eXistenZ (1999)

Canada / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door David Cronenberg
met Jennifer Jason Leigh, Jude Law en Ian Holm

Allegra Geller (Jennifer Jason Leigh) is de ontwerper van een virtual-reality spel eXistenZ. Ze staat op het punt om het spel te demonstreren en daarvoor worden 12 willekeurige spelers geselecteerd uit het publiek. De spelers worden aangesloten via hun ruggegraat op het spel, maar dan opeens is er iemand die dit wil boycotten en hij begint iedereen neer te schieten. Een bewaker (Jude Law) moet ervoor zorgen dat Allegra in veiligheid wordt gebracht.

avatar van wendyvortex
En voor het eerst sinds The Fly eindelijk weer een Cronenberg die ik goed vindt.
Eigenlijk door andere tegenvallers als Spider en Crash maar even een tiental jaar overgeslagen.
Niet zo klassiek als Scanners, The Brood of Videodrome, maar het geheel sluit lekker aan op laatstgenoemde.
We kunnen ook weer eens lekker gruwelen bij mutanten, zieke ports en fijne plug-in via de ruggemerg.
Vervreemding werdt hoe langer de film duurt steeds beter.
Veel beter dan ik verwacht had.

avatar van yeyo
eXistenZ is weer maar eens een fascinerende prent van Cronenberg, die voor de game-cultuur doet wat Videodrome voor het begrip televisie deed. Minstens even vooruitstrevend. Cronenberg kaart onder andere aan hoe velen verslaafd worden aan games, omdat het hun een kans geeft om te ontsnappen van de realiteit, waar ze een nieuwe identiteit aannemen. Het gaat zelfs zover dat men de artificiële wereld verkiest boven de werkelijke. Dat is natuurlijk brandend actueel wanneer je naar spellen als 'Second Life' e.d. kijkt en de enorme verslaving die er soms mee gepaard gaat. De vervagende grenzen tussen realiteit en spel worden ook interessant benaderd. Want wanneer maak je een onderscheid als het spel een exacte replica is van de realiteit? En zou men daardoor onbewust de daden van het spel kunnen overzetten naar de realiteit? Zeer effectieve paranoia-elementen, maar bovendien allemaal zaken die zeer nauw in betrekking staan met de gebeurtenissen van de afgelopen jaren. Het lijkt mij momenten haast profetisch.

Natuurlijk heeft het ook weer wat met seks te maken. Die bio-ports zijn alleszins zeer seksueel getint en ook de constante seksuele spanning tussen de twee hoofdpersonages is voelbaar. Daarnaast is er wat cynische humor verwerkt in het geheel, wat raar genoeg niet eens ongepast overkomt. Cronenberg weet zoals altijd het beste uit zijn cast te halen: Jude Law vind ik meestal niet zo denderend spelen, maar doet het hier behoorlijk en vooral Jennifer Jason Leigh acteer fenomenaal. Er zijn nog enkele goede bijrollen van o.a. Willem Dafoe en Ian Holm. In feite doet heel de cast het bijzonder goed. Sommigen noemen het houterig, maar het gaat hier natuurlijk over kunstmatige 'game characters'. Dat ze zo gemaakt overkomen, draagt juist enorm bij aan het bevreemdende gevoel.

Aan het einde lijkt het onderscheid tussen de verschillende realiteiten nog steeds niet gedefinieerd te zijn, maar er wordt voornamelijk gesuggereerd dat de maker van zoiets machtig, er uiteindelijk zelf het slachtoffer van zou worden. In welke realiteit dan ook.

avatar van louisvf
Wat een ongelooflijk slechte film was me dit weer. Naar mijn mening zelfs een B-film. Zeer slecht uitgewerkt en visueel helemaal niets aan. Acteerprestaties en muziek een dikke nul. Leuk concept, als ook het einde maar zeer slecht gebracht. Ook het hele einde 'are we still in the game' was zeer flauw.

Leuk geprobeerd maar geef mij dan toch maar Avalon en The matrix (als je het dan toch met iets kan/moet vergelijken.)

Reinbo
Best bizar als je bedenkt dat toen deze film uitkwam het internet net op gang aan het komen was. Moviemeter dateerd van een paar jaar later. Ook moest sony nog zijn ps2 uitbrengen de xbox was nog geen eens een concept. Waarlijk visionair.

avatar van louisvf
Waar wil je naartoe? Snap u punt niet echt...

