Minotaur (2006)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Luxemburg / Frankrijk / Spanje
Horror

geregisseerd door Jonathan English
met Tom Hardy, Rutger Hauer en Tony Todd

In een vergeten tijd van ijzer en brons bestaat een dorp met een verschrikkelijke vloek. Iedere zes jaar dienen acht jongeren naar een eiland te worden gebracht, waar ze worden geofferd aan een God, de Minotaur. Theo, de zoon van de dorpsleider, besluit met enkele dorpelingen stiekem naar het eiland te gaan, om de Minotaur te doden. Op het eiland stuiten ze op een gigantisch paleis, waar de Minotaur zich ophoudt. De werkelijkheid rond de Minotaur blijkt verschrikkelijk te zijn, en de vraag is of een God wel gedood kan worden.

lecks-almelo
redelijke film
alleen iets te donker maar de special effects vond ik nog niet zo slecht.
*3,5*

Goedkoop en vluchtig gemaakt allegaartje, dat duidelijk probeert in te haken op de zwaarden en sandalen rage, met abomidabel resultaat. Belachelijke dialoog, slechte visule effecten. De setting is wel mooi en daar had meer mee gedaan kunnen worden met goede acteurs en een erkende regisseur. 1,5

avatar van rep_robert
In het kader van een wekelijkse poepfilm heb ik dit keer maar Minotaur erin gegooid.

Waar ik in het begin nog dacht dat de film wel aardig was en het eigenlijk ook niet eens zo bedroevend slecht was, is het tweede deel van de film toch een grote sof.

Er gebeurt niets anders dan kansloos heen en weer geren door de grotten. Achtervolgt door een lelijke Minotaur en slechte dialogen die volgen houd je een bijzonder zwak filmpje over.
De rol van Hauer is trouwens ook behoorlijk te verwaarlozen.

avatar van Thorak
Hmmm dit klinkt heel erg slecht!
Sinds wanneer is de Minotaurus een god eigenlijk???

Waarschijnlijk is dit weer zo'n SyFy productie?

avatar van Minotaures
is die ook niet. Gewoon een mytho-figuur... hij werd wel als een God aanbeden

NightSpirit
Echt, wat een matige film. Ze hadden die stier echt niet moeten laten zien. Dat verpestte toch al het matige verhaal van de film. Maar zonder die gruwelijk slechte special effects had ik hem nog wel serieus kunnen kijken. En Rutger Hauer had ook geld nodig ofzo?

avatar van pierrrke
haha grappig dat tom hardy nu best wel een groot acteur aan het worden is, van deze crap naar toppers zoals inception en hopelijk the dark knight rises.

avatar van Thorak
Rutger Hauer en Tony Todd zijn nou ook niet bepaald acteurs die je in dit soort gedrochten verwacht...

avatar van RuudC
Een goedkope film in veel opzichten, maar kwalitatief is Minotaur nog heel behoorlijk. De film wijkt niet te ver af van het originele verhaal. De decors passen volstrekt niet bij die tijd, maar dat ervaar ik nergens als storend. Het plot is nog verrassend goed eigenlijk. Niet denderend, maar ook niet te simpel zoals veel andere films met een dergelijk budget.

Eenmaal in het doolhof zou je verwachten dat het een simpel rennen-en-gillen-drama wordt, maar dat valt reuze mee. Hoe simpel het doolhof er ook uit ziet, sfeervol is het zeker. Theo ontpopt zich tot een aardig interessant karakter en de Minotaurus ziet er gaaf uit. Sommige kills zijn heerlijk cheezy en er zijn genoeg schrikmomenten. Het verhaal heeft wel degelijk wat te bieden. De spanning zit er soms goed in. De ontwikkelingen zijn leuk genoeg. Een verhaal uit de klassieke oudheid ontpopt zich hier tot een leuke fantasyfilm. drie en een halve ster is het mijns insziens zeker waard!

avatar van eavymetal
Redelijk goed gemaakte Horrorfilm. Let op de kleine bijrol van Rutger Hauer.

avatar van Perry Meer
nee dit is niks, een onzinnige film die nooit gemaakt had moeten worden
een waardeloos geheel van geren door een studio-doolhof al moet ik zeggen dat de minotaur er goed uitzag, dat wel maar voor de rest, pfff film opzetten en dutje doen

"Hey Minotaur"

(en verdomd dat beest keek om! )

1,5 uur dutje doen

avatar van Roger Thornhill
Half sterretje voor Tony Tood hamming it up als de koning, half sterretje voor Michelle van der Water als zijn heerlijke zuster in haar sexy witte verpleegsterspakje, half sterretje voor de verwachting die wordt geschapen (ik werd vanzelf toch benieuwd naar hoe het doolhof en het monster eruit zouden zien), half sterretje voor de aardige explosie van vuur in het doolhof en een half sterretje voor het idee, de ambitieuze combinatie van mythologie, fantasy en horror.

Halve of zelfs hele sterren van de score aftrekken vanwege de FX (die dravende minotaurus!) en het lage budget (ik heb wel eens luxueuzere paleizen en uitgebreidere mensenmassa's gezien) doe ik niet, want al met al vind ik dit toch een merkwaardig sympathiek produkt. Volgens mij is het met deze film net als met het titelpersonage: een gedrocht, maar stiekem toch wel een lieverd.

DVD Verdict heeft het zelfs over een DVD-versie met een commentaartrack met de regisseur en de editor. Nou ja, dat gaat weer wat te ver – mijn bare bones DFW-Bart-Smit-5-voor-€5-exemplaar is goed genoeg.