Spetters (1980)

Nederland

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Hans van Tongeren, Renée Soutendijk en Rutger Hauer

Drie vrienden jagen een carrière als motorcrosser na om hun bekrompen milieu te ontvluchten. Hun leven daar bestaat slechts uit alcohol, drugs en uitjes naar de disco. Wanneer de verleidelijke Fientje in hun stad neerstrijkt, zal het leven van de drie vrienden drastisch veranderen.

avatar van Lakte
Komt binnenkort in Amerika uit! Door Kino Lorber met een compleet nieuwe scan van de film! Hopen dat ze in de toekomst nog meer Paul Verhoeven films gaan uitgeven o.a. Turks Fruit, Soldaat van Oranje en De Vierde Man! Is veel vraag naar als je de reacties leest

avatar van Lakte
Spetters Blu-ray

4,5 sterren!! Op de screens lijken de donkere scenes er erg goed uit te zien!

avatar van coendpl
Wel redelijk vreemd dat deze film zo'n laag gemiddelde heeft!? Buiten het feit dat het cult is geworden en toendertijd heel wat teweeg heeft gebracht, is het toch gewoon een sterke film(i.m.o.)?

Lakte schreef:

Gaat voorlopig niet gebeuren, vrees ik. Spetters is van Van den Ende, Turks Fruit, Soldaat en Vierde Man zijn van Rob Houwer. Die vraagt er veel te veel geld voor cq hij vind het maken van een nieuwe transfer te kostbaar. Er wordt daardoor al 10 jaar niks van hem uitgebracht.

Lakte schreef:
Spetters Blu-ray

4,5 sterren!! Op de screens lijken de donkere scenes er erg goed uit te zien!

Die cover art! ???

Lijkt wel een soort post apocalyptische anime!

avatar van Quentin
Quentin schreef:
Bizarre Italiaanse poster, alsof het een post-apoc film van Fulci is.

Bélon
Basto & Quentin het is wel héééél toevallig (zeg maar karma) dat jullie het net over die poster hebben want 3x raden wat voor Ebay pakketje uit Italië ik vandaag bij 'n lokaal postafhaalpunt heb opgehaald: Imgur: The magic of the Internet (Let ook even op de taalfout: con "MET HANS VAN TONGEREN" )

Het werd ook nog een soort van thriller want er was waterschade door lekkage bij het postafhaalpunt zodat ik gisteren niet naar binnen kon om te kijken of het pakketje al dan niet verzopen was.

avatar van de grunt
Prachtposter, zonde van die taal oneffenheid.

Ik zeg inlijsten !!!

avatar van Earth
Prachtfilm. De nieuwe uitgave van Kino in de US heeft een mooiere beeldkwaliteit dan de uitgave van Eye: veel minder grain en iets donkerder (de Eye is te licht). Evenals vele andere films staat hier nog de PAL speed up tijd. De juiste tijd is 122 minuten.

avatar van baspls
Paul Verhoeven had net een mega succes met de grootse oorlogsfilm Soldaat van Oranje gehad toen hij en Gerard Soeteman onenigheid kregen met producent Rob Houwer. Verhoevens' volgende film werd dan ook door Joop van den Ende geproduceerd. Verhoeven besloot dat Spetters het tegenovergestelde moest worden van Soldaat van Oranje. Geen geromantiseerde avonturenfilm van high class helden uit het verleden maar een realistisch beeld van de hedendaagse jongerencultuur en de lagere klassen van de samenleving.

Drie vrienden zoeken hun toevlucht in de motorsport om hun alledaagse leven en burgerlijke ouders te ontvluchten. Als een knappe jonge vrouw in hun stad terecht komt dreigt dat hun leven voorgoed te veranderen…

Soeteman omschrijft de film als een modern sprookje. Drie prinsen en een prinses (de vergelijking met Knightriders is dus minder vergezocht als je op het eerste gezicht zou denken). Verhoeven’s kenmerkende pessimisme maakt het eerder tot een anti-sprookje. Wat begint als een vrij lompe actiekomedie met hilarisch typische scènes, loopt uit op een sterk en donker drama. De film bevat alle thematiek die Verhoeven interesseert: seks, religie, cynisme en allegorische symboliek.

