Spetters (1980)

Nederland

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Hans van Tongeren, Renée Soutendijk en Rutger Hauer

Drie vrienden jagen een carrière als motorcrosser na om hun bekrompen milieu te ontvluchten. Hun leven daar bestaat slechts uit alcohol, drugs en uitjes naar de disco. Wanneer de verleidelijke Fientje in hun stad neerstrijkt, zal het leven van de drie vrienden drastisch veranderen.

avatar van Earth
Ik heb echt de Duitse uitgave. Het is dezelfde master als in Nederland. De extra's zijn voor een echte Verhoeven-fan beperkt. Het commentaar was al eerder op een US-DVD verschenen. Het interview met Verhoeven is kort (nog geen 10 minuten). Wel staat de documentaire "spetters, de wording van een cynisch sprookje" op de extra dvd.

De interviews met Jost Vacano en Gerard Soeteman zijn niet meer dan aardig, met name omdat de interviewer niet al te best is. Bij Vacano gaat het niet alleen om Spetters, maar om al zijn werk met Verhoeven. Er wordt alleen niet zoveel nieuws gemeld, maar dat kan ook aan mij liggen (ik ben een zeer groot Verhoeven-fanaat en weet al veel van hem).

avatar van Stephan
Nee.. deze film doorstaat de tand des tijds geheel niet. Baarde de film destijds nog wat opzien door z'n bravoure, nu is het allemaal doorspekt van een beschamende kijk op de maatschappij. Waar Soeteman en Verhoeven zich altijd al aan schuldig maken is die puberale humor, die te snappen valt als je je bedenkt dat ze zich vrij hebben moeten worstelen uit de conservatieve jaren 50. Hun 'kijk mij eens stoer zijn' houding was toen nog wel 'grappig' maar nu is het eigenlijk alleen maar triest. Zeker ook omdat die mannen maar niet lijken te veranderen. Daarom zakt deze film (en meerderen uit die periode) voor mij compleet door het ijs.

Helaas dat deze films het (voor velen negatieve) beeld van de Nederlandse film zo lang bepaald heeft.

avatar van BlueJudaskiss
Stephan schreef:

Wat bedoel je hier precies? De dialogen tussen de jongens onderling? Ik heb me daar de eerste paar keer kijken ook mijn vraagtekens bij gezet, maar is dat niet gewoon het milieu waar die jongens inzitten? Of typische jaren '70/'80-humor...?

voor de mensen die wilden weten hoe de extra's op de spetters bluray uit Duitsland zijn hierbij :

Allereerst trailers uit nl en Duitsland. Foto's. Documantaire van andere tijden. Nederlands gesproken. Ondertiteling kan weggelaten worden. Interviews met Paul en scenario schrijver en cameraman. Meer dan 90 minuten. Audiocommentaar van Paul op blu-ray. Extra DVD met de film. Boekje in duits. Goede kwaliteit. Af en toe wat grain. Mooie uitgave. Geen vaste ondertiteling. Engels en Duitse ondertiteling. Mooie uitgave in boekvorm. Tig x beter dan de Nederlandse uitgave

avatar van PEN15
Heb voornamelijk gekeken voor de filmlocaties in Rotterdam. Ik kan me die trap naar beneden middenin de lijnbaan nog herinneren, dat was lang geleden, maar was dat echt een toegangspunt tot het metrostation Churchillplein, nu gecentraliseerd tot Beurs. Die trap naar beneden werd in de jaren tachtig gebruikt door warenhuis Ter Meulen, voor de oplettende kijker te zien in de achtergrond, waardoor er langs die uitgang zeer makkelijk gestolen kon worden. Ik heb toen een aantal keer gezien dat dieven zo met hun buit probeerden weg te sprinten, omdat men toen nog veel vertouwen had in een diefstalalarm geloof ik.
Rotterdam verandert met de tijd zo drastisch dat veel herinneringen alleen nog in je geheugen zitten. Ik mis vooral de tijd van vóór de koopgoot, de spoortunnel en vooral ook van die plotselinge make-over voor alle metrostations. Voorheen hadden die per halte en wat onderscheidende stijl met grote, lichtgevende letters aan de wanden. Blaak had bijvoorbeeld wit, oostplein blauw, gerdesiaweg groen, voorschoterlaan oranje etc. Er staan legio foto's op internet genomen in de 19de eeuw, maar om wat specifieke foto's van dertig jaar geleden is het veelal zoeken naar een spreekwoordelijke speld.

avatar van frolunda
Vlotte,ongenuanceerde film die ruim dertig jaar na dato nog steeds heerlijk weg kijkt.Het scenario is misschien wat bot en je kunt je twijfel hebben bij sommige acteerprestaties (iets wat naar mijn mening niet geldt voor de sterke prestatie van Hans van Tongeren) maar door de sterke regie van Paul Verhoeven loopt Spetters als een trein en verveelt werkelijk geen seconde.Verder zijn de goed bezette bijrollen een feest van herkenning.Er had met dit materiaal wellicht een betere film ingezeten maar een meer vermakelijke waag ik te betwijfelen.

