eXistenZ (1999)

Canada / Verenigd Koninkrijk
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door David Cronenberg
met Jennifer Jason Leigh, Jude Law en Ian Holm

Allegra Geller (Jennifer Jason Leigh) is de ontwerper van een virtual-reality spel eXistenZ. Ze staat op het punt om het spel te demonstreren en daarvoor worden 12 willekeurige spelers geselecteerd uit het publiek. De spelers worden aangesloten via hun ruggegraat op het spel, maar dan opeens is er iemand die dit wil boycotten en hij begint iedereen neer te schieten. Een bewaker (Jude Law) moet ervoor zorgen dat Allegra in veiligheid wordt gebracht.

avatar van thunderball
Deze film ooit als Sneak Preview gezien. Het aardige daarvan was (ik ga er al bijna 8 jaar niet meer heen) dat je nooit van te voren wist welke film je te zien kreeg en zoals bij deze je dus ook films ging zien die je anders nooit zelf zou uitkiezen.

Ik vond dit destijds een zeer, rare, vreemde en ook wat saaie film. Op zich was het idee van de film wel goed, maar de uitwerking stukken minder. Eigenlijk is het hele game idee straal bezopen, maar omdat het dan weer redelijk realistisch wordt gebrach wel in mee te gaan.
Echter had het dan voor mij wel wat meer nog SF mogen zijn.

Ik kan me trouwens het einde totaal niet meer herinneren, dus zal hem weer eens moeten zien.

Voor als nog geef ik hem 3 sterren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Na een redelijk sterk begin ontaard de zoveelste van Cronenberg in een ietwat rommelig aandoende film. De balans is op den duur bijna volledig kwijt. Gemiddeld.

avatar van BlackBurn
Een film die je in ieder geval moet liggen, dat is zeker. Pas voor de 2e keer gekeken en toen vielen veel stukjes toch beter op zijn plaats als de eerste keer, vandaar 3,5 sterren i.p.v. 3.

avatar van riefenstahl
Fascinerende film met duistere sfeer.
Jennifer Jason-Leigh is een pluspunt zoals gewoonlijk.

Madecineman (moderator)
Yeeh, mijn duizendste stem uitgebracht

Is nog een bijzonder vermakelijke film geworden ook.

Cronenebergs versie van de spelcomputer bestaat uit een slijmerige klont snot die met een soort navelstreng direct wordt ingeplugd in het zenuwstelsel via een soort van bij-anus Ik zie de marketing jongens van Nintendo zich daar al hun tanden op stuk bijten, mocht deze opvolger van de wii werkelijk ten uitvoer worden gebracht. Aan de ander kant er zijn vreemdere en meer smerige zaken aan de man/vrouw gebracht; Ik noem bv het drankje Red Bull...

Die combinatie van organische mechanieken, vleesgeworden technologie deed me wel wat denken aan die andere Cronenbreg The Fly. Het lijkt erop alsof de special-effects afdeling is gaan shoppen bij, eerst de Bart Smit voor de rubber kikkertjes en vervolgens naar de kippenslachterij is afgedwaald om flink wat bloederig afval in te slaan... Hoe dan ook het geeft een ammusante mix van nep en goorheid. Zowieso kan ik dat b-film randje aan Cronenberg films wel waarderen eigenlijk.

eXistenZ haalt het thema aan van de schemerige wereld tussen realiteit en virtualiteit, dit is al eerder gedaan natuurlijk maar gelukkig is deze film niet zo enorm pretentieus. Het gegeven lijkt veel meer te worden gebruikt om een bizarre freakshow op te kunnen voeren en een spannende thriller te vertellen. Bovendien is de film ook best fun... De sfeer mag dan duister zijn er zit toch behoorlijk wat humor in.

Vooral de eerste helft van de film vond ik behoorlijk sterk en sfeervol met ook een geweldige bijrol van Dafoe! Grappig ook dat iedere keer dat als ik Ian Holm nu zie opduiken in een film ik denk dat hij maar tot de navel komt van de andere acteurs (maar dat terzijde). Jude Law vind ik meestal maar een vrij zoutloos acteur en eigenlijk is zijn rol hier geen echte uitzondering maar storen doet het me ook niet echt.
Iig na het einde toe vervalt de film een beetje in een rattjetoe en na de zoveelste keer terug in de realiteit te zijn of toch niet??? geloofde ik het allemaal wel. Het einde was grappig maar kwam niet bepaald als een donderslag bij heldere hemel, maakt verder niet uit vind het prima zo. Film duurt precies lang genoeg, de minpuntjes zie ik door de vingers.

avatar van The One Ring
Cronenbergs remake van Total Recall. Althans zo zag ik het, al heeft geloof ik niemand anders die link hier gelegd.

