ad
  • 8.148.364 stemmen

Corri, Uomo, Corri (1968)

Western | 120 minuten

Genre: Western

Alternatieve titels: Run, Man, Run! / Big Gundown 2 / Saludos Hombre

Oorsprong: Italië / Frankrijk

Geregisseerd door: Sergio Sollima

Met onder meer: Tomás Milián, Donald O'Brien en Linda Veras

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Over Corri, Uomo, Corri

Verschillende groepen en eenlingen (zoals de hoofdpersoon Cuchillo gespeeld door Tomas Milian) zitten achter een goudschat ter waarde van $3,000,000 aan. Dit goud was ooit bedoeld om de Mexicaanse revolutie te ondersteunen.

imageimage

Mateos Gonzalez

Steve Wilkins

avatar van Pacino88

Pacino88

Voor mij de minste van Sollima die ik tot nu toe gezien heb. Warrig verteld verhaal en slechte karakter uitdieping. Het eerste half uur beloofde meer.

Maar nog altijd erg goeie muziek en de 2 hoofd acteurs zijn goed op dreef.

Die zwartharige dame vond ik ook erg irritant.

Deze ga ik zeker nog eens kijken, maar vergeleken met Faccia a Faccia en La Resa dei Conti is dit maar matig.

avatar van Barfly

Barfly

Grappig hoe smaken kunnen verschillen.

Ik vind dit namelijk een veel betere film dan La Resa dei Conti.

Onderhoudend, diverse zijsprongen binnen de hoofdlijn en veel mooie scenes qua actie en visueel genot.

Bij de extra features een grappig onderdeel; de Western, Italian style. Op het laatst hierin ook de locomotief gebruikt in Once Upon a Time in the West.

Voor de film 3*.

avatar van Quentin

Quentin

Er komt een losse release van KOCH (27 maart).

avatar van louie

louie

ik moet hem nog zien, hij staat op 1 van mijn SW-Boxen, maar wil hem ook los hebben van Koch of in die 3dvd-box van SOLIMA, maar die is vrij prijzig!

avatar van Jonesy

Jonesy

Louie dat is zeker die gunslinger box of niet? (met sartana of franco nero op de cover) Run man Run is van goede kwaliteit op deze box. De moeite zeker waard. Heb net The big gundown weer eens bekeken en zet deze morgen op.. ben benieuwd hoe de overeenkomsten zijn (of dit dus echt een vervolg is of niet)

avatar van mister blonde

mister blonde

Erg vermakelijke film. Echte aanrader voor liefhebbers van (spaghetti) westerns. Speciale vermelding voor de waanzinnige begingeneriek! Zijn tijd echt ver vooruit. 4 sterren.

avatar van thunderball

thunderball

Deze laatst ontvangen en bekeken.

Erg leuke, amusante Spaghetti western, met de immer aanstekelijke en druk gebarende Milian in de hoofdrol.

Feitelijk (of beter gezegd: kennelijk?) een vervolg op de veel betere The Big Gundown (aka La resa dei conti), maar wanneer ik dat niet van te voren had geweten, was dit mij waarschijnlijk totaal niet opgevallen. Vooral ook door het ontbreken hier van Lee van Cleef in hoofdrol.

Film is ook een stuk anders van aard, omdat dit t.o.v. die eerst film, een zgn. Zappata western is, ofwel zich afspelend tijdens Mexicaanse revolutie.

Niet dat dit onderwerp verder erg serieus wordt behandeld, of uitgediept, want is niet veel meer dan op achtergrond aanwezig. Het gaat toch, zoals zovele Spaghetti westerns, vooral om het vinden van een goudschat.

Milian steelt uiteraard van iedereen de show, maar Van Cleef wordt wel enigszins gemist, daar O'Brien nu -in gelijksoortige rol maar met half zoveel charisma- stukken minder overtuigd en meer tweede viool speelt en daardoor veel minder tegengas kan geven aan Milian.

Ireland -overal groot op posters en begintitels vermeld- heeft slechts bijrol met 1 enkele scene, maar weet daarin wel een sterke prestatie neer te zetten.

Leuke avonturenfilm vol actie en shootouts, maar niet echt een klassieker als zijn voorganger.

Een zeven, ofwel, 3,5 ster.

avatar van lezertje

lezertje

Net als veel andere spaghetti westerns gaat het ook hier om een aanzienlijk bedrag in goud waar diverse partijen achterna zitten. Goud dat is bedoeld om de revolutie in Mexico mee te bekostigen. En ook in deze spaghetti western worden personages geïntroduceerd louter en alleen om neergeschoten te worden. Kortom: De spaghetti western is ten onder gegaan aan gebrek aan originaliteit.

avatar van mr rumson

mr rumson

Ik heb mij goed vermaakt met deze western al is hij iets minder dan The Big Gundown .

Tomas Milian is wel erg aanwezig en dan bedoel ik met zijn drukke gebaren en luide stem .

Ik kan mij voorstellen dat dit irritatie oproept en het op je zenuwen begint te werken .

Maar voor mij was Milian de ster van deze western hij wist regelmatig een lach te bezorgen.

Het verhaaltje is brengt niks nieuws onder de zon ondanks dat vond ik het vermakelijk tot het einde .