• 8.293.186 stemmen

The Osterman Weekend (1983)

Thriller / Actie | 103 minuten / 116 minuten (director's cut)

Genre: Thriller / Actie

Speelduur: 103 minuten / 116 minuten (director's cut)

Geregisseerd door: Sam Peckinpah

Met onder meer: Rutger Hauer, Dennis Hopper en John Hurt

Releasedatum: 3 november 1983

Plot The Osterman Weekend

"The one weekend of the year you won't want to miss."

John Tanner wordt benaderd door CIA-agent Lawrence Fassett, die hem weet te overtuigen dat zijn drie beste vrienden eigenlijk spionnen van de KGB zijn. Het viertal zal binnenkort samenkomen voor het traditionele 'Osterman Weekend', een jaarlijks samenzijn dat dit jaar in Tanner's huis zal worden gehouden. Fassett krijgt van Tanner toestemming om videosurveillance-apparatuur in zijn huis te plaatsen om dit weekend te observeren. Niets is echter wat het lijkt. Verfilming van het boek van Robert Ludlum.

imageimageimage

Betty Cardone

Walter Stennings

avatar van Capablanca

Capablanca

Altijd lastig te beoordelen, zo'n 'oude' film. Hij zal destijds best wel spannend zijn geweest, nu maakt hij een gedateerde indruk, mede door het thema van de Koude Oorlog. Klein voordeel van de twijfel, hoewel de sterrencast er niet helemaal uit komt.

avatar van lezertje

lezertje

Van een film met sterren als Burt Lancaster, Dennis Hopper, Craig T. Nelson, John Hurt en Rutger Hauer mag je toch wel iets verwachten, zeker als je weet dat het hier om een verfilming van een boek van Robert Ludlum gaat en Sam Peckinpah aan het roer stond. De film oogt nu echter als een zeer slappe B-film. Met als dieptepunt de autoachtervolging tussen Tanner en de kidnapper van zijn vrouw en kind, waarvan de laatste twee zich overduidelijk niet in de auto bevinden. Je vraagt je af wat er allemaal mis is gegaan tijdens het film van ‘The Osterman weekend’. Het antwoord kan gevonden worden in de deplorabele staat waarin Peckinpah zich in dat stadium van zijn leven bevond. De regisseur moest tijdens het draaien, van wat uiteindelijk zijn laatste speelfilm zou worden, de opname regelmatig een paar uurtjes onderbreken om te slapen om zo weerstand te kunnen bieden aan zijn drugs en alcoholverslaving, die hem uiteindelijk noodlottig is geworden. Daarnaast weigerde hij na een eerste viewing om de film te hermonteren en werd hij door de studio ontslagen, waarna de laatste een andere versie op de markt bracht.

avatar van RuudC

RuudC

Vorige week nog het geweldige Straw Dogs gezien en verder denk ik met veel plezier terug aan Cross of Iron. Sam Peckinpah's zwanenzang is een zwakke, ronduit amateuristische prent geworden. In de eerste plaats kocht ik deze film, omdat ik meende dat de verfilmingen van Ludlum's verhalen uit de jaren zeventig en begin jaren tachtig wel goed waren. Daarbij doen Rutger Hauer, Jon Hurt, Dennis Hopper en dergelijke hieraan mee. Dan is het toch jammer dat het verhaal uitermate slecht is. Als je al weet wat er gaande is, is het verloop vrij makkelijk te voorspellen. Het eerste half uur had ik echter nauwelijks idee van wat er gaande was. Als je dan vervolgens de ontknoping krijgt, wordt het er zeker niet beter op. Na een stel amateuristische hoogstandjes, zoals de slowmotions (kom op, daar komt zelfs een beginner niet mee), hield ik het voor gezien. Niet mooi, niet spannend, niet interessant en lelijk beeld. Pure miskleun.

avatar van lezertje

lezertje

Laatste feature film van regisseur Sam Peckinpah en de eerste film waarin een Nederlander (Rutger Hauer) de hoofdrol van een Amerikaan speelde. Ondanks zijn ziekte, veroorzaakt door drank en drugs, wist Peckinpah de film op tijd af te krijgen, inclusief de montage.

Dit had een heel goede thriller kunnen zijn, ware het niet dat de film in opdracht van de studio opnieuw gemonteerd (Lees: verkracht) is en er aldus een onbegrijpbaar hutspot van is gemaakt. Waarom moesten de vrienden van John Tanner (Rutger Hauer) sterven. Wat hadden zij met de moord op Lawrence Fassetts (John Hurt) vrouw te maken? Vragen die in Peckinpahs versie zeker beantwoord zouden worden.

avatar van Larzz

Larzz

3x destijds in de bioscoop gezien. Als fan. Gigantisch genoten. Goede acteurs. Paar memorabele Peckinpah scènes zoals de ontvoeringsscene en de zwembadscène. Geweldig op groot beeld. Op TV blijft er dan helaas weinig meer van over. Peckinpah films moet je zien op een gigantisch scherm. Bioscoop of beamer. Liefs HD. Ik heb gelukkig zo'n setup. 100" scherm, 7.1 audio. Dan is het leuk. Ook natuurlijk andere films en regisseurs. Must voor filmliefhebbers. Je moet wel de ruimte (er voor over) hebben.

scorsese

Aardige film over een tv-journalist wiens jaarlijkse weekendje samen met oude vrienden niet zoals altijd verloopt. Verhaaltechnisch is de film wat rommelig gemonteerd, en het hele videosurveillance maakt het er niet geloofwaardiger op. Toch blijft de film wel onderhoudend en zijn er een paar prima actiescenes in de typische stijl van Sam Peckinpah.

avatar van DiDa

DiDa

Deze nog eens herzien en ja het is eigenlijk gewoon een slechte B film, maar toch ademt de film een bepaald sfeertje dat ervoor zorgde dat ik toch geboeid bleef kijken. Jammer dat de achterliggende gedachte van de 'twist' niet echt duidelijk wordt. Verder toch redelijk genoten van de acteurs en de typische Peckinpah dingetjes (slowmotion enz).

Volgens mij is de director's cut alleen te zien via de Nederlandse dvd toch? Die hele slechte versie!

Is de director's cut meer verduidelijkend qua plot?

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20330 berichten

Mijn elfde film van Peckinpah en zijn laatste.

Op het moment dat vrijwel geen producent meer met Sam Peckinpah wilde werken en zijn gezondheid hem door een aantal verslavingen ook in de steek begon te laten vond Peckinpah toch nog werk. Hij haatte het boek en vond het script niet erg goed en pogingen om het zelf te herschrijven liepen op niets uit maar Peckinpah had weer wat om handen en waar hij behoorlijk in ongenade was gevallen bij producenten, dat was bij acteurs wel anders. Vandaar dat ook deze film een sterke cast heeft.

Zwakke plek is inderdaad het matige spionageplotje en het slechte script dat het er niet beter op maakt. Peckinpah is zijn touch ook wel een beetje kwijt. En het einde is tamelijk idioot. Ondanks dat smokkelt Peckinpah er nog aardige touches van zijn stijl in en is de film bij momenten nog best spannend. Een echt goede film is dit nergens maar gezien de matige reputatie van deze film viel hij me eigenlijk wel weer mee.