Hobo with a Shotgun (2011)

Canada
Actie / Komedie

geregisseerd door Jason Eisener
met Rutger Hauer, Molly Dunsworth en Brian Downey

Een dakloze burgerwacht (Rutger Hauer) trekt naar een nieuwe stad en vindt zichzelf opgesloten in de stedelijke chaos. Het is een stad waar de criminaliteit regeert en de misdaadbazen het voor het zeggen hebben. Bij het zien van dit stadslandschap gevuld met gewapende overvallers, corrupte agenten, misbruikte prostituees en zelfs een pedofiele kerstman besluit de dakloze gerechtigheid te brengen in de stad op een manier die hem het beste ligt: met een jachtgeweer.

avatar van Kondoro0614
Na even denken ben ik er toch op gekomen om mijn stem te verwijderen en terug te zetten in de lijst "Ga ik kijken - Wlkownz".. Ik ben erg benieuwd naar de film, het is een tijdje geleden dat ik hem gezien en ik hem een tweede kans wil geven... Toch jammer dan Theunissen dan toch niet kan laten om mij gewoon in mijn standpunt te laten staan, meningen zijn meningen dat mensen hier een 5.0* om geven kan gebeuren en dat andere een 1.0* geeft kan ook gebeuren, als dat bij Bad boys II of een andere film gebeurd die in mijn top 10 staat dan ga ik er ook niet meteen alles achter zoeken, ook erg jammer dat dan meteen mijn leeftijd naar voren word gehaald... Dus ik zou hem binnenkort even herkijken en ik zet hem weer in mijn "Watch List" op Netflix, als die er nog opstaat (Volgens mij niet).. anders even een alternatief opzoeken..

avatar van housemoviewatch
Hobo with a Shotgun

Geinig filmpje toch wel. Mijn vriendin zei na de eerst scène 'zet af! Ik ga hier niet naar kijken dit lugubere gedoe' ik natuurlijk lachen maar wel afgezet. Vanochtend dus alleen even verder gekeken en moet zeggen het heeft me wel weten te boeien. Natuurlijk moet je de film met een korreltje zout opvatten. Het is namelijk allemaal wel erg overdreven. Toch heb ik wel kunnen lachen. Acteer werk was erg slecht met uitzondering van de 2 hoofdpersonages. Vooral de gillende prostituees maakte de film met een flauw tintje af. Maar zoals ik zei heeft de film mij wel geboeid en was het verhaal uiteindelijk best grappig maar een hoogvlieger was het zeker niet. Ik geef de film en zesje.

Vandaag voor het eerst te zien op een Nederlandse zender, namelijk RTL 7

avatar van The Brain
Helaas kun je geen negatieve sterretjes geven, dit is wel een van de slechtste films die ik ooit heb gezien.

avatar van jippie2010
Poeh, wat moet ik nou van deze film maken.
Pulp van de bovenste plank, en dat was precies de bedoeling.
Al moest ik echt even aan dat jasje wennen.
Maar langzaam groeide ik met de film mee.
Met nog een aftrek voor een paar uiterst slechte dialogen,
kom ik op een krappe voldoende uit *3.0

avatar van xeegen
Geinig, over-the-top, absurd. Woorden die ik hier vaak terug zie komen en waar ik me ook goed in kan vinden. Daarom weet ik ook niet goed waarom deze film me zo tegen staat.

Maar te beginnen met het goede. Ik heb bijzonder genoten van het acteerwerk. Hauer is perfect gecast en gooit foute one liner na de andere met verve. De heerlijk manische Slick en de prachtige Abby. Drake zelf vond ik wat minder omdat hij een extremere Slick was, maar het koelbloedige mist wat Slick wel heeft. Ook het camera werk en bepaalde filters die worden gebruikt wekken een passende sfeer op en leveren soms zelfs shots waarvan ik echt kon genieten.

