gaat het in ieder geval een stuk gladder en ook het slot laat toch wel wat te wensen over.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
In het begin kreeg ik zowaar de film waar ik beetje op hoopte. Jongen komt in een misdadig gezin terecht en accepteert dat als zijn wereld en kijkt er met een soort stoïcijnse blik naar. Vond vooral de eerste twintig minuten zeer boeiend. Daarna ontvouwd het plot zich en dat is eigenlijk jammer, iemand zou eens een complete film moeten maken waarbij zo'n hoofdpersoon, wellicht nog wat jonger vooral die wereld waarneemt. (Ik hou me aanbevolen voor eventuele tips trouwens, als zo'n film er al is).

De film schakelt dan langzaam naar meer een thrillerachtige modus, dreigt soms in Grisham-achtige clichés terecht te komen, maar blijft redelijk overeind. Niet omdat het echt spannend gaat worden, maar vooral vanwege een mooi einde en een prettige introverte sfeer en een mooie acteerprestatie (onderacteren haast) van Frecheville. In tegenstelling tot een aantal anderen vond ik het einde sterk en eigenlijk het enige kloppende. Zodra Joshua zich realiseert dat hij niet veilig is bij de politie bedankt hij hoe hij zo prettig mogelijk verder kan leven, het is allemaal uitgedacht, inclusief de moord op de impulsieve gewelddadige Pope. Oma verlangt naar een gezinsleventje en Darren is vooral een soort oudere Joshua die veel dieper in het leven zit, maar daar zonder zijn omgeving nooit had gezeten. Oma weet dat, Joshua weet dat en Darren weet dat.

Geen hoogvlieger, maar best interessant. Als de film de toon van het begin had volgehouden was het een geweldige film geweest.

avatar van Decec
Een goede misdaadfilm...
Prima verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Mooi HD kwaliteit...
Goede achtergrond muziek (Dolby Digital)...

avatar van Fran
Het sterke aan deze film vind ik het realistische overkomen en het grauwe sfeertje dat er heerst. Zo bizar en triest om te zien hoe Joshua naast zijn halfdode moeder gewoon tv zit te kijken omdat hij het wel gewend was dat ze er zo bij lag. Dit keer liep dat helaas niet goed af. Het trieste droop van de scène af.

Het acteerwerk van de oma vond ik ook heel sterk. Hoe ze in het begin over kwam als liefhebbende moeder en oma maar toch al wel met een beetje een creepy ondertoontje. Als haar zoons in de gevangenis komen zie je haar transformeren in die kille, gemene vrouw die ze blijkt te zijn.

Ik verloor ik af en toe wel mijn interesse in het verhaal. Het verliep allemaal behoorlijk traag en als er al een grijze en grimmige sfeer heerst dan loop je snel het risico dat de film gaat vervelen. Bij mij persoonlijk gebeurde dat af en toe ook wel.

Het einde was heftig en zag ik niet aankomen.

avatar van Jawaddedadde
Rauw misdaaddrama.

Erg realistisch weergegeven, zonder al te veel franjes en met een uitstekende cast. Het tempo is inderdaad aan de langzame kant, maar da's zeker geen minpunt. Verwacht geen actie want die is er nauwelijks en verwacht ook geen übergeschifte of whacky personages, maar gewone mensen die de verkeerde kant van de wet gekozen hebben en daartussenin een jonge man die zijn eigen weg probeert te vinden.

Best heftig einde ook.

Onbehaaglijke "familiale" misdaadfilm die erg verschilt van de gebruikelijke.
Kon moeilijk in de sfeer komen en eigenlijk leken me de personages erg onecht.
Wel een zekere spanning gecreëerd maar dat alleen volstaat niet, temeeer daar bepaalde zaken in het onderzoek geen duidelijk verloop kenden.

avatar van Filmkriebel
Heeft me maar half kunnen boeien. Animal Kingdom is een praterig misdraaddrama geworden dat als los zand aan elkaar hangt. J was te introvert en zijn gedachten en gevoelens waren niet te doorgronden. Pas op het einde onderneemt hij de enige consequente actie uit de film. Voor de rest is hij gewoon een passief en karakterloos figuur die een getuige is van de wandaden en groeiende paranoide sfeer in het huis van zijn nonkels. Ook Pope kwam bevreemdend over : hij lijkt soms meer op een autist dan op een misdadiger. En ook van oma Janine kon ik niet veel maken. Ook hier is het pas op het einde dat haar boosaardigheid de kop opsteekt en ze toch iets meer wordt dan de figuur die hen allen verbindt. Ik begrijp de lovende kritieken niet goed. Dit is een film met weinig hoogtepunten die vaak de saaie toer opgaat.

