Poseidon (2006)

1971 stemmen

Avontuur / Actie

geregisseerd door Wolfgang Petersen
met Josh Lucas, Kurt Russell en Jacinda Barrett

Op het gigantische, luxe cruiseschip Poseidon dat over de Noord Atlantische Oceaan vaart, is een schitterend feest begonnen om het nieuwe jaar in te luiden. Maar terwijl in de balzaal de champagneglazen worden geheven, is er op de officiersbrug groot alarm. Een reusachtige vloedgolf van wel dertig meter hoog stormt razendsnel op het schip af en kan niet meer ontweken worden. Met een kolossale kracht laat de golf het grote schip kapseizen, voordat het helemaal ondersteboven komt te liggen. Een groepje passagiers probeert zich vanuit de balzaal naar de oppervlakte te banen, dwars door de ingewanden van het schip en de vallende brokstukken, terwijl de Poseidon steeds verder zinkt.

avatar van jippie2010
Diepgang krijgt de film niet, mede door de platte personages.
Maar prima SFX, en toch knap dat ze zo lang de spanning er in kunnen houden.
Een tenenkrommend eind, dat dan weer wel.
Krappe voldoende *3.0

Eigenlijk best een aardige kermisrit maar niet meer dan dat. Met Wolfgang Petersen aan het roer had je in figuurlijke zin ook een zeewaardiger schip mogen verwachten. Toen ik de film bijna 10 jaar terug in de bios zag was de CGI al matig maar bijna 10 jaar verder ziet het er ronduit lullig uit. Dankzij enig vakmanschap kijkt het toch nog lekker weg

avatar van hijman1946
Toch wel n goed verfilming ,ook die vloedgolf,de reactie van de Kapitein was niet oke,een schip moet je met de kop op de golf houden ,Ik heb zelf een echte vloedgolf meegemaakt op een 500 tons coastertje bij de overgang van de Oostzee naar de Finse golf,de zee zelf was vlak maar in de verte zag je een ontzagwekkende muur van water .gevolg van een vulkaanuitbarsting.iedereen naar de brug geroepen ,de beste matroos achter het roer ,(ouwe spaanse ex visserzwemvesten en boten klaar,,achteraf niet nodig ,het schip voer er net zo makkelijk overheen of je met de auto een heuvel opreed,maar een prachtige ervaring,film is voorspelbaar ,maar oke..

avatar van zoutzak
Wolfgang Petersen heeft goede films gemaakt maar dit was er niet één van.

avatar van IH88
“I wouldn't put a lot of faith on what the captain says. I'm an architect, and these boats weren't designed to float upside down.”

Prima rampenfilm op een cruiseschip. De special effects zien er goed uit en regisseur Pedersen is een ervaren rot in het vak. Het acteerwerk is, zeker voor dit soort film, meer dan degelijk. Zeker Russell, Rossum en Dreyfuss doen het goed. Dat het verhaal voorspelbaar is, en je precies weet wie er doodgaat en wanneer, neem ik dan graag voor lief. Poseidon wil de kijker vermaken, en daar slaagt de film zeker in.

avatar van Left4Dead
We will be safe.

Een paar grote namen en wat "kleintjes", allemaal hebben ze een rol aangemeten gekregen die er eigenlijk niet toe doet. Je kunt geen binding krijgen met de personages zodat de film geheel vlak voor je ogen voorbij trekt. Het meest imposante is dan wel het cruiseschip met haar weelde, snap echt niet wat men er aan vind om een paar weken op een drijvend flatgebouw te verblijven als vakantie. Voor de bühne is Fergie aangetrokken die destijds erg hot was, toegevoegde waarde absoluut nihil.

Wat heeft de prent te bieden?, nou actie en spektakel. Voor de rest is er niet veel te halen. Gelukkig heeft men de actie vroeg ingezet want het gelul rond de plat vertolkte personages boeit geen moment. Niet door de cast maar door verhaal en script dat deze remake een trage verschijning op beeld maakt.
Een vloedgolf doet een onaangename intrede, het schip kapseist en daar het scenario voor een rampenfilm. Een Hollywood blockbuster met al haar herkauwde elementen, standaard helden en natuurlijk de romances. Hou je daar niet van dan kun je deze prent beter laten schieten voordat je spijt ontwikkeld.

Binnen 20 minuten ligt iedereen overzij in het gekapseisde schip, zaak is dat we enige personages op de voet volgen die bezig gaan met hun missie. De één zoekt zijn dochter terwijl de ander een weg naar buiten zoekt. Banend daar de rotzooi zoekt men wegen om hun doel te bereiken met af en toe een stuk gevaar daarbij. Boeiend is het nauwelijks te noemen en dat komt omdat de personages je niets doen. En dat is ook duidelijk de achilleshiel voor deze remake.

Waar Petersen in Das Boot geweldige prestaties uit zijn cast kreeg is dat hem hier niet gelukt. Het lukt hem hier niet om hetzelfde niveau van spanning ook hier naar voren te toveren. Hier ligt het schip stil en dan heb je meteen te maken met een dood element, Das Boot kampte tenminste nog met problemen durende de moeilijke tocht. Petersen ging voor mij deze fout eerder aan in zijn werkje Air Force One, een actiethrillertje op een vliegtuig wel te verstaan. Nee alleen voor zijn Das Boot en Outbreak ben ik te porren om hoger dan 3** te geven, respectievelijk een 4 en 3,5** beoordeling.

Qua regie en soundtrack ligt het hem niet, dat gaat prima. Ook de cast doet het niet slecht. Nee alleen de actie in beeld en geluid houd dit werkje staande, amper wel te verstaan imho. Maar is het dan alleen maar pruts wat de film betreft?, nee hoor. De regie is goed te noemen, strak camerawerk en een prima soundtrack houden je op de been tijdens de te lang aanvoelende zit van maar 96 minuten. Echte kwaliteit biedt de prent niet, middelmatig wil ik het graag benoemen.
Leuk op een goede geluidsinstallatie, maar voor de rest niet memorabel. Een must see absoluut niet, met een leeg hoofd en geen grote verwachtingen is het te doen.

Blijf bij 3** dankzij de soundtrack en het camerawerk/regie. Het verhaal is gewoon flut.

avatar van xxERWINxx
Vandaag herbekeken, zeer goede rampenfilm vergelijkbaar met Titanic 2 en Speed 2.
Spanning en sensatie van begin tot het eind, indrukwekkend hoe een groep mensen een uitweg zien te vinden.
Beleef het keer op keer mee met deze spectaculaire film! 5 sterren!