• 8.347.438 stemmen

Met onder meer: Jan-Michael Vincent, William Katt en Gary Busey

Releasedatum: 7 augustus 1980

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot Big Wednesday

"A day will come that is like no other... and nothing that happens after will ever be the same."

Een film over de periode van sociale veranderingen van 3 surfers in de jaren 60. Alle drie leven ze voor het surfen terwijl ze opgroeien en te maken krijgen met moeilijke keuzes.

image

avatar van Simon Smith

Simon Smith

Ik vond deze voor 1 euro in een bak bij Mediamarkt en ik ben blij verrast. Het is een erg aangename film.

De surfbeelden zijn echt ongelofelijk, ik had niet verwacht dat ik dat zo mooi zou vinden.

Verder is het een coming-of-agedrama dat lekker wegkijkt, hier en daar een tikje overdreven (het feest aan het begin van de film), maar het geheel is zo overduidelijk nostalgisch en dan ga je dingen anders zien en uitvergroten.

avatar van danuz

danuz

De perfecte double bill met Endless Summer? In ieder geval een erg fijne surffilm, die zich grotendeels op de sport zelf richt, maar gaandeweg ook steeds meer focust op het wel en wee van de drie vrienden. Veel drama, veel verdriet, maar toch telkens weer die perfecte golven. Milius' eigen is het allemaal erg theatraal, maar ook deze film vond ik weer geweldig: Vooral dat feest in het begin en de uitstapjes naar Mexico (soms bijna een mix tussen Hemingway en Kerouac).

avatar van StevenMighty

StevenMighty

Een mooie klassieker onder de surf films.

Hij geeft goed de tijdsgeest weer van toen en het leven van surfende jongeren wordt getrouw neergezet hier. Veel wilde feestjes, knokpartijen, relaties, het naderende volwassen worden, verlies van vrienden etc, met als rode draad doorheen alles het surfen op de perfecte golven.

Ook hier en daar humor, zo vond ik de manier waarop ze hun dienstplicht proberen te ontlopen erg leuk.

De muziek was ook goed, al miste ik van die typische surf gitaar liedjes uit die tijd.

3,5 sterren

avatar van Biosguru

Biosguru

Probleem met die supermannelijke hoofdrolspelers is natuurlijk wel dat zoveel mannelijkheid als snel wat doorslaat richting gay... Ik heb hem na de tweede knokpartij afgezet.

scorsese

Uitstekende film over een aantal surfende vrienden door de jaren heen. De film speelt zich af tijdens de jaren 60 en 70 en heeft een lekker bijpassende soundtrack. De hele surfscene wordt prima neergezet, maar het is toch de vriendschap die centraal staat hier. De film heeft een fijne nostalgische sfeer en uiteraard levert het surfen een aantal spectaculaire beelden op.