Het filmfonds wilde dat Verhoeven en Soeteman alle ‘vulgariteiten’ uit het script zouden schrijven. Dat hebben ze ook gedaan, om vervolgens alsnog het originele script te verfilmen. Verhoeven vind dit vandaag de dag nog steeds volledig gerechtvaardigd. Het is eigenlijk ook belachelijk dat een filmmaker die al zoveel succes heeft gehad zich door collega’s de les moet laten lezen over wat wel en niet in een film kan.

De film was financieel een flop omdat hij zwaar over budget is gegaan en kreeg een grote bak kritiek over zich heen. Filmrecensenten vonden de film cliché, goedkoop en commercieel. Linkse activisten, homobewegingen en feministen vonden de film anti-homo, anti-vrouw, fascistisch, racistisch en alle andere onzin die ze maar hebben kunnen verzinnen. Ik blijf me er altijd over verbazen hoe kortzichtig en dom filmpubliek vroeger (en nu overigens nog steeds) kon zijn. Iedereen die een beetje oplet zal bijvoorbeeld doorhebben dat de scène waar een homoseksueel in elkaar wordt geslagen alleen maar foreshadowing was voor het uit de kast komen van Eef…

Verhoeven verwoord het zelf trouwens het beste: mensen kunnen er niet tegen als je kritiek geeft op hun samenleving. Spetters schetst namelijk een pessimistisch beeld van de leefwereld van jongeren in lage milieus en maakt de vrijheid-blijheid idealen van de jaren ’70 met de grond gelijk. Seks heeft niets meer te maken met love and peace, maar is een hulpmiddel voor een vrouw om te krijgen wat ze wil of een wapen. In (het normaal zo kleinburgerlijke) Amerika werd Spetters echter positief ontvangen, waarom? Het is toch het verre Nederland maar, wat kan het hun schelen hoe het wordt afgebeeld. Maar toen Verhoeven met Showgirls de Amerikanen een spiegel voorhield waren ze net zo negatief als men in Nederland was geweest en werd Verhoeven verstoten. Vernieuwende filmmakers krijgen natuurlijk altijd kritiek over zich heen, maar in Nederland hebben we op een of andere manier de nijging om iedere idioot met kritiek maar een podium te geven, om 30 jaar later ineens te realiseren dat het eigenlijk wel een heel belangrijke film in de Nederlandse filmgeschiedenis is geweest.

Alle kritiek heeft ertoe geleid dat Verhoeven een beetje klaar was met de Nederlandse filmwereld. Steven Spielberg was erg onder de indruk van Soldaat van Oranje en wilde hem zelfs voorstellen voor Star Wars: Return of the Jedi nadat David Lynch het aanbod had afgewezen. Na het zien van Spetters zag Spielberg echter af van alle contact met Verhoeven. Na De Vierde Man – die positief werd ontvangen door (buitenlandse) critici – en het internationale Flesh and Blood maakte Verhoeven dan de stap om naar Hollywood te gaan, waar hij een periode zeer succesvol is geweest.

Cinematografisch was de film vrij wisselend. Geniale decoupages en erg sfeervolle nachtopnames wisselen vrij flets geschoten motorcross scènes af. Zowel bij het eerdere Soldaat van Oranje als het latere De Vierde Man was duidelijk meer aandacht naar de opnames gegaan. Het ruwe past hier dan wel weer goed bij het onderwerp. De film heeft een heerlijke elektronische rocksoundtrack van de Nederlandse band Kayak. Alles bij elkaar dus perfect voor een portret van de jaren ’80.

