• 8.232.380 stemmen

The Poseidon Adventure (2005)

Avontuur / Drama | 174 minuten

Genre: Avontuur / Drama

Geregisseerd door: John Putch

Met onder meer: Adam Baldwin, Rutger Hauer en Steve Guttenberg

Over The Poseidon Adventure

Welkom aan boord van de majestueuze S.S. Poseidon. Deze "varende stad" vertrekt uit de haven van Athene voor een cruise van een maand. Onder de 2500 passagiers bevindt zich ook Mike Rogo, een geheim agent van de binnenlandse veiligheidsdienst. Een van de 1200 bemanningsleden is de terrorist Kasim Badawi, die een bom aan boord heeft gesmokkeld. Als duidelijk wordt dat er groot gevaar dreigt, vaart de Poseidon op volle kracht door noodweer naar de dichtstbijzijnde haven, zijn ondergang tegemoet.

image

James Martin

Belle Rosen

avatar van Berniertje

Berniertje

Opzich heb ik me redelijk vermaakt met de film. Maar verder heb ik echt het gevoel dat ik 180 minuten naar niks heb gekeken. Er zat absoluut geen vaart in de film, de acteurs en het acteerwerk was werkelijk om te huilen, en het verhaal klopte van geen kant, en berustte teveel op toeval.

De special effects waren okee, maar ook daar vaak te onrealistisch. Voorbeeld, bij de loopbrug, de vuurzee, komop dat zag er werkelijk om te huilen uit! Verder, het jongetje met de camera vondt ik verder echter weer een pluspunt voor de film.

Verder dan 2** kom ik niet..

avatar van dacate

dacate

Ik vond het een vermakelijke film. Alleen jammer dat er best vaak zoon neppe en domme stukjes in zaten.

Bijvoorbeeld toen het schip ging zinken, je zag echt duidelijk dat het een model was.

en bij de loopbrug al helemaal, dat was echt verschrikkelijk.

Hoe de jongen met de camera het voor elkaar wist te krijgen dat zijn camera het nog steeds deed, snap ik nog steeds niet.

Voor de rest leuke film.

Ik geef hem 3*

avatar van l-d

l-d

Ik vond er niet veel aan, deed me erg denken aan eerder (en betere) films...De eerste helft vond ik op zich nog wel gaan, maar daarna werd het een TE lange zit, voor iets dat saai en langdradig werd. Het is al een aantal keer eerder gezegd: dat stuk op die loopbrug heb ik doorgespoeld..ik kon het niet meer aan.

Jammer! Als ze er wat meer tempo in hadden gestopt en het bijv. 120 min lang hadden gemaakt, was het waarschijnlijk een stuk vermakelijker geweest.

Theunissen

Inderdaad een vermakelijke film en niet meer dan dat.

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2070 stemmen

Morgen op 2BE alle 3 delen achter elkaar van 20.45-00.00.

Weet niet zo zeker dat ik ga kijken .

avatar van Raconteur

Raconteur

Slecht script, oerslecht gespeeld (ik geloofde werkelijk geen enkele zin van wat die mensen daar vertelden), ongeloofwaardig slechte speciale effecten (alsof we dertig jaar terug in de tijd gaan) dus lijkt een 1,5 * mij wel terecht.

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

• 2070 stemmen

In the poseidon adventure spelen dan wel een aantal bekende acteurs maar het acteerwerk blijft toch nog wat ondermaats. Maar goed, het grootste probleem in deze film blijven de clichés. Elke beweging, elke kleine gebeurtenis en elk detail is daarbovenop nog eens voorspelbaar. Daar de opeenstapeling van clichés en de enorme voorspelbaarheid verliest deze film de spanning volledig. Deze film is ook langdradig. Bv. Op een bepaald moment moeten 11 mensen over een constructie met plankjes enzo stappen. Dan tonen ze uigebreid alle elf de mensen over die constructie stappen. 11 keer 3 minuten, begin maar eens te rekenen, en dat juist voor een kleine hindernis. Na deze toch wel grote problemen is wat ik verwacht had van deze film precies uitgekomen. Zo'n avontuur zijn zo typische filmpjes die je toch wel met heel de familie kunt bekijken. Ik denk niet dat er op enig moment een 6jarige zal schrikken. Maar goed, de voorspelbaarheid is ook wel een beetje te danken aan dat ik Poseidon van 2006 al gezien had. Het lijkt me dan ook weer JUIST datzelfde verhaaltje maar dan veel meer uitgebreid weergegeven. Ook zijn de special effects volkomen waardeloos! Toch is het niet zo dat ik me volledig verveelt heb. Bepaalde scenes vond ik toch nog iets hebben en bij sommige scenes kwam toch nog een beetje spanning los in mijn lichaam. Maar het geheel vormt natuurlijk een flop.

score .......... 1.45

positie ........ 345/+-420

Tarkus

Dit is al de derde Poseidon film die ik ken, maar wel de minste van de drie.