avatar van sinterklaas
Was wel een aardige Australische misdaadfilm maar ik had er wel wat meer van verwacht. Het is wel weer zo'n vicieuze cirkel verhaal met de maffiawereld en het eruit willen stappen en de concequenties ervan maar het word helaas in deze film niet echt bepaald pakkend neergezet. Het wil ook vaak erg complex worden en op den duur weet je gewoon niet echt meer wat er allemaal gaande is. Het lijkt weer een beetje op zo'n familiemisdaad ala Down Terrace. Het verhaal is wel ok, maar het word weer erg saai en complex uitgewerkt waar ik niet bepaald een touw aan kon vastknopen. Het acteerwerk is wel weer goed.

Niet echt een succes dus. 3,0* voor de moeite.

avatar van The One Ring
Animal Kingdom wordt hier opvallend lauw ontvangen, maar ik zelf vond het een van de betere misdaadfilms van de laatste tijd. Kort samengevat lijkt het een bekend verhaal, maar David Michôd weet de scènes op zich telkens net wat anders aan te pakken dan gewoonlijk, waardoor het constant fris blijft. Dit is dan ook geen misdaadfilm die het zozeer moet hebben van zijn originaliteit, maar meer van zijn ijzersterke uitwerking.

De grootste troef zijn dan nog wel de sterke personages, die wat complexer in elkaar zitten dan gewoonlijk. Je zou zeggen dat we inmiddels wel genoeg psychopatische criminelen gezien hebben, maar Pope, fantastisch gespeeld door Ben Mendelsohn, is toch wel echt iets nieuws. Het is niet makkelijk om een dreigende uitstraling te creëren door afwezig te kijken, maar dat is precies wat Mendelsohn hier bereikt. Jacki Weaver was daarnaast terecht voor een Oscar genomineerd en de rest van de cast was ook meer dan uitstekend, waarbij ik kennelijk als een van de weinige James Frecheville erg sterk vond in de hoofdrol. Die apatische blik en houding zijn geen slecht acteerwerk, maar onderdeel van zijn personage.

In Filmisch opzicht is het op zich niet zo opzienbarend, maar Michôd weet verhalend er genoeg uit te halen, van de plotselinge dood van Edgerton, via de zinloze moord op Nicole tot de steeds wreder wordende oma. En dan is er nog het einde waarin Animal Kingdom zich voorgoed verheft boven de gemiddelde genrefilm. Die moord op Pope en de omhelzing die erop volgt met de oma, daar zit een prachtige mix van emoties. Aan de ene kant lost het de problemen van de familie op, aan de andere kant heeft de hoofdpersoon zich zo in de afgrond gestort en is de oma weer een zoon kwijt. Die conflicterende gevoelens worden prima gevat in die omhelzing. Een perfect einde.

avatar van Naomi Watts
Sterk debuut van Michod. Erg fijne film, die qua oppervlakkige thematiek niets nieuws doet en aanvoelt als de zoveelste herhalingsoefening maar de gelaagdheid die het bevat is het niet. Wat het einde zeer treffend weergeeft, door de besluitvorming rondom Joshua.

Buiten dat einde zijn het toch vooral de cliche's die de klok slaat. Ondanks dat Michod overduidelijk een zeer talentvol filmmaker is scheelde dat er aan, maar dat trekt ie met het einde wat recht, waar hij zijn potentieel toch laat zien.

Toch wel een fijne film over een individu die ongewild terechtkomt in een milieu die enorme invloed op zijn leven zal hebben. Krachtig, vooral door Michod's regie, Frencheville's subtiele acteerprestatie en Arkapaw's cinematografie. Al bewijst Michod met The Rover wat hij echt kan.

Aardige film waarin een jongeman wordt opgenomen door zijn criminele familie. Een vrij simpel verhaal dat wat langzaam op gang komt. Naar het einde wordt het geheel donker van toon en is het hier en daar ook spannend. Goed acteerwerk maar iets te langdradig voor 3.5 sterren.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Vond dit wel een sfeervol misdaaddrama, begint meteen al goed met die onheilspellende muziek en die stills van roofovervallen. Sommige dingen worden aan je verbeelding overgelaten (of ik heb iets gemist dat kan ook goed): werd Barry nou verraden door Pope? Hij kijkt wel erg schuldig- maar dan slaat zijn wraak op de politie weer nergens op?