Ik vond de film beter dan dat ik had verwacht. De stunts zijn lekker lomp en typisch en soms is er haast opzettelijk laks omgegaan met de continuïteit (bakvet over je borst geneest wel heel snel). Maar wat een vrij typische Nederlandse film met hilarisch lompe momenten lijkt, is eigenlijk een zeer geslaagd portret van de vroege jaren ’80 en een sterk jongeren-drama. Voornamelijk naar het einde toe wordt de film steeds beter. Hans van Tongeren speelt hier in zijn debuut-rol erg sterk als Rien. Opmerkelijk is dat hij twee jaar later net als Rien in de film zelfmoord zou plegen.

Duizendmaal dank aan Joop van den Ende en Eye voor het uitbrengen van de restauratie. Daar MOETEN de andere Nederlandse producenten een voorbeeld aan nemen. Spetters, Spoorloos en Amsterdamned zijn vooralsnog de enige Nederlandse films die ik in fatsoenlijke beeldkwaliteit heb kunnen vinden en dat is natuurlijk belachelijk.

Bélon
baspls schreef:

Interessant dat je dit aanhaalt: in Spetters is nl. -indirect- ook al wel wat kritiek te bespeuren op Amerika cq. The American Dream:

Op 01:17:35 van de NL Bluray [Fien dumpt blikken hondenvoer op vuilstort, Hans vraagt of ze misschien in de kroketten gaan (...)]:

Fien: Als het goed genoeg is voor de hond van Barry Hulshoff dan is het ook prima voor mijn klanten. Mijn tante vreet het al jaren, sinds mijn oom werkloos is.
Hans: Dat lieg je!
Fien: Nee hoor, ze woont in Amerika, Californië. Goed gezond.

Dit zou kunnen impliceren dat haar tante uit armoe hondenvoer moet eten in het rijke (Noord-)Amerika. (Ook weer interessant aangezien Eef naar Canada wil met Fien. Fien laat hier doorschemeren dat ze ook wel weet dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is in Amerika en kiest uiteindelijk voor "thuisblijver" Hans (ook vanwege Eef's geaardheid uiteraard). Handig iig dat Hans nu ook op de hoogte is van de succesformule van lekkere -goedkope- kroketjes )

Krijg meteen weer zin om 'm helemaal te zien

avatar van BlueJudaskiss
Geen idee hoe ik erbij kwam, maar ik had weer eens zin om de Blu-ray uit de kast te trekken. Ik heb de film al een paar keer gezien dus ik heb 'm doorspoelend bekeken, maar ook zo bleef de fim fijn.

Nog steeds & opnieuw fascinerend vind ik het enorm grote verschil qua beeldkwaliteit met de vreselijke DVD van vroeger. Prachtig, je kan nu echt zíen waar het zich afspeelt! Ontzettend interessant om de Lijnbaan en het Binnenwegplein in 1979 te zien, plekken waar ik regelmatig kom en dan 40 jaar terug.

Toch blijf ik me verbazen over een van de eerste scenes waar de homo's worden mishandeld en met lippenstift worden besmeurd. Ik zeg niet dat de film homo-onvriendelijk is - Peter Tuinman is n van mijn favoriete personages binnen de film - maar het gedrag van de jongere in die scene wordt nergens echt afgekeurd. Dat het een foreshadowing is voor het uit de kast komen van Eef vind ik ergens wat vergezocht.

Ik vind Paul Verhoeven te gek dus hij zal er vast wel zijn - oprechte - bedoelingen mee hebben, maar toch vind ik het raar. Kan iemand hier uitleg over geven?

avatar van mikey
Basto schreef:

Die cover art! ???

