De Ratelrat (1987)

Nederland
Misdaad

geregisseerd door Wim Verstappen
met Rijk de Gooyer, Peter Faber en Marjan Berk

In Amsterdam is een rijke Friese boer vermoord en het politieduo Grijpstra & De Gier worden er op afgestuurd. Adjudant Grijpstra heeft thuis weer eens problemen en is blij naar Friesland te kunnen vertrekken om de moord te onderzoeken. Brigadier De Gier vindt de Friese Hylke veel interessanter dan de moordzaak. In Leeuwarden is er een ware Chinezenoorlog en een brute overval op de veemarkt. Ineens is daar dat vriendelijk ratelende, astmatische ratje dat voor een onverwachte oplossing zorgt.

avatar van Mischa
Er zitten een paar aardige ideetjes in deze film, maar daar is alles mee gezegd. Slecht in elkaar gezet, slecht geacteerd enz...1.5, meer is het niet

De 15e en tot op heden laatste speelfilm die Wim Verstappen heeft geregisseerd. 2e Grijpstra en de Gier-film naar de figuren van Jan Willem vd Wetering. De Ratelrat is niet gebaseerd op een van diens boeken, dit verhaal werd speciaal voor de film geschreven. In de eerste G EN DE G-film speelde Rutger Hauer de rol van brigadier De Gier naast Rijk de Gooyer als adjudant Grijpstra. De Gooyer is gebleven, maar Hauer, die al in Amerika werkte inmiddels, werd vervangen door Peter Faber.......en dat mist allure. Faber was b.w.v. spreken in bijna elke Nederlandse film in die tijd te zien, en er was een algemene Peter Faber-moeheid gedaald over het land! Een voorbeeld: dit is de 4e film in 3 jaar tijds waarin hij Rijk de Gooyer tegenkomt als tegenspeler!
Wim Verstappen is in een aantal opzichten, filmisch gezien, de tegenhanger van Paul Verhoeven. Niet alleen zijn Scorpio-produkties, maar ook zijn latere films ademen de sfeer van gemakzucht, routine, en slonzigheid. Er is 1 gunstige uitzondering: PASTORALE 1943, zondermeer zijn beste film.
DE RATELRAT is ook weer zo'n allegaartje. Het is een soort politiefilm met een bij elkaar geschraapt plotje waar geen touw aan vast valt te knopen. Maar daar draait het eigenlijk ook niet om. In de boeken van Vd Wetering gaat het om de mensen en de situaties, de sfeertekening van het geheel.
Wat dat betreft is de film dus verdienstelijk.
De technische afwerking van de film is knudde. Vooral het geluid is erbarmelijk slecht. Dit euvel uit de Nederlandse film van de jaren '70 leek voorgoed uit de wereld, maar stak nu, diep in de jaren '80, dus toch weer de kop op.
De film heeft een ontzettend kneuterig en oubollig niveau, de regie is ongeinspireerd en routinematig, de dynamiek is van een kreupel paard........Amusant rommeltje is misschien wel een goede kwalificatie, en dan ben ik nog mild! Want camp blijft mij boeien!

avatar van raymon
In vergelijking tot de eerste Grijpstra & de Gier vond ik deze persoonlijk beter! zal misschien de enige zijn !

De film vind ik leuke main titels hebben net als bij het eerste deel, leuke filmpjes en voice-over.
Rijk de gooyer speelt de rol van Adjudant Grijpstra weer heel leuk alleen een groot min punt vind ik Peter Faber. Hij is gewoon geen Rutger Hauer, die was veel gladder en tja stoerder.
Het verhaal op zich zit redelijk goed in elkaar alleen soms heel onduidelijk door de namen, b.v de naam van het slachtoffer word op twee verschillende manieren gezegd dat is soms beetje verwarrend.

