Fatherland (1994)

geregisseerd door Christopher Menaul
met Rutger Hauer, Miranda Richardson en Peter Vaughan

Wat zou er gebeurd zijn indien Hitler W.O. II had gewonnen. We zijn in 1964, twintig jaar nadat de Duitsers de geallieerden verslagen hebben in Normandië. Hitler en de Verenigde Staten zijn van plan hun diplomatieke relaties te herstellen. Terwijl de hele wereld wacht op dit historische moment onderzoekt SS-detective Xavier March een serie politieke moorden. De Gestapo wil dit onderzoek dwarsbomen, maar March is vastbesloten dit onderzoek door te zetten...

avatar van JT Chinaski
HBO is blijkbaar in het archief gedoken, ze hebben deze film opgepoetst en zenden hem tegenwoordig in HD uit!

avatar van A.L.I.E.N
Weet iemand of/waar deze op DVD te verkijgen is? K'zou hem namelijk eens zeer graag zien.

Emdee tip, Kijk op youtube duitse editie!

Alien, nee je kunt de film alleen op vhs kopen of kijken via youtube

avatar van Bacchero
Boeiende film die vrij realistisch overkomt (in de zin van hoe het zou zijn geweest indien Hitler had getriomfeerd) maar te simplistische verhaallijn... er zat meer in... Leuke rol van Rutger en Miranda Richardson. Om het helemaal origineel te maken had men mss beter ook wat meer gebruik gemaakt van de Duitse taal. Toch de moeite waard om eens te bekijken.

avatar van Antonev
Aardige film die verder borduurt op een alternatief verloop van de Tweede Wereldoorlog. Het verhaal is redelijk eenvoudig en maakt het nergens echt gek, het is recht-toe-recht-aan. Het geheel is sfeervol neergezet (de stad, kleding, mensen) en komt enigszins 'grauw' over.

Het einde is een klein beetje afgeraffeld (vond ik dan). Ik vond de beslissing van de Amerikaanse president, om direct te vertrekken, een beetje kort door de bocht. Hij krijgt een pak documenten vanuit het publiek, bekijkt ze en besluit de benen te nemen. Het had mijns inziens best kunnen gaan om vervalste documenten, gemaakt door tegenstanders van het Rijk. Maar kom, ik zal niet op alle slakken zout gaan leggen.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik hou enorm van die ''what if'' scenario's bij historische films, WO II voorop. Jammer genoeg zijn er niet al te veel van dit soort titels waarbij de producers af durven te wijken van de historische feiten. Mocht iemand meer van dit soort films over WO II kennen...ik hoor het graag. In games kom je dit wel regelmatig tegen. Vorig jaar speelde ik nog een nieuwe Wolfenstein game, die ook gaat over de overwinning van de Nazi's in WO II met een nieuwe verhaallijn in de jaren 60.

In ieder geval, Fatherland gaat dus uit van een Duitse eindoverwinning en de festiviteiten rondom de 75ste verjaardag van de fuhrer in de jaren 60. Tof idee (zeker de bejaarde Hitler zag er realistisch en overtuigend uit), maar qua uitwerking had het allemaal veel beter gekund. De eerste minuten vond ik erg gaaf, met de zwart wit beelden van hoe de geschiedenis is verlopen vanaf 1945 tot de huidige situatie. Jammer dat ze dat maar kort toonden. Het hoofdverhaal zelf is wel aardig, maar duurt vrij lang en is niet altijd even boeiend. Hauer speelt wel een prima rol en draagt de film. Toch vond ik het pas richting het einde weer echt boeiend worden, met de Amerikaanse president Kennedy die op bezoek bij Hitlers feestje komt en erachter komt wat de Holocaust betekent. Misschien wat apart dat hij daarna meteen zichzelf weg laat rijden, omdat hij wel erg snel een document voor waarheid aan heeft gezien...
Ik merk dat Antonev dit ook hierboven al aangeeft, haha.

Zoals hier al eerder werd opgemerkt, ik vond dat slot erg ongeloofwaardig, van een overigens geloofwaardige film, die het niet al te bont maakt met z'n aannames van hoe het had kunnen gaan als Duitsland de oorlog gewonnen had. Hoewel, de oorlog met de Sovjet-Unie wordt niet gewonnen.
Waar het vooral om gaat: het is een onderhoudende, bij vlagen spannende en originele film geworden met prima spel van Rutger Hauer, Miranda Richardson en Peter Vaughan. Vooral Hauer vult dat getwijfel van de hoofdpersoon goed in.

avatar van pvl63
Interessante theorie die aardig wordt uitgewerkt, toch zag ik enkele merkwaardige keuzes. De film gaat er van uit dat de Duitsers inderdaad niet geweten hebben wat er werkelijk met de Joden, zigeuners en gehandicapten gebeurt is. Ik kan me niet voor stellen dat zo'n grote gebeurtenis met duizenden ooggetuigen (kampbewaarders, omwonenden etc.) als groot geheim van de oorlog 20 jaar na dato pas uit komt.

avatar van badfans69
Trailer - VHS kwaliteit

avatar van knusse stoel
Mooie film met een omgekeerde geschiedenis waarin Hitler de steun nodig heeft om Rusland eronder te krijgen. Natuurlijk lukt het wel of niet? Rutger Hauer speelt hierin een uitstekende rol als SS-detective Xavier March die in contact komt met een charmante Amerikaanse journaliste gespeeld door Miranda Richardson.
De film duurt ongeveer 100 minuten maar deze was om voor ik het wist.
Een 7,5!