Maar al dat valt in het niet bij het geweld. Want man man wat een geweld. En ook hier kan ik weinig klagen. Veel van het geweld is geinig en origineel. Ik bleef continu verast door de excess van het geweld in een scene en vaak deden ze er dan nog een schepje bovenop tegen het einde. Maar echt genieten of echt lachen deed ik niet.

Door en door slechte personages worden afgeslacht maar bevredigend is het niet omdat het geweld in een te rap tempo wordt aangevoerd. Kondoro noemde deze film saai. Ik zou dat woord misschien niet gebruiken maar ik werd er wel vreselijk moe van. Ik mis uitdieping, of in het plot of in de karakters om het geweld wat meer context te geven. Misschien is dat teveel gevraagd van een ode aan het explotation genre.

Toch heeft Hobo with a shotgun sterke kanten. Hoewel het sociaal commentaar belachelijk uitvergroot is, zit het dicht genoeg bij de waarheid dat het een aantal realistische scenarios schetst. Het geweld is verassend en absurd en soms zelf schokkend. Maar als vergelijking moet ik vooral aan 2 films denken. God bless America die door het goede script de foutheid en absurditeit van de film een extra punch geeft. En Sin City waar het overmatige geweld werkelijk schokkend of bevredigend is. En daar slaat deze film helaas voor mij op beide vlakken de plank mis.

avatar van FunkStarr
Mjah, lastig om hier wat over te vertellen. Het is pulp van de bovenste plank en niet voor de tere zieltjes onder ons. De film gaat van begin tot eind volledig over the top. Voor liefhebbers van keiharde actie en geweld en bloed kan dit vermakelijk zijn, maar ik kan me ook wel voorstellen dat mensen dit niks vinden. Zelf zit ik er ook tussenin, maar vanwege enkele aardige scenes geef ik hem nog net een voldoende. Wat ik bijvoorbeeld erg grappig vond was dat hij met zijn zuur verdiende geld een maaimachine wou gaan kopen maar uiteindelijk toch maar een shotgun kocht, geweldig droog en dan die serieuze kop van Hauer erbij.

Gisteren toch weer grotendeels gekeken en ik blijf het gewoon een geweldige film vinden met hilarische dialogen:

"Go the fuck home, everybody! And don't forget to wash your dicks !"
"She's so hot, I'd eat the peanuts out of her shit."
"You're so hot, you make me want to cut my dick off and rub it all over your titties."

Geweldig gewoon, hoe verzin je het

avatar van Daenelia
Het is Rutger Hauer. En een grappige title. Als dit een serieus bedoelde film zou zijn geweest, was hij misschien nog grappiger geweest, omdat het niet de bedoeling was geweest om er om te lachen.

Daarom valt het net niet goed uit. Dat maakt het geen slechte film, maar het had nog een beetje meer over de top gekunt. Hauer is zoals gewoonlijk briljant. Die man gelooft echt alle rollen die hij speelt. Hij doet het met overtuiging, of hij nu een oorlogsheld, vampier of hobo speelt. De rest van de personages in deze film vergeet je snel. Maar niet Rutger's hobo.

avatar van ILDIB
what the crap was dit voor iets. wanne kolder. charles bronson is er niks bij. toch vreemd genoeg wel enigszins vermakelijk. maar niveau slecht met een geinig randje. totale bloedpulp.

avatar van Decec
Een redelijk actie/komedie/thriller film...
Matige verhaal...
Redelijk acteerwerk behalve Rutger...
Bekende acteur Rutger Hauer...
Slecht HD kwaliteit (te rood) breedbeeld...
Te snel camerabeweging...
Prima achtergrond geluid
(Dolby Digital)...

avatar van Black Math
Technicolor ... check,
Slecht acteerwerk ... check,
Verrotte samenleving ... check,
Geflipte personages ... check,
Flink over the top ... check.

