Gattaca (1997)

Sciencefiction / Thriller

geregisseerd door Andrew Niccol
met Ethan Hawke, Uma Thurman en Jude Law

Dankzij de vooruitgang van de wetenschap is het nu mogelijk om vooraf de eigenschappen van je kinderen te bepalen. Maar Vincent Freeman is op de ouderwetse manier geboren en hij moet zich staande houden tussen de perfecte mensen om hem heen. Om zijn droom, een ruimtemissie, te verwezelijken neemt hij de identiteit aan van een genetisch perfect persoon. Maar als de missieleider vermoord wordt, is hij de hoofdverdachte.

avatar van Duke Nukem
Interessant en binnenkort wellicht realistisch gegeven, goed en ingetogen uitgewerkt met prima acteerprestaties van de hoofdrolspelers. Mooi kleurenpalet heeft deze film ook.

Het hele bedrog gaat soms wel erg gemakkelijk, vooral op het einde van de film valt het heel erg mee voor Vincent. Bijna iedereen die van het bedrog afweet houdt zijn mond.

Ook ik stoorde mij een beetje aan het feit dat Vincent en Jerom helemaal niet op elkaar gelijken, blijkbaar ziet niemand dat op die foto van de scanner?

Die opmerking van de dokter vond ik ook best vreemd: "Right-handed men don't hold it with their left!" Niet dat ik daar erg op let bij een toiletbezoek, maar volgens mij kopt die stelling toch niet hoor.

avatar van IH88
“He had everything except desire.”

Intrigerende film over een toekomst waarin de perfecte mens is gecreëerd. En waarin de gewone mens is verworden tot een blok aan het been, die alleen maar de evolutie van de mens in de weg staat. Maar de gewone man Vincent laat zien dat doorzettingsvermogen en een ijzeren wil niet te creëren is, maar echt in het diepste van iemands ziel moet zitten.

Gattaca is zeker sci-fi, maar meer nog is het een dramafilm over een gewone man die ervan droomt om een ruimtereis te maken. Een man die daar alles voor over heeft en een discipline aan de dag legt waar de ‘perfecte’ mens nog wat van kan leren. Het verhaal is intrigerend, het acteerspel van onder andere Hawke, Law, Thurman en Berkeley is sterk en de aankleding is schitterend gedaan. Dat laatste is echt vakwerk van regisseur Niccol. Minpunt is het moordonderzoek dat nergens echt spannend wordt, en het had van mij zelfs weggelaten mogen worden. Het verhaal op zich is al interessant genoeg.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Interessante thematiek in de (brede) lijn van 1984, Matrix en The Island. Een toekomstvisie met een filosofische insteek. Een toekomst die niet altijd rooskleurig is en de grenzen van het moreel alsmaar worden verlegd. Na privacy (1984), eigen wil (Matrix) of klonen (Island) gaat het hier over de ideale mens. Eigenlijk een Übermensch dus, al ligt de focus vooral op de ideale mens zelf en minder over de discriminatie van de gewone, minder ideale mens met haar fouten en gebreken.

De film is mooi gemaakt en kreeg terecht ook een prijs voor art direction. Maar de film is zeer steriel. De emoties zijn geheel weggeknipt. Dat mag wel bij een SF-film, maar nu komt het echt wel apathisch over. De film wordt een bubbel waarin je gaandeweg merkt dat helaas het idee van de ideale gen, een excuus is voor een whodunit verhaal. Inclusief een romantische randverhaal.

Het resultaat is een film die wel kan boeien en toch even doet nadenken over het idee van de ideale mens en helemaal doorknippen van de privacy. Wat je bent is belangrijker dan wie je bent. Maar daar mocht meer mee gedaan worden. Dat een mens meer is dan ideale genen. De geniale Stephen Hawking zou in die wereld niet geleefd kunnen hebben. Maar de film verliest snel de aandacht van mij als kijker. En lijkt ook wel wat verouderd.

avatar van nadrin
20 jaar later nog steeds een knappe film

avatar van TornadoEF5
Mooie film met een interessante thematiek. Het duurt wel weer wat eventjes tegen dat je er komt, en je ziet dat de film voor een vrij sobere aanpak kiest, welke hier ook voor een meerwaarde zorgt. Er wordt goed geacteerd. Ik vond de film wat kenmerken van een film noir hebben, maar met momenten ook erg Hitchcockiaans aanvoelen. Er wordt goed gebruik gemaakt van de muziek tijdens spannende films, en zeker het tweede deel is om duimen en vingers van af te likken. Ik vind dat de film zijn status terecht waarmaakt, deels als cult en deels ook als moderne klassieker. Het is een film die iedere science-fiction liefhebber moet gezien hebben, en zelf ben ik wel fan van science-fiction films die met sociale vraagstukken omgaan. Ook vond ik de film realistisch weergegeven, wat ik eigenlijk sterk vind voor een film van 20 jaar geleden.