Een Vrouw tussen Hond en Wolf (1979)

Alternatieve titels: Woman between Wolf and Dog | Femme entre Chien et Loup

België / Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door André Delvaux
met Marie-Christine Barrault, Rutger Hauer en Roger Van Hool

Psychologisch drama over een vrouw die tijdens de Tweede Wereldoorlog een verzetsman helpt onderduiken. Haar man (Hauer) heeft de kant van de Duitsers gekozen en is als vrijwilliger naar het Oostfront vertrokken. Na de oorlog wordt zij tussen deze twee mannen heen en weer geslingerd.

Is hier nog aan te komen ?

kappeuter (moderator)
Quido schreef:
Is hier nog aan te komen ?

Verschijnt tzt op dvd bij CINEMATEK:
CINEMATEK - DVD - Catalogus - Collectie André Delvaux

avatar van LimeLou
Lijkt me een film om in de gaten te houden

avatar van A.L.I.E.N
hhmm, niet onaardige film op zich. Heb hem dus onlangs op DVD aangeschaft (en natuurlijk meteen bekeken), daar ik wel min-of meer van oorlogsfilms hou. Met deze film wou André Delvaux zijn afkeren van oorlog laten zien.

Toch mist de film naar mijn mening een beetje z'n effect. Namelijk het feit dat de oorlog niet vaak in beeld komt. Zeer weinig zelfs. Soms wordt in de film wel over gesproken maar ook niet echt vaak. Duitse soldaten komen, op een scene na, er niet in voor. Gestapo ook nauwelijks (en dan zonder de beruchte rode armband-met-hakenkruis), en de Nazi-vlag is ook maar één keer kort te zien. Tijdens de bevrijding-scene door de Amerikanen is wel een beetje actie, dat het nog enig sinds goed maakt. Echter voor de rest zijn het af en toe wel wat schoten die op de achtergrond te horen zijn, en het gezoem van enkele vliegtuigen, maar voor de rest... Alhoewel ik ook denk dat het iets te maken heeft met het feit dat de film is gedraaid in een Antwerpse buurt ('zurenborg' volgens mij) waar er veel (vroome) joden wonen. Het was dus niet echt aangewezen om daar even hakenkruisen te gaan ophangen en wehrmacht soldaten te gaan laten rondlopen.

Ook vond ik dat sommige acteurs niet echt op hun plaats zaten. De hoofdrolspeelster is een Française, die dan nagesynchroniseerd moest worden, maar zij deed het nog wel redelijk goed, en Bert André en Senne Rouffaer waren ook wel aardig om te zien. De Nederlandse Rutgher Hauer, was echter wel wat miscast, als Vlaamse Nationalist. Niets slecht bedoeld hoor, ik vindt Rutger Hauer een zeer goeie acteur, maar men had toch beter een Belg gekozen. Ook de "Franse" verzetsstrijder sprak ook wel opvallend goed Nederlands, vrijwel zonder accent.

Maar al bij al was de film toch nog wel genietbaar, hij keek rustig weg. Wie echter een film verwacht zoals Soldaat van Oranje zal helaas toch een klein beetje met z'n honger blijven zitten vrees ik. Aangename film dus, maar er had toch wel wat meer kunnen inzitten.

avatar van Polydorus
Over die acteurs moet ik je helaas volgen. Ik wist niet dat de hoofdrolspeelster een Française was, dacht dat er gewoon slecht was gesynchroniseerd, maar dat verklaart veel. Vervelend is het wel. En Rutger Hauer als Vlaams-nationalist, tja... Hij speelde erg goed, dat wel. Verder mist de film voor mij ook continuïteit, er wordt voortdurend van de hak op de tak gesprongen, maar misschien was dat net Delvauxs bedoeling, om zo de verscheurdheid van de vrouw te laten zien? Ik weet het nog niet zo goed. Het lijkt allemaal erg tussen de regels te zweven, zoals in Michiels' boeken, maar de nadruk ligt hier misschien toch té veel op dialogen.

avatar van Lakte
Voor de mensen die de film graag willen, hier is een prachtig gerestaureerde versie te koop

CINEMATEK - Shop - Catalogus - Een vrouw tussen hond en wolf