Reinbo
Gewoon een opmerking over de realistische en voorspellende manier waarop hier de toekomstige gamewereld wordt gecreeerd. We zijn hier heus niet ver meer van verwijdert.

avatar van louisvf
Hehe, denk toch nog wel even...!
Snap ook niet vanwaar die hoge scores, deze film mist (buiten idee) duidelijk veel...

avatar van yeyo
Bwa, visueel vind ik het best indrukwekkend hoor. Gewoon weer een sterk staaltje 'body horror' van Cronenberg. Ook je kritiek op de acteerprestaties vind ik onterecht om deze reden:
yeyo schreef:

avatar van louisvf
Ja oke, maar Cronenberg is gewoon niet echt mijn ding...
Met die uitleg die je aanhaalt kan ik er wel een 1.5 van maken...

louisvf schreef:
Hehe, denk toch nog wel even...!

Denk dat het helemaal niet zo lang op zich zal laten wachten. De meeste elementen bestaan al, moeten enkel nog gekoppeld worden en voor een redelijke prijs bij de consument worden aangeboden. Maar dan neemt het ook een grote vlucht. Die plugin console is niet zo heel ver weg meer, evenals de complete 3d belevenis.

avatar van Leland Palmer
Een film die met de minuut beter wordt, (ongeveer) een half uur voor het einde wat inzakt en dan een prima ontknoping kent. Ik dacht eerst; wat is dit voor iets doms.

Gelukkig bleek dat mee te vallen. Prima film weer van Cronenberg, als weet-ie het (weer) net niet boven de middelmaat uit te krijgen. Nou, net dan. Helaas mist er toch iets in de uitwerking (iets wat ik ook bij 'Videodrome' had) waardoor het ''helaas'' niet meer dan goed is. Toch best leuk, zo'n gamewereld, met een paar lagen.

Dat dat hele eXistenZ een game genoemd wordt, kan ik overigens niet helemaal plaatsen; er wordt niks gespeeld, je hebt als ''speler'' geen doel en je hebt geen echte controle over jezelf, omdat je karakter in de game automatisch dingen zegt en doet die zogenaamd gezegd of gedaan moeten worden. Je loopt dus wat door die wereld heen, zonder ook maar iets ''echt'' zelf te doen. Gelukkig zijn de werelden en gebeurtenissen sfeervol en vermakelijk.

De film kent best een paar leuke vondsten, de scéne bij de Chinees vond ik het leukst denk ik en het sterke einde werkt goed. Al met al toch een makkelijke voldoende.

Reinbo
In een game komt het toch juist vaak voor dat je iets zegt wat is voorgeprogrammeerd? En Second Life, daar beweeg je je toch ook doelloos door heen?

Deze en Videodrome worden overigens beter bij herziening.

avatar van Leland Palmer
Reinbo schreef:
Zeker, maar essentiële zaken moet je als speler onder controle hebben - heb het gevoel dat hier alles maar wat aan komt waaien.

Reinbo
Het is ook een testversie.

avatar van jipt
Bizarre Cronenberg. Sfeer is erg goed en de rare designs van de 'consoles' dragen daar aan bij. Plot is ronduit wazig en bizar (niet negatief bedoelt) ontknoping is wel erg goed, moet deze denk ik nog een keer kijken (net als alles van Cronenberg). Had soms even een inkak moment maar bleef toch boeiend genoeg om door te kijken.

Zaten ook duidelijk een aantal dingen in de film die me aan Inception deden denken (spel in een spel vs. droom in droom) Einde deed ook aan Inception denken (zitten we uiteindelijk nog in het spel/droom?)

Deze film had de pech precies gelijk uit te komen op DVD met The Matrix in de bioscoop en terwijl The Matrix van te voren enorm gehyped werd, werd Existenz hierdoor helemaal ondergesneeuwd. Alleen de scherpe opmerker kon hem in die tijd ontdekken in de videotheek. Ik vind dat deze film vaak ondergewaardeerd wordt in de vergelijking, want deze is namelijk van een heel andere orde en sfeer. De sfeer is voor mij afstandelijk en tegelijk vol emotie, zoals je in een spel niet helemaal jezelf kunt "zijn" maar er wel je emotie in zoekt of kwijt wilt. De actie is niet overdadig, maar snel, subtiel en gericht, daardoor meer realistisch voor mij. Het plastische van de game attributen vind ik van een aparte schoonheid. Het eind is toch weer even extra verrassend.Ik vond deze film indertijd beter omdat ik meer van subtiele actie houd (mag wel expliciet of zelfs horror zijn) en ik de Amerikaanse actie wel ken. In deze tijd zijn we weer verwend met meer van dit soort maar toen vond ik het gegeven en de uitwerking ervan behoorlijk interessant

avatar van Karl van H.
Een geweer dat van botten is gemaakt? Vet! En dat ook nog eens tanden afschiet? Cool! Organische gameconsoles? Tof! Gamen door een synthetische navelstreng in een substituutanus te pluggen? Ehm, ja, leuk...? Nee, een gebrek aan verbeeldingskracht kun je eXistenZ niet verwijten; wat echter wel jammer is, is dat de sets er af en toe, vooral in het begin, nogal goedkoop uitzien, het acteerwerk vaak een beetje slecht is en de uiteindelijke ontknoping eenvoudigweg te flauw voor woorden is. Het zijn minpuntjes waar je doorheen moet kunnen kijken: zou je dat niet doen, dan mis je toch wel een hoop memorabels, de scène in het Chinese restaurant bijvoorbeeld ( ), en had ik het geweer dat van botten is gemaakt al genoemd?

