The Kentucky Fried Movie (1977)

geregisseerd door John Landis
met Marilyn Joi, Saul Kahan en David Zucker

Parodie op alle filmgenres van de jaren zeventig met een serie korte losjes verbonden sketches. De film waarmee het trio Jim Abrahams en David en Jerry Zucker (Airplane!, Naked Gun) beroemd werd.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De film is gemaakt met een budget van amper $65.000 en dat kan je er soms wel aan zien. Qua humor is deze film z'n tijd vooruit. In Engeland had je Monthy Python, maar dit is de eerste Amerikaanse versie ervan en de voorloper van Airplane, Hot Shots en Naked Gun. Sommige grappen zijn helemaal gedateerd, maar er zijn gelukkig nog grappen die de moeite zijn. En als je denkt dat je sketches al eens hebt gezien is dat over het algemeen in latere films.

Goeie leerschool geweest dus voor Zucker/Abrahams die nog wat hun weg moeten zoeken, maar regelmatig al op het juiste spoor zitten.

avatar van pjutter
best wel wat grappige dingen,
maar ook wat knap iritante dingen,

Fre
Niet zozeer van genoten, had er redelijk wat verwacht, hoewel ik af en toe eens goed gelachen heb. Nuja, het is een oude film... .

BoordAppel schreef:
Ze hadden die sketches niet moeten opnemen en de 'hoofdfilm' a fistfull of yen moeten uitbreiden. Dan was ie n stuk beter geweest. Maar t blijft een leuke film als je van naked gun humor houdt.

Inderdaad!

avatar van Reihim
The Kentucky Fried Movie

Stomste film ooit
zogenaamd voor mensen met humor.

Mr_White
Erg leuke film die toch wel als de grondlegger van de moderne parodie gezien mag worden. Parodieën van dit soort stellen tegenwoordig misschien weinig meer voor, deze film is samen met Top Secret! en Airplane! toch wel een klassieker.

leuke film, alleen n beetje gedateerd

avatar van nightbreed
Heel lang gelden gezien maar veel dingen kan ik me nog goed herinneren.
Heb er destijds echt in een deuk van gelegen
Ik zag de film een tijdje geleden voor 2 of 3 euro liggen en baal ervan dat ik h'm toen niet heb gekocht.

I'm melting, I'm melting...What a world

Ik vond dit vroeger een erg leuke film kan ik me nog herinneren. Nu snap ik daar niets meer van. Zal de leeftijd wel zijn.

avatar van hannes64
Neder schreef:
die grap met de DAngerseeker ofzo is cool

Je bedoelt die stuntman die temidden van een groepje negers staat met helm en cape...en schreeuwt..."NIGGERS".
Vond ik ook 1 van de beste stukjes van de film.
( Niks persoonlijks )

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ernstig gedateerd maar nog steeds redelijk vermakelijk en onderhoudend is deze tweede flick van Landis. Korte scetches met als meest memorabel filmpje de parodie op Enter The Dragon.

avatar van niethie
Lang geleden alweer. Aardig (typisch) flauw Landis filmpje met een paar bizarre verhaaltjes en wat geslaagde parodies (vooral die op Enter the Dragon) maar voor de rest vond ik het zo bijzonder niet.

2,5 sterren

avatar van Alpha X
heerlijk droog.. kan me krom lachen om zulke films.

maar de humor moet je wel liggen.

avatar van wwelover
Heerlijke film, jammer van de lage score op MM, want het is echt een geweldige film. Hele scherpe en goed uitgedachte parodieën. Er zat geen één sketch bij die ik niet leuk vond, maar natuurlijk zaten er een paar bij die ver boven de andere uitstaken. Bijvoorbeeld A fistful of Yen.

Het is een soort van Amerikaanse Monty Python, natuurlijk niet zo goed als Monty Python maar ik denk dat als je een beetje van flauwe humor houdt vind je dit ook geweldig.

avatar van FrisoBoei
Blijven toch leuke dingen in zitten.
Army of extraordinary magnitude!

Maar grotendeels toch wel gedateerd en vaak ook wel flauw.
De humor is niet constant aanwezig iig.

