La Leggenda del Santo Bevitore (1988)

Alternatieve titels: The Legend of the Holy Drinker | La Légende du Saint Buveur

Italië / Frankrijk

geregisseerd door Ermanno Olmi
met Rutger Hauer, Anthony Quayle en Sandrine Dumas

Een zwerver ontmoet een vreemdeling die hem 200 francs aanbiedt. De lening moet hij terugbetalen aan een plaatselijk kerkje wanneer het hem beter uitkomt. Dit geld verandert het leven van de zwerver.

avatar van baspls
Het onlangs overlijden van Rutger Hauer was voor mij de doorslag om La Leggenda del Santo Bevitore eens te kijken. Voornamelijk omdat Hauer dit zijn beste rol vind, maar ook omdat L'Albero degli Zoccoli van Ermanno Olmi me eerder goed was bevallen.

De film verteld het verhaal van een dakloze man die van een vreemdeling 200 francs krijgt, als hij beloofd dat hij wanneer het kan het geld terugbetaald naar de heilige Theresia van Lisieux. Het lukt hem echter keer op keer niet om het geld terug te betalen en hij raakt aan de drank. Toch veranderd het leven van de zwerver voorgoed door dit vriendelijke gebaar.

De film is niet bijzonder toegankelijk. Dat zit hem met name in de flash-back structuur en het grote non-verbale gehalte, bovendien is al het Frans dat er gesproken wordt niet ondertiteld. Toch weet Olmi uitstekend - hetzij wat ambigu - te communiceren wat hij wil uitbeelden.

Net als L'Albero degli Zoccoli is dit een door en door katholieke film. Olmi benaderd het leven in de onderste klasse op een realistische, maar niet hopeloze manier en belicht het goede in de mens.