eXistenZ (1999)

Canada / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door David Cronenberg
met Jennifer Jason Leigh, Jude Law en Ian Holm

Allegra Geller (Jennifer Jason Leigh) is de ontwerper van een virtual-reality spel eXistenZ. Ze staat op het punt om het spel te demonstreren en daarvoor worden 12 willekeurige spelers geselecteerd uit het publiek. De spelers worden aangesloten via hun ruggegraat op het spel, maar dan opeens is er iemand die dit wil boycotten en hij begint iedereen neer te schieten. Een bewaker (Jude Law) moet ervoor zorgen dat Allegra in veiligheid wordt gebracht.

261 BERICHTEN 35 MENINGEN

Loepsaal
Ziet er belabberd uit en het einde zuigt, niet voor herbekijken vatbaar.

avatar van RuudC
Gruwelijk en verbazingwekkend. So far is dit mijn favoriete Cronenberg. Alles zit er wel in, want het idee van een plug (en alle gevolgen van dien) mag je wat mij betreft ook rustig onder body horror plaatsen. Visueel heeft de meester zijn zaken op orde. De cast bestaat uit een schare aan goede acteurs en het verhaal is goed. Althans, voor zover je het verhaal in de eerste keer meekrijgt. Het geeft in ieder geval ook wel weer aan hoe gruwelijk overschat de vermeende originaliteit is van Inception. Cronenberg heeft zijn zaken hier keurig op orde en daarnaast een erg sterke boodschap. Cronenberg zet zich af tegen tegen een digitale cultuur die in 1999 nog in de kinderschoenen stond. Snel maar eens herzien, want ik ben ervan overtuigd dat het verhaal een heel stuk duidelijker wordt.

avatar van Insignificance
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mislukt spel. De vergelijking met Videodrome ligt voor de hand en ook deze worp zit tjokvol interessante denkbeelden, theorietjes, vragen, creaties en noem maar op. Het idee om een virtuele werkelijkheid c.q. game met allerlei lagen naar live action te promoveren, is nobel. Om dat te doen met een organische link in plaats van hardware is creatief. Alles bij elkaar misschien wel een vijf sterren concept, maar zodra het wordt vertaald naar film, blijft er bitter weinig van over. Neem de houterige, stijve manier van acteren.

Ik begrijp best waarom, maar het is, simpel gezegd, niet leuk om naar te kijken. Idem voor het sfeertje dat de film domineert. Lullig, bij gebrek aan een beter woord. Het verhaaltje -de game, welke dat ook is- biedt verder ook weinig soelaas. Wie nog twijfelt na de eerste zetten, realiseert zich na een half uurtje waar dit zich (niet) afspeelt en zo komt het helemaal niet meer tot leven. Wat een doolhof tussen hier en daar moet zijn, wordt meer en meer een lethargische ervaring. De slotscène kon me dan ook gestolen worden.

avatar van Zinema
Futuristisch videospel.

Een avontuurlijke sciencefiction van de hand van body-horror-meester regisseur David Cronenberg. Hier kan hij zich slechts een beetje uitleven in zijn specialisatie door middel van een videospel dat rechtstreeks op het lichaam dient te worden aangesloten in een futuristische wereld. Het levert een spannend en vermakelijk filmpje op met een ietwat flauwe finale.

Zeer goed.

Ik had nog nooit van deze film gehoord, 14 jaar oud al weer.
Bizar idee, luguber sfeertje soms.
Klein meesterwerk in mijn ogen.

Aardige psychologische-sf vondsten, maar ondanks de redelijk gepakte sfeer blijft de impact van zijn in en het rommelen met virtuele werkelijkheid vs niet-virtuele werkelijkheid uit. Toch maar zien, wel wat curieus namelijk.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bij deze eXistenZ wordt de link vaak gelegd naar Videodrome, wat niet geheel onlogisch is. Videodrome vond ik tot nu toe Cronenbergs minste en helaas is eXistenZ van hetzelfde niveau.

Het idee is best mooi gevonden. Sowieso heeft Cronenberg altijd wel goede ideeën en vaak weet hij er wel iets moois van te maken. Het begint allemaal ietwat wazig, maar al snel had ik wel door hoe de vork precies in de steel zat. Het spel speelt als het ware met de spelers. Daarin zitten op zich best mooie vondsten. Aan originaliteit is er dan ook geen gebrek.