De film vond ik weining knullige momenten hebben, eerste deel vond ik had die meer, alleen vond ik het vuurgevecht van de Chinzen op de dijk een van de knulligste momenten in de hele film. Ik vind dat deze film in het rijtje kan van Moord in Extase alleen vind ik deze beter

ik vind de film leuk en vermakelijk, na Pastorale 1943 vind ik dit de tweede goeie film van Wim verstappen

3.5***

wouu verkeert, halfje te veel 3***

robertus65
Teleurstellende film met de oerhollandse Verstappen kenmerken: bloot, stront en een verhaal waar geen touw aan vast te knopen is. Verder barst de film van stereotypen: bv. agente Verdoorn die meteen verliefd wordt op Faber, De Gooijer die een stiletto in de rug van een inbreker gooit, een vuurgevecht op de Afsluitdijk die in een Monthy Python aflevering niet zou misstaan enz, enz.

avatar van Quentin
Rommelige film met een slecht te volgen en dun verhaaltje. Wel vrij sfeervol gemaakt en aardig om te bekijken. 2*

avatar van Quentin
Een derde Grijpstra en de Gier film is in ontwikkeling.

Maar dan met Jack Wouterse en Roef ragas. Wie regisseert de film is daar al iets bekend?

avatar van raymon
kijk dat klinkt al een stuk aangenaamer!

De serie wordt door zo half miljoen kijkers steeds bekeken vind het ook een goeie en leuke serie, vooral Jack Wouterse. Maar ik heb en kan niks vinden over de film en trouwens ging Roef rages niet stoppen door prive problemen??

avatar van raymon
Bij Lagestee film b.v staat bij projecten die in ontwikkeling zijn de film: Drijflijk, dit moet de nieuwe grijpstra en de gier film worden. Klinkt wel leuk maar of de film in goeie handen is bij Lagestee b.v??

Eindelijk eens gezien maar het is dan ook een behoorlijk matige film. Spannend of opwindend is het nergens, mede dankzij die verschrikkelijke Faber, die met zijn kuthoofd iedereen aan de haak slaat. De Gooyer daarentegen speelt goed, evenals Hidde Maas. Een aantal leuke bijrollen van Pieter Lutz, Sacco van der Made (Jelle Jelle's sonenbankier uit Floris) en ook Toon Agterberg zien we weer eens. De sfeervolle plaatjes uit Friesland maken de film nog enigzins het bekijken waard. De muziek van Ruud Bos vond ik een beetje inspired by Rogier van Otterloo. Deel 1 'Grijpstra & De Gier' was stukken beter en sfeervoller dan deze.

Vind je nog lief, qua sterren.

raymon schreef:
kijk dat klinkt al een stuk aangenaamer!

Overigens was dat niet om prive problemen.

avatar van sinterklaas
Is deze trouwens nog op dvd?

Ja hoor.

avatar van sinterklaas
Ook van de Rob Houwer collectie?

Nee in deze box, kost slechts 15 euro bij Van Leest;

Ook los te koop.

Quentin schreef:
Nee in deze box, kost slechts 15 euro bij Van Leest;

Zijn er nou dozen met digipacks en gewone dvd's tegelijk? Je had in een PM verteld dat er digipacks in zaten maar ik was hem zelf ook tegengekomen bij van leest (helemaal niet aan toe gekomen om hem te kopen , maargoed, de doos is nieuw dus ik heb alle tijd) en daar zaten gewone dvd doosjes in.

De eerste release was in ieder geval voorzien van digpacks.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Na 8 jaren volgde het verschrikkelijke vervolg op de nogal dubieuze Grijpstra & De Gier speelfilm. Hauer werd vervangen door de doorgaans goede Faber. Bijna alles aan deze film loopt niet, met name het rommelige verhaal en de belachelijke actiescenes. Een groot gedeelte van de dialogen is moeilijk verstaanbaar vanwege het Friese dialect en een slechte Nederlandse uitspraak. Wat de film nog verder de afgrond in trekt zijn de idiote acteerprestaties. Met als dieptepunt de schietpartij op de Afsluitdijk. Slecht.

avatar van Poisonthewell
Zinema schreef:
Met als dieptepunt de schietpartij op de Afsluitdijk. Slecht.

