• 8.352.706 stemmen

Genre: Drama / Mystery

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Paul de Lussanet

Met onder meer: Rutger Hauer, Sylvia Kristel en David Rappaport

IMDb beoordeling: 5,1 (196)

Releasedatum: 7 september 1978

Plot Mysteries

Psychologisch drama naar de gelijknamige fin-de siècle roman van Knut Hamsum speelt zich eind 19e eeuw af op het eiland Man. De komst van een mysterieuze vreemdeling (Rutger Hauer) in een rustig kustplaatsje zorgt voor opschudding als hij valt voor de plaatselijke femme fatale.

avatar van hugohei

hugohei

Camerawerk van de fantastische Robbie Müller. Paul de Lussanet (kunstschilder) zorgde ervoor dat het er allemaal mooi uitzag. Maar het verhaal is wel erg ontoegankelijk.

Het werd bij elkaar gepraat door een dwerg-acteur (of hoe zeg je dat tegenwoordig) David Rappaport, met de stem van Gees Linnebank.

Kees Brusse zat erin, Fons Rademakers, Liesbeth List. En Andrea Ferréol (onvergetelijk in La Grande Bouffe).

avatar van mdj

mdj

De film en het boek verschillen op sommige punten hoewel de sfeer wel gehandhaafd blijft. Het kan ook moeilijk anders dat er verschillen optreden want in het boek verneem je veel via Nagels gedachten. Dat wordt opgelost door een verteller in te voeren, maar gek genoeg is dat niet de hoofdpersoon maar de dwerg Minuut en krijg je zijn visie te horen. Het einde wijkt het duidelijkst af. Het boek is sterker. De film kiest er bij monde van Minuut voor om de vrouwen de schuld te geven van Nagels ondergang, alsof zij die moedwillig bewerkstelligd hebben wat mij onzinnig lijkt. Weliswaar lijkt Dany (Kristel) wel gecharmeerd van Nagel en laat ze zich zijn hofmakerij gedeeltelijk welgevallen maar ze is minder gewillig in het boek dan in de film.

Het landschap is zeer mooi. Het lijkt alsof de spelers nadrukkelijk aan het voorlezen zijn. Heel statig en wat statisch spel krijg je daardoor, maar dat vind ik wel mooi. De film gaat echt over een femme fatale in de letterlijke betekenis van die omschrijving die Nagel gek maakt, terwijl in het boek toch duidelijker blijkt dat Nagel voordat hij die femme fatale ontmoette al idioot was. Hoe dan ook is deze film een prachtvoorbeeld van een duidelijk eigen interpretatie van het boek van Hamsun. Las dat Hauer en Kristel afgezien hebben voor deze film van hun gebruikelijke honoraria, Hauer was duidelijk nog niet doorgebroken in het buitenland!

avatar van Kessels

Kessels

Bridge Entertainment brengt deze film dit voorjaar (11 mei) uit op DVD.

Quido

Deze release is, zoals waarschijnlijk wel al bekend, gecancelled 'omdat de master niet meer goed genoeg was'. Hopelijk komt het er ooit nog van. Toen hij 2 jaar geleden op tv was ben ik vergeten te kijken. Lijkt me toch een interessante film, al is het maar om de cast en setting.

Quentin

Waren die andere masters van Bridge van NL-films dan wel nog goed

Quido

Dan moet deze wel heerl erg zijn geweest ja Er zitten maar een paar goede bij.

avatar van Jean Rene

Jean Rene

MYSTERIES is inderdaad een Nederlandse film, maar welk eigenaardig feit deed zich echter voor ? 2 jaar geleden werd deze film in Nederland op TV uitgezonden, maar dan de engels nagesynchroniseerde versie, alsof het een engelse film was. En dat terwijl het ook nog eens behoorlijk slecht was nagesynchroniseerd. Volslagen onzinnig ! Gelukkig heb ik inmiddels de videoband van de originele Nederlands gesproken versie in mijn bezit en dat klinkt een heel stuk beter.

Rutger Hauer en Sylvia Kristel zijn erg goed in deze heel erg sfeervolle film, naar de roman van Knut Hamsun, die zich afspeelt aan het eind van de 19e eeuw. Het boek en de film verschillen inderdaad op verschillende punten van elkaar, met name het einde, maar ik vind beide versies interessant - het blijft een mysterie !

Dit is een van de betere en meer interessante Nederlandse speelfilms, maar zeker geen film die iedereen zal aanspreken, daarvoor is de film veel te dromerig en te ongrijpbaar.

Hm..die versie heb ik ook gezien, ik dacht dat dat zo hoorde...

avatar van BOND31

BOND31

Aan het verhaal is geen touw vast te knopen, althans, ik begreep er helemaal niets van. Maar de topcast, het geweldige camerawerk van Robbie Muller samen met de mooie sfeer en de prachtige Schotse landschappen van het eiland Man helpen toch de aandacht vast houden en maken deze film de moeite meer dan waard. In ieder geval een heel stuk beter dan Paul de Lussanets volgende film Lieve Jongens. Ik lees overal dat Hauer zo slecht was in de hoofdrol, maar ik vind het hem helemaal niet zo gek doen. Wel raar dat een topacteur als Peter Faber nog geen halve minuut in beeld is. Goede rollen ook van Rita Tushingham, Kees Brusse, Marina de Graaf en vooral David Rappaport als de dwerg Minuut. Matthijs van Heijningen beschouwt deze film als mislukt, maar ik ben het er niet mee eens, er valt vooral visueel genoeg te genieten in deze film. Sfeervolle muziek van Laurens van Rooyen.