Goh PEN15, leuk verhaal. Dat wist ik als Rotterdammer niet eens. Gauw Spetters bekijken. Heel lang geleden al wel eens gezien maar kan me er niet meer zo veel van herinneren. Maar ik vond het toen geen slechte film en Renée Soutendijk een lekker stuk. Benieuwd hoe ik er nu over denk.

avatar van Earth
Voor de echte liefhebber/verzamelaar: de dvd en blu ray worden in mei ook in Japan uitgebracht.

Renée Soutendijk vond ik nog steeds een lekker stuk. Vond de film ook na 35 jaar nog een genot om naar te kijken. Verhoeven wist natuurlijk wel hoe je een film moest maken: met actie, beweging, spanning, niet te veel gelul, korte dialogen, en natuurlijk seks, veel seks. En niet van dat benauwde, blote borsten en stijve piemels, geen probleem. Kom daar nu eens om, in de eeuw van de nieuwe preutsheid.

Maar, de film ging natuurlijk ook nog wel over iets. Over dromen, over verwachtingen van de toekomst. Over geld verdienen, over opportunisme. Misschien zelfs wel over liefde. Heb me geen minuut verveeld. Was alleen al een feest om als Rotterdammer die stad van 35 geleden te zien, met inderdaad die smerige trap op het Lijnbaanplein met de poort van het Coolsingel ziekenhuis, de aanleg van de metro, enz. Maar wist ook niet hoe mooi Maassluis toen was.

Natuurlijk ook een feest om al die acteurs uit die tijd te zien: Rutger Hauer, Jeroen Krabbé, maar natuurlijk vooral de (te) vroeg gestorven Hans van Tongeren. Was nota bene z'n eerste rol, en toen al zo goed. Had een groot acteur kunnen worden. Ook leuk om terug te zien: Rudi Falkenhagen. Altijd herinnert als de stotterende Snuf uit Pipo de Clown. Maar hij was altijd beschikbaar voor kleine rollen.

En wat deugde er niet in deze film? Natuurlijk, het geluid. Zoals altijd in Nederlandse films uit die tijd. En in dit geval het geluid van de dialogen. Soms volstrekt onverstaanbaar. Zelfs in een film van Paul Verhoeven.

avatar van pvl63
Zeer vermakelijke film. Vandaag opnieuw bekeken na vele jaren. De karakters zijn goed uitgewerkt, mooie beelden. Tragisch verhaal als je het vanuit Hans van Tongeren bekijkt, wat een trieste oogopslag had die jongen. Goed scenario, goed gespeeld, mooi tijdsbeeld. Sommige dingen kloppen niet helemaal maar ach een kniesoor die daar op let.

Indiana007
Gave film. Helaas nooit gezien in de bioscoop. Daarna op de belachelijk slechte versie op dvd. Daarna de Blu-ray gekocht en genoten van deze film.
Zeer gewaagd voor die tijd. Af en toe oubollig maar verveelt niet.
Wel lef van verhoeven om pijpscenes en verkrachting zo direct ik beeld te brengen.

Indiana007
Einde was ook erg indrukwekkend zeker met het latere verloop van het leven van de hoofdpersoon. Met dat in het achterhoofd maakt het nog meer indruk.

avatar van blurp194
Mooi stuk jeugdsentiment.

En niet alleen dat me nog bijstaat dat we de film indertijd voor het eerst zagen op de tv, en dat moet dan ergens in de middag geweest zijn, want ik herinner me nog dat mijn broer en ik zoals altijd ruzie kregen over het verdelen van de rookworst bij de boerenkool - en mijn vader heel onkarakteristiek uitflapte 'maar ik verdom het toch om de schuifmaat op te zoeken'.

Maar sentiment ook omdat Maassluis er in de film precies zo uitziet als toen we daar vlakbij woonden, in de westwijk van Vlaardingen waar ik geboren ben. Zoals ook de scenes rond het crossterrein allemaal erg vertrouwd aandoen, en Rotterdam - allemaal in een mengeling van mooi, lelijk, vertrouwd, bekrompen. Waar Verhoeven misschien wel zijn mooiste prestatie mee aflevert om het allemaal zo volstrekt natuurlijk te laten overkomen, en dan niet alleen in de omgeving die ik daar zo goed in herken, maar ook de mensen die precies zo doen als ik me van toen herinner - in hun lompheid die nu haast op geen manier meer geaccepteerd zou worden, tot en met het eventjes verbouwen van een kroegje aan toe - een vechtpartijtje was toen echt een stuk gewoner dan nu. Of de harde hand van de vader, met de woorden 'God straft met mijn hand', tsja, dat heb ik ook wel eens horen zeggen.

