• 8.301.686 stemmen

Max Havelaar of De Koffieveilingen der Nederlandsche Handelsmaatschappij (1976)

Drama | 170 minuten

Genre: Drama

Alternatieve titels: Max Havelaar / Saidjah dan Adinda

Oorsprong: Indonesië / Nederland

Geregisseerd door: Fons Rademakers

Met onder meer: Peter Faber, Rutger Hauer en Sacha Bulthuis

IMDb beoordeling: 7,0 (903)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 9 september 1976

• Amazon Prime Bekijk via Amazon Prime
  • CineMember Bekijk via CineMember

Plot Max Havelaar of De Koffieveilingen der Nederlandsche Handelsmaatschappij

Verfilming van Multatuli's gelijknamige roman uit 1859. De Hollandse ambtenaar Max Havelaar krijgt een aanstelling in het gekolonialiseerde Nederlands-Indië en ziet hoe welvarende Nederlandse koffiehandelaren en plaatselijke regenten de arme bevolking uitbuiten en onderdrukken. Hij trekt zich het lot van deze mensen zo aan dat hij, tegen de gebruiken in, protest aantekent.

image

avatar van dionj

dionj

Vanaf 27 mei 2014 verkrijgbaar op blu-ray.

Bron: Max Havelaar (Blu-ray qfc) - A-Film

avatar van Quentin

Quentin

Beeldkwaliteit van DVD was niet al te best meen ik me te herinneren, ben benieuwd of ze voor de Blu Ray een nieuwe transfer hebben gemaakt.

gauke

Multatuli's aanklacht tegen de welvarende Nederlandse koffiehandelaren (die de plaatselijke bevolking uitbuitten en onderdrukten) werd omgezet tot een direct, episch en spannend

drama, met een verhaal dat er toe deed. 170 Minuten was wel aan de lange kant. De plaatjes van het voormalig Nederlands Indië waren prachtig.

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1980 stemmen

Mooi geschoten in Panavision . Sfeervol en als je het trage tempo en de lange duur voor lief neemt prima genietbare film.

gauke schreef:

drama,

Huh? , daar gaat deze geschiedenis toch juist niet over, tenminste niet direct, Max Havelaar wordt geconfronteerd met het uitbuiten door de lokale heerser van de eigen bevolking. Die welvarende Nederlandse koffiehandelaren komen maar nauwelijks in beeld.

avatar van Boneka

Boneka

• 1901 berichten

Zag dat ze weer gekozen hadden voor die oerlelijke cover brrrrrrrrrrrr. Overigens Spetters heeft uitstekend beeld gekregen op blu ray. Alleen was daar het geluid iets minder.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Goede film, wat lang en saai soms. Maar prachtig verfilmd en goed geacteerd. Goede film!

avatar van dionj

dionj

Max Havelaar (Blu-ray qfc) - A-Film

Blu-ray release uitgesteld naar 1 december 2015(!)

avatar van baspls

baspls

Ben hier wel benieuwt naar.

avatar van Capablanca

Capablanca

Faith16 schreef:

iK ben bezig met t kijken van de film maa heb heel veel verhalen van me vader gehoord die was bij de opname van de film in Indonesie! Een scene in t begin heeft me vader zelfs verzonenn dat je allerlei vleermuizen uit de bomen ziet vliegen!!!

Schei uit!

avatar van Capablanca

Capablanca

james bond 007 schreef:

De scene waarin Havelaar aan tafel tegenover zijn foeilelijke vrouw over de vrouwen van Arles verteld.

Foeilelijk? Zo erg was het toch ook weer niet?

Pfff, dat was een hele zit. Niet altijd even boeiend. En ik werd een beetje benauwd van het continu bezwete hoofd van Faber.

avatar van 93.9

93.9

Rol van Faber doet wat ongemakkelijk aan.

Aan de andere kant sommige mensen zijn zo als Faber acteerd van karakter.

Niet altijd hoeft een heldhaftig hoofdpersoon ook typerend dapper met heldencharisma gespeeld te worden. Juist dat is gekunseld en clichématig.

Nu is het een jan met de pet die het hart op de juiste plek heeft. Wellicht past dat ook beter bij d echte max havelaar..

Verder best aardige film.

Kakt wel wat in tijdens laatste uur.

scorsese

Aardige film over een ambtenaar die in een arm gedeelte van Nederlands-Indië de leiding krijgt. Gebaseerd op een mijlpaal in de Nederlandse literatuur. Waarschijnlijk is deze film ook een stuk beter te waarderen als je bekend bent met dit boek (iets wat ik niet ben). De momenten waarin Max Havelaar de corrupte werkwijze probeert aan te pakken zijn de beste scenes. Wel te lang, maar de film eindigt wel redelijk sterk. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van Lakte

Lakte

Zo jammes dat A-film net falliet ging toen dit Nederlandse epos op het punt stond om eindelijk op bluray uitgebracht te worden ?

avatar van FlyingGustman81

FlyingGustman81

Nu bezig met deze film. Mooie oude kostuums. Erg benieuwd naar de afloop. Wel jammer dat de kwaliteit door de ouderdom minder is.

avatar van FlyingGustman81

FlyingGustman81

Mooie film en de acteurs spelen het goed. Leuk om het tijdsbeeld te zien. Ook mooi dat de acteurs de oorspronkelijke taal spreken. Dat maakt het soms ook wel wat minder goed te volgen.

avatar van Earth

Earth

Ooit gezien, maar voordat ik cijfer wilde geven nog maar een keer gekeken. Wat een zit zeg. De film is met liefde gemaakt, maar wat langzaam zeg.......

avatar van Lakte

Lakte

14 april bij OBA Amsterdam op het grote doek.

Cinema Literair: Max Havelaar - oba.nl

avatar van wihu61

wihu61

Beviel me een stuk beter dan verwacht. Interessant verhaal en veel mooie beelden. Als klein land beschikken we natuurlijk niet over grote voorraad topacteurs en gigantische budgetten, en dat merk je eigenlijk altijd wel in producties uit deze jaren. Het wordt af en toe wat theatraal gebracht, maar uiteindelijk vond ik Peter Faber toch wel redelijk uit de verf komen hier. Een Klaus Maria Brandauer had hier perfect in gepast... maar ja, die spreekt weer geen Maleis.