Lijkt wel een soort post apocalyptische anime!
Enzo Sciotti volgens mij

BlueJudaskiss schreef:

Dit is een veel bekritiseerd onderdeel van het plot vanwege ongeloofwaardigheid. Ik denk niet dat je een 100% bevredigend antwoord zult vinden, maar eigenlijk moet je de uitleg meer zoeken bij Soeteman, die het scenario schreef. De bedoeling was eigenlijk een anti sprookje met 3 prinsen. Hun 3 verschillende kleuren symboliseren daarbij ook hun rol:
Spetters • Erik Kersten - erikkersten.nl

Het was vooral een plot vehikel vrees ik om zowel te shockeren als een coming out te forceren. Dat was een stuk subtieler gegaan zonder verkrachting, want ik denk dat 2 zoenende mannen in die tijd ook shockerend genoeg waren geweest! Een uitglijder van Soeteman toch denk ik.

Leuk om te zien verder:
Spetters documentary - YouTube

BlueJudaskiss schreef:

Toch blijf ik me verbazen over een van de eerste scenes waar de homo's worden mishandeld en met lippenstift worden besmeurd. Ik zeg niet dat de film homo-onvriendelijk is - Peter Tuinman is n van mijn favoriete personages binnen de film - maar het gedrag van de jongere in die scene wordt nergens echt afgekeurd. ?

Sorry ik was bij mijn eerdere reactie eigenlijk in de war met de latere verkrachtingsscene. Er wordt inderdaad een homo vernederd. Ik denk dat de film bijna nergens een oordeel velt over goed of slecht. Ik zie alleen een flinke tik die aan het geloof wordt uitgedeeld. Het gedrag van veel van die jonge gasten is gewoon lomp, de seksgrappen, het macho gedoe, gay bashing (ik denk dat machismo hier steevast de echte oorzaak van is en niet homofobie), het egocentrische van o.a. Soutendijk, het werd getoond zoals het is zonder oordeel vond ik. Maar wie als recensent in de bios gaat zitten tussen aangeschoten jongelui die keihard lachen om alles kan het idee krijgen dat het allemaal door de filmmaker vergoeilijkt wordt. Verhoeven wil juist dat je je niet op je gemak voelt bij allerlei vormen van geweld, is wat Arnold Schwarzenegger een keer gezegd heeft en ik denk dat dit helemaal klopt.

Men was zeker in die tijd veel meer gewend dat films een moraliserend sausje hadden. Zeker bij jeugdfilms. Maar het grimmige Saturday Night Fever had daarvoor al getoond dat het heel anders kon.

FlorisV schreef:

Ik zou eerder stellen dat de films vandaag veel meer moraliserend (en preuts) zijn. De jaren 70 kenmerkte zich juist door veel artistieke vrijheid. The Godfather, A Clockwork Orange, Conversation, French Connection, toch allemaal grote films waar het slechte overwon cq niet het goede overwint.

Al zullen er ook meer films zijn waar het omgekeerde het geval is. Toch heb ik het idee dat wat er in Nederland en Amerika wordt uitgebracht nu veel braver is.

Basto schreef:

Ja dat zou kunnen. Maar als het gaat om Nederlandse jeugdfilms, van de Karst van der Meulen snit, dat was toen wel erg braafjes hoor.

avatar van Ebenezer Scrooge
FlorisV schreef:

O nee, daar ben ik het mee eens. Die 2 zoenende mannen zien we wel weer terug in De Vierde Man, maar daar hoorde je echt niemand over in die tijd, in tegenstelling tot de verkrachtingsscène in Spetters die veel stof deed opwaaien. Vind het zelfs gedurfd om op zo'n controversiële manier homo's neer te zetten, die elkaar verkrachten en beroven, want tenslotte doen homo's dezelfde dingen die hetero's ook doen. Dat het zich in de ondergrondse afspeelt kan ook van alles betekenen; de homo die alles in het geheim moet doen, maar misschien ook dat we allemaal bepaalde seksuele fantasieën hebben die we liever niet prijsgeven. De verkrachting is daar wellicht een uitvergroting van. Een beetje zoals wat Madonna deed met homo-erotiek in haar fotoboek Seks, met korrelige zwartwitfoto's van 'verkrachtings'-taferelen in obscure sm-kelders. Jullie willen homo's zien? Jullie krijgen homo's te zien! Zoiets..
Twee zoenende mannen had ook gekund natuurlijk, dat was erg romantisch geweest, maar voor kleffe nietszeggende romantiek moet je niet bij Paul Verhoeven wezen.

