Max Havelaar of De Koffieveilingen der Nederlandsche Handelsmaatschappij (1976)

Alternatieve titel: Max Havelaar

Indonesië / Nederland

geregisseerd door Fons Rademakers
met Peter Faber, Rutger Hauer en Sacha Bulthuis

Verfilming van Multatuli's gelijknamige roman uit 1859. De Hollandse ambtenaar Max Havelaar krijgt een aanstelling in het gekolonialiseerde Nederlands-Indië en ziet hoe welvarende Nederlandse koffiehandelaren en plaatselijke regenten de arme bevolking uitbuiten en onderdrukken. Hij trekt zich het lot van deze mensen zo aan dat hij, tegen de gebruiken in, protest aantekent.

avatar van dionj
Vanaf 27 mei 2014 verkrijgbaar op blu-ray.

Bron: Max Havelaar (Blu-ray qfc) - A-Film

avatar van Quentin
Beeldkwaliteit van DVD was niet al te best meen ik me te herinneren, ben benieuwd of ze voor de Blu Ray een nieuwe transfer hebben gemaakt.

Multatuli's aanklacht tegen de welvarende Nederlandse koffiehandelaren (die de plaatselijke bevolking uitbuitten en onderdrukten) werd omgezet tot een direct, episch en spannend
drama, met een verhaal dat er toe deed. 170 Minuten was wel aan de lange kant. De plaatjes van het voormalig Nederlands Indië waren prachtig.

avatar van Zeriel
Mooi geschoten in Panavision . Sfeervol en als je het trage tempo en de lange duur voor lief neemt prima genietbare film.

gauke schreef:
drama,
Huh? , daar gaat deze geschiedenis toch juist niet over, tenminste niet direct, Max Havelaar wordt geconfronteerd met het uitbuiten door de lokale heerser van de eigen bevolking. Die welvarende Nederlandse koffiehandelaren komen maar nauwelijks in beeld.

avatar van Boneka
Zag dat ze weer gekozen hadden voor die oerlelijke cover brrrrrrrrrrrr. Overigens Spetters heeft uitstekend beeld gekregen op blu ray. Alleen was daar het geluid iets minder.

Goede film, wat lang en saai soms. Maar prachtig verfilmd en goed geacteerd. Goede film!

avatar van dionj
Max Havelaar (Blu-ray qfc) - A-Film

Blu-ray release uitgesteld naar 1 december 2015(!)

avatar van baspls
Ben hier wel benieuwt naar.

avatar van Capablanca
Faith16 schreef:
iK ben bezig met t kijken van de film maa heb heel veel verhalen van me vader gehoord die was bij de opname van de film in Indonesie! Een scene in t begin heeft me vader zelfs verzonenn dat je allerlei vleermuizen uit de bomen ziet vliegen!!!

Schei uit!

avatar van Capablanca
james bond 007 schreef:
De scene waarin Havelaar aan tafel tegenover zijn foeilelijke vrouw over de vrouwen van Arles verteld.

Foeilelijk? Zo erg was het toch ook weer niet?

Pfff, dat was een hele zit. Niet altijd even boeiend. En ik werd een beetje benauwd van het continu bezwete hoofd van Faber.