Oude film, maar zeker voor iedereen die humor heeft en alle Bruce Lee films kent zou deze film ook moeten kijken

avatar van rep_robert
Lekkere komedie uit de Zucker/Abrahams stal.
Er zitten lekker veel absurde woordgrappen in, die alleen deze broertjes op het scherm kunnen toveren. Die zorgen een paar keer voor een slappe lach.
Het nadeel met een film die bestaat uit sketches is vaak dat niet alles even grappig is en dat een film zonder een echt verhaallijn niet echt makkelijk uit te houden is.

Uitschieters waren overigens de scene in de rechtzaal en de Bruce Lee parodie.

avatar van panjoe
Sommige stukjes zijn echt te slecht voor woorden natuurlijk. Die met die porno zijn echt te flauw bijvoorbeeld, "show me you're / your nuts", waar haal je het vandaan ...

Maar gelukkig zijn er genoeg grappige stukjes. Abrahams en de broertjes Zucker zijn af en toe echt geniaal met het de draak steken met alles waar ze de gelegenheid toe krijgen. Zoals bijvoorbeeld met Aziatische namen: "Guard number one is a senior on Klahn's mountain, and aspires to be a research chemist. Welcome, please, Hung Well! Guard number two is a real skating buff. A warm welcome for Long Wang! Traveling comes naturally to guard number three, as he's a licensed airplane pilot. Welcome, please, Enormous Genitals!" .

Geweldige komedie, die in feite een aaneenschakeling is van onzinnige, maar hilarische sketches en parodieën. Je moet wel van de (veelal flauwe) humor houden. Ik heb er in ieder geval om in een deuk gelegen, vooral om de scene in de rechtszaal: "Your honor, I'd like you to listen to this tape", waarna die persoon een rol plakband pakt en er naar luistert!

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Erg leuk tussendoortje! Heb een paar keer goed kunnen lachen en eigenlijk de hele film wel met een lach op me gezicht gezeten.

De parodie op Bruce Lee duurde me wel wat te lang, hadden ze beter een kortere sketch van kunnen maken met natuurlijk de scene met het menselijke alarm erin

Dit is een monument van de filmindustrie. Er zijn sindsdien veel films die geinspireerd zijn door KFM.

avatar van Fikret8
Op aanraden van Michael Jackson, die de film had schreven als grappig en leuk in The Making of Michael Jackson's Thriller, heb ik hem op mijn to see lijst gezet.

Dick2008
Deze nog eens voor de derde keer bekeken, maar nu toch weer wat beter dan de vorige keer. Alleen moet je hier en daar doorspoelen, want lang niet alles is leuk. Toch vergeleken met Extreme movie, die ik onlangs nog bekeken heb en wat zo'n soortgelijke film is, is deze lang niet slecht.
Maar The Onion Movie, is toch wel stukken beter.

Sommige sketches zijn wel ver hun tijd vooruit met die blote tieten en fonds voor de doden. Die met de gorilla, met de microfoon en de rechtbank zijn ook leuk. En de laatste met de nieuwslezer terwijl ze aan het vrijen zijn die is ook wel lachen. Alleen erg voorspelbaar en deed me nogal aan Benny Hill denken.

Bij de aftiteling The Carioca te horen, gezongen door de bekende zangeres Jo Stafford, alleen dan als de valszingende Darlene Edwards.

Vooruit dan maar, niet helemaal, maar ik moffel hem dan wel ergens tussen de andere dvd's voor een volgende keer weer.

avatar van RuudC
Wat een prachtige verzameling sketches! KFM slaat af en toe de plank mis, maar zorgt gewoon vaak voor een heerlijk potje gortdroge humor. Ik miste alleen Leslie Nielsen in de hoofdrol. Wel krijg je een prachtige persiflage op Enter The Dragon met Bruce Loo in de hoofdrol. Maar zo smakeloos als de krijsende tvpresentator die toekijkt hoe een stelletje het gezellig op de bank heeft, wordt het niet. Of je moet de in leer geklede dwerg die blondines met de zweep afranselt: Catholic Girls In Trouble. Ik had het niet verwacht eigenlijk, maar soms zat ik gewoon schaterlachend op de bank. Leuke komedie, die ook vandaag de dag nog indruk maakt. Dat zijn er niet veel.

