The Osterman Weekend (1983)

Thriller / Actie
103 minuten / 116 minuten (director's cut)

geregisseerd door Sam Peckinpah
met Rutger Hauer, Dennis Hopper en John Hurt

John Tanner wordt benaderd door CIA-agent Lawrence Fassett, die hem weet te overtuigen dat zijn drie beste vrienden eigenlijk spionnen van de KGB zijn. Het viertal zal binnenkort samenkomen voor het traditionele 'Osterman Weekend', een jaarlijks samenzijn dat dit jaar in Tanner's huis zal worden gehouden. Fassett krijgt van Tanner toestemming om videosurveillance-apparatuur in zijn huis te plaatsen om dit weekend te observeren. Niets is echter wat het lijkt. Verfilming van het boek van Robert Ludlum.

avatar van Capablanca
Altijd lastig te beoordelen, zo'n 'oude' film. Hij zal destijds best wel spannend zijn geweest, nu maakt hij een gedateerde indruk, mede door het thema van de Koude Oorlog. Klein voordeel van de twijfel, hoewel de sterrencast er niet helemaal uit komt.

lezertje
Van een film met sterren als Burt Lancaster, Dennis Hopper, Craig T. Nelson, John Hurt en Rutger Hauer mag je toch wel iets verwachten, zeker als je weet dat het hier om een verfilming van een boek van Robert Ludlum gaat en Sam Peckinpah aan het roer stond. De film oogt nu echter als een zeer slappe B-film. Met als dieptepunt de autoachtervolging tussen Tanner en de kidnapper van zijn vrouw en kind, waarvan de laatste twee zich overduidelijk niet in de auto bevinden. Je vraagt je af wat er allemaal mis is gegaan tijdens het film van ‘The Osterman weekend’. Het antwoord kan gevonden worden in de deplorabele staat waarin Peckinpah zich in dat stadium van zijn leven bevond. De regisseur moest tijdens het draaien, van wat uiteindelijk zijn laatste speelfilm zou worden, de opname regelmatig een paar uurtjes onderbreken om te slapen om zo weerstand te kunnen bieden aan zijn drugs en alcoholverslaving, die hem uiteindelijk noodlottig is geworden. Daarnaast weigerde hij na een eerste viewing om de film te hermonteren en werd hij door de studio ontslagen, waarna de laatste een andere versie op de markt bracht.

avatar van RuudC
Vorige week nog het geweldige Straw Dogs gezien en verder denk ik met veel plezier terug aan Cross of Iron. Sam Peckinpah's zwanenzang is een zwakke, ronduit amateuristische prent geworden. In de eerste plaats kocht ik deze film, omdat ik meende dat de verfilmingen van Ludlum's verhalen uit de jaren zeventig en begin jaren tachtig wel goed waren. Daarbij doen Rutger Hauer, Jon Hurt, Dennis Hopper en dergelijke hieraan mee. Dan is het toch jammer dat het verhaal uitermate slecht is. Als je al weet wat er gaande is, is het verloop vrij makkelijk te voorspellen. Het eerste half uur had ik echter nauwelijks idee van wat er gaande was. Als je dan vervolgens de ontknoping krijgt, wordt het er zeker niet beter op. Na een stel amateuristische hoogstandjes, zoals de slowmotions (kom op, daar komt zelfs een beginner niet mee), hield ik het voor gezien. Niet mooi, niet spannend, niet interessant en lelijk beeld. Pure miskleun.

lezertje
Laatste feature film van regisseur Sam Peckinpah en de eerste film waarin een Nederlander (Rutger Hauer) de hoofdrol van een Amerikaan speelde. Ondanks zijn ziekte, veroorzaakt door drank en drugs, wist Peckinpah de film op tijd af te krijgen, inclusief de montage.
Dit had een heel goede thriller kunnen zijn, ware het niet dat de film in opdracht van de studio opnieuw gemonteerd (Lees: verkracht) is en er aldus een onbegrijpbaar hutspot van is gemaakt. Waarom moesten de vrienden van John Tanner (Rutger Hauer) sterven. Wat hadden zij met de moord op Lawrence Fassetts (John Hurt) vrouw te maken? Vragen die in Peckinpahs versie zeker beantwoord zouden worden.