Ik vraag me in ieder geval af of Cronenberg ooit een game gespeeld heeft. Dat spelletje eXistenZ (of TranCendenZ, of wat ze uiteindelijk ook speelde) zag er in mijn ogen compleet onspeelbaar uit. Het spel heeft geen doelen en de spelers weten nooit wat ze moeten doen, maar als het moment daar is reageren ze automatisch op de situatie zoals hun personage dat zou doen. Kortom: het spel zelf stuwt de situatie voort en de spelers hoeven niets te doen. Je speelt dus als het ware zelf in een film, maar met gamen heeft het niet veel meer te maken. Ook vreemd dat de spellenmakers hier zelf niet weten wat er in hun game gebeurt. Ik ben geen hardcore gamer, maar evengoed kan ik me moeilijk voorstellen dat eXistenZ enige marktwaarde heeft.

Dit zou ik allemaal wel accepteren als de film zelf echt goed was, maar helaas. Grootste stoorfactor was eigenlijk dat het gewoon nooit spannend werd. Er zitten topacteurs (Leigh! Holm! Dafoe!) in de film, maar het verhaal vereist dat ze onduidelijke personages spelen en deze wisten me dan ook niet te betrekken bij het verhaal. Het spel met wat wel echt en wat niet echt is vond ik ook totaal niet bijzonder. Er wordt hier veel gediscussieerd over het einde, maar ik had al na een korte tijd in de film geraden dat dit einde zou komen (is ook al eerder gedaan, al kan ik in verband met spoilers voor andere films hier geen titel noemen). Het einde liet me dus koud en net als bij de gehele film bleef ik met het gevoel achter dat er meer uit gehaald kon worden.

Wat ik overigens wel leuk vond waren die smerige machinetjes die overal opdoken. Ik denk absoluut niet dat er marktwaarde is voor vlesachtige consoles die je in je lichaam moet stoppen en eveneens denk ik dat geweren gemaakt van vlees en botten nooit werkelijkheid zullen worden, maar wat ziet het er gaaf uit! Het geeft de film in ieder geval een eigen feel. Misschien moet ik toch eens gaan beginnen aan die oudere Cronenbergfilm, want als ik het goed begrijp zitten dit soort beelden met lichamen meer in zijn vroegere werk.

korp
Uitgangspunt is fascinerend, had best een ontzettende prima filmpje kunnen worden. Maar zowel Jude Law als het zwakke einde verpesten de film

avatar van Halcyon
Cronenberg meets virtual reality.

En hoe! Het was sinds het thematisch verwante Videodrome geleden dat hij nog eens script volledig zelf had geschreven, maar hij is het kennelijk nog niet verleerd. Nog voor zijn film Crash werd ingeblikt was het script van eXistenZ al klaar en daarmee was hij een aantal jaren eerder dan die andere grote VR-film waarmee hij vaak vergeleken zou worden: The Matrix
Redelijk onterecht overigens want het zijn twee totaal verschillende films geworden, die slechts het concept "virtuele realiteit" gemeen hebben. Dan valt deze film veel gemakkelijker te vergelijken met Avalon vanwege het spelelement. Al moet ook hier een kanttekening bij gemaakt worden aangezien Cronenberg zijn compleet eigen stijl heeft die met geen andere film of regisseur te vergelijken valt.

Zo koos hij ervoor om eXistenZ te laten plaatsvinden in een rurale setting in plaats van in een futuristische stad, en zo de virtuele wereld erg nauw verwant te houden aan de echte wereld. Meteen een stijlbreuk met publieksfilms als Dark City en The Matrix, films die hij zo verafschuwt omwille van hun infantiele uitwerking. Dat laatste is een opmerking voor zijn rekening trouwens, want hoewel The Matrix niet uitblinkt in subtiliteit, bevat het toch een behoorlijk interessante filosofische lading. Ook typisch Cronenberg is de keuze om alle stereotypen van "technologie" overboord te gooien en volledig voor een organische look te gaan, met de bioport, de gemuteerde amfibieën, de "pink phone" en de gamepods als voornaamste designs. Het getuigt alweer van een flinke dosis verbeelding en creativiteit zoals we van Cronenberg gewend zijn.

