La Leggenda del Santo Bevitore (1988)

Alternatieve titels: The Legend of the Holy Drinker | La Légende du Saint Buveur

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Ermanno Olmi
met Rutger Hauer, Anthony Quayle en Sandrine Dumas

Een zwerver ontmoet een vreemdeling die hem 200 francs aanbiedt. De lening moet hij terugbetalen aan een plaatselijk kerkje wanneer het hem beter uitkomt. Dit geld verandert het leven van de zwerver.

FisherKing
Eerste post hier

Olmi is briljant

Wat een hartverscheurend portret is dit, met een gigantische glansrol van Rutger Hauer, wellicht zijn allerbeste rol ooit.

De film is gebaseerd op het boek van Joseph Roth: Die Legende vom heiligen Trinker, 1939, en er zit heel veel verwerkt van hem in deze film.

De muziek, van voornamelijk Strawinsky, is briljant, en met het trage tempo ook sfeerverhogend.

Maar de film is wel moeilijk, de shots van Olmi zijn net schilderijen, er is met kleur en beweging gespeeld, de soundtrack, die je in het engels moet hebben, vanwege de originele stemmen van Hauer en Quayle (hoewel een klein rolletje). Er wordt onvertaald Frans in gesproken.

En het rolletje van Dominique Pinon is verrassend (zit zo ongeveer in alle rollen van Jeunet)

Tja de waardering, die is hier 4.5, maar ik wil hem heel graag herzien. De schilderkunst van Olmi in combinatie met Strawinski is weergaloos.

Uiteraard niet voor iedereen weggelegd dit.

Dustyfan
Tja, twijfelgeval.
Muziek en beelden zijn prachtig en ook het acteerwerk is erg goed.
Maar ik had moeite mijn aandacht bij de film te houden, wat voornamelijk kwam door het verhaal en het tempo. Enerzijds kwam het nogal warrig over (wat schijnbaar ook de bedoeling was) en op andere momenten viel het me wat teveel in herhaling zodat ik me toch af en toe een beetje zat te vervelen.
Het einde snapte ik pas na uitleg, wat ik teleurstellend vond. De Heilige van de Drinkers? Mmmja.. ok.

Een gulle 3,5*

avatar van Koos
Is deze film ergens te koop?? Staat al een tijdje op mijn lijstje om te bekijken, ligt alleen niet voor t oprapen...
Alvast bedankt!

Zou ik graag zien.

yorgos.dalman
Voor zover ik me kan herinneren, want ik zag de film lang geleden en is inderdaad moeilijk te krijgen, doet Hauer hier waar hij het beste in is: spreken in stilte. Spreken met zijn gezicht dus, zwijgen en tussen de regels in zoveel zeggen, zoals eigenlijk in de beste poëzie.

avatar van jester
Eén van de films waarin Hauer briljant is, volgens hemzelf.

avatar van Verhoeven
Hoogst opmerkelijk film. Wat mede komt omdat ik compleet onbevangen de film inging en ik op Il Posto en L'albero Degli Zoccoli na verder niets zag van Olmi. Lees of hoor ook zelden iets over hem. Kortom ik had niet echt een beeld van hem.

Echter na jarenlange zoeken heb ik weer eens een (oudere) regisseur gevonden die oprecht geïnteresseerd is in het Christendom. De Bijbel. Het Geloof. Ons bestaan. En de zoektocht en worstelingen met onze Schepper. Want wat een ontzettend Katholieke karakter heeft deze film. Wel vol met metaforen - wijn - en symboliek - Thérèse - maar voor mij duidelijk genoeg om de 'boodschap' te begrijpen. Maar ik voelde Rutger Hauer helaas nog niet toen die op het einde eindelijk door zijn knieën ging.

Olmi is volgens mij een regisseur van weinig woorden en als dan de helft van de zinnen niet Engels ondertiteld zijn dan krap je toch af en toe achter je oren of je niet iets 'essentieels' gemist hebt. Daarbij vond ik de versnipperde flashbackstructuur over de gehele linie niet lekker werken en de nasynchronisatie ook niet bij ieder persoon goed uitgewerkt. Met andere woorden tijd dat Criterion deze opnieuw gaat uitbrengen. Dan zou ik hem t.z.t. graag eens opnieuw willen zien.