Deze zag ik vanavond voor het eerst. Mijn verwachtingen waren niet hooggespannen, aangezien het een toch al 37 jaar oude film betreft. Wel heb ik om sommige stukken echt moeten lachen. Niet om alles, maar vooral de flauwe humor is voor herhaling vatbaar. Ik denk niet dat ik hem nog een keer ga kijken, maar ik moet zeggen: de 79 minuten hebben me prima beziggehouden.

avatar van mikey
Ik kom er nu achter dat a fistfull of yen ook veel grappen uit to live and let die heeft gehaald: die robot in het lab en de verzameling geluidopname apparatuur in de slaapkamer.

avatar van Ajax&Litmanen1
Een komedie in de trant van The Meaning of Life (1983), met diverse sketches achter elkaar die een film vormen zonder doorlopend verhaal. Het is wederom niet mijn ding. Maar waar ik oa The Meaning of Life bij vlagen nog wel geestig vond, daar kan ik met The Kentucky Fried Movie niks. De sketches zijn flauw en gedateerd, de humor is beperkt. Ik hou erg van de oude spoof films uit die tijd (films als Airplane en Top Secret zijn echt heerlijk), maar dit sloeg de plank mis. Ik kan nu al nauwelijks veel geslaagde sketches herinneren. Toch opvallend dat ik in dit topic vooral berichten lees die hard hebben gelachen om een hoop stukken. Dan zal het wel niet mijn avond geweest zijn en zal ik de film ooit nog eens een 2e kans geven

avatar van HarmJanStegenga
Fijn jaren 70 sfeertje in een filmpje waar het niveau op komisch vlak nogal fluctueert. 'Kentucky Fried Movie' kent een aantal sketches waar ik érg om heb kunnen lachen, hoe flauw soms ook - die bioscoop, 'Fistful of Yen' en een aantal (losstaande) grappige scenes. Helaas gaat de film soms ook wat te ver.

avatar van ambrosini
Flauw, maar wel leuk om naar te kijken

avatar van BlueJudaskiss
In deze tijden van politiek correcte gevoeligheden nog een keer gekeken naar Rex Kramer Dangerseeker. Komedie goud.

avatar van PEN15
Ik had er met die kinderachtige grap aan het begin over oliewinning aanvakenlijk weinig vertrouwen in, maar warempel het werd onverwachts toch zeer geestig. Dit soort humor heb ik ook in UHF geweldig gevonden met reclamespots en trailers zoals Ghandi II en Conan the Librarian. Gouden zet om er zo vroeg al wat blote vrouwen aan bod te laten komen anders was ik wellicht voortijdig afgehaakt. ^_^ Ik vond Fistful of Yen als hoofdfilmpje het allerleukst. De grappen vliegen echt in het rond met "Hung Well" en "Enormous Genitals" har har har. Met zo'n laag budget vond ik dit vrij goed gelukt. De tachtig minuten zijn echter wel voorbij voor je er erg in hebt.

Ik zou deze film zelf niet meer zo snel uitkiezen om weer eens te zien, maar ik had gisteren (komische) film dag met vrienden en één van de anderen koos deze film om te kijken. Vroeger vond ik dit ook een leuke film, maar nu vind ik er niet zo heel veel meer aan. Al viel hij me wel weer mee, t.o.v. het laatste beeld wat ik bij deze film had, nadat ik hem 10 jaar geleden voor het laatst gezien had.

Uitgezonderd de titel en regisseur John Landis was ik deze film goeddeels vergeten tot ik ‘m onlangs tegenkwam in een MovieMeter Contest. Reden om mijn geheugen eens op te frissen.
Een verzameling veelal absurde spoofs, sommige hilarisch, andere uitermate flauw. Hoewel ik vrees dat ik het meeste binnen de kortste keren opnieuw vergeten zal zijn, heeft de film mij op een aantal momenten toch wel vermaakt.