Mac Hammer Fan

"Mysteries" vind ik een erg mooie film.

Ik heb al heel het internet herhaaldelijk afgezocht maar nergens een spoor van een DVd release. Jammer.

Dan zal ik voorlopig maar mijn oude tape op DVD zetten.

Quentin

Ik heb hier een veel betere Engelse poster ipv deze Franse, is die toegestaan?

kappeuter (crew films)

Er staan inderdaad wel wat films op MM waarvan de posters niet meer aan de voorwaarden voldoen.

Engelse poster is erg welkom.

avatar van Wouter

Wouter

Deze poster is wel mooi.

Quentin

Vond ik ook al, vandaar de correctie . Komt van de Sigma site; http://www.sigmapictures.com/wp/?page_id=3 . Heb alle NL-posters al gecorrigeerd/toegevoegd aan de betreffende films.

Mac Hammer Fan

Nog steeds geen spoor van een DVD-release? Voor deze parel van een film zit ik te watertanden.

avatar van Jean Rene

Jean Rene

Dan mogen we wel hopen op de originele Nederlandstalige versie op DVD en niet de lachwekkende Engels-nagesynchroniseerde versie.

Quido

Vanaf 22 april verkrijgbaar op DVD in Amerika.

Quido schreef:

Vanaf 22 april verkrijgbaar op DVD in Amerika.

Dat is heel goed nieuws! Ik bestel hem onmiddellijk! Bedankt voor de info.

Mac Hammer Fan

De Regio 1 DVD uit de States is een tegenvaller. Niet alleen is er geen Nederlandse versie, maar de print volgens de bronnen die ik heb ook van slechte kwaliteit. Ik wacht dus maar liever op een betere release.

avatar van chiel1971

chiel1971

• 2009 stemmen

Goede film, mooi verhaal en prima cast. Vooral Sylvia natuurlijk. Zeer aan te raden!

avatar van baspls

baspls

Klinkt interessant

avatar van Fransman

Fransman

Ter beschikking gesteld door mijn filmvriend Lars. Maar ook hij beschikte niet over de oorspronkelijke versie met de Nederlandse tekst. Of die nog bestaat is de vraag. Van de Engelse nasynchronisatie wordt je niet vrolijk en het is jammer dat de film in zo'n slechte staat verkeert. Van de oorspronkelijke kleur lijkt niet veel meer over.

Maar genoeg geklaagd. Ik verwachtte hier niet veel van, maar de film viel me alleszins mee. Rutger Hauer doet het prima en Sylvia Kristel is hier jong en mooi. Het landschap van het eiland Man is indrukwekkend en de muziek past perfect bij de sfeer van de film. Want sfeervol is deze film zeker. Dan is er ook nog een indrukwekkende cast, met onder andere Rita Tushingham en Andrea Ferreol. Die Paul de Lussanet moet over goede contacten hebben beschikt.

Verder is het een typisch jaren zeventig product. Toen waren ze dol op vage verhalen, veel sfeer en femmes fatale. Allemaal heel diepzinnig. Je moest je vooral niet te veel afvragen over de inhoud. Mooie tijden waren dat. Maar de tijden zijn veranderd. Naar een verhaal van Knut Hamsum, die nogal fout was in de oorlog, zouden we ook niet meer zo snel grijpen. Mooi tijdsbeeld.

avatar van Lakte

Lakte

• 1913 stemmen

Aardige film met een heerlijk sfeertje wat de film zeker goed doet! De film doet erg Brits aan en lijkt best wel duur.

Leuk om te zien dat Kees Brusse en regisseur Fons Rademakers hier ook in mee spelen. Rutger Hauer steelt de show en is lekker op dreef. Ook een bijzondere rol van Sylvia Kristel die ook wel aardig acteert.

Zonde dat deze film nooit op DVD is uitgekomen in Nederland. Weet dat er in het buitenland wel DVD zijn uitgekomen maar helaas met een hele slechte master en Engels gedubbd. Ik heb hem gewoon in het Nederlands gezien op een oude huur VHS.

avatar van Lakte

Lakte

• 1913 stemmen

Nu uit op bluray in Amerika in de Sylvia Kristel box. Best bijzonder en ook nog de Nederlandse gesproken versie! De transfer is mooi scherp maar vind de kleuren persoonlijk niet zo mooi, erg flets. Pastorale 1943 uit die box heeft wel weer prachtige kleuren.

Er zit ook nog een leuk rolletje in voor onze eigen oscarwinnaar regisseur Fons Rademakers.

Voor elke Rutger fan een must see!

Sylvia Kristel 1970s Collection Blu-ray (Playing with Fire / Pastorale 1943 / Mysteries / Julia)