eXistenZ (1999)

Canada / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door David Cronenberg
met Jennifer Jason Leigh, Jude Law en Ian Holm

Allegra Geller (Jennifer Jason Leigh) is de ontwerper van een virtual-reality spel eXistenZ. Ze staat op het punt om het spel te demonstreren en daarvoor worden 12 willekeurige spelers geselecteerd uit het publiek. De spelers worden aangesloten via hun ruggegraat op het spel, maar dan opeens is er iemand die dit wil boycotten en hij begint iedereen neer te schieten. Een bewaker (Jude Law) moet ervoor zorgen dat Allegra in veiligheid wordt gebracht.

avatar van Jordy
Erg stoere film. De film zit vol met grappige (en gore) vondsten, er wordt leuk geacteerd, en door de verschillende lagen van realiteit kun je ook nog 's een beetje nadenken over de film. 4 sterren.

Ik vond het pistool wel heel cool gevonden, maar hij was wel erg warrig (ook al moest dat volgens mij de bedoeling zijn).

neo (crew)
zeer intelligente film.4 sterren

Gewoon heel erg goed maar vond het open einde toch wel beetje jammer.

geronimo
Wel lachen, zo'n einde. Weet je eigenlijk nog niks.

Een paar goede scenes maken nog geen goede film.

Deze film was echt weird !! Maar wel zo weird, dat ik 'm echt heel gaaf vondt.

Ik zat net ook weer te kijken en ik denk dat ze aan het einde toch nog gewoon in het spel zitten want als jude law zegt Death to.... dan komt het er zo uit dat het net lijkt alsof dat in het spel staat geschreven. MAar goed misschien lag dat gewoon aan deze keer kijken??

Vond het einde uitermate slap. Jammer, want verder best een aardige film.

Vaag en zieke film, moet er een sterke maag voor hebben ! Ik hoop ook op een vervolg. Want ik vind 'm nog niet echt af.

weer es wat anders dan die voorspelbare hollywoodshit. beter vaag dan steeds maar meer van hetzelfde.

Mee eens. En een goeie science fiction film is eigenlijk altijd 'vaag'. Niet al te nuchter naar kijken zou ik zeggen..

Menni
Sexuele verwijzingen zijn niet van de lucht en hierbij worden zaken af en toe wat vaak herhaald (het inpluggen, met name). Maar alleen al het 'realistisch' - een zeer relatieve term hier - in beeld brengen van een virtual reality-spel is genoeg om een paar dagen in gedachten mee bezig te zijn. Verder zijn de gebruikelijke Cronenberg-thema's weer ruimschoots aanwezig: wegzakken in verslaving, het langzaam door elkaar gaan lopen van meerdere realiteiten en vernietiging van jezelf en anderen.

Erg goeie SF film! Je weet op een gegeven moment echt niet meer wat de realiteit is en dat is soms erg verwarrend, maar dat maakt de film juist ook weer zo goed. Er zitten ook wat lekkere viezen dingen in. En het einde is best wel verrassend... 4 sterren.

avatar van narva77
HE,

ARE WE STILL IN THE GAME???

avatar van Jordy

Laatst gekocht, net weer gekeken...

als reactie op dttom... ik denk niet dat je kunt zeggen of ze wel of niet in het spel zitten op het eind. Er zitten geen echte aanwijzingen in dat het WEL zo is (hooguit dat het onnatuurlijk klinkt, de laatst uitgesproken zin, idd) maar verder niet. In het begin van de film, als ze in de auto zitten, wordt een tip gegeven dat dat een spel is door het naambordje van Jude Law. In het laatste deel van de film ontbreekt zo'n hint... maar goed je kunt ook niet bewijzen dat het GEEN spel is, Cronenberg zal het bewust open hebben gelaten.

Vond het einde ook iets minder, de rest echt geweldig, maar niet genoeg om de film te verpesten voor me. Maar toch, had het beter gevonden als JJL per ongeluk mensen vermoord had omdat ze dacht dat het een spel was, terwijl dat niet zo was ofzo...

het hele idee is toch juist dat niemand meer kan zeggen wat werkelijk dan wel virtueel is en wat niet. Realiteit is slechts wat mensen als reëel ervaren.

Goeie film met verrassende verhaallijn. Moeite waard om eens te zien! ****

Erug cool verhaal 4*

avatar van Yak
Yak
ik vond dit nou echt een klotefilm. cronenberg met een writer's block, wat mij betreft.

avatar van jedymaster
leuke film

avatar van Sparkle
Ik vond er niks aan, en de enigste reden waarom ik hem uitgekeken had, was het late uur en tekort aan andere programma's. Fantasie is één ding, dit is je reinste onzin, wat ook leuk kan zijn natuurlijk maar dan mag het niet zo verwarrend zijn.

neo (crew)
in die verwarring die de film schept zit nou juist de kracht van de film.

avatar van Sparkle
in die verwarring die de film schept zi tnou juist de kracht van de film

In dat geval is het bij mij totaal verloren gegaan. Maar toch: twijfel doen oproepen bij de kijker is totaal anders dan verwarring scheppen. Neen, een tweede keer deze film is een kelk die ik laat voorbijgaan; zoals we dat hier noemen.

avatar van Yak
Yak

Ik had hetzelfde qua deze film. Vond het echt een prutswerk.

avatar van Macmanus
Ik vond deze film erg goed, het einde is juist leuk je weet niet of ze nog steeds in het spel zitten, lekker vaag en omdat Matrix ook uit was gekomen kende ik hem niet zo, maar het was een aangename verassing.

4 sterren

avatar van Rascal
Super stomme film!! Nog nooit zoiets waardeloos gezien. Ik moest echt (onbedoeld) lachen toen die vrouw werd neergeknald en houterig neerviel omdat ze op de bank/bed (weet ik veel) wou belanden. Da kan nie zo'n scene. Kijk de scene een keer terug en lach je rot.

avatar van Macmanus
Hier is kom kom.. wel op zijn plaats.
Elke Ernest/jean claude van damme film is toch 10 keer slechter.

avatar van Rascal
Ehh Macmanus valt een beetje op dat je zowat op elke mening die ik hier plaats wel kritiek heb. Nie da ik da erg vind, maar als je het nie met me eens bent is het wel duidelijk. No hard feelings

avatar van Macmanus
Ja je schreef nog al veel waar ik het niet mee eens ben.