Keetje Tippel (1975)

Alternatieve titels: Hot Sweat | Katie's Passion | Katie Tippel

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Monique van de Ven, Rutger Hauer en Andrea Domburg

Het kroostrijke gezin waarvan het meisje Keetje Tippel deel uitmaakt, trekt van het Friese platteland naar Amsterdam in de hoop dat ze het daar beter krijgen. Maar al gauw is het armoe troef in het keldervertrek dat hun woning is. Keetje krijgt aanvankelijk werk in een wasserij, vervolgens in een hoedenmakerijtje, waar de baas haar verkracht en tenslotte -onder haar moeders vleugels- in de prostitutie, als opvolgster in de broodwinning van haar zus, die uit deze business is weggeschopt. Anekdotische verfilming van de dagboeken van de 19de-eeuwse prostituee Neel Doff.

avatar van Earth
Dit val bij herziening niet mee. Matig verhaal. Slechte acteurs. Ga terug in de score.

Aangename verfilming van Neel Doff’s autobiografische romans over haar jeugd en haar ervaringen in de prostitutie. Het fraaie camerawerk van Jan de Bont geeft de film een authentiek uiterlijk. Daarnaast is het verhaal, vooral vanwege het feit dat het gebaseerd is op echte belevenissen, boeiend genoeg om het over het algemeen nogal matige acteerwerk een beetje door de vingers te zien. De film behoort niet tot het beste werk van Paul Verhoeven, maar is zeker niet slecht.

avatar van Ebenezer Scrooge
Keetje Tippel is de enige film van Verhoeven die zich afspeelt in de negentiende eeuw. Mooie beelden van het oude Amsterdam. Door de grauwe, donkere kleuren en vrij eenvoudige decors en kostuums ziet het tijdsbeeld er mijns inziens waarheidsgetrouwer uit dan alle toeters en bellen die je tegenwoordig in films over deze periode ziet. De film bevat weliswaar geen romantisch liefdesverhaaltje als Turks Fruit, mist het heroïsche van Soldaat van Oranje, het diepzinnige van De Vierde Man, desalniettemin vind ik het één van Verhoevens beste films. Mooie muziek van Rogier van Otterlo en fraai episch camerawerk van Jan de Bont. Het had er wellicht nóg grootser uit kunnen zien, als er wat meer geld voor was. Verhoeven wilde aanvankelijk het Palingoproer in het verhaal meenemen, een volksopstand uit 1886 waarbij door hard politiegeweld 26 doden te betreuren vielen. Uiteindelijk werd het een opstand van werklozen die niet zo heel overtuigend in beeld is gebracht. Maar Verhoeven maakt het in ieder geval niet mooier dan het in werkelijkheid was; bittere armoede, rijke machtswellustelingen, onaardige mensen, onderdrukking, mensen die zich letterlijk kapot werken, sociale onrust, ziekte, dood, verderf... Wat me ook zo aantrekt in deze film is de manier waarop Verhoeven het hoofdpersonage portretteert, Monique van de Ven als Keetje Tippel, een Fries meisje dat zich in Amsterdam aan haar armoedige jeugd en familie probeert te ontworstelen en in de prostitutie belandt. Ze is de tegenpool van haar oudere gemene zus, opportunistisch, maar heeft iets onschuldigs over zich en tegelijk iets strijdbaars. Ergens in de film is er een mooi shot van haar, gezeten op de rug van een paard in sjieke rijkleding, waar ze wel een Hollandse Jeanne D'Arc lijkt.

Paul Verhoeven viert vandaag overigens zijn tachtigste verjaardag. Bij deze dus nog van harte gefeliciteerd!!

Bigjerry schreef:
Ik zit even met een vraag, en die gaat over de lokaties waar deze film is opgenomen. Ik weet dat veel stadsscenes in Utrecht zijn geschoten, maar waar staat bijvoorbeeld de wasfabriek waar Keetje moet werken?

Dit gaat om het in 1876 gebouwde stoomgemaal (het is dus geen wasfabriek, maar een gemaal) "Van Gennep" in Nieuwerkerk aan den IJssel (Kortenoord 106). Was nog een heel karwei trouwens om die te kunnen vinden, maar toch gevonden.

heel mooie decors

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, ik vind dit een mooie indrukwekkende film met een goed waargebeurd onderwerp.
Mooie oude beelden uit de jaren 80 en hoe het er vroeger aan toe ging.
Monique van de ven en Rutger Hauer zie je hier schitteren in deze film, ook Carry Tefsen zag ik nog voorbij komen.
Alleen jammer dat zo op het einde opeens afgelopen was, maar verder een mooie nostalgische film.
Niet beter dan Turks fruit, het naakt in deze film viel op zich ook nog wel mee.