avatar van Stephan
Ach, waarom de volgende keer niet een een lesbienne verkrachten omdat ze niet weet wat ze aan een pik mist, en dat die lesbienne daarna besluit dat hetero toch fijner en natuurlijker is.

Ik vind het de meest weerzinwekkende en infantiele scène van Soeteman/Verhoeven. En daar heb je er talloze van helaas.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ja, een infantiele scène waar we het 40 jaar na dato nog steeds over hebben. Maar ieder zijn mening natuurlijk, erover fantaseren staat vrij.

5 sterren sowieso. Fan van deze film. Onderschat plot, geweldige humor, zeker 10 keer gezien. Lekker controversieel en rauw en belangrijk dat de film gemaakt is.

1. Is er iemand die weet van wie de muziek bij 1:09:30 (Youtube-versie) is, als Eef bij de benzinepomp in Maasland met Fientje wegrijdt? Ik denk ook van Kayak. Staat er iets van het nummer op Youtube misschien?

"Hé, kom morgen maar terug." "Ben je besodemieterd?" Haha.

2. Bestaat het café in Maassluis nog waar de opnames waren? De vishandel achter de patatkraam van Fientje en Jaap is er nog altijd, is op Google Maps te zien. Verder toch ook veel verdwenen, zoals het Chinese restaurant Hong Kong dat in de scène met Rien, Eef en Hans bij de patatkraam is te zien. Waar Hans een blauwtje loopt bij Fientje.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Heel lang mee gewacht(Lag al jaren in de folie op Blu-Ray te wachten, trouwens.. wel een aanrader deze Blu-Ray versie!) Maar inmiddels dus eindelijk gekeken vanmiddag op deze veel te warme middag die ik liever binnenshuis spendeerde.
Spetters begint al met een heerlijke jaren 80 rock soundtrack die mij hier en daar wat doet denken aan de aller eerste Flodder film die later in de jaren 80 pas uitkwam.
Het verhaal is boeiend gebracht, de acteurs acteren ook sterk en Renée Soutendijk hield mijn aandacht er ook wel bij zeg..

Afgezien van die kwaliteiten zijn de wedstrijden ook vakkundig gefilmd en voor een Nederlandse productie de dialogen ook geloofwaardig. Een film van 2 uur die zoveel in zich heeft dat het wegkijkt alsof je een 90 minuten film kijkt is erg knap en eigenlijk heb ik op 1 ding na weinig aan te merken op deze klassieker.

Wat ik heb aan te merken is namelijk de verkrachtingsscène, en niet de scene op zich maar dat hij daarna opeens erachter komt homo te zijn.. (Eerder al als hij niet hard kan worden) maar toch, het voelde wel heel erg geforceerd aan allemaal, moet je eerst door (10?) man verkracht worden om daar achter te komen en dan vervolgens ook nog naar de leider van die groep toegaan en een "relatie" met hem beginnen?? Dit was echt totaal onnodig en zorgt er voor mij helaas wel voor dat de 4 sterren die ik in mijn hoofd had een half sterretje naar beneden gaat.

Spetters is een mooi tijdsproduct, over een tijd toen het allemaal nog niet zo preuts was, slaat vaak de spijker op zijn kop maar een enkele keer ook behoorlijk de plank mis.
Hans van Tongeren nam zijn rollen helaas te serieus, hij kwam daarmee erg geloofwaardig over maar de prijs die hij daarvoor heeft moeten betalen is helaas erg bitter.