avatar van jeroentjuhhhhh
Yeah! Eindelijk dan de film van Cronenberg die er voor mij écht bovenuit springt. Wat een belachelijk interessant verhaal, wat ik wel opvallend vind aangezien ik daar zelden iets voor voel.

De game principes in samenwerking met de menselijke rationaliteit staan voor een basis waar een meester in z'n vak onmogelijk mee de mist in kan gaan. Cronenberg gaat voor een geloofwaardige ervaring met een thema dat nergens ver van de realiteit afdwaalt. Samen met z'n onvoorspelbare karakter zorgt het voor een vooral erg spannende ervaring, en daar was ik wel aan toe.

Zie ook de eigenwereld review

avatar van tukkerstein
Net geen 4,5*, dit is wel een zeer vermakelijke film. Cronenberg heeft een gaaf wereldje gecreeerd in zijn game, en het Matrix-achtige aspect (is het echt of niet) maakt het nog eens extra de moeite waard. Die organismen vond ik wel een beetje smakeloos eruit zien (vind ik vaak nogal ranzig om te kijken), maar ieder zijn ding. Die poorten waren wel geinig maar de dubbelzinnigheid ervan moet bijna wel opzet zijn. Je weet vantevoren ook wel dat het verhaal wel een bepaalde richting opgaat (het einde was in ruime lijnen wel te voorspellen), maar er zijn genoeg doordachte details om het boeiend te maken.

De beste van Cronenberg die ik heb gezien (na The Fly (redelijk) en History of Violence (matig)).

avatar van timmienoelie
Zeer goede film weer van Cronenberg. Ik begin de man meer en meer te waarderen. De film geeft zeer goed weer hoe gamen je uit de 'saaie realiteit' haalt en in een spannende fictieve wereld brengt, wat verslavend werkt. Net zoals bij alle andere Cronenbergs (die ik toch gezien heb) is de sfeer weer zeer vreemd, hier dragen de acteerprestaties, muziek en seksuele spanningen zeker aan bij.
De film doet me denken aan Total Recall, al is eXistenZ dan wel een verbeterde versie. De film werd nooit saai (wat soms toch wel het geval is bij Cronenberg (Naked Lunch)) en ik vind hem samen met The Fly en Videodrome behoren tot Cronenbergs beste werk.

Zeer goede film dus, maar ben er nog niet over uit of ik 4* of 4,5* zou geven.

avatar van K. V.
Het is een bijzondere film, met nogal wat science-fiction elementen: gemuteerde vissen/kikkers, consoles die leven, bioport (men plugt de console in een poort die in je ruggegraat zit), organische wapens uit vissenskeletten met kogels uit tanden.
Het is ook een film waar je je aandacht moet bijhouden, want het is steeds moeilijker om te weten of ze nog in de virtuele of in de echte wereld zitten (vooral op het einde).
Jammer dat er geen making-of of extra's op de dvd staan.
Kortom de moeite om eens te bekijken, maar je moet je kopje er bijhouden. Niet echt een thriller thriller, maar ook niet saai of zo. Een beetje een apart genre.

Driello
Hmmmmm.....Het concept van deze film vind ik zeer interessant en boeiend. Waar het voor mij wringt, is de uitwerking. Los van de vele leuke ideeen en creaties in de film, kwam het geheel op mij erg gemaakt over. Ik bedoel hiermee dat er door de schrijvers iets wordt getracht te creeeren wat gewoon niet iets oplevert wat me echt kon boeien. Dat dubbelkoppige diertje bijvoorbeeld, wat leuk verzonnen was maar niets aan het geheel toevoegd.
Verder is dit de eerste film waarin ik zowel Jude law als Jennifer Jason Leigh niet overtuigend vond acteren. Alsof ze een beetje moeite hadden met het serieus nemen van het script.
Het helpt al met al ook niet echt dat dit gewoon totaal niet mijn genre is.
Sfeer oke, idee goed, uitwerking matig, muziek soms een beetje storend.

Reinbo
Het 'gemaakte' is bewust gedaan. het speelt zich immers af in een gecreerde game omgeving. Dus dat het allemaal een beetje artificieel
Aanvoelt en de karakters ietwat stroef zijn hoort bij het concept.

