Spetters (1980)

Nederland

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Hans van Tongeren, Renée Soutendijk en Rutger Hauer

Drie vrienden jagen een carrière als motorcrosser na om hun bekrompen milieu te ontvluchten. Hun leven daar bestaat slechts uit alcohol, drugs en uitjes naar de disco. Wanneer de verleidelijke Fientje in hun stad neerstrijkt, zal het leven van de drie vrienden drastisch veranderen.

avatar van Lakte
Komt binnenkort in Amerika uit! Door Kino Lorber met een compleet nieuwe scan van de film! Hopen dat ze in de toekomst nog meer Paul Verhoeven films gaan uitgeven o.a. Turks Fruit, Soldaat van Oranje en De Vierde Man! Is veel vraag naar als je de reacties leest

avatar van Lakte
Spetters Blu-ray

4,5 sterren!! Op de screens lijken de donkere scenes er erg goed uit te zien!

avatar van coendpl
Wel redelijk vreemd dat deze film zo'n laag gemiddelde heeft!? Buiten het feit dat het cult is geworden en toendertijd heel wat teweeg heeft gebracht, is het toch gewoon een sterke film(i.m.o.)?

avatar van Basto
Lakte schreef:

Gaat voorlopig niet gebeuren, vrees ik. Spetters is van Van den Ende, Turks Fruit, Soldaat en Vierde Man zijn van Rob Houwer. Die vraagt er veel te veel geld voor cq hij vind het maken van een nieuwe transfer te kostbaar. Er wordt daardoor al 10 jaar niks van hem uitgebracht.

avatar van Basto
Lakte schreef:
Spetters Blu-ray

4,5 sterren!! Op de screens lijken de donkere scenes er erg goed uit te zien!

Die cover art!

Lijkt wel een soort post apocalyptische anime!

avatar van Quentin
Quentin schreef:
Bizarre Italiaanse poster, alsof het een post-apoc film van Fulci is.

avatar van Bélon
Basto & Quentin het is wel héééél toevallig (zeg maar karma) dat jullie het net over die poster hebben want 3x raden wat voor Ebay pakketje uit Italië ik vandaag bij 'n lokaal postafhaalpunt heb opgehaald: Imgur: The magic of the Internet (Let ook even op de taalfout: con "MET HANS VAN TONGEREN" )

Het werd ook nog een soort van thriller want er was waterschade door lekkage bij het postafhaalpunt zodat ik gisteren niet naar binnen kon om te kijken of het pakketje al dan niet verzopen was.

avatar van de grunt
Prachtposter, zonde van die taal oneffenheid.

Ik zeg inlijsten !!!

avatar van Earth
Prachtfilm. De nieuwe uitgave van Kino in de US heeft een mooiere beeldkwaliteit dan de uitgave van Eye: veel minder grain en iets donkerder (de Eye is te licht). Evenals vele andere films staat hier nog de PAL speed up tijd. De juiste tijd is 122 minuten.

avatar van baspls
Paul Verhoeven had net een mega succes met de grootse oorlogsfilm Soldaat van Oranje gehad toen hij en Gerard Soeteman onenigheid kregen met producent Rob Houwer. Verhoevens' volgende film werd dan ook door Joop van den Ende geproduceerd. Verhoeven besloot dat Spetters het tegenovergestelde moest worden van Soldaat van Oranje. Geen geromantiseerde avonturenfilm van high class helden uit het verleden maar een realistisch beeld van de hedendaagse jongerencultuur en de lagere klassen van de samenleving.

Drie vrienden zoeken hun toevlucht in de motorsport om hun alledaagse leven en burgerlijke ouders te ontvluchten. Als een knappe jonge vrouw in hun stad terecht komt dreigt dat hun leven voorgoed te veranderen…

Soeteman omschrijft de film als een modern sprookje. Drie prinsen en een prinses (de vergelijking met Knightriders is dus minder vergezocht als je op het eerste gezicht zou denken). Verhoeven’s kenmerkende pessimisme maakt het eerder tot een anti-sprookje. Wat begint als een vrij lompe actiekomedie met hilarisch typische scènes, loopt uit op een sterk en donker drama. De film bevat alle thematiek die Verhoeven interesseert: seks, religie, cynisme en allegorische symboliek.

Het filmfonds wilde dat Verhoeven en Soeteman alle ‘vulgariteiten’ uit het script zouden schrijven. Dat hebben ze ook gedaan, om vervolgens alsnog het originele script te verfilmen. Verhoeven vind dit vandaag de dag nog steeds volledig gerechtvaardigd. Het is eigenlijk ook belachelijk dat een filmmaker die al zoveel succes heeft gehad zich door collega’s de les moet laten lezen over wat wel en niet in een film kan.