Het voelt enigszins ironisch aan, Hauer die ooit Floris en De Soldaat van Oranje was, die nu een vieze oude zwerver speelt. Al zien z'n tanden er iets te goed uit om echt geloofwaardig als zwerver over te komen.

Gezien de checklist hierboven een typische exploitation film, die het moet hebben van de inventieve manieren waarop gemoord wordt, al is daar vaak niet veel van te zien. Aardig is de Bumfights referentie. Ik weet nog dat dat een item was toen ik eerstejaars student was.

De film valt verder allemaal niet erg serieus te nemen (wat ook moeilijk is met het verplicht slechte acteerwerk). Alles is allemaal behoorlijk overdreven, met name de twee Darth Vaders, maar dat zorgt er wel voor dat het redelijk vermakelijk is, ondanks dat het verloop redelijk voorspelbaar is.

Het mag soms aangedikt slecht zijn, omdat dat nu eenmaal bij het genre zou horen, minder had ook wel gemogen. Omdat genoeg betere films die in dezelfde vijver vissen ken, neem ik dit ook mee in de score. 2*.

avatar van notsub
De film bracht precies wat ik ervan verwachtte. Qua sfeer en gore zoekt de film het veelvuldig in minder genuanceerde geweld. Dat de ongeloofwaardigheid van het hele gebeuren dan direct om zeep is, maakt niets uit. Het draait vooral om het shockeren en dat lukt prima. Hoe grover hoe beter, moet men gedacht hebben. Nadeel is dan wel dat je halverwege het wel gezien hebt. Want inderdaad, daarna volgt vooral meer van hetzelfde.

avatar van renzoroy
geweldige film... Stamt af van het Grindhouse project (Planet Terror & Death Proof) van Robert Rodriguez & Quentin Tarantino. de mensen die die 2 films gezien hebben in de originele grindhouse cut (dat ze aan elkaar geplakt zijn met enkele fake trailers er tussen, waaronder 1 van machete, wat toen nog geen bestaande film was) En daar komt deze film dus ook vandaan. Lekker overdreven, Hauer acteert weer leuk, als het aan mij ligt verfilmen ze al die fake trailers

Ongelofelijke B-film. Ik snap niet dat Rutger Hauer zich hiervoor leent. Komt echt niet in de buurt van de kwaliteit van Planet Terror etc.

Beetje lastige film om te beoordelen. Woensdag gehaktdag is zeker van toepassing. Tjonge, jonge, de man die dit verzonnen heeft, moet toch behoorlijk verknipt zijn. Het is zo over de top dat het lachwekkend wordt, maar toch ook weer niet helemaal. Gelukkig duurt de film niet al te lang, want verveling slaat snel toe met al die gorigheid.
Hauer is voor mij de enige die er nog iets van maakt, de rest vind ik ruim onder de maat. De sociale prietpraat past echt niet in de film. Tenenkrommend.
Grappig om eens gezien te hebben, maar zeker geen aanrader.

avatar van JoeCabot
Altijd handig, zo'n titel die meteen ter zake komt. Een dakloze en een shotgun, dat zijn dus de ingrediënten en Eisener kneedt er een aardige revanche film van.

Hobo with a Shotgun moet het vooral van heel veel gore hebben. Al blijkt dit nog geen garantie voor een gedurfde film. OK, gevoelige zieltjes beginnen hier best niet aan met een volle maag, maar voorts wordt je als kijker eigenlijk nergens uitgedaagd. Het is ouderwets goed vs. slecht. Pas op het einde toont de film ballen door ook het aimabele straatmadeliefje stevig te bewerken. Zie je niet zo vaak, meestal komt de damsel in distress er ongehavend vanaf. Eisener kent geen genade.

Bonuspunten ook voor de knipoog naar de jaren 80: de soundtrack en fotografie geven het geheel wat extra kleur. En dat is nodig, want een langspeelfilm is wellicht iets te hoog gegrepen voor deze pulp.