Nee! Hoogtepunt! Na die scene begon ik tenminste de humor van de film nog een beetje in te zien.

avatar van lars-pixar
Deze wil ik ook zien en op Dvd!!

avatar van erik1677
Nog wel iets beter dan grijpstra en de gier.
Hopelijk kom ik deze film nog een keer tegen ergens op dvd.
Prachtig weer, zo n oerhollands spektakel, met ook nog redelijk wat spanning en natuurlijk ontbreekt de typische nederlandse humor niet

avatar van sinterklaas
Vond het zeker geen slecht vervolg. Heb me weer prima geamuseerd met de 2 speurders. Alleen dit keer is niet Rutger Hauer van de partij als de Gier maar Peter Faber, maar ach. Om hem mochten we ook niet klagen. Rijk de Gooijer is wel weer lekker op dreef en er zitten weer luchtige momenten in. Ook de shots van Friesland waren erg mooi. Weer eens wat anders dan Amsterdam. Ook nog een beetje actie.

Wat mij betreft bijna net zo goed als deel 1. Gewoon feel good voor mij dit soort NL-films.

avatar van GrobbekuikenXL
Wel leuk om naar te kijken omdat het zo knullig is. Rijk en Sacco zijn altijd wel cool ! Maar de rest slaat nergens op !!! Toch knap om zoiets kneuterigs te kunnen maken ! Faber wel goede acteur maar hier helemaal niet op zijn plaats.

avatar van frolunda
Misschien niet zo goed als het eerste deel maar toch wel erg vermakelijk.Weliswaar zijn de aktie scenes kolderiek en nauwelijks serieus te nemen en ook is het verhaal rommelig en verwarrend.Daarnaast had ik er ook last van dat de acteurs soms moeilijk verstaanbaar (zeker in het Fries) waren.Waarom dan toch drie sterren?Ten eerste natuurlijk om Rijk de Gooyer,altijd een genot om naar te kijken,wat een briljante acteur.Verder is het allemaal erg sfeervol (iets wat ik altijd wel vind bij de films van Verstappen) en zijn de bijrollen ook erg leuk ingevuld.Daarom toch een voldoende.

Dick2008
Dit is echt een slechte film. Natuurlijk is het mijn eigen schuld, dat ik al die dingen van vroeger nog een keer wil zien. Het is namelijk al erg lang geleden dat ik deze heb gezien. Maar ik begin oud te worden, want het lijkt of ik hem gisteren voor het laatst heb gezien. Een Grijpstra en de Gier 2, die Amerikaanse/Duitse misdaadfilms wil nabootsen. Maar dit lukt van geen kant. Hij is erg gedateerd, ook al is het natuurlijk wel leuk om het Nederland van vroeger te zien maar na een apart begin is de rest van de film een rommelig geheel met houterig acteerwerk en hak op tak opnamen, die eigenlijk destijds al gewoon aardig was om een keer gezien te hebben. 2.0

Indiana007
Leuke film
Beter dan verwacht.
Lekker hollands
En natuurlijk zuster Ingrid naakt .
Ze is echt lekker

avatar van Lakte
Ik heb net de TV-serie (de verlengde versie) van deze film gezien is opgesplitst in 3 delen en ooit uitgezonden in de jaren 80 op TV, gekregen van iemand die heb via via had gekocht

Moet heel eerlijk zeggen vond die versie een stuk beter dan de film! Het verhaal is een stuk minder rommelig en makkelijk te volgen! Dat is bij de film wel anders er zijn te veel belangrijke dingen uitgeknipt vind ik! De TV-serie duurt ook 45 minuten langer dan de film, als je de intro's en outro's niet mee telt 40 minuten! Snap niet waarom ze de filmversie zo kort hebben gemaakt waardoor je het verhaal amper kan volgen.

Als je de serie gezien hebt valt het wel mee hoe slecht hij is! Vind het ook heel apart dat ze op de filmposter Rijk de Gooyer met het mes hebben afgebeeld, die hele scene komt in de film niet eens voor maar in de TV-serie wel! Heel apart!