Iluminacja (1973)

Alternatieve titel: Illumination

Polen

geregisseerd door Krzysztof Zanussi
met Stanisław Latałło, Małgorzata Pritulak en Monika Dzienisiewicz-Olbrychska

Psychologische studie over een man die de waarheid en de zin van het leven zoekt m.b.v. de wetenschap. Maar de werkelijkheid confronteert hem met ervaringen die hem in de war brengen. Na vele omzwervingen keert hij terug naar zijn vrouw en kind en aanvaardt het leven zoals het is.

avatar van chiquita
Ik ben erg benieuwd naar deze film.

avatar van Ataloona
En dat is terecht. Helaas enorm obscuur, maar toch wel een must-see voor een aantal filmliefhebbers. Prachtige film over een jonge wetenschapper die in sneltreinvaart succesvol in het leven is, maar aan de hand van wetenschap en filosofie zijn leven overdenkt. Prachtige momenten zijn wanneer de wetenschapper in de bergen is, een klooster bezoekt en de wetenschappelijke intermezzo's die het allemaal begrijpelijk maken voor de kijker. Een aanrader dus!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Op UK-DVD te krijgen in Seconds Run's Polish Cinema box en vanaf januari ook los.

avatar van wendyvortex
Werdegang van een jonge wetenschapper waarbij regisseur Zanussi meteen in de centrifuge-stand schiet waardoor de eerste helft voornamelijk uit snapshots lijkt te bestaan. Tweede helft pakt een stuk sterker uit waardoor we ons meer kunnen inleven in de hoofdpersoon. Houd wel rekening met de onfrisse dierproeven en psychiatrie die voorbij komen.

avatar van tbouwh
Sluit me grotendeels wel aan bij m'n voorganger. In de eerste helft zat het fragmentarische karakter nog wat tegen, maar de tweede helft is van grote schoonheid. Mooie muziek ook.