Jammer dat de acteurs nogal eens een steekje laten vallen, met vooral Hauer waar je dan nog wel iets van verwachten zou maar die hier vooral aan het overacten is. En verder een hele serie B-acteurs die je indertijd volstrekt de strot uitkwamen omdat ze in ongeveer elke tv serie dagelijks over de buis rolden - Falkenhagen, Krabbé, om de meest voor de hand liggende voorbeelden maar te noemen. En over Soutendijk begin ik dan maar niet eens. Van Tongeren is dan een heel positieve uitzondering, en ook Hans Veerman kan ik goed hebben - hij zet de ouwe boer in ieder geval heel scherp neer.

En misschien is dat wel het grootste gebrek van de film - de matige cast. Maar of er in die tijd naar redelijkheid iets beters bij elkaar te halen was? en of het nu beter is, ik weet het niet. Misschien wel vooral daardoor dat de Nederlandse film zo'n slechte naam heeft.

avatar van jester
chiel schreef:
trouwens ook erg boeiend, de aflevering van Andere Tijden over Spetters:

Home - Andere Tijden - geschiedenis.vpro.nl

Of hij daar nog te vinden is weet ik niet, op youtube inmiddels wel: Spetters documentary - YouTube

avatar van loneranger
Misschien wel de rauwste film die Verhoeven gemaakt heeft. Een man die verkracht wordt, een andere man die zelfmoord pleegt. 'Spetters' is een film als het leven zelf. Vooral Hans van Tongeren, Toon Agterberg, Maarten Spanjer en Renee Soutendijk leveren puike prestaties met hun acteerwerk. Jeroen Krabbé en Rutger Hauer doen weinig meer dan schmieren. De muziek is goed en als ik de film gezien heb blijft vooral het hoofdthema in mijn hoofd zitten. 'Spetters' is vooral een prent die hard binnenkomt.

avatar van Zandadder
Van het weekend voor de 10e keer gezien en ik verhoog van 4,5 naar 5*

avatar van woeler82
Eindelijk de dvd te pakken gekregen, is best een leuke film met veel vloeken en gekreun, maar dat is normaal in Nederland toen des tijd
Zo lokte men de mensen in de bioscoop, denk ik nou, alleen " Turks Fruit " deed een schepje erboven
op.

Veel bekende namen zie ik over scherm verschijnen , die toen nog broekies waren.
Ben blij dat ik ze weer zie die film, ooit gezien op tv en dan 20 jaar heb moeten wachten voor weer te
zien.

avatar van mikey
De jeugd van toen had godverdomme geen toekomst of idealen. Alleen brommers, wat poen en patatvreten (tot woede van mensen zoals Don Beenhakker-de koelste bn-er ooit). Ik heb me kostelijk vermaakt met deze rewind van vandaag.

Mooie beelden, strakke sportmomenten (crossen ) en hilarisch acteerwerk, goeie stemmen ook: je mot nog betalen lul Snap nog steeds niet waarom S.Barend en haar meute van kuisheidgordels hier zo moeilijk over deden. Het is misschien wat expliciet, zelfs voor nl begrippen (zelfs in die tijd). Veel lullen, tieten en kroketten en zo. De beelden zijn ook best gewelddadig, en lijkt Verhoeven te citeren uit The Warriors (metro-shot, tot de ontering van die knul natuurlijk) of Mad Max (auto met sinaasappels). En dat gewelddadige wordt ook zo fijntjes geaccentueerd door die analoge kwaliteiten van het beeld.

avatar van xxERWINxx
Vandaag de gerestaureerde dvd versie van deze film gezien! Hij is te koop bij bol.com.
Ik had een dvd versie met slechte beeld kwaliteit en deze gerestaureerde versie is echt stukken beter!
Mooi beeld en geluid en duurt bijna 2 uur.
Ik vind het wel een bijzondere film die toen die tijd best schokkend was, en die nu ook niet meer gemaakt word in dit genre.
Je kijkt toch heel anders naar de film als je leest dat de hoofdrolspeler in het echt ook zelfmoord heeft gepleegd.
al met al heb ik me hiermee vermaakt.