Het acteerwerk en de personages konden me niet echt bekoren, waardoor je altijd van de zijkant blijft toekijken. Leigh , Law en Holm acteren alle drie vrij tam en daardoor werd ik zelf eigenlijk ook nooit eXistenZ ingezogen. Onderhoudend is het wel en slecht ook zeer zeker niet, maar helaas weet het niet continu te boeien, waardoor het uiteindelijk toch niet de vooraf gehoopte kijkervaring werd.

Nooit gedacht dat deze film mij zo kon boeiend. Ik kreeg een beetje een 'Inception' film gevoel, maar dan anders. Het is vooral mooi om te zien hoe de realiteit en onwerkelijkheid door elkaar heen gaan lopen. Het is erg fascinerend hoe de film mij aan het denken krijgt.

Wat zou het toch ontzettend gaaf zijn als Cronenberg in samenwerking met Gus van Sant hier een film over maakt. Een soort combinatie Elephant en eXistenZ.

Het gevoel achteraf was niet echt bevredigend. Ik vond het verhaal wel goed, maar erg onsmakelijk.

Wat een maffe Thriller / Sciencefiction was dit, maar wel eentje met een origineel verhaal.

Het verhaal vond ik best leuk gevonden, maar helaas zijn de vele wendingen wat bizar en ook regelmatig lachwekkend. O.a. die op het einde, welke ook nog eens behoorlijk cliché was. Maar ondanks dat wist de film me toch nog wel te boeien en zat het met de uitvoering ook wel goed. De cast deed het best verdienstelijk, maar een fan van Jude Law zal ik zeker nooit worden want hij acteert (vooral zijn stemverheffingen) vaak zo overdreven. Het was verder leuk om Jennifer Jason Leigh weer eens terug te zien in een film.

Al met al leuk om eens gezien te hebben en deze film duurt ook niet echt lang met circa 90 minuten, waardoor hij goed te bekijken valt.

avatar van Ajax&Litmanen1
Totaal niet mijn soort film en de visie van Cronenberg op de gamewereld vind ik ook maar een belachelijke. Ondanks dat hij creatief te werk is gegaan met zijn fantasieën wist dit me nooit te boeien. Het werd allemaal steeds warriger tot het richting het einde me allemaal weinig meer kon schelen.

avatar van flaphead
Niet best. Films waarin gespeeld wordt met realiteit vs droom/spel/fantasy zijn er al veel, volgens mij ook wel met het thema virtual reality. Op zich is het idee wel leuk, maar grootste mislukking in deze prent is toch het acteerwerk. Ondanks enkele bekende namen is het grotendeels zo vreselijk houterig, al vanaf de eerste 'actiescene'. Het leek wel een parodie hoe mensen omvielen bij schoten en dergelijke. Je krijgt het gevoel of je naar een film van 40 jaar oud zit te kijken. Daarbij zitten er ook best wat tamelijk onsmakelijke scenes in, maar dat schijnt zo te lezen een ding van de regisseur te zijn, waar ik verder niet zo bekend mee ben. De 'twist' op het einde is aardig, maar niet groots genoeg om de boel nog te redden. Pijnlijke boel.

avatar van Rickyman
Een typische aparte film van Cronenberg, met een fijn vreemd verhaaltje. Een Cronenberg tentop.
De acteurs spelen ook gewoon uitstekend. Kan deze film nu wel beter waarderen dan vroeger.

avatar van HK Senator
flaphead schreef:
Ik vermoed dat ze houterig acteren omdat ze computerspel personages voorstellen.

avatar van arno74
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet zo best. Misschien een beetje aardig voor gore-liefhebbers, smerigheid genoeg. Maar het verhaal (een goedkope variant op Inception (2010) in de verte, ditmaal als een virtual-reality game in een game, en waar niets aan verbeelding of als mystery wordt overgelaten) is heel mager en het acteerwerk is al helemaal ondermaats, al is de cast ook niet bepaald super. Ik schaar dit meer onder de B-films dan als een serieuze scifi / horror / thriller. Best slecht. 1,5*

avatar van Aazhyd
arno74 schreef:
Maar het verhaal (een goedkope variant op Inception (2010)

Hallo! Deze film is 11 jaar ouder!

avatar van arno74
Aazhyd schreef:
Hallo! Deze film is 11 jaar ouder!
Hallo! Dat zie ik ook wel... Mag een oudere film mij soms niet aan een nieuwere doen denken die ik eerder zag?