Naast zijn typische stempel betreft eXistenZ een film met een neo-klassiek verhaal dat vragen stelt bij de realiteit en hoe wij, mensen, die beleven. Dit wordt gedaan aan de hand van het spelelement dat in onze moderne tijd het populairste en meest voor de hand liggende voorbeeld is van een simulatie van onze wereld. eXistenZ laat de gevaren van overmatige betrokkenheid zien en tevens de geneugten ervan. Ontsnappen uit de saaie realiteit om je te laten onderdompelen in de wondere fantasie van een nieuwe (virtuele) wereld. De storytelling bij dit alles is perfect te volgen, maar blijft gelukkig vaag genoeg om de fusie tussen de verschillende werelden van het nodige mysterie te voorzien. eXistenZ is een film die qua script en ideeën met alle soortgelijke films de vloer aanveegt (al zeker op creatief en intellectueel niveau), maar die spijtig genoeg ook aantoont dat Cronenberg een nòg beter scenarist is dan een regisseur. Omdat uit zijn ingenieuze concepten namelijk nog veel meer te puren valt dan nu het geval is.

Zo is bijvoorbeeld het production design fenomenaal, maar net iets te schaars om de fantasie van de spelers (en hun verlengstuk: het filmpubliek) maximaal te prikkelen. Hetzelfde met de soundtrack die vaak te klassiek is om een ongewoon verhaal als dit te ondersteunen. Al denkt Cronenberg daar allicht anders over, want elk facet van deze film is tot in de kleinste details beredeneerd en met de grootste zorg uitgewerkt. En dat maakt van eXistenZ wederom een onvervalste auteursfilm, een "Cronenberg" van het zuiverste water.

The One Ring schreef:
Het klopt dat het oorspronkelijk Cronenberg was die Total Recall zou gaan regisseren, maar er waren onenigheden over het script en daarom heeft Cronenberg afgezegd. Maar waaruit leid je af dat net eXistenZ zijn versie van Total Recall zou zijn? Ik heb Cronenberg daar zelf nooit iets over horen zeggen, ook al zijn er lichte raakvlakken tussen beide films. Hij noemt eXistenZ eerder een "soort van sequel" op Videodrome.

avatar van medansavamhel
Zelden zo'n lelijke film-poster gezien. Hopelijk is de film zelf wel beter. Aan de score te zien lijkt dit wel het geval.

The One Ring schreef:

Het spel van Cronenberg gaat juist een stap verder dan de huidige genaratie games. Het benaderd 'real life' nog meer. Daarnaast is het doelloze ook een commentaar op de nutteloosheid van gamen.

Reinbo schreef:
Daarnaast is het doelloze ook een commentaar op de nutteloosheid van gamen.

Zie niet in welke zin games nu meer "zinloos" zijn dan bv films? Beetje raar uitgangspunt van Cronenberg als dat echt zo is (want zelf zie ik het niet zo in deze film terug eerlijk gezegd).

korp
Madecineman schreef:

Zo geef ik mijn interpretatie ook aan de film, waarschijnlijk wordt er de potentie tot vervanging van de realiteit mee bedoeld. Dat is eigenlijk wel een opkomend fundamenteel verschil tussen film en games. World of Warcraft is een goed voorbeeld van deze tijd.

Waar zijn de grenzen van dit fenomeen dat zich steeds blijft ''evolueren''.

Madecineman (moderator)
Dat klopt op zich wel, alhoewel film ook een soort substituut voor de werkelijkheid is. Dat maakt het echter nog niet zinloos, vroeger dachten ze zo namelijk ook over de stoommachine.

avatar van Halcyon
Even Cronenbergs visie op tafel gooien...
Hij had al een ruw idee over hoe zijn film eruit zou gaan zien, maar hij werd pas echt geïnspireerd door een interview dat hij afnam van Salman Rushdie, een schrijver wiens boek "The Satanic Verses" een storm van kritiek uitlokte. Het werd zelfs zo erg dat er een fatwa over hem uitgesproken werd. Cronenberg was gefascineerd door de manier waarop Rushdie's werk een eigen leven was gaan leiden en zich tegen hem, zijn maker, keerde. (cfr. de kunstenaar vs. zijn kunstwerk)
Dat idee wilde hij ook bereiken met eXistenZ. In deze film zien we Allegra Geller, een software engineer die met een gloednieuw spel op de proppen komt. Al gauw vliegt dit spel als een boemerang in haar gezicht waardoor ze op de vlucht moet voor zij die het spel spelen. De uitvoering van dit idee flirt met het virtual reality concept, waarin verschillende werelden naast elkaar bestaan, maar evenzeer door elkaar lopen. Dit kan je eventueel als een commentaar zien op mensen die de grens tussen fictie en realiteit niet kunnen onderscheiden, maar dat was niet de eerste bekommernis van Cronenberg. Zijn primaire doel was een politiek statement maken, zijnde dat hij een verdediger is van de vrijheid van meningsuiting; een statement dat hem erg dierbaar is geworden na zijn lange carrière waarin hij veelvuldig met censuur geconfronteerd werd.
Verder bemerkt hij ook dat hij, hoewel hij de term virtual reality erg mooi vindt, hij niet wil dat zijn film als dusdanig in dat hokje wordt gestopt. Omdat het verkeerde verwachtingen schept, vindt hij. Verwachtingen waarop hij ook volop wil anticiperen door het hele verhaal in een landelijke setting te laten plaatsvinden, ver weg van de futuristische, stedelijke locaties uit films als The Matrix, enzovoort...