Driello
Dat klopt denk ik wel, maar ik vermoed dat ik me niet goed heb uitgedrukt. Ik denk dat dit op mij niet de uitwerking had die wellicht werd geoogd. Meer een smaken kwestie, volgens mij. Ben ook absoluut niet een fan van het genre.

Bij The Matrix bijvoorbeeld, had ik meer het idee dat er iets werd gecreerd dat wellicht een werkelijkheid zou kunnen zijn, terwijl ik denk dat virtual reality-gamen eigenlijk dichter bij de werkelijkheid lijkt te liggen. Wellicht zijn de makers van Existenz (de film!) voor mijn smaak (!) net te ver gegaan met het creeeren. Maar goed, dat maakt een spel ook.......

(verwijderd)
Sublieme keuze van Cronenberg om de strijd tussen realisme en fictie zowel in het spel als in de werkelijkheid in te brengen, al weet je dat zelfs niet zeker ... of wel?

Cronenberg's wereld blijft fascinerend... A History of Violence is een heel ander soort film; ijzersterk binnen zijn genre (dit even als reactie op iemand die had geschreven dat hij A History of Violence "matig" vond).

avatar van Sergio Leone
Bizar gevalletje.

Het eerste kwartier is vrij twijfelachtig. Het waarom is niet duidelijk en de talloze rare creaties lossen die vraag ook niet op.
Wat dan gelukkig wel gebeurt, is dat de film met de minuut beter wordt. Na een tijdje wordt het allemaal wel duidelijk. Of toch niet?

Het acteerwerk is vrij standaard. Jude Law acteert minder goed dan in zijn vorige SF-prent Gattaca. Jennifer Jason Leigh ken ik alleen maar van haar bijrolletje in The Machinist. Hier vind ik haar goed op enkele momenten, maar ook zwak op andere.
Voorts zijn er nog komische bijrolletjes van Willem Dafoe en Ian Holm.

Op muzikaal vlak schittert Cronenberg niet echt. Ook visueel is het vrij saai daar het om een game gaat. Creaties zoals de spelconsole en het pistooltje zijn evenmin aan mij besteed.

Degelijk vermaak, zonder meer.

avatar van misterwhite
Zeer toffe film.

Cronenberg was zo'n regisseur die ik nog moest ontdekken. Had alleen nog maar de horrorklassieker The Fly en het bizarre Videodrome gezien. 2 films die mij wel aanspraken. Maar toen ontdekte ik deze dankzij een tip.

Erg fijn en origineel filmpje. Het concept is wel gaaf en zeer goed uitgewerkt. Meneer Cronenberg heeft er echt iets leuks van gemaakt. Ook komen hier weer bizarre zaken invoor zoals bijvoorbeeld die Pods. Echt weird stuff maar toch cool gevonden!
Het verhaal is spannend met leuke twists.

Een film die mij erg vermaakt heeft!
Toch benieuwd naar meer van deze eigenaardige reigsseur.

4/5

avatar van Askikker
Met David Cronenberg kan ik twee kanten op;
geniaal; videodrome (5), the dead zone (4,5), the fly (4)
verschrikkelijk; naked lunch (2), eXistenZ (2)

Had deze film indertijd al gezien (niet wetende dat ie van Cronenberg was), vlak nadat ik the Matrix had gezien, en vond het toen een verademing.
Een beter verhaal, en ook nog es zonder die giga vervelende nep gevechten, waarbij ze de hele tijd maar tegen de muur op liepen; een verbeterde Matrix.

Vanavond deze film, niet wetende dat ik m dus eerder had gezien, nogmaals gezien, maar nu kan ik dr helemaal niks meer mee.
Wat een flauw verhaal.
Visueel klopt het allemaal wel, maar daar houdt t ook echt op.

avatar van Inland Rabbit
Het plot is wat makkelijk. Had het allemaal vrij snel door (net alsof het allemaal heel bijzonder is) en dan blijft er plot technisch niet veel leuks over.

Gelukkig kon de uitwerking zelf me wel bekoren. Visueel niet zo mooi, maar het acteerwerk vond ik zeer vermakelijk. Jennifer Jason Leigh mag er wezen en ook haar delivery is wel leuk. Don Mckellar mag ook opdagen en die is weer zijn altijd gestoorde karakter, bad-ass gastje.
Er hangt de hele tijd zo'n sfeer van zelfbewustheid en zelfspot. De film had zelfs nog wat meer cheesy gemogen (had ook een hoger cijfer opgeleverd). De te serieuze muziek van Howard Shore zorgt er voor dat de film op sommige momenten te serieus over komt, Jammer.

Niet heel goed, maar zeer vermakelijk.