Ebenezer Scrooge schreef:

Na het zien van Soldaat van Oranje wilde Steven Spielberg in zee gaan met de Nederlandse cineast Paul Verhoeven. Toen zag hij Spetters..
P

Bedoel je niet George Lucas? Verhoeven zou misschien Empire Strikes Back gaan regisseren.

avatar van Stephan
FlorisV schreef:

In the beginning of the 1980s, Paul Verhoeven's Dutch movies had come to the attention of Kathleen Kennedy, who showed them to her business partner Steven Spielberg. Spielberg was hugely impressed with Soldaat van Oranje (1977) and even considered recommending Verhoeven to his friend George Lucas as a potential director for Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (1983). However, he changed his mind after seeing the sexually explicit Spetters (1980). "I suppose he was scared," Verhoeven would later comment, "that the Jedi would immediately start fucking."

Lijkt me een terechte angst.

avatar van FlorisV
Echt een cynisch anti-sprookje voor jongeren, net als Saturday Night Fever. Zeker voor jongeren moet het deprimerend geweest zijn. Hoewel die waarschijnlijk vooral hebben zitten gniffelen om de seksgrappen en de blote tieten, reten en piemels.

De recent gerestaureerde versie heeft veel en veel beter beeld. Bijkomend "voordeel" is dan weer wel dat de lullen nog scherper in beeld komen, inclusief de half stijve van van Tongeren als Soutendijk er aan zit te wriemelen .

Verder met de nodige juweeltjes in de dialogen, zoals deze:

Het lijkt wel een garnaal!

Kassa met een kut!

Het leven is net een kroket, als je weet wat er in zit lust je niet meer

Zoals eigenlijk elke Verhoeven film is deze zwaar over the top. Echt ranzigheid troef en vaak karikaturaal. Maar toch wel een goeie film die, op het meedogenloze af, niets mooier wil laten zien dan het is.

Wie de film ziet als belediging van vrouwen, politieagenten en homo's snapt het niet. De filmmaker keurt niet perse het gedrag van wie dan ook in de film goed en generaliseert niet. Al die commotie destijds zou je nu waarschijnlijk net zo goed krijgen met die hysterische SJW-beweging maar het blijft hilarisch hoe zielig men kan doen over zo iets als een film.

Verhoeven was laaiend enthousiast over het talent van Van Tongeren, die tragisch genoeg twee jaar later zelfmoord pleegde. De rest van de cast doet het ook prima. Spanjer wordt nog het meest afgekraakt, maar ja hij speelt de schlemiel.

De locatie is aardig gekozen, veel Maassluis maar je ziet ook de Lijnbaan in Rotterdam waar Rien eventjes zijn mening over God ventileert. Het geloof krijgt er sowieso flink van langs, met die verschrikkelijke godvrezende vader van Eef en die onnozele vrienden van de Bijbel in de stad.

Die verkrachtingsscene is ook na 37 jaar nog snoeihard, American History X is er niks bij! Terecht is wel de ongeloofwaardigheid bekritiseerd van iemand die spontaan homo wordt na zo iets en ook nog met zijn verkrachter gaat aanpappen.

2 uur is voor een “jeugdfilm” aan de nogal lange kant maar er gebeurt genoeg. Al met al een unieke film, hoewel ik Saturday Night Fever al noemde maar deze gaat toch nog wat stappen verder. Spetters verdient toch wel de herwaardering die het gekregen heeft ten opzichte van vroeger.

Overigens is er niemand die drugs gebruikt in de film dus dat klopt niet in de beschrijving!

xxERWINxx schreef:
saaie film, wel paar lekkere borsten gezien, maar beeld was erg slecht op de dvd, veel donkere scenes.

Het verschil tussen de dvd en de bluray (gerestaureerde versie) is dramatisch groot. Niet meer dat donkere en weg zijn de vlekken. Maakt voor de kijkervaring heel veel verschil want een tijd terug wilde ik de film gewoon niet zien vanwege dat groezelige, donkere en versleten beeld. Geluid is volgens mij ook verbeterd.

Maar die centenbak van Soutendijk...nee geef mij dan maar Monique van de Ven.

avatar van Baboesjka
Leuke film om een keer gezien te hebben. Ik vind het acteerwerk best goed en het verhaal vind ik over het algemeen boeiend. Ik moest er even in komen, maar toen vond ik het prima te doen. Naar dat Hans van Tongeren 2 jaar later echt zelfmoord heeft gepleegd. Er zitten expliciete scènes in. Dat vond ik nogal lastig om naar te kijken, en ik had moeite met de harde racistische opmerkingen. Ze winden nergens doekjes om. Wat dat betreft hadden de filmmakers zeker lef. Ik geef 3*.

Baboesjka schreef:

scorsese schreef:

Absoluut zeker?

Ja !

avatar van Lakte
Komt binnenkort in Amerika uit! Door Kino Lorber met een compleet nieuwe scan van de film! Hopen dat ze in de toekomst nog meer Paul Verhoeven films gaan uitgeven o.a. Turks Fruit, Soldaat van Oranje en De Vierde Man! Is veel vraag naar als je de reacties leest