De special effects zijn zeker niet goed te noemen, je ziet duidelijk wanneer ze worden gebruikt, zelfs wanneer het schip al in de haven ligt in het begin van de film zie je dat dat niet echt is.

En het gaat de ganse film zo door.

Ook de vertolkingen konden beter, zeker met de toch goede cast die hier aanwezig is.

Het verhaal beviel me anders wel, anders dan in beide andere filmen is de oorzaak van de ramp deze keer geen vloedgolf, maar een terroristische daad.

avatar van Fran

Fran

• 1953 berichten

Inderdaad vond ik ook de effecten in de film wat minder. Maar ik vond het verhaal wel heel erg spannend. Op zich geen bijzonder verhaal. Een typisch verhaal over een kaping en terroristen. Maar dat het op een cruiseschip plaats vond maakte dat het toch net even iets anders was.

Qua spel vond ik niemand er echt uitspringen. Alhoewel ik de vader die een verhouding had op het schip wel heel goed overkomen. Maar ach, daar draait het in dit soort films iets minder om. Het gaat vooral om de spanning en daar zat het goed mee. Als de effecten iets beter waren dan was mijn waardering nog beter geweest.

bild

The Poseidon Adventure zit propvol van de clichés, is voorspelbaar en is langdradig. Geen enkele spanning en zelden vermakelijk.

avatar van Weertenaar

Weertenaar

Een regelrechte belediging naar het origineel uit 1972: 1.50 (1.30)

Op het verschil tussen de vloedgolf vs. terroristen na hebben we te maken met exact dezelfde film. Enkel de speelduur verschilt iets meer dan 30 minuten, iets dat overigens eerder een nadeel dan een voordeel is voor de 2005-versie. Sommige scenes duurden veel te lang, tracht men meer binding met de karakters te forceren door bijna het volledige eerste uur in het teken van de personages te stellen (in tegenstelling tot het origineel, waar we vrijwel direct in de ramp zaten) en is de balans volledig zoek. Komt nog bij dat die lange aanloop van een uur om kennis te maken met de personages nauwelijks iets aan deze prent toevoegt... Een mislukking vanjewelste dus, waar onnodig veel tijd aan verloren is gegaan.

Maar er mankeert nog veel meer aan de film. Regisseur John Putch weet niet waar hij het zoeken moet en verliest zijn hoofd volledig, wat ten koste gaat van het gros van de scenes, iets dat overigens ook is te wijten aan het zeer onevenwichtige script dat vrijwel iedere actie van de groep overlevenden heeft overgenomen van het origineel uit 1972. Er bekroop me dan ook een sterk Deja Vu gevoel. Dit 'jatten' (of afkijken zo u wilt) hoeft overigens helemaal niet negatief uitgelegd te worden mits de uitwerking sterk is, maar daar is in de verste verte geen sprake van. Ook het acteerwerk heeft niets om het lijf. Zowel Baldwin, Hauer als Guttenberg voegen helemaal niets aan de film toe, waar Hauer opgezadeld werd met de ondankbare taak om de rol van de sterke Gene Hackman uit het origineel nog eens over te doen, maar daar slaagt hij werkelijk geen seconde in. Er wordt over de hele linie zeer mat en ongeïnteresseerd geacteerd, wat zeker niet meehelpt om de film een duwtje in de juiste richting te geven.

Cinematografisch laat The Poseidon Adventure echter de grootste gaten vallen. De film is werkelijk waar op geen enkele geslaagde scene te betrappen. Zowel het camerawerk als de editing zijn zeer ondermaats, om over de dramatische special effects nog maar te zwijgen. Daarnaast heet Putch de film opgezadeld met een batterij aan continuïteitsfouten die zijn weerga niet kent. Voeg daar de zeer statische opnamelocaties (met name de brug leek toch echt meer weg te hebben van een steriele operatiekamer dan een ruimte waar men een schip bestuurd) en de droevige soundtrack aan toe en de misère is compleet. Lang niet alles is af te schuiven op het feit dat we met een TV-film te maken hebben waar de budgetten over het algemeen krap bemeten zijn en het gros van de A-acteurs hun neus voor ophalen. De basiselementen voor film zijn nog altijd een goed uitgewerkt script, een dwingende rol van de regisseur die weet wat hij wil en acteurs die wel bereid zijn om in de huid van hun personage te kruipen. Geen van dat alles is in deze 2005-versie het geval, en ja, dan wordt het wel een heel lastig verhaal om je te onderscheiden.