De film was financieel een flop omdat hij zwaar over budget is gegaan en kreeg een grote bak kritiek over zich heen. Filmrecensenten vonden de film cliché, goedkoop en commercieel. Linkse activisten, homobewegingen en feministen vonden de film anti-homo, anti-vrouw, fascistisch, racistisch en alle andere onzin die ze maar hebben kunnen verzinnen. Ik blijf me er altijd over verbazen hoe kortzichtig en dom filmpubliek vroeger (en nu overigens nog steeds) kon zijn. Iedereen die een beetje oplet zal bijvoorbeeld doorhebben dat de scène waar een homoseksueel in elkaar wordt geslagen alleen maar foreshadowing was voor het uit de kast komen van Eef…

Verhoeven verwoord het zelf trouwens het beste: mensen kunnen er niet tegen als je kritiek geeft op hun samenleving. Spetters schetst namelijk een pessimistisch beeld van de leefwereld van jongeren in lage milieus en maakt de vrijheid-blijheid idealen van de jaren ’70 met de grond gelijk. Seks heeft niets meer te maken met love and peace, maar is een hulpmiddel voor een vrouw om te krijgen wat ze wil of een wapen. In (het normaal zo kleinburgerlijke) Amerika werd Spetters echter positief ontvangen, waarom? Het is toch het verre Nederland maar, wat kan het hun schelen hoe het wordt afgebeeld. Maar toen Verhoeven met Showgirls de Amerikanen een spiegel voorhield waren ze net zo negatief als men in Nederland was geweest en werd Verhoeven verstoten. Vernieuwende filmmakers krijgen natuurlijk altijd kritiek over zich heen, maar in Nederland hebben we op een of andere manier de nijging om iedere idioot met kritiek maar een podium te geven, om 30 jaar later ineens te realiseren dat het eigenlijk wel een heel belangrijke film in de Nederlandse filmgeschiedenis is geweest.

Alle kritiek heeft ertoe geleid dat Verhoeven een beetje klaar was met de Nederlandse filmwereld. Steven Spielberg was erg onder de indruk van Soldaat van Oranje en wilde hem zelfs voorstellen voor Star Wars: Return of the Jedi nadat David Lynch het aanbod had afgewezen. Na het zien van Spetters zag Spielberg echter af van alle contact met Verhoeven. Na De Vierde Man – die positief werd ontvangen door (buitenlandse) critici – en het internationale Flesh and Blood maakte Verhoeven dan de stap om naar Hollywood te gaan, waar hij een periode zeer succesvol is geweest.

Cinematografisch was de film vrij wisselend. Geniale decoupages en erg sfeervolle nachtopnames wisselen vrij flets geschoten motorcross scènes af. Zowel bij het eerdere Soldaat van Oranje als het latere De Vierde Man was duidelijk meer aandacht naar de opnames gegaan. Het ruwe past hier dan wel weer goed bij het onderwerp. De film heeft een heerlijke elektronische rocksoundtrack van de Nederlandse band Kayak. Alles bij elkaar dus perfect voor een portret van de jaren ’80.

Ik vond de film beter dan dat ik had verwacht. De stunts zijn lekker lomp en typisch en soms is er haast opzettelijk laks omgegaan met de continuïteit (bakvet over je borst geneest wel heel snel). Maar wat een vrij typische Nederlandse film met hilarisch lompe momenten lijkt, is eigenlijk een zeer geslaagd portret van de vroege jaren ’80 en een sterk jongeren-drama. Voornamelijk naar het einde toe wordt de film steeds beter. Hans van Tongeren speelt hier in zijn debuut-rol erg sterk als Rien. Opmerkelijk is dat hij twee jaar later net als Rien in de film zelfmoord zou plegen.

Duizendmaal dank aan Joop van den Ende en Eye voor het uitbrengen van de restauratie. Daar MOETEN de andere Nederlandse producenten een voorbeeld aan nemen. Spetters, Spoorloos en Amsterdamned zijn vooralsnog de enige Nederlandse films die ik in fatsoenlijke beeldkwaliteit heb kunnen vinden en dat is natuurlijk belachelijk.

avatar van Bélon
baspls schreef:

Interessant dat je dit aanhaalt: in Spetters is nl. -indirect- ook al wel wat kritiek te bespeuren op Amerika cq. The American Dream:

Op 01:17:35 van de NL Bluray [Fien dumpt blikken hondenvoer op vuilstort, Hans vraagt of ze misschien in de kroketten gaan (...)]:

Fien: Als het goed genoeg is voor de hond van Barry Hulshoff dan is het ook prima voor mijn klanten. Mijn tante vreet het al jaren, sinds mijn oom werkloos is.
Hans: Dat lieg je!
Fien: Nee hoor, ze woont in Amerika, Californië. Goed gezond.

Dit zou kunnen impliceren dat haar tante uit armoe hondenvoer moet eten in het rijke (Noord-)Amerika. (Ook weer interessant aangezien Eef naar Canada wil met Fien. Fien laat hier doorschemeren dat ze ook wel weet dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is in Amerika en kiest uiteindelijk voor "thuisblijver" Hans (ook vanwege Eef's geaardheid uiteraard). Handig iig dat Hans nu ook op de hoogte is van de succesformule van lekkere -goedkope- kroketjes )

Krijg meteen weer zin om 'm helemaal te zien