Josh was inderdaad een passief figuur, maar hij was pas 17 en duidelijk onder de indruk van zn criminele familie. Ik vond hem wel overtuigend acteren. Geldt ook voor de andere acteurs.

avatar van HarmJanStegenga
Fijne sfeer en muziek in deze 'Animal Kingdom'. Dat zijn vooral de dingen die deze prent wat extra's geven. Oh ja, en de onderhuidse en onvoorspelbare spanning in Ben Mendelsohn z'n karakter. Vreselijk, wat een gast. Maar geweldige rol. Geldt eigenlijk ook voor de rest van de gehele cast. Jacki Weaver voorop. Het verhaaltje sleept wel wat aan, maar dat is niet waar deze prent om draait. Hier zijn vooral de karakters en alles wat er bij hun in 't hoofd rondspookt belangrijk + de spanning, sfeer en een paar indrukwekkende gebeurtenissen; de totaal zinloze dood van Nicole bijvoorbeeld. Het einde had niet beter gekund.

Ik lees in sommige reacties dat men het acteren matig vond. Ik vind juist dat dat kracht van deze film was. Ik zie de typetjes die neer worden gezet juist als een goede inleving in de rol.

Echter vond ik de rest wat saai. Er gebeurde als ik er zo op terug kijk wel genoeg maar toch leek het erg langzaam te gaan.

avatar van K. V.
Deze op goed geluk opgenomen, maar vond het niet zo'n waw film, 'k geraakte niet echt en i verhaal en het kon me maar matig boeien. Het acteerwerk was prima en visueel zat het ook wel goed. 'k heb hem uitgekeken, maar 'k hoef hem niet meer terug te zien.

Op zich een aardige misdaadfilm over een familie waar het vereffenen van rekeningen hoog op de agenda staat. Weliswaar sterke karaktertekeningen, erg spannend wordt het nochtans eigenlijk nooit. Jacki Weaver is als de moeder van het gespuis een rasechte scènesteler. Verdienstelijk debuut van regisseur Michôd, maar niet bijzonder.

avatar van joolstein
Aardige Australische misdaadfilm met als thema "van je familie moet je het hebben." De film pakte me niet echt. Dit kwam mede doordat ik James Frecheville verschrikkelijk apathisch vond acteren. Hij leek wel een bange zoontje van Sylvester stalllone. Hij onderging alles zo gedwee. Nergens geen echte woede-uitbarsting. Ben Mendelsohn vond ik dan weer wel goed. Toch mistte ik echte spanning of iets waardoor je kon meeleven met de personages. Alles was zo afstandelijk. Visueel was het degelijk maar niet echt spectacular. Helaas viel het wat tegen.

Ik werd volledig omvergeblazen door deze misdaadfilm en zat elke minuut aan de buis gekluisterd. Of eigenlijk is het geen misdaadfilm maar een film over een misdaadfamilie. Of eigenlijk geen film over een misdaadfamilie maar een film over het enige lid van de familie die geen misdadiger is maar die wel in de ellende wordt gestort door zijn misdadige familie. Een bloedstollende tragedie met een onverwachte verlossing.

avatar van IH88
“It's a crazy fucking world.”

Rauwe Australische misdaadfilm. Animal Kingdom bouwt de onderhuidse spanning rustig op, en iedereen die een Scarface reïncarnatie verwacht zal van een koude kermis thuiskomen. Sfeervol, rustig, en met sommige explosies van geweld, Animal Kingdom laat zien dat de politie en de criminelen vooral om elkaar heen draaien, en het laat zien dat er één groot grijs gebeid is. Van rechtvaardiging of een happy end is hier geen sprake (zie de manier waarop Joel Edgerton wordt vermoord). De fantastische laatste scènes laten zien dat geweld iedereen opslokt, en de omhelzing tussen Frecheville en Weaver voelt dan ook aan als een ijskoude douche.

Trage film waarbij mijn pindakaas versie vooral opvalt door de enorme onrealistische dynamiek tussen dialoog en de muziek. Mijn wens dat de kopieën mij zelf de kans geven door meersporentechniek de boel beter in balans te brengen zal wel niet vervuld worden. De muziek had makkelijk 15 dB minder gekund.

De film komt niet echt op gang hoewel het plot daar best mogelijkheden voor geeft.
Misschien ben ik in een te ongeduldige bui, na 35 minuten afgehaakt mede omdat er matig geacteerd wordt.
De Australiërs kunnen best een goede film maken, dit was niet my cup of tea.