Madecineman schreef:

Het gaat toch helemaal niet over film... Thema lijkt me nogal overduidelijk. Games worden steeds realistischer, maar wat is het punt als de game net zo reeel wordt als de realiteit. Is er dan nog onderscheid? En als het uiteindelijk hetzelfde wordt wat is dan het nut? Of we ons leven slijten in de echter wereld of virtuele maakt dan toch niet meer uit.

Reinbo schreef:

Wat ik bedoel te zeggen is; Wat is de meerwaarde van film tov games? Ik zou dat een raar statement van een creatieve geest als Cronenberg met de verklaring die Halycon hierboven geeft kan ik al veel meer.

Bovendien heeft die virtual reality natuurlijk meer invloed dan alleen op games. Denk aan wetenschappelijke en medische toepassingen bv. Dokters die zijn opgegroeid met games zijn al vaak veel handiger in zgn "keyhole" operaties. En dan zij er ook nog de talrijke toepassingen in de ontwerp en design wereld.

Madecineman schreef:

Wat ik bedoel te zeggen is; Wat is de meerwaarde van film tov games?

Geen idee, ik geef ook nergens aan dat dat zo is.

Madecineman (moderator)
Jij niet nee, maar als Cronenberg in deze film de nutteloosheid van games aan zou halen zou ik dat een beetje vreemd vinden van een filmmaker.

avatar van sinterklaas
En zo heb ik na Videodrome ook maar ExistenZ gekeken. Bij de aftiteling zou je eerst wel denken: wat een tegenvaller maar als je er later over nadenkt en hem op je in laat werken dan word de stem die je hem gaat geven ook hoger. ExistenZ is weer zo'n Virtuel Reality-Science Fiction film die inderdaad dit keer niet in een futuristische stad afspeeld maar op het platte land. Dat valt in het begin wel een beetje tegen aangezien ik erg op allerlijk hightech dingen ertussendoor zat te wachten. Maar evengoed kijk je daar later niet echt meer naar. Er gebeuren en je ziet in de film ook continu zware misselijkmakende en kotsverwekkende dingen. Zo hebben we ipv Hightech snuffjes gewoon ingewanden of vleesgeworden dingen als hulpmiddeltjes, de gemuteerde amfibieen (vooral bij die scene bij dat ze allemaal door vissers uit de rivier worden gehaald) zagen er kotsverwekkend uit, en dan hebben we het nog niet over die scene gehad in die Chinese restaurant. Ook die pistolen gemaakt van botjes zagen er nasty uit.

Jennifer Jason High en Jude Law lieten ook weer wat moois zien en ook het korte rolletje van Willem Dafoe mocht er wezen. Verhaal was ook alweer zo vaag als de pest maar het was evengoed vermakelijk.

Ook leuk om er pas aan het einde achter te komen dat echt alles in de hele film een game was en dan komt er ook nog een vraag of de laatste 5 minuten van de film ook een spel is.

Voor de rest weer een mooie film van Cronenberg. Zeer bizar en ook kotsverwekkend walgelijk. Ik zou maar niet gaan eten bij bepaalde scenes.

avatar van the pope
Hoewel sommige mensen je anders willen doen geloven is deze film echt top. Het wordt alleen niet voorgekauwd waardoor sommige mensen de film niet begrijpen en hem slecht vinden. Echter de film raakt diep filosofische vlakken, en daarin is David Cronenberg weer met vlag en wimpel in geslaagd. Cronenberg films zijn niet voor iedereen, maar als je van films houdt die je doen nadenken dan zijn, zijn films en eXistenZ in het bijzonder zeer zeker aan te raden.

avatar van RoFFeL
Helemaal met the pope eens! Top film! Heb hem zelfs in mijn top10 staan!

avatar van Al DeNiro
Beste werk van Cronenberg op The Fly na.