Script / Verhaal:................ 1,00

Positie: 350/383

The Poseidon Adventure staat daarmee voor 'Inferno' en achter 'Anaconda'

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Misschien wil je nu eens een keer mijn vraag beantwoorden Weertenaar. Ik constateer duidelijk dat jij niks hebt met blockbusters en andere ''Hollywood'' achtige films. Waarom kijk je ze steeds als je ze altijd een heel laag cijfer geeft? Waarom zoek je geen films uit die beter bij je smaak passen?

avatar van leidsehoodie

leidsehoodie

Redelijk. Alles is al zo'n beetje gezegd: lelijk, cliché, langdradig, maar wel onderhoudend, soms spannend en Rutger Hauer acteert wel goed.

Niet verkeerd als je ziek op bed ligt, een regenachtige avond vrij hebt, werkeloos of met pensioen bent, of als toevallig films over ondersteboven drijvende schepen hélemaal je ding zijn.

dikke 2.5

avatar van canciser

canciser

Echt zo'n film die om 12 uur s'nachts op sbs uitgezonden wordt. Vermakelijk maar slecht.

avatar van Phantasm

Phantasm

Matig tot redelijke film met de bekende verhaallijn uit de 1-ste Poseidonfilm, maar dan nu in een moderner jasje met wat nieuwe toevoegingen. Leuk geprobeerd.

avatar van 606

Snap de slechte reacties niet, vond dit een zeer prima miniserie.

Heb me toch zeker wel vermaakt.

avatar van m1701

m1701

Snap niet waarom deze film zo'n laag gemiddelde heeft!

Vond het echt een heerlijke film en zeker niet te lang.

Aan het einde hadden de special effects wel wat beter gemogen, deze waren erg nep. Vond het wel heel erg mooi dat alles op de kop was, dat maakte het net iets anders.

Verhaal vond ik erg boeiend, soms zelfs spannend en meeslepend. Acteerwerk had iets beter gekund.

Maar zeker de moeite waard om te kijken... absoluut!!!

avatar van De Knip

De Knip

Toch nog wel een aardig wegkijkfilmpje geworden. Natuurlijk wordt er ook beroerd geacteerd - met als 'topper' Steve Guttenberg (Richard), zelden zo'n slechte acteur gezien.

**1/2

avatar van RuudC

RuudC

Ik had erger verwacht. Het is misschien niet spectaculair of origineel, maar door de lange speelduur is er meer dan voldoende tijd om karakters uit te werken. De film/miniserie is gewoon een leuke eigentijdse versie van Titanic. Andere elementen doen me dan weer denken aan een film als The Day After Tomorrow. Al met al toch aan de lange kant en te weinig spectakel. Ik dacht dat Ruther Hauer nog behoorlijk accentloos Engels kon spreken. Dat was hier soms wel anders.

avatar van rayman

rayman

droevige vertoning

avatar van Uzza_Sparta

Uzza_Sparta

rayman schreef:

droevige vertoning

helemaal mee eens

je zag ze ook de hele avond voorbij komen - acteurs van de jaren 80: Steve Guttenberg, Bryan Brown, Peter "RoboCop" Weller, Thomas "ET" Howell en zelfs Rutger Hauer - allemaal acteurs die geen ander werk meer kunnen krijgen

avatar van dutchtuga

dutchtuga

Slappe moralistische hap. De film wordt eventjes leuk bij het draaien van het schip, maar verder is dit te verwaarlozen.

avatar van K. V.

K. V.

Het verhaal is wel wat anders dan Posseidon, want daar is er een grote golf die het schip doet kapseizen en in deze versie is het een terroristische aanslag met bommen.

Ook Rutger Hauer doet nog mee als priester.

Voor de rest een leuke film, op het laatste misschien wat veel drama, maar te pruimen.

avatar van klara

klara

Het origineel lijkt mij op voorhand vrijwel onmogelijk te overtreffen. Rutger Hauer doet zijn

best, maar in alles haalt deze film het niet bij het origineel. Dat geldt trouwens eveneens voor

die met Kurt Russell. Beide van een ondermaatse armoe.

avatar van Supernatural

Supernatural

Een vermakelijke film.wel een redelijke cast.en wel een keer leuk om te zien.

avatar van Supernatural

Supernatural

Vandaag even herzien.heb me weer prima vermaakt.redelijke cast.een prima verhaal verder.ben wel eens benieuwd naar het orgineel,die heb ik nog nooit gezien.