Grijpstra & De Gier (1979)

Alternatieve titels: Fatal Error | Outsider in Amsterdam | Grijpstra and De Gier

Nederland
Misdaad / Komedie

geregisseerd door Wim Verstappen
met Rutger Hauer, Rijk de Gooyer en Willeke van Ammelrooy

De rechercheurs Grijpstra en De Gier worden naar de Haarlemmer Houttuinen gestuurd, waar een man ogenschijnlijk zichzelf heeft opgehangen, in een centrum voor Oosterse meditatie. Met de vaststelling dat het echt om zelfmoord zou gaan, lijkt de zaak gesloten, maar dezelfde nacht wordt er een poging gedaan om in te breken. De sporen lopen al gauw dood, en maken iedereen verdacht die met het lijk van doen heeft gehad. Naar het boek 'Het Lijk in de Haarlemmer Houttuinen' van Jan-Willem van de Wetering.

avatar van lars-pixar
Om precies te zijn duurt de film volgens de klok 84 Min.
En de meeste dvd’s hoesjes zitten er altijd bijna 1 a 3 min naast.

avatar van erik1677
heb deze oerholandse politiefilm al tig malen keer gezien.
En nu vorige week hier op de braderie maar voor een mooi prijsje aangeschaft.
Persoonlijk hou ik wel van deze degelijke nederandse kost.
De gooier zit wel optimaal in zn rol, als norsigge en beetje een smeerzak van een rechercheur.
Rutger hauer is dan weer een beetje de goedzakkerige tegenhanger.
prachtig vind ik de nu typische nederlandse taffereeltjes.

avatar van chiel
lars-pixar schreef:
Om precies te zijn duurt de film volgens de klok 84 Min.
En de meeste dvd’s hoesjes zitten er altijd bijna 1 a 3 min naast.

Pal speedup! Dvd duurt 5% korter dan film in bioscoop.

avatar van maurice74
Totaal niet spannend, meestal niet leuk en met onverstaanbare Donald Jones als ongeloofwaardige bad guy.
Allerlei scènes die als los zand weinig met het verhaal te maken, zoals met scheten, Rijk de Gooyer die aan het drummen is, Rutger Hauer die de eendjes voert. Kan me haast niet voorstellen dat dit prul in 1979 in de bioscoop draaide.

maurice74 schreef:
Kan me haast niet voorstellen dat dit prul in 1979 in de bioscoop draaide.
En nog bijzonder succesvol was ook! Bijna 700.000 bezoekers. Vier jaar later de best bekeken film van het jaar op de Nederlandse televisie met zo'n 6 (!) miljoen kijkers.

avatar van maurice74
Quido schreef:

Ongelofelijk! Het is een soort middelmatige aflevering van Derrick.

Lars Film
Gijpstra en de Gier, een beetje slap verhaal, het wordt gelukkig gered door de acteurs en de sfeer.De actie valt best mee en het verhaal is te verwachten alleen de humor is heel sterk en houd de film nog net recht. 3,5*

avatar van Davidus
Nederland jaren 70. Mooi tijdsbeeld, alles was simpel en wat naïef. En zo is deze film ook; amateuristisch vergeleken met de huidige films, maar toch echt wel vermakelijk.

Alleen, wat zijn we met de Hollandse films toch weinig opgeschoten sinds die tijd (enkeling daargelaten). Het amateurisme viert nog steeds hoogtij...

avatar van Petina
maurice74 schreef:

Ongelofelijk! Het is een soort middelmatige aflevering van Derrick.

Dat komt waarschijnlijk omdat jij de jaren 70 bewust niet echt hebt meegemaakt.

avatar van Humphrey
Hééérlijke typisch Nederlandse prent uit de zeventiger jaren. Volop genieten van een Rutger Hauer en Rijk de Gooyer in hun glorietijd. Nostalgisch. 3,5*.

avatar van tommykonijn
Had 'm wel al eens eerder gezien. Gisteravond ook weer en ik vind het best een aardige Nederlandse film. De film had wel wat dingen die ik toch minder vond. Het geluid was niet erg goed, en ik moest me vaak moeite doen om te verstaan wat er gezegd werd. Daarnaast ook dat sommige dingen erg voorspelbaar waren. En de film is natuurlijk erg verouderd, en komt daardoor vaker een beetje houterig over. Desondanks bevat de film wel aardig acteerwek van Rutger Hauer en Rijk de Gooyer, maar de film wordt dan wel gedragen door deze twee want sommige andere acteurs vond ik slecht overkomen. Gelukkig verveelt de film niet echt, en ben je toch benieuwd naar de ontknoping. Al had het einde wat mij betreft nog iets beter gemogen. Gewoon een simpele, maar wel vermakelijke film. Een krappe:

avatar van Phantasm
Leuke misdaadfilm met een aardig verhaal, hier en daar wat aktie.

Prima onderhoudende politiefilm uit lang vervlogen tijden met een cast van topsterren uit die tijd.
En met een hoop functioneel bloot zoals gebruikelijk in de Nederlandse (en vele andere nationaliteiten) film van die tijd.

Indiana007
Leuke gedateerde film.
Boek is wel anders.
Veel beter dan de serie.
Wel veel haar

avatar van Quentin
Amerikaanse trailer (geen enkele zin dialoog, dus waarschijnlijk niet gedubd): Fatal Error Trailer 1983 - YouTube