Maar hé, heb me hoe dan ook prima vermaakt. En Hauer doet het meer dan verdienstelijk als landloper. 3*

avatar van Capablanca
Beschamend slecht.

avatar van frolunda
Vond het allemaal maar zozo.Over de top gaande pulp kan heel leuk zijn maar het irritante camerawerk ,de lelijke kleuren en de trieste bad guys (vooral de zonen) deden nogal wat afbreuk aan de film.Ging ook wel flink richting Troma.(ben daar geen liefhebber van)
Verder wel een aantal amusante/vette scenes en een aardige rol van Rutger Hauer maar dat alles is niet genoeg om Hobo with a shotgun boven de middelmaat uit te tillen.

avatar van Redlop
Best shockerend filmpje. Niet grappig vooral, waar pulp als Planet Terror dat wel was. Goeie rol van Rutger Hauer maar tegelijk sneu dat hij zich met dit soort troep bezighoudt.

avatar van Elchapo
Net gekeken verwachte er weinig van,maar ik heb mij kostelijk vermaakt met deze over de top revanche film waarin een dakloze een stad vol corupte agenten en een psychopaat en zijn 2 zoons even een lesje leert.nee niet hoogstaand acteerwerk,geen mooie dialogen maar gewoon lekker rauw knallen geblazen.....3.5 stars.

avatar van Shadowed
Keihard en lol.

Tja, je moet deze soort films niet te serieus nemen. Deze film trok mijn aandacht door Hauer, een Nederlands acteur en verschillende recensies die hadden verteld dat de film hard zou zijn. Ik hou wel van bruut geweld (sorry!) dus heb deze aangezet.

Ja, er zit zeker wat geweld in. Hauer speelt een redelijk karakter als "hobo" die alle misdaad de straat afschiet met zijn geweer. Dit levert op zijn buurt wel een paar erg leuke en lollige scenes op. En qua effecten zit het ook wel snor. Leuke karakters neergezet door "The Drake" en zijn 2 zoons.

Alleen die Abigail was niet goed. Vreselijk irritant en schreeuwend persoontje neerzet. Trok wel mijn wenkbrauwen een beetje op. Voor de rest is het wel een redelijk filmpje. Wel mee vermaakt.

Kondoro0614 schreef:
Ik kom hier om meningen van films te lezen, maar waar slaat dit op?

avatar van Kondoro0614
Stax schreef:
Ik kom hier om meningen van films te lezen, maar waar slaat dit op?

Geen idee, kom je lekker laat mee.. 2014, als of ik me nog kan herinneren wat er in mij om ging . Zo te lezen zat mij iets dwars, whatever..

Kondoro0614 schreef:

Hoezo laat? Ik heb gisteren een account aangemaakt, en lees iets wat als het te laat zou zijn om op te reageren, weggehaald zou moeten zijn.

avatar van jeroentjuhhhhh
Stax schreef:
Je zit op een forum, dit hoort er gewoon bij. Als je alleen meningen wilt lezen, dan is daar een hele handige sorteeerfunctie voor.

jeroentjuhhhhh schreef:

avatar van maxroelofs
Smakeloos.

Film lijkt een soort reactie op de internethype van jaren geleden waarbij zwervers werden vermoord of gruwelijkheden moesten verrichten. Het lijkt hier alsof we in deze gestoorde internetwereld terecht zijn gekomen.

Hauer zet een goede hobo neer, rest van het stadje is natuurlijk ontzettend over-de-top en onrealistisch, maar dat is nou juist de bedoeling.

Wat mij met name stoorde aan de film is dat het op een gegeven moment allemaal wel heel erg op de gore ging hangen, sommige stukken deden mij letterlijk wegkijken van de tv, niet eng, niet grappig, uitsluitend walging: smakeloos. Ook de hierboven soms geprezen humor sprak mij weinig aan.
Wat dan overblijft is een film met goede gore en een goede hauer, wat geen enkele emotie bij mij oproept behalve walging.