Haha geweldige film dit, einde misschien een beetje onbevredigend / vreemd maar echt super en zwaar ondergewaardeerd.

arno74 schreef:

Pfff Inception is gewoon een hollywood aktiefilm die zich voordoet als meer. Dan vond ik dit toch stukken beter hoor.

avatar van joolstein
arno74 schreef:

Iedereen mag zijn mening hebben natuurlijk! Echter als deze film een goedkope variant van Inception (2010) is. Dan was deze film zijn tijd ver vooruit! Daarom de film afdoen als slecht en een B-film is een wel heel groot contrast. Zeker als Inception dus leentjebuur speelt van een film die aan jou punten te zien een slechte film zal moeten zijn.

Vermoedelijk heeft het dus meer te maken met je smaak dan dat de film echt slecht is. Christopher Nolan regisseur van Inception filmt in een meer toegankelijkere stijl. En krijg daardoor ook veel grotere budgetten om films te maken en de nodige bioscoopreleases. David Cronenberg daarentegen vergt van de kijker soms wat meer en is daarom soms minder geliefd. Toch maken beide regisseurs goede films maar persoonlijk vind ik Cronenberg beter omdat hij met een lager budget, specialere films weet te maken.

Nu is het verhaal over een wereld in een wereld ook verre van nieuw! Het eveneens in 1999 uitgekomen The Matrix had bv hetzelfde thema. (de Wachowski's borduurde zelfs nog heel lang verder op die film) Maar ook films als Abre Los Ojos, The Lawnmower Man, The Thirteenth Floor, Total Recall, Tron, The Truman Show, Vanilla Sky, Avalon en Cronenbergs eerdere films Videodrome en Naked Lunch hadden alle in minder of meerdere maten dit thema. En ook met wisselend succes.

Jammer dat je niet heb kunnen genieten van Cronenbergs eXistenZ of eigenlijk Ex-God-Z. Tja, smaken verschillen helaas.

avatar van mrklm
“eXistenZ” gaat over de invloed die de wereld van de virtuele games heeft op de spelers, die niet alleen hun consoles via een biopod rechtstreeks aansluiten op hun lichaam, maar die door de ultra-realistische vormgeving van het spel nauwelijks het verschil tussen de virtuele wereld en de echte wereld kunnen onderscheiden. Toen de film in 1999 uitkwam was dit in de ogen van filmcritici erg vergezocht, maar bijna 20 jaar later is niet alleen de technologie zo ver ontwikkeld dat de virtuele wereld haast net zo realistisch oogt als de echte wereld, we zien ook dat gameverslaving – in het bijzonder onder jongeren – een explosief groeiend probleem is.

De film begint bij een demonstratie van een nieuw spel genaamd “eXistenz”, ontworpen door de beroemde game-designer Allegra Geller [Jennifer Jason Leigh]. Een select groepje aanwezigen krijgt de unieke kans om mee te doen in een demo-versie, waarbij Allegra hun spel direct kan downloaden in hun bioports. Ondanks dat Ted Pikul [Jude Law] alle bezoekers heeft gefouilleerd, pleegt één van hen tijdens de download een aanslag met een zelfgemaakt wapen, waarbij hij de woorden “Death to the demonessf Allegra!” roept. Allegra overleeft de aanslag, maar slaat samen met Ted en haar beschadigde console op de vlucht. Om er zeker van te zijn dat “eXistenZ” niet onherstelbaar is beschadigd, moet ze samen met Ted het spel spelen. Maar dat spel speelt zich af in een virtuele wereld waarin iedereen een potentiële vijand is en niemand de absolute macht heeft.

Dit was de eerste hoofdrol voor Jude Law en hij en Leigh zijn voortreffelijk in complexe rollen. Dit is namelijk geen film waarin je als kijker achterover kunt leunen en het verhaal zich in makkelijk verteerbare, hapklare brokken aan je ontvouwt. “eXistenZ’ verwondert van begin tot einde, niet alleen door de sterke kleine rollen van toppers als Ian Holm en Willem Dafoe, maar ook door de geloofwaardige manier waarop Cronenberg de gamewereld tot leven brengt. De game-karakters ogen authentiek, maar kunnen alleen reageren op ondubbelzinnige vragen en opmerkingen. De manier waarop de karakters enerzijds stilvallen wanneer ze een ‘commando’ niet begrijpen, anderzijds tot leven komen wanneer ze een ‘commando’ wel vatten, is goed geregisseerd waardoor je als kijker accepteert dat je naar een gamewereld zit te kijken.

“eXistenZ” is niet alleen spannend en bizar: Cronenberg maakt ook volop gebruik van de mogelijkheden om verlichtende humor in het verhaal te verwerken. Dat zorgt voor een prima balans in een film die je aandacht vereist, maar je dan wel trakteert op een finale met een aantal intrigerende twists en een sterk en nog immer relevant slot.