Origineel, mysterieus en somber.

avatar van Alpha X
Apare film zeg, steeds op het verkeerde been gezet. Naast de uitdieping van het plot was hij verre van voorspelbaar en goed geacteerd.

avatar van Joeri_000
Slecht geacteerd
Saaie conversaties
Lelijke muziek.
En dat voor een film uit 1999.
Met name het eerste half uur vond ik erg saai.

Het idee/verhaal vond ik erg sterk maar dit had anders uitgewerkt moeten worden.. Erg jammer !!

avatar van Vinokourov
Dik in orde deze SF. Verwacht geen wereld vol hoogglanzende materialen en vette computergraphics. Cronenberg creëert een grauwige wereld, waar de pods organische devices zijn, waarop de levensechte games via je ruggengraat gespeeld worden. Jawel The Matrix (ook uit 1999) hanteert hetzelfde idee van virtual reality, maar daar houdt het met vergelijken wel op tussen deze twee films.
De game waar het omdraait is doelloos en heeft nog het meest weg van een RPG a la Second Life. Dit gamegenre vind ik zelf suf en saai, maar uiteindelijk werd ik toch nog in de film gezogen door al die verwarrende ontwikkelingen, die je telkens op het verkeerde been op zijn minst dreigen te zetten. Soms vond ik het toch lichtelijk voorspelbaar wat er zou gebeuren, maar goed dat terzijde. Conclusie: eXistenZ heeft een interessant concept, dat prima uitgewerkt is. Mijn interesse naar andere SF-films van Cronenberg zoals The Dead Zone of Videodrome is gewekt .

avatar van goongumpa
Hmm... Iedereen lijkt de film zo letterlijk te nemen, met als voornaamste vraag: "Are we still in the game?" De vervreemding van de werkelijheid door spelletjes is inderdaad een thema, maar veel dingen kwamen op mij over als metafoor voor SOA's (de plug) - een thema dat Cronenberg in The Fly ook behandelt - of drugs (heroïne oa.). Nog iemand die er zo over denkt?

avatar van eltorro
Na de ''The Fly'' en ''A History of Violence'' gezien te hebben van David Cronenberg besloot ik deze ook maar eens te kijken. En hij viel me toch wat tegen, net zo als bij ''A History of Violence'' komt de film wat rommelig over, en reageren de personages soms toch wat te vreemd. Bij de zoveelste plotwending op het einde, kon het me ook niet echt meer zoveel boeien wat er met de personages gebeurt. Gelukkig is de film wel weer lekker bloederig en smerig. De rare dingen (wapens) en schepsels die overal voor bij komen zijn ook wel een leuke toevoeging, en zorgen er voor dat je toch nog wat geïnterresseerd blijft kijken. Net niet een voldoende van mij 2,5*

avatar van james_cameron
Een intrigerend concept, op en top op z'n Cronenbergs', dus lekker ranzig en low tech, uitgevoerd. Hier en daar wat flauw en knullig in elkaar gezet, maar uiteindelijk past alles als een puzzel in elkaar. Het sterke einde maakt het geheel in stijl af. Jude Law en Jennifer Jason Leigh zijn uitstekend in de hoofdrollen; de supporting cast is ook prima, met vooral Willem Dafoe in hilarische topvorm. Niet één van Cronenberg's beste films, daarvoor worden er teveel elementen 'geleend' uit bepaalde andere films van hem (vooral Scanners en Videodrome), maar een degelijke film binnen zijn bizarre oeuvre.

avatar van Montorsi
Heeft wel wat weg van Videodrome.

Wat Videodrome is voor 'film', kun je bij eXistenZ aan games linken. Cronenberg snijdt alweer thema's aan over de vervaagde realiteit en interessante invalshoeken over de waarde van realiteit.

Maar het zijn niet alleen de thema's waarom ik Cronenberg tot nu toe altijd wel kan waarderen, ook het design van de creaturen, voorwerpen en dergelijke is ook weer geweldig. Een regisseur die gelukkig gewoon van de CGI afblijft.

De film is een beetje een rommeltje, maar niet zonder reden natuurlijk. Vond hem ook behoorlijk sfeervol, weliswaar een typisch eigen Cronenberg sfeertje. Verder mag Jude Law dan wel behoorlijk matig acteren, maar echt veel van de waardering zal daar niet vanaf gaan.

Vermakelijk, maar vooral vanwege een kleine herhalingsoefening als je kijkt naar Videodrome, niet zo goed als eerdergenoemde.