The Blood of Heroes (1989)

Alternatieve titels: Salute of the Jugger | Farewell to the Jugger

Australië / Verenigde Staten
Actie / Sciencefiction

geregisseerd door David Webb Peoples
met Rutger Hauer, Delroy Lindo en Joan Chen

Van de Gouden Tijd van de 20ste eeuw is er na de daaropvolgende oorlogen nog maar weinig te merken. In deze verwoeste dorre wereld voeren de mensen strijd om in leven te blijven. De enige verstrooiing die ze hebben is 'The Game', een spel zonder regels met als doel een hondenschedel op een stok te plaatsen. De 'Juggers' onder leiding van Sallow, zijn woeste strijders en genieten van de voorrechten van de winnaars: eten, alcohol en seks. Kidda heeft een enorme bewondering voor hen en wil absoluut lid worden van de 'Juggers'.

vic
Dit blijft een b-film maar kon er opzich wel van genieten

avatar van kungfuzombie
Vond hem gewoon erg tof eigenlijk. Mag hauer ook graag zien. Niet veel diepgang maar gewoon erg vermakelijk.

Fijne bier-en-chips film. Ik mag deze post-apocalyptische films graag zien. Al is het dan misschien een b-film, ik geniet er wel van.

Sand, scars and blood just about sums up Salute of the Jugger. Salute is an unapologetically brutal story, perfectly cast, well played and very competently filmed. All the cast acquit themselves well; Hauer is suitably grizzled, and Chen manages (believably) to be cute, scary, vulnerable and savage all at once. imdb-user Ripe Peach

Perfecte beschrijving van deze film. Samen zorgen Chen en Hauer voor vuurwerk. Sallow is een van mijn favoriete Hauer rollen omdat Rutger Hauer hier zijn personage de nodige diepgang weet te geven. Hij speelt een keiharde killer maar zijn personage is niet alleen slecht, hij heeft ook een goede kant en dat zie je mooi naar boven komen bij Hauer.

Kidda, Chen's personage, zorgt voor Sallow en Sallow zorgt weer op z'n beurt voor Kidda. Het band tussen deze twee strijders komt goed tot uiting. De Jugger matches, waar ruige mannen en vrouwen tekeer gaan, zijn bijzonder vermakelijk. David Webb Peoples, die onder andere Blade Runner, Unforgiven en Twelve Monkeys schreef, blijkt ook erg goed te kunnen regisseren. Een rauwe, harde en vooral originele film die ik lang geleden heb gezien en nooit ben vergeten. 3.5* -> 4.0*

Erg vermakelijke genrefilm, zeker door de enorm charismatische Hauer. 3,0*

avatar van Dragon
Onderhoudende post-apocalyptische actiefilm waarvan enkel het zwakke, abrupte einde me tegenviel.
Nu blijkt dat er 2 versies bestaan. De Australische met een eerder negatief einde, en een kortere Amerikaanse versie waar alles met een hoogtepunt eindigt (typisch natuurlijk!). Ik heb duidelijk deze laatste versie gezien en dit andere einde komt volgens mij de film niet ten goede.
Mocht iemand de originele langere versie hebben of ergens weten te vinden, let me know.
***/*****

Is hier en daar te koop op het internet

avatar van Dragon
Dankzij Speedy23 de originele langere versie kunnen zien. Dit eerder negatieve einde past volgens mij veel beter bij de algemene sfeer van de film en maakt het verhaal af. Thanks Speedy

Een rauwe film, post apocalyptisch en low budget. Het low budget is ook hier te vinden in de decors en materialen die zo van de vuilnisbeld en de sloperij lijken te komen. Vaak zin zulke films niet om aan te zien. Maar hier hebben ze er werkelijk iets van gemaakt. De Cast is prima en Rutger Hauer zet hier een prachtige Swallow neer.
Ik vind hem goed en dus 4**.

avatar van Slater
Hoe eindigt de langere versie dan? heb zelf geen idee of ik die al heb.

veron35
Goede post apocolyptische film. Ik houd alleen van actie films als het zo'n soort is. Erg leuk.

avatar van Goblin
Houd van deze film, Hauer is erg goed hier.
Post apocolyptische films horen vaak bij mijn favorieten, vind de Mad Max trilogie ook erg goed.
Verhaal steekt goed in elkaar en er word in mijn ogen solide geacteerd.
Omgevingen zijn perfect voor het verhaal en de decors prima.
krijgt van mij een 4

Ben alleen wel benieuwd welke versie ik eigenlijk heb, de australische of de amerikaanse? Mogelijk kan iemand me een berichtje sturen waarin de verschillende eindes worden beschreven.
Ben erg benieuwd.

Prima film waarbij het verhaal niet bolstaat van de cliché's en bovendien een uitstekende cast bevat. Hauer draagt de film met verve. De regie is eveneens aardig gedaan en de cinematografie alsmede de montage zorgen voor aardige beelden en prima gevechten.

avatar van Quentin
Leuke film inderdaad, maar vond ze vooral cinematografisch ondermaats.

avatar van Boeikens
De originele versie van 100min is met het zogezegde negatieve einde duidelijk beter. Het is realistischer.

Steve-a
Heerlijke film. Echt van kunnen genieten.

Boeikens schreef:

Heb je die gezien?

avatar van Quentin
Volgens mij bevat de tweede Nederlandse release, van vorig jaar of 2007, de langere versie.

Full screen?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Saluut.

Held Hauer's B-films, de een is leuker dan de ander. Wat hier een beetje tegenzit zijn de vele Jugger-gevechten die vaak kant noch wal raken.

Ondanks het lage budget is de desolate Mad Max-setting wel geinig, maar dat alleen is niet voldoende.

Middelmatig.

avatar van hendriks
vond toch geweldige film om te zien eens wat anders dan altijd over hetzelfde

avatar van Prudh
hendriks schreef:
vond toch geweldige film om te zien eens wat anders dan altijd over hetzelfde

Ja al die films van tegenwoordig zijn net Chinezen: niet van elkaar te onderscheiden!

Kan iemand het alternatieve einde even tussen spoilertags plaatsen? Zag het wat abrupte Amerikaanse einde, maar ben wel benieuwd naar het 'echte' slot van de film.

kappeuter (moderator)
Ok bij deze!
Je kunt trouwens ook spoilers melden via de uitroepteken knop.

Ik heb meteen ook even de originele poster met originele titel geplaatst!

avatar van Prudh
Haha... ik bedoelde eigenlijk te vragen of iemand die het alternatieve einde gezien heeft dat kon beschrijven hier

Nu heb ik de Amerikaanse versie gezien en ben ik bij dezen ook heel nieuwsgierig naar hoe het uitgebreide einde er precies aan toe gaat, want ik vond het einde nu ook behoorlijk abrupt

Verder wel een geslaagde low-budget post-apocalyptisch actiefilmpje. Beste van het geheel is eigenlijk nog dat we voor de verandering eens geen sociaal/maatschappelijke kritiek op het gewelddadige spel te verduren krijgen, het is gewoon een onderdeel van de toekomstige maatschappij en iedereen heeft daar vrede mee. Als de film nog een kritisch toontje had meegekregen was het al snel veranderd in het zoveelste dystopische filmpje, nu trapt men in ieder geval niet in de valkuil.

De spelregels zijn in het begin nog niet meteen duidelijk en worden naarmate de film vordert eigenlijk alleen maar hilarischer naarmate het duidelijk wordt hoe het spel in elkaar zit (denk aan een combinatie van MMA met wapens en American Football), maar de actie zelf mag er zijn. Het is allemaal wat low-budget, maar de actie is goed geschoten en behoorlijk bloederig. De cast doet zijn best, al zijn het vooral Joan Chen en Rutger Hauer (drie films waar die twee samen inzitten als ik het goed heb?) die de show stelen.

Stelt uiteindelijk ook weer niet heel veel voor, maar binnen het geringe budget heeft men er best een intrigerend filmpje van kunnen maken.

avatar van Dopke
Het alternatieve (echte) einde is